It is currently Thu Mar 28, 2024 9:23 am



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 4:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister

En ny / utvidet regjering Solberg ble utnevnt i dag.

Det er neppe grunn for barnevernsofre til å beklage at Solveig Horne fratrer. Men isteden får man Linda Helleland (H).

Linda Hofstad Helleland skifter departementet
NR – Nea Radio, 16 januar 2018

Det er neppe grunn til å tro på noen bedring med Helleland heller. Hun har uttrykt seg imot at foreldre skal ha lov til å benytte private sakkyndige vitner i retten, og at man "gir foreldre for mange sjanser" og ikke gjør kort prosess.

Linda C. Hofstad Hellelend fra Høyre – igjen og igjen
desember 2011

Motbydelige Linda Helleland
februar 2012 - januar 2013

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 5:16 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg er glad for at Solveig Horne nå er ferdig i BLD. Det kan godt hende at Horne i utgangspunktet har hatt gode intensjoner, men det synes som om Horne er blitt fullstendig overkjørt i møte med barnevernforkjempere og barnevernindustri.

Jeg håper Helleland har bedre innsikt i, og forståelse for, hvordan mangelfull ledelse, styring og forvaltning av barnevernets ressurser har ført til at det har utviklet seg svært uheldig og skadelig praksis innenfor barnevernsfeltet.

Jeg håper.

Helleland er en mer erfaren og sterkere politiker enn Horne. Jeg håper Helleland ikke lar seg dirigere og manipulere av såkalte "barnevernfaglige" miljøer.

Først og fremst håper jeg Helleland kvitter seg med Trommald i Bufdir. Og sørger for at Bufdir nå får en ny ledelse som kan bidra til en realitetsorientert og fornuftig forvaltning av milliardene fellesskapet har satt av til velferd for barn og familier.

Jeg håper iallfall at det ikke blir verre med Helleland i sjefsstolen.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Last edited by mater familias on Wed Jan 17, 2018 6:29 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Wed Jan 17, 2018 5:37 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Jeg håper iallfall at det ikke blir verre med Helleland i sjefsstolen.


De sitatene man finner angående Helleland og barnevern er ikke oppløftende. De tyder på en minister som mener at mer ressurser til barnevernet betyr bedre barnevern. Det skal en mental snuoperasjon før man forstår at mer barnevern er det motsatte av det vi trenger. Barnevernet må begrenses, innskrenkes, fratas makt, nedbygges, omstruktureres og omskoleres.

Ingen minister våger å gå mot strømmen.

Men verre enn under Horne blir det neppe. Hornes intensjoner kan ha vært de beste. Det spiller ingen rolle. Barnevernet har gått fra svært vondt til enda vondere under henne. Jeg er ikke blant dem som unnskylder hennes svakhet, om det skulle være årsaken til at hennes ministerperiode har vært en eneste stor feiring for barnevernsnæringen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Sat Jan 20, 2018 11:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jeg tror dere har rett: Verre blir det neppe. Også jeg er svært lettet ved at Horne er vekk. Å se hennes uttalelser, forfattet av departementet, som visst også hadde overtatt fullstendig styringen av hennes hjerne, var en belastning. Dertil gjør det godt at hennes statssekretær Terning ogå nå er borte. Hans stadige uttalelser (dvs det var den samme igjen og igjen) om at utlendingene totalt har misforstått norsk barnevern, og at han fikk vondt i magen av å høre hva de påsto, bar kjedsommelige.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Mon Jan 22, 2018 11:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Den nye barneministeren om dobbeltroller i barnevernet: – Fullstendig uakseptabelt
VG 22.01.2018

"For en uke siden avslørte VG at flere titalls personer selger private barnevernstjenester – samtidig som de er ansatt i det offentlige barnevernet."

"– Allerede på min første dag i denne stolen kalte jeg direktør Mari Trommald i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) inn til et møte, sier Linda Hofstad Helleland."

Det er på tide at Trommald blir holdt til ansvar for sitt vanstyre av barnevernet.

"– Er det forsvarlig å legge til rette for mer bruk av private aktører når man i dag ikke har en fullstendig kontroll over ansattes private eierinteresser?

– Jeg er glad for at vi i regjeringsplattformen ønsker et mangfold, men det er min jobb å sørge for at vi har systemer der det stilles krav om åpenhet rundt tiltakene som tilbys, og at hensynet til det enkelte barn blir ivaretatt på en god måte."


Helleland, du må sørge for systemer som hindrer ulovlige, urettmessige og feil omsorgsovertakelser. Maktmisbruket på kommunalt nivå må stoppes.

Det vil skåne mange barn og familier for unødvendige belastninger og skader.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Tue Jan 23, 2018 4:17 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
"– Allerede på min første dag i denne stolen kalte jeg direktør Mari Trommald i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir) inn til et møte, sier Linda Hofstad Helleland."


Kanskje greit nok som en begynnelse. La meg likevel være litt surmaget. Realiteten innenfor barnevern er at flertallet av omsorgsovertakelsene sannsynligvis er unødvendige. Det er en så kritisk og alvorlig situasjon at det nesten ikke er til å fatte. Og endel av galskapen foregår for åpen scene, uten at noen griper inn. Se på Naustdal-saken, eller saken som nå pågår i Haugesund der nemnd overprøver rett. De autoriserte overgrepene foregår utilslørt uten at en eneste myndighetsperson setter foten ned.

Det er snakk om at barn får en livstidsdom hvor de har en liksomfamilie frem til de er 18 år og fosterhjemsbidragene opphører. Deretter er mange av dem uten nettverk og tilhørighet. Undersøkelser viser at det går relativt dårlig med flertallet av dem.

Og foreldrene de har blitt tatt bort ifra kan være slike som jeg selv, som gjør absolutt alt vi kan for våre barn. Selv om vi ikke mener at vi er perfekte. Gjennom et par-tre års overvåkning og konstant traumatisering av barn og voksne finner barnevernet likevel feil og mangler de kan bruke imot oss. Vi kan gå i døden for barna våre, mens barnevernet fokuserer på "flat inntoning", "streng og dominerende" eller "keitete samspill".

Nå får vi se da om den nye barneministeren skal fokusere på dobbeltroller og private aktører mens barnevernsmaskineriet likevel går ustoppelig og så gnistene fyker i bakgrunnen.

Jeg tror det er nettopp det som kommer til å skje.

For inntil noe annet er bevist, tror jeg at heller ikke den nye barneministeren forstår hvor ille det står til på alle nivåer i dette systemet. Og om hun forstår det, tror jeg ikke - inntil noe annet er bevist - at hun har viljen eller evnen til å gjøre de nødvendige og svært omfattende grep som kreves.

Dersom den nye barneministeren virkelig mener alvor, kan hun sørge for at det afrikanske paret i Rogaland som nå opplever sitt livs mareritt får toåringen sin tilbake! Prompte!

Gjør hun det, skal hun få min respekt. Da skal jeg ha litt forventninger til henne.

Tenk om hun hadde sagt: "Allerede på min første dag i denne stolen gikk jeg tungt inn i en enkeltsak og sørget for at kommune og nemnd respekterte høyesterett, og at et barn ble levert tilbake til foreldrene"

Forøvrig regner jeg med at også denne ministeren er en av flere som vi må slite med inntil dagens barnevern til slutt faller.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Fri Feb 02, 2018 2:44 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vi kan oppsummere den nye barneministerens holdninger til barnevernet slik:

– De gjør en fantastisk jobb, men opplever veldig mye negativ omtale.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/r ... egelverket


Top
 Profile  
 
 Post subject: Nå skal Linda Helleland bli barne- og likestillingsminister
PostPosted: Fri Feb 02, 2018 9:24 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

"Opplever", ja. Det er en betegnelse som ofte brukes i barnevernskretser når de vil beskrive noe som skyller over dem utenfra, uten at de selv kan noe for det.

Her "opplever" altså barnevernet kritikk. Giiid, så uforskyldt det føles.

I kontakt med familier "opplever" også barnevernerne ofte noe. De "opplever" at det ikke er "samspill", "opplever" at foreldrene ikke "ser" barnet. Og så videre. De har røntgenøyne, de er jo "barnefaglig kompetente".

Det barnevernet "opplever", behøver de ikke stå til rette for, behøver ikke å begrunne det, behøver ikke å dokumentere hvorfor. Det er jo deres "faglige opplevelse", og den må man tro på! Den skal ha beviskraft i fylkesnevnd og rett, uten at de trenger å dokumentere at "opplevelsene" skriver seg fra noe reelt.
    Det vil si: "Opplevelsene" skriver seg nok fra noe reelt: behovet for å tviholde på sin posisjon, sin yrkesutøvelse, sin makt.


I artikkelen fra VG ser jeg Helleland legger til:
"Helleland understreker at hun er dypt imponert over barnevernsansatte."

Hm. Det er så man blir "dypt imponert" over Helleland. Men det var ikke annet å vente.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]