It is currently Thu Mar 28, 2024 10:19 pm



Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Sat Sep 10, 2016 8:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Solveig Horne ønsker å fortsette


Styrer Norge i sorte biler
En VIP-sjåfør er forskjellen på suksess og fiasko for Solveig Horne (Frp) og Bent Høie (H). Nå starter valgkampen om å få ta avgjørelser fra baksetet i fire nye år.
Stavanger Aftenblad, 9 september 2016


Stakkars oss alle:

"- Jeg gleder meg veldig. Vi tenker valgkamp allerede. Det blir et vanvittig travelt år. Jeg er virkelig klar for å gi gass i fire nye år, sier Horne."

"Hun har ansvaret for barnevern, han for psykisk helse. En NTNU-studie viste i fjor at tre av fire barn og unge i barnevernsinstitusjoner har en psykisk lidelse.
    - Barn blir ofte kasteballer mellom helsevesenet som skal behandle, og barnevernet som skal gi omsorg. Dette har vi nå gjort noe med. Alt startet i bilen. Han hadde hørt om det, jeg hadde hørt det samme. Vi bestemte oss for å innkalle departementene og direktoratene våre til et morgenmøte på kort varsel. Vi utfordret embetsverket på hva vi kunne gjøre. Så gikk vi i gang, sier Horne."


"- Det er nok Solveig jeg har mest med å gjøre, ikke minst fordi vi har jobbet så mange år på Stortinget sammen, sier Høie."

"Praten begynte i bilen. Det ble starten på en ny, politisk satsing overfor barn og unge i barnevernsinstitusjoner med psykiske lidelser."


*

Jf

Jan Simonsen: Udugelig barneminister
Starsråd Solveig Horne og hennes departement igjen


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Sat Sep 10, 2016 4:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg har lest dette innlegget flere ganger i dag.

Jeg har problemer med å finne ord når det kommer til ministrene Horne og Høie.

Innbiller de seg at de på heltemodig vis redder norske barn fra baksetene i svarte biler? Er det meningen at artikkelen skal leses seriøst?

Jeg hadde forventet at en norsk barneminister kjenner barnevernstatistikken. At det finnes svært få tilfeller av registrerte psykiske problemer/lidelser/skader hos barn før barnevernet overtok omsorgen.

Det kan bety to ting. To svært dårlige grunner, som hverken Horne eller Høie burde slå seg på brystet og skryte av:

1. Barnevernet overtar omsorgen for psykisk skadde/syke barn i stedet for å tilby barna helsehjelp i hjemmet. Det er så grove brudd på barns rett til helsehjelp at jeg regner det for å være kriminelt. Iallfall i de tilfeller hjemkommunen forsettlig feiltolker barns adferd og symptomer for å spare penger.

2. Barnevernet overtar omsorgen for friske, sunne og normalfungerende barn, angivelig for å forhindre fremtidig emosjonell omsorgssvikt, eller som de kaller det selv, for å gi barna utviklingsstøttende omsorg. Det er selve omsorgsovertakelsen som utløser og forårsaker barnas psykiske skader/lidelser/problemer.

Det er bare trist å lese dette. At journalisten tydeligvis har dårlig innsikt og er uten evne til å stille kritiske spørsmål.

Og så Horne selv. At hun som statsråd i den sittende regjering avslører en skremmende og svært grunnleggende mangel på kunnskap og innsikt.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Sat Sep 10, 2016 5:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Slik jeg ser det er statsrådene Horne og Høie de øverste politisk ansvarlige for dysfunksjonelle helse- og hjelpetjenester på kommunalt nivå.

Statsråd Bent Høie tillater at kommunehelsetjenesten underdiagnostiserer psykisk skadde/syke barn slik at disse i utgangspunktet veldig sårbare barna blir nektet forsvarlig og god helsehjelp i hjemmet, og i stedet blir sendt på legd i barnevernsystemet. Det er svært grove brudd på barnas rett til helsehjelp, og fører til betydelige skader, noen ganger død, for de barn og familier som blir rammet.

Statsråd Solveig Horne tillater at det kommunale barnevernet forbryter seg mot barns og familier grunnleggende rettigheter ved å legitimere at barnevernet får overta omsorgen for friske og sunne barn, angivelig for å forhindre at barna skal bli utsatt for emosjonell omsorgssvikt i fremtiden. Omsorgsovertakelsene skader barn og familier alvorlig, fører tll unødvendig sykdom og noen ganger død, for de som blir rammet.

Jeg synes det er underlig at statsrådene Horne og Høie ikke forstår dette selv.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 7:30 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Horne skjønnmaler igjen:


Solveig Horne, Barne- og likestillingsminister (FrP):
Bedre hjelp der barna bor
Barnevernet skal tilpasse seg barna og familiene, ikke omvendt.
Stavanger Aftenblad, 30 mars 2017


Det er en egen teknikk, dette, å skrive (eller få skrevet for seg) artikler fullt av storartede løfter, som gir forfulgte familier håp.

"Målet med barnevernsreformen er at vi skal forebygge mer, bruke familie og nettverk mer, styrke kompetansen i barnevernet, øke samarbeidet mellom tjenestene i kommunene og at kommunene skal få mer ansvar og større valgfrihet."

Hva med å gi familiene større valgfrihet? Til å kvitte seg med barnevernere, helsesøstre, "barnefaglige eksperter" som "vurderer"?
   Den økede "kompetansen" man ser frem til, vil bety mer av det samme som barnevernet og alle deres allierte allerede driver med. Dette vet disse profesjonene, derfor heier de på mere "utdannelse".

"Gode utredninger av de yngste barna er komplisert, men samtidig svært viktig for å kunne gi treffsikker og riktig hjelp på et tidlig tidspunkt. Derfor får Bufetat et tydeligere ansvar for kvaliteten i utredningene som tilbys. Dette vil gi en større forutsigbarhet."

Ja, det vil det virkelig. Enda større forutsigbarhet for at barn og deres familier blir skadet av Bufetats høyt elskede "vern". Enda mere dypsindig lek fra "sakkyndige" som "forutser skjevutvikling" hvis barnet blir værende hos foreldrene, men som aldri forutser noe som helst når barnet berøves foreldrene, for foster"foreldre" og institusjonspersonale er jo definert som "spesielt egnede". Her har vi disse forestillingene i klartekst:

"Vi vil at barnevernet skal lykkes bedre i å hjelpe barn og familier der risikoen for omsorgssvikt er stor."

Troen på de "barnefaglige" profesjonenes vurderinger av risiko er ikke blitt mindre over de siste 30 år, trass i alle barnevernets katastrofale resultater.
  
*

Det er ikke hold i noe av det befolkningen forespeiles av forbedringer gjennom "reformen". Hør bare:

"Over 50.000 barn og unge får hjelp fra barnevernet hvert år. Barnevernet er en av de viktigste velferdstjenestene vi har. Men alle får ikke god nok hjelp."

Hjelp? Hva med alle familier som overfalles, barna påføres store traumer, av et hyperaktivt barnevern som definerer at de trenger hjelp, men som bare trenger å være i fred?

*

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Fri Mar 31, 2017 2:40 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg så Solveig Horne og Erna Solberg på en reklamevideo for barnevernet forleden.

Erna og Solveig produserer nå floskler som tåkelegger det de egentlig forsøker å si.

Men de kunne jo bare sagt det rett ut, at de rett og slett ikke forstår hvor dypt dette problemet stikker, eller at de ikke har motet og den politiske viljen som kreves for å gjøre det som må gjøres. Og at de enn så lenge har tenkt å stelle i stand en hel del støy og aktivitet rundt etaten sånn at ingen skal beskylde dem for passivitet.

Problemet er at de er i ferd med å gjøre vondt verre. Barnevernet er i dag langt mer totalitært enn det har vært noensinne. En kvinne sitter nå fengslet i Bergen. Forbrytelsen? Hun har gjort nøyaktig det samme som vi gjorde for fire år siden: Hun tok barnet sitt ut av landet før det hadde vært forhandlinger i nemnda.

Lovendringen avslører at politikerne og rettsvesenet ser på en begjæring som "bankers", og på fylkesnemnda som en formalitet. Det har de langt på vei rett i.

Nettet strammes rundt oss som gjør opprør og ikke finner oss i at familien raseres av myndighetene.

Spørsmålet er nå om uroen lar seg stilne med den strategien Horne og Solberg fører. Misnøyen med barnevernet har kommet langt, og den er stigende.

Kritikerne sto tidligere utenfor gjerdet og ropte. De har nå klatret opp på gjerdet og holder på å rive det ned.

Jeg tenker kanskje Solveig Horne og Erna Solberg får finne på noe annet. Men det må skje raskt.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Sun Apr 02, 2017 9:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Solveig Hornes reform er lagt frem. Den er bl.a. omtalt i en NTB-artikkel her fra Norge i Dag:

Horne gir kommunene større ansvar for sårbare barn
http://idag.no/nyheter/samfunn/horne-gi ... n/19.25956

Jeg orker ikke gå inn på detaljene. Man må nesten ta et skritt tilbake for å se hva dette er for noe: Det dreier seg om justeringer og endringer som vi ikke har noen som helst anelse om hva det vil komme ut av. Sannsynligvis ingenting, men den konklusjonen får vi ikke før tidligst etter at ti verdifulle år har gått tapt, mens barna fortsetter å betale prisen.

Kan dette kalles en reform? Neppe. Det slår meg at innholdet i denne varslede reformen betyr mindre enn de relativt lite debatterte endringene som har skjedd over natten tidligere i Hornes periode. Dessuten har jeg ikke tro på reformer av barnevernet så lenge barnevernet selv ikke protesterer men virker såre fornøyd.

1. april 2016 er langt viktigere for barnevernsofrene enn det som skjedde i går. Da fikk vi lovendringer som førte til at barnevernet fikk mer makt enn noensinne. Såkalte hjelpetiltak, som i praksis også er den muligheten barnevernet har til å overvåke familiene, ble obligatorisk. Foreldre som flykter med barn ble dessuten kriminalisert, også om det ikke foreligger vedtak om omsorgsovertakelse.

Pr. i dag sitter en norsk kvinne varetektsfenfslet fordi hun tok barnet med til utlandet etter at barnevernet hadde begjært omsorgsovertakelse. Jeg nevner det igjen fordi jeg opprøres av det.

Det er nytt at man kan bli dømt for å unndra barnet den omsorgen som Fylkesnemnda enda ikke har vedtatt. Jeg er ingen jurist, men kvinnen kan i teorien bli kriminell for å ha unndratt omsorgen fra seg selv? Hun har tross alt 10% sjanse for å vinne i nemnda, selv om "omsorgsunndragelsen" antagelig vil bli brukt av barnevernet for alt den er verd.

Takk til deg for dette bidraget til styrking av barnevernet, Horne!

Man kan nesten lure på om barnevernsreformen legges frem for å få befolkningen til å glemme at barnevernet i realiteten ble ytterligere totalitært under Hornes regime. Med endringene som allerede er gjort til det verre - og imot alle demokratiske og etiske prinsipper.

Den såkalte barnevernsreformen er etter min mening en avsporing, og kanskje også en avledningsmanøver. Skaden er allerede gjort. Horne har gått barnevernet til hånde og gitt dem den makten de ville ha. Men det skjedde i fjor.

Nå forsøker hun seg med en støysending og håper at den blir debattert så grundig og lenge at vi glemmer den virkelige reformen - som egentlig bare var en forverring av et allerede svikefullt system -som skjedde med et pennestrøk for ett år siden.

Men vi lar oss ikke lure så lett. Selv om den offisielle barnevernsreformen kommer ledsaget av både statstro journalister, kransekake og hornmusikk.

Vi vet nemlig at det både røykes og spilles jazz på bakrommet! I fjor fikk barnevernet all makt. Det kan se ut som at de i år også får pengene.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Sun Apr 02, 2017 11:36 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Noen detaljer, fra lenken i innlegget over:

"Med reformen, hvor blant annet statlige refusjonsordninger blir gjort om til rammetilskudd til kommunene, håper Horne at politikerne får et insentiv til å hjelpe familier og barn som strever tidlig. Kanskje kan man unngå å plassere et barn i fosterhjem eller på institusjon."

Horne endrer kostnadsfordeling mellom stat og kommune ved såkalte "omsorgstiltak".

"- På fosterhjemsområdet fjernes refusjonsordningen mens egenbetalingen ved institusjonsplassering øker."

I teorien bør vi forvente at det kommunale barnevernets iver etter å avdekke usynlig og potensiell fremtidig omsorgssvikt, vil avta raskt. Det skal ikke lenger være lønnsomt for kommunene å opprettholde aktivitetsnivået ved å konstruere barnevernsaker for å ta friske barn fra normale familier.

Når det gjelder funksjonshemmede barn/barn med funksjonsnedsettelser, kan det fremdeles være penger å spare på helsekostnader for barna, ved å omdefinere sykdom/skader som angivelig omsorgssvikt. Det avhenger av fosterhjemssatsene.

Etisk er det fullstending forkastelig å tvangsflytte feks autistiske barn, plassere de i fosterhjem på annen kant av landet, og så liksom håpe/forvente at fosterforeldrene skal fikse autismen. Men, den slags maktovergrep har til nå vært økonomisk lønnsomme for hjemkommunen. Det dreier seg om rene underslag av barns rett til helsehjelp.

Erfaringsmessig, da staten for noen år tilbake høynet kommunenes egenandel ved institusjonplasseringer, og retorikken var at "fosterhjemsplassering er så mye bedre enn institusjonplassering", så vi at kommunene etterspørsel etter institusjonsplasser ble redusert meget raskt.

Teoretisk bør endringene i finansiering av omsorgsplasseringer føre til at etterspørsel etter både fosterhjem og institusjonsplasser nå vil gå raskt nedover.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 6:37 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Et tankevekkende innlegg fra mater famiias over, med et viktig poeng angående finansieringen av fosterhjem og institusjon. Var jeg for rask med å bruke sleggen på Hornes barnevernsreform? Kan vi virkelig nå håpe at der blir en viss positiv utvikling og at færre barn bortplasseres? Eller finnes det noen irrganger i regelverket her som gjør at kommunene likevel fortsetter som før?

Spørsmålet jeg også vil stille er om Horne allerede har ødelagt så mye gjennom tidligere lovendringer at det eventuelt positive i denne reformen likevel ikke vil oppveie for det.

Horne har jo åpnet ďørene for barnevernet inn i folks stuer. Barnevernet skal tidligere inn, sier hun. Barnevernet kan pålegge tiltak der hvor familiene tidligere tross alt kunne si nei, selv om trusselen om omsorgsovertakelse gjorde at vi selv sa ja til alle forslag fra barnevernet. Flukt ut av landet er nå blitt svært vanskelig. Man oppfordrer til å sende bekymringsmeldinger over en lav sko. Fagfolk som offentlig advarer mot barnevernet risikerer tilsynssak.

Jeg frykter at denne totale tilstedeværelsen av et ekspanderende barnevern i folks liv vil gjøre at mye fortsetter som før. Det bunner i at jeg ikke har noen grunnleggende tro på barnevernets "hjelp" og evne til å gi bistand med mening. Selv er jeg så innbitt skeptisk at jeg ikke tror barnevernet kan forebygge noe som helst med mindre de holder seg helt unna.

Politikerne tror at dersom bare barnevernet blir stort nok og godt nok så vil vi se mye positivt.

Jeg frykter en slik tankegang. Jeg tror problemet sitter i ideologien og i det såkalte barnevernsfaget. Jeg har bare tro på rammer som struper barnevernet og gir dem minst mulig handlingsrom, og som overfører flest mulig funksjoner til andre.

Mater familias beskrivelse av hva barnevernet eksempelvis kan finne på å gjøre med autistiske barn viser galskapen. Man fjerner den stabiliteten som tross alle problemer holder det hele sammen - familien.

Kan en slik destruktiv tilnærming til problemløsning endres ved at kommunene må betale en større del av kaken selv? Og dessuten; vil det likevel være mekanismer i dette som gjør at staten til slutt får regningen likevel?

Når all min skepsis er eksponert og alt dette negative er sagt: Jeg håper virkelig at endringene mtp finansieringsordningen som mater familias omtaler ovenfor gir grunn til optimisme.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 9:31 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg tror de varslede endringer i statens økonomiske føringer vil bli en alvorlig første spiker i kisten for barnevernindustrien. Det vil bli mye vanskeligere for hjemkommunen å skyve fra seg ansvar og kostnader for barns sykdom/skader, ved å konstruere omsorgssvikt og barnvernssaker.

Fersk høyesterettsdom:
Saken har versert siden 2011. Nå har Høyesterett gitt endelig dom i kommunetvisten
Nordlys 02.04.2017

Saken gjelder om det er hjemkommunen, Sørreisa, eller oppholdskommunen, Målselv, som skal ta omsorgskostnadene for en psykisk utviklingshemmet mann over 18 år:
"Saken har verserte i mange år. Den startet egentlig i 2011 da barnevernet overtok omsorgen for gutten. Han ble da plassert på en barnevernsinstitusjon i Målselv. Sørreisa betalte regninga for tjenester etter barnevernsloven. Mannen valgte å bli boende i Målselv etter at han fylte 18 år og ikke lenger er omfattet av barnevernloven. Han har fått en tilrettelagt bolig og hjelpetjenester fra Målselv kommune. Målselv har så langt betalt utgiftene. Da saken var til behandling i tingretten, var refusjonskravet fra Målselv mot Sørreisa kommet opp i omkring 5,1 millioner kroner per november 2015."

Dommen må forventes å føre til:

- enten barn er fosterhjemsplassert eller institusjonsplassert vil oppholdskommunen nå få en økonomisk egeninteresse av at barnevernsbarn får best mulig hjelp til å oppnå et best mulig funksjonsnivå før fylte 18 år

- oppholdskommunen får nå en sterk økonomisk motivasjonsfaktor for å tilbakeføre flest mulig barnevernsplasserte syke barn til hjemkommunen, før barnet fyller 18 år

- høyesterettsdommen vil medføre at krigen om å unngå helse- og pleie- og omsorgskostnader for syke/skadde barn, nå vil foregå mellom hjemkommune og oppholdskommune, og ikke mellom hjemkommune og staten. Der staten tidligere har stolt fullstendig og helt ubetinget på hjemkommunens saksbehandling, vurderinger og konklusjoner. Oppholdskommunen vil nå gjøre sine egne vurderinger av barnevernsbarns helsetilstand og behov for helsehjelp og/eller tiltak etter sosialtjenesteloven.

- hjemkommunens skjulte økonomiske motiver for å omdefinere sykdom til omsorgssvikt, vil bli mye mer synliggjort. Det vil lette foreldrenes kamp for å beholde omsorgen for egne barn, og foreldre, sakkyndige, dommere og meddommere vil bli mer oppmerksomme på økonomiske motiver.

De varslede endringene i statens økonomiske føringer, samt høyesterettsdommen, vil måtte føre til store endringer av praksis i det kommunale barnevernet.

Så, familien-er-samlet, dersom de varslede endringene virkelig blir vedtatt, vil det bli trygt for deg å ta med barna hjem til Norge igjen.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 6:19 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Så, familien-er-samlet, dersom de varslede endringene virkelig blir vedtatt, vil det bli trygt for deg å ta med barna hjem til Norge igjen.


Det høres nesten for godt ut til å være sant. Jeg tar uansett høyde for tolv år til i utlandet. Om helsen holder. Om ingenting uforutsett skjer. Om Gud vil, som de sier her på disse breddegrader der morgendagen ligger helt og holdent i Den allmektiges hender.

Da er yngste 18. Da vil jeg fremdeles ha noen år igjen til pensjonsalder. Tiden går fort. Jeg syntes vi ble fløyet til det som for oss ble det lovede land i går. Snart har vi vært ute i fire år.

Mye dreier seg jo om penger når det gjelder barnevern. Noen mener at alt dreier seg om penger. Og jeg håper du har rett, mater familias, at hele barnevernsetaten snus opp ned gjennom å vende litt på finansieringen. Men jeg har kommet så langt ned i den mistroiske sørpen at jeg må se det før jeg tror det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Mon Apr 03, 2017 8:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Jeg tror endring i finansierinngsordningene er veien å gå for å få redusert maktmisbruket i barnevernet mest mulig, og raskest mulig.

For å si det sånn, og for å ta et konkret eksempel, Glassjenta-saken; kan hende kommuneadministrasjon og politikere i Karmøy hadde giddet engasjere seg bittelitt i "omsorgstiltakene" Glassjenta fikk ... om kommunens egenbetaling for institusjonsplassering (64.000 pr mnd/768.000 pr år) ble endret slik at kommunen måtte betale hele kostnaden selv, dvs 28.000 pr døgn/850.000 pr mnd/ vel 10 mill pr år.

Det gjenstår selvfølgelig å se når og hvordan de varslede endringer vil bli gjennomført.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 7:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Pressemelding:
Barnevernsreformen: Bedre hjelp der barna bor
Barne- og likestillingsminister Solveig Horne (FrP) la fredag 31. mars fram barnevernsreformen, som skal gi mer ansvar til kommunene på barnevernsområdet. Endringene skal styrke kommunenes forebyggende arbeid og tidlig innsats.
Regjeringen, 31 mars 2017


mater familias' klare resonnement ovenfor om pengebruken er viktig, og antagelig riktig (hvis ikke galningene klarer å bable det til slik at de kan fortsette som før allikevel). Denne her er avslørende:

Kvisvik slakter Hornes barnevernsreform
Fontene, 31 mars 2017

For når Kvisvik er misfornøyd, er det et godt tegn. Her får vi saker og ting i klartekst:

"– Et svarteperspill der barna, familiene og de ansatte sitter igjen med svarteper, mener FO-leder Mimmi Kvisvik."

Fordi det blir usikrere for barnevernet om de kan drive på som hittil, med en fryktelig makt til å bestemme?

*

"Intensjonen om å flytte tjenestene så nært barna og familiene som mulig er god, men uten mer penger og flere ansatte blir det bare fine ord, mener Kvisvik. Hun frykter at reformen vil svekke heller enn å styrke kommunale barnevernet.
   – Dette er ikke et løft, det er bare en omfordeling av penger som allerede brukes, påpeker Kvisvik."


Nå må kommunene selv bruke store summer hvis barn skal tas vekk fra hjemmet. Det kan forårsake krangling mellom barnevernet og deres overordnede, kommunen?

*

"– Regjeringen bygger på en utopi om at kommunen vil omstille seg fra omsorgsovertakelser til forebyggende tiltak. "

Her er Kvisvik så klar som overhode mulig. Hun mener at omsorgsovertagelse med plassering langt vekk er bra for barn, og at det ikke er noe galt med dagens praksis.

*

"Men forebygging krever at vi jobber enda tettere på barna og familiene. Foreldrestøttende tiltak krever tid, påpeker Kvisvik."

Kanskje fordi foreldrene i REALITETEN ikke trenger å omstille seg eller "støttes" på den måten barnevernet driver? Barnevernets "hjelpetiltak" pleier jo sjelden å være noen hjelp, snarere en plage og en trussel. Jf fra Bodnariu-familien:

Forstår at familien og barnebarna måtte forlate landet
"– Foreldra hadde dessverre ikkje noko val. Den langvarige trakasseringa frå barnevernet gjorde det umogleg å fungere som familie. Det heile er frykteleg trist, seier bestefaren."
nrk Sogn og Fjordane, 15 august 2016

"Foreldra meiner barnevernet har brote ein inngått avtale mellom dei og barnevernet, ein avtale der barnevernet skulle ha ei tilbaketrekt og koordinerande rolle. I staden kom det folk frå barnevernet inn i heimen deira i tide og utide, hevdar foreldra."

"– No han dei leve i fred og harmoni, utan frykt for at barnevernet skal øydelegge. Det er det aller viktigaste. Får familien det bra i Romania, får også vi fred, seier besteforeldra."

"Rådmannen i Naustdal, Øyvind Bang-Olsen, avviser kritikken frå besteforeldra.
– Vi kjenner oss ikkje igjen og kan ikkje sjå at vi har trakassert nokon. Vi har heller ikkje brote avtalen som er inngått. På generelt grunnlag kan eg seie at det er ikkje uvanleg at ein har hjelpetiltak i heimen."


*

Kvisvik igjen:
"Hun er svært kritisk til at regjeringen legger fram en barnevernsreform før den nye barneversloven er på plass. Loven må være utgangspunkt for hvordan barnevernet skal organiseres, mener hun."

Kvisvik ser ingen ting som haster, altså. Jf

Gro Hillestad Thune: Maktmisbruk i det godes navn
Det brenner under føttene til norsk barnevern. Barn utsettes hver dag for alvorlig uforstand og maktmisbruk.
nrk, Ytring, 30 mars 2017

*

Her har vi Helge Eide fra KS (Kommunenes Sentralforbund):
– Den sterke troen på insentiver høres nok riktigere ut på et kontor i departementet enn ute i kommunene. Det som først og fremst betyr noe er fagligheten og kjennskapen til barnet og familien, mener Eide.
  
Akk ja, han har nok rett i at kommunene ikke ønsker slike "insentiver" som betyr at de må betale for det de bestemmer. Men Eide er selvmotsigende på to punkter:
  
"Fagligheten" i barnevernet som han snakker om, er et oppspinn som Norge trenger å bli kvitt og bli kvitt forestillingen om. Den består av kvakksalveri og egennytte for barne-profesjonene, hverken for barna eller for familiene. Og snakket om at barnevernerne lokalt "kjenner" familiene, blir brukt mot at disse nære barnevernerne er de som skal "gripe inn" i familiene når det kommer til stykket. Da vil man ha "interkommunalt samarbeid", slik at de som skal rasere en familie, er barnevernere som kommer langt borte fra, ikke de som må bo i lokalmiljøet til daglig. Og nå, ved kommunesammenslåingen som regjeringen herjer med, blir nettopp "større miljøer" i barnevernet, og dermed mindre nærhet til familiene, fremhevet som positivt. Et par konkrete uttalelser som eksempler finnes her:

Marianne Haslev Skånland:
Det skjulte motivet for sammenslåing av barnevern
Mars / juli 2015

  


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 7:20 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Interessante tanker. Jeg håper inderlig at dere har rett. Tar man et raskt blikk på de barnevernskritiske facebook-sidene, er dommen over forslaget til barnevernsreform imidlertid nesten entydig negativ. Jeg tror frustrasjonen over barnevernet nå har blitt så stor at de fleste vil være negative helt til endringene blir synlige, og man ser klare forbedringer i praksis. Selv er vi reiseklare med en gang vi ser andre toner der hjemme.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 8:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hm. Jeg er nok ikke himmelhenrykt over noe som helst som kommer fra Departementet eller fra barnevernet selv, snarere mistenksom per program. Mitt syn har vel, i løpet av alle disse årene jeg har "iakttatt systemet", nærmest blitt innpodet med "varige, konstitusjonelle forandringer" – som en lege sa da jeg sto i fare for å ha gått for lenge med betente rygg- og arm-muskler uten å gjøre noe med det. Jeg gjorde som legen sa jeg skulle, og smertene ga seg, heldigvis var jeg i tide, altså. Vanskeligheten med å gjøre noe med min mistenksomhethet overfor alt som kommer fra offentlige kilder angående barnevernet, er at jeg ikke har makt over den medisinen som jeg SER må brukes. Altså reagerer jeg omtrent som dem på facebook, og jeg forstår dem meget godt!

Allikevel, helt fra meget tidlig har penge-motivet vært åpenbart hos alle kretser som arbeider ivrig for "å gjøre noe for de stakkars barna med de stygge foreldrene". Derfor har kanskje ethvert sjakktrekk som har til hensikt å tvinge dem med makt til selv å betale for det de bruker makten til, sjanse til å gjøre en endring til det bedre? Barnevernet vil jo aldri gi seg frivillig; de vil hele tiden innbitt skape alt de kan av saker som kan gi dem nok å gjøre. Men kanskje noen barn og foreldre kan unnslippe når barnevernet og de som styrer pengebruken i kommunene, begynner å krangle og slåss seg imellom? Riktig utrivelig mistenksomhet fra de kommune-overordnede overfor barnevernet angående barnevernernes egentlige motiver kunne man jo også håpe på? Det ville være på tide. Det ville være en lettelse å se dem slåss om denne "fagligheten" som nå skal ta hele 5 år.

Et farlig motiv ligger jo hos alle som underviser barnevernere ved lærestedene. De skal altså få enda mer jobb. – Medisinen som må til her er tvert imot fullstendig nedleggelse av hele den bestående utdannelsen, og totalt andre, og anderledes tenkende og skolerte, folk til å bygge opp og drive en ny utdannelse. Den behøver forresten slett ikke være spesielt lang. Å la være å ødelegge normalt gangsyn og anstendighet holder et godt stykke, lære dem respekt for andre menneskers frihet og selvbestemmelse, altså etikk. Men ikke etikken av typen Einar Aadland ved den kristelige Diakonhjemmets Sosialskole (nå høyskole) presenterer i sin lærebok Etikk for helse- og sosialarbeidarar. Aadlands beskrivelse av hvordan etisk barnevern skal foregå, er en oppskrift i hvordan sosialarbeidere skal få til omsorgsovertagelse og samtidig beskytte seg selv effektivt.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Solveig Horne ønsker å fortsette
PostPosted: Wed Apr 05, 2017 6:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det som går igjen her er uansett skremmende. Det er når barnevernet legges bånd på, begrenses, tøyles eller kontrolleres at vi øyner håp. Barnevernet må lovpålegges å plassere barn i familier. De gjør det bare unntaksvis av seg selv. De mener selv at de er profesjonelle og kjenner barnas behov. Men de må begrenses økonomisk for å prioritere hjelp fremfor omplassering. De klarer ikke å levere hjelp som hjelper. De klarer ikke å lytte til familienes behov. De bruker alt fra veiledningstimer til besøkshjem som informasjonsbaser for å samle skitt som senere kan brukes i det de liker best: Kjøre prosess.

De misbruker makt.

Barnevernet må presses for å fungere slik fellesskapet ønsker. De må tvinges til å være humane. Det kommer ikke av seg selv.

Det er en bakstreversk og treg masse Horne har med å gjøre. Andre fagfolk fungerer best når de til en viss grad får styre seg selv og gjøre det de er god på.

Barnevernet er derimot best når de får gjort minst mulig skade.

Det er nå likevel slik at naturen virker gjennom vekt og motvekt, aksjon og reaksjon. Ubalanse og balanse.

Barnevernet setter familier under administrasjon. En viss andel familier avvikles.

Men den som har støtt pendelen fra seg vil til slutt se den komme tilbake med samme kraft. Til slutt snur vinden. Konjunkturene endres.
Kraften møter motkraft.

Likevekten i "naturens regnskap" skal reetableres.

Omsider blir oppgjøret med barnevernet - for alt vi vet - kanskje like definitivt som barnevernets håndtering av familiene. Det spørs om ikke barnevernet selv slutt vil bli satt under administrasjon og avviklet.

Tiden vil vise.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]