It is currently Thu Mar 28, 2024 9:50 pm



Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: J.G. FICHTE
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 11:25 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://filosofi.no/kant.html
Sitat:

«Den som ønsker et liv eller en eksistens eller glede på noen annen måte enn som en del av menneskeheten eller for menneskeheten, er, fundamentalt sett . . . bare et ondt, primitivt, og derfor, ulykkelig menneske.» (ibid., s.38.) « . . . det finnes kun en dyd - å glemme sin egen personlighet, og kun en synd - å gjøre seg selv til gjenstand for sine tanker». (ibid., s.38.) På bakgrunn av dette ønsket han at staten skal styres av en elite. Staten skal forøvrig ha all politisk og økonomisk makt, og av denne grunn regnes Fichte av enkelte som den første sosialist.

Sitat slutt


Man har ikke mye rett til seg selv, familien og barna med denne ideologien...

Likheten til Platon er til å ta og føle på.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 7:42 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://filosofi.no/hegel.html

Quote:
Hegel hevdet konsekvent og med styrke at det enkelte individ må være fullstendig underordnet fellesskapet, staten. «Dersom staten krever den enkeltes liv, må den enkelte ofre det», hevdet han. (Peikoff, s.35.)
Bakgrunnen for dette synet er Hegels oppfatning om at fellesskapet, gruppen, er viktigere enn alt annet. Den enkelte må oppgi sin individualitet og slutte seg sammen med alle andre individer, og det samfunn man derved oppnår danner en ny kollektiv enhet - staten. Samfunnet betraktes av Hegel ikke som en samling individer, men som et eget individ, en egen organisme. Dette nye individet, staten, har egen vilje og en egen hensikt med sin eksistens.


Det er ikke enkelt å være barnevernsoffer i en slik gal stat.

Quote:
Rettferdighet og makt er derfor ifølge Hegel sammenfallende.
...
Om det er uoverensstemmelse mellom hva staten ønsker og hva individet ønsker, er dette kun et uttrykk for at individet ikke vet sitt eget beste.


Nietzsche kan stå som bilde på den usunne egoismen.
Quote:
Nye verdier måtte etableres, verdier som kunne lede menneskeheten igjennom krisen: mot, stolthet, hensynsløshet, rå styrke, makt.
Nietzsche delte menneskeheten inn i to; noen er overmennesker og er skapt til å ha makt over andre, de fleste er undermennesker, og disses lodd er å bli styrt - Nietzsche var faktisk tilhenger av slaveri.


Den egoismen som arbeider for at individ og familie skal ha det bra vil jeg anbefale. Nietzsche står for ideologisk søppel.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 7:43 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Marx
http://filosofi.no/marx.html

Quote:
Under dette systemet kan det ikke tillates at mennesker handler i overennsstemmelse med sin egen fornuft. Dette vil føre til kaos, mente Marx, det er nemlig ikke slik at hvert enkelt menneske selv er i stand til fornuftsmessig tenkning. Grunnen til dette er at fornuften er avhengig av språk, og språket er et sosialt produkt. Siden fornuften derfor er et sosialt produkt er det kun fellesskapet, staten, som kan organisere samfunnet på en rasjonell måte. Marx mente at det er menneskets essens at dets fornuft er kollektiv.


Altså:
Det som makt og majoriteten mener er fornuftig må gjelde.
Slik har vi det i vårt samfunn når det gjelder barnevern. Lidelsen dette fører med seg skaper narkomaner, selvmord, tragedier, kriminalitet etc.

Quote:
Det enkelte menneskes meninger og holdninger er således bestemt av den klasse det tilhører. Likeledes vil det enkelte menneske alltid kjempe for sin klasses egeninteresse. Marx mente allikevel at det enkelte individ ikke kan holdes moralsk ansvarlig for dette; som materialist hevdet Marx at mennesket ikke har fri vilje. De filosofiske idéer som medlemmer av en klasse benytter for å legitimere sine politiske standpunkter utgjør aldri noen «sannhet», og Marx kalte slike sett av idéer for en ideologi. Marx's egne teorier er imidlertid unntatt fra denne regelen.


Her finner dere begrunnelse for hvorfor offentlig ansatte i barnevernet ikke skal straffes for sine handlinger: De er viljeløse produkter av sitt miljø.

Snakke om å fordumme mennesket!

I Samfunnsmagasinet finnes mer om Marx:
Todelt artikkel. Del 1
Todelt artikkel. Del 2


Top
 Profile  
 
 Post subject: Skjeggape filosofi
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:04 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Karl Marx var en fatalist. Han trodde at menneskets skjebne er forutbestemt av klassetilhørighet. Jeg ser ikke vitsen med å bruke så mye tid på den skjeggete dusten. Skjeggete menn har til alle tider utbredt sin dårskap, som oftest under påskudd av å dekke sitt begjær etter ungpiker, penger eller annet. Ignorer skjeggapene. Menneskelig dårskap, enten den kommer fra Hegel eller Nietschze, blir ikke visdom selv om du ikler den et langt flott skjegg. Mange mennesker tror faktisk at visdommen sitter i skjegget!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Denne gangen er jeg uenig med deg, Agrippa. Marx er på jordet ja, men det er nyttig å vite en del om bakgrunnen og fanebæreren for en ideologi som er så utbredt som den faktisk fremdeles er, og som har forårsaket slik ulykke.

Det er jo ingen tvil om at barnevernet og deres ideologer er primitive determinister i sin tro på "miljøet", "stimulering", "belastningsfaktorer" – forholdsvis enkle, mekaniske og observerbare forhold som de så bruker mot barn og foreldre. Eller??
*


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
*
Denne gangen er jeg uenig med deg, Agrippa. Marx er på jordet ja, men det er nyttig å vite en del om bakgrunnen og fanebæreren for en ideologi som er så utbredt som den faktisk fremdeles er, og som har forårsaket slik ulykke.



Det var muligens litt overilt (og ukristent?) av meg å avskrive Karl Marx som en "skjeggete dust", for man bør vite hvorfor hans filosofi er like feilslått som den er utbredt. Det jeg mente å si er at jeg betrakter marxisme som menneskelig dårskap. Selma Lagerløf tar for seg sosialismen som vranglære i boken "Anti-krists mirakler". Ifølge sosialismen er dette livet det eneste man har, og sosialismen lover å utrydde all fattigdom. All elendighet på jorden skal sosialismen få bukt med. I så måte er den sammenlignbar med evangeliet, med den forskjell at evangeliet lover et liv etter dette for dem som tror at Jesus er Guds sønn og at han oppstod fra de døde. Evangeliet lover også at Gud skal sørge for alt vi trenger dersom vi oppgir dette livet mens sosialismen sier at vi må nyte dette livet for alt det er verdt for etter døden er det ingenting. Altså er evangeliets budskap stikk motsatt sosialismens budskap. Heldigvis kan vi fritt diskutere Marx' filosofi. Vi bør være på vakt mot vranglære i all slags innpakning, enten den fremføres av kvinnelige feminister med myke rose-kinn eller skjeggete mannssjåvinister.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:16 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Artiklene fra samfunnsmagasinet kan være interessant for deg.
Todelt artikkel. Del 1
Todelt artikkel. Del 2

Mvh Kjeggus.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Mvh Kjeggus.



Så lenge du ikke påberoper deg å være vis fordi du har skjegg, så har jeg ikke noe problemer med det. Problemet oppstår når menn blir tvunget til å anskaffe skjegg eller man har spesielt stor respekt for dem utelukkende pga skjegget. Så enkle er faktisk mange mennesker. Jesus hadde så vidt vites også skjegg. Det var jo skikken på den tid, blant jøder. Romerske soldater var glattbarberte. Jeg respekterer din rett til å bære skjegg, men du har ikke krav på særskilt respekt fordi du bærer skjegg!

Heldigvis har barnevernerne ennå ikke utpekt menn med skjegg som en av målgruppene for sine mange tiltak. Det får holde med alenemødre, unge foreldre, økonomisk vanskeligstilte, mødre med lav IQ, psykisk syke, rusmisbrukere, nettverksløse og barn med adferdsvansker. I andre land har det til tider vært et særskilt vern for menn som ikke har skjegg. Taliban hjalp vedkommende slik at skjegget kunne få tid til å gro ut. Dette hjelpetiltaket ble gjennomført ved å stenge den hjelpetrengende inne i en liten celle i vekstperioden.

Forøvrig har jeg et lite spørsmål til MHS: Mener du at vi også bør studere Hitlers "Mein Kampf" for å forstå nazismen på samme måte som vi bør sette oss inn i Karl Marx' tanker for å forstå kommunismen og sosialismen? Jeg svarte at jeg hadde handlet overilt da jeg kalte Karl Marx en dust, men ved nærmere ettertanke lurer jeg på om ikke min første tanke var den beste. Hvorfor bruke tid på å lære hva all verdens falske profeter har tenkt ut av irrasjonelt makkverk? Er det ikke bedre å gå til visdommens kilde, nemlig Bibelen, istedenfor å studere Maos lille røde og lignende?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: ...
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:24 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Var ikke to tredjedeler av verdens politikk bygd på Marx?
Ble det ikke drept 150 000 000 mennesker av de som tror på Marx på 1900-tallet.

Dette er ikke tall som "vår" presse og "våre" skoller opplyser om.

Tenke seg til: 150 millioner mennesker drept utenom krig!!!

Jeg tror det er viktigere å forstå marxismen enn nazismen. Det er ikke nazister som barnevernet er fulle av. Det er marxisme. Og en del Kr.Fere som befinner seg stadig lengre til venstre...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Lese og ikke lese - -
PostPosted: Tue Mar 07, 2006 8:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Agrippa spør om jeg synes vi skal lese "Main Kampf" for å forstå nazismen.

Hmm, jeg tror svaret er: Det er naturligvis et spørsmål om tid. Vi har ikke tid til å lese alt mulig. (Selv har jeg liggende noen fæle stabler med bøker som jeg absolutt skulle ha lest, men stablene blir ikke merkbart mindre med tiden, og de kommer sikkert til å stå som noen Eiffeltårn etter meg når jeg går i graven.)

Men jeg tror sikkert "Mein Kampf" kunne være nyttig å skumme iallfall. Noe svært viktig mht å "forstå" nazismen er vel å få inn i skolten at stornazistene slett ikke var sinnssyke og så avvikende at alle vi andre kan sitte på en trygg tue og si at "Det der skjer aldri hos oss, for vi lever jo blant normale mennesker". Tvert imot er det vel ingen grenser for hva slags ondskap normale mennesker kan prestere under gitte omstendigheter, som for eksempel kan være et ideologisk klima. Jeg tror sikkert leserne her på forumet kan tenke på eksempler.

Det kunne jo være av interesse å se hva Hitler selv har prestert av skriverier, hvorvidt han avslører galskap eller bare besluttsom ærgjerrighet, selvhevdelse, hevnlyst? Jeg hadde forresten en gang tenkt å anskaffe "Mein Kamp" på engelsk; det fins visst noen utgaver som ikke er særlig dyre. En norsk utgave fra krigens tider er visst antikvarisk sjelden, men kan sikkert studeres på Univ.bibliotek.

Når det gjelder Freud, har jeg lest litt om bakgrunnen og kulturen rundt ham, samt om hans personlige karriere. Særlig Richard Websters bok er god sånn. Jeg har også lest, i oversettelse, en del av det han har skrevet. Både lesning av og om ham gir nyttig forståelse av hvor sprø hans tankebygninger og innfall er, og av hvorfor han hevdet disse tingene.

Mest nyttig av alt har det vært å lese en del av det lærestoffet som brukes i opplæringen av barnevernspedagoger, sosionomer etc. Det er uovertruffent i å ha fått meg til å forstå hvorfor galefransene er blitt som de er blitt, hvorfor de aldri blir bedre, aldri kommer ned på jorden og forstår hva de bedriver. Og det setter en bedre i stand til å forutse hva de kan finne på, eller, om ikke forutse så iallfall forstå med én gang det skjer.

Men ingen kan jo lese alt.

*


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ...
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 10:22 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
xbv wrote:
Tenke seg til: 150 millioner mennesker drept utenom krig!!!

KILDE: R.J. Rummel is a Professor Emeritus of Political Science

Denne ideologien har påvirket det såkalte barnevernet mer enn nazisme og fascisme. Begge de sistnevnte utgikk fra tradisjonell sosialisme.

Når det ligger drapsideologi bak det såkalte barnevernet, er det ikke merkelig med kynismen. De går bokstavelig over lik for å nå sine mål.

Jeg fikk advarsler på SOL for å skrive slikt. Det er imidlertid virkligheten.

Det er et blodig spor av selvmord, voldskriminalitet og overdosedødsfall i barnevernets spor.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ...
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 10:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
xbv wrote:
Når det ligger drapsideologi bak det såkalte barnevernet, er det ikke merkelig med kynismen. De går bokstavelig over lik for å nå sine mål.

Jeg fikk advarsler på SOL for å skrive slikt. Det er imidlertid virkligheten.

Det er et blodig spor av selvmord, voldskriminalitet og overdosedødsfall i barnevernets spor.



De fleste barnevernere er tilhengere av både fri abort og eutanasi, så du har dine ord i behold. Det er bare en gråsone som skiller dem fra Hitlers drap på funksjonshemmede, som ble vurdert til ikke å ha "verdige" nok liv. Kidnapping av barn er ellers en alvorlig forbrytelse, men ikke når den blir begått i regi av det såkalte barnevernet. Vi skal kanskje være glad for at foreldrene til de kidnappede barna ikke blir sendt i interneringsleire for å bli omskolert. Foreløpig tar de omskoleringen i sine egne lokaler og kaller den motivasjons-kurs. Foreldre må motiveres til å følge barnevernets beslutninger. Fysisk tortur er ennå ikke tatt i bruk - det holder med trusselen om å bli fratatt barna.

De fleste barnevernere sympatiserer med totalitære krefter. Det gjør også de fleste journalister.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: ...
PostPosted: Wed Mar 08, 2006 10:31 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Fysisk tortur er ennå ikke tatt i bruk - det holder med trusselen om å bli fratatt barna.


Stiller du deg i veien for dem og deres hjelpere, politiet, så hopper de fysisk på deg. Jeg fikk klar bekjed fra politiet, når de tok seg inn i mitt hjem for å ta datautstyret jeg laget barnevernsplakater med:

Enten flyttet jeg meg, eller så gikk de til angrep.

Det samme sa politiet når jeg hadde en nabo sine barn på besøk og barnevernet skulle ta dem.

Trusselen om fysisk vold ligger hele tiden bak om man ikke aksepterer overgrepene. Det er trusselen om vold som gir de makt. Uten muligheten for å utøve vold mot uskyldige foreldre ville de ikke ha noen makt.

I tillegg til å voldta hjemmene og kidnappe barna kan de stenge foreldre inne i årevis fordi foreldrene gjorde et tappert forsøk på å redde sine barn.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 8:25 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Motbydelig at de kunne ta ifra deg datautstyret og enda verre er det at de brukte trusler om vold dersom du ikke lot de slippe til. Det er nifst. Ytringsfriheten eksisterer tydeligvis bare på papiret. :evil:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]