It is currently Thu Mar 28, 2024 11:28 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Dunning–Kruger-effekten
PostPosted: Tue Oct 27, 2015 1:31 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Dunning–Kruger-effekten

Jeg har brukt å si: De tankeløse oppdager gjerne ikke sin tankeløshet, og endra mindre konsekvensene av den, fordi de er tankeløse.

Mennesker som er lite reflekterende kjenner ikke sin begrensning. De reflekterer ikke over det.

Dette har jeg ofte tenkt på i forbindelse med det såkalte barnevernet. F.eks når familien-er-samlet skrev:

Mesteparten av tiden brukte hun til selv å leke med barna, slik at det ble lite tid til observasjon av samspill. Uken etter var jeg på møte med henne igjen. Hun sa da: Jeg så noe veldig alvorlig hjemme hos dere da jeg var på besøk. -Hva var det da? spurte jeg.

Hun svarte: Da Per kom inn i stuen så du ham ikke!
-Men satt ikke jeg med ryggen til døren og underviste Kari i pianospill da han kom inn da? spurte jeg.

-Det har ingenting med saken å gjøre, svarte hun. Per kom inn i stuen, og du så ham ikke. For et barn er det å ikke bli sett, svært alvorlig. Det er gjort mye forskning på dette, sa hun, og henviste til en forskningsrapport som hadde vist akkurat dette.


viewtopic.php?p=35690#p35690

Slikt kan noen ganger forklares med Dunning–Kruger-effekten.
The Dunning–Kruger effect is a cognitive bias wherein relatively unskilled individuals suffer from illusory superiority, mistakenly assessing their ability to be much higher than is accurate.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... ger_effect

En psykolog skriver:
David Dunning og Justin Kruger, som da begge var ved Cornell-universitetet i New York, ba noen utvalg deltakere om å vurdere sin egen prestasjon på oppgaver i humor, logikk og grammatikk. De fleste deltakerne overvurderte sin prestasjon, men de som gjorde det aller dårligst på de objektive målene, var også de som overvurderte seg selv aller mest. Dunning og Kruger karakteriserer dem som rammet av en dobbel forbannelse: Ikke bare har de ikke peiling, men de har ikke peiling på at de ikke har peiling. Fenomenet er senere påvist en rekke ganger i ulike utvalg og sammenhenger, og også knyttet nettopp til læring og prestasjoner i universitetsfag.

En generell forklaring på fenomenet går ut på at manglende dugleik innenfor et gitt kompetanseområde vanskeliggjør det psykologer kaller metakognisjon for det samme området. Meta­kognisjon er kognisjon om kognisjon, eller tenkning om tenkning – ofte målt som kunnskap om og kontroll over egen forståelse og hukommelse.


Siterer også fra svensk Wikipedia:
Dunning–Kruger-effekten är en kognitiv bias som innebär att den som är inkompetent också är oförmögen att förstå att denne är inkompetent. Detta får till följd att inkompetenta överskattar sin kompetens i högre grad än kompetenta. Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunning%E ... r-effekten

Barnevernspedagoger er enkle sjeler, med en svært enkel utdanning. De som har litt mer omløp i hodet lever i et intellektuelt fordummende miljø med en mengde kyniskhet som følge av at et oppskrytt maktmiljø drar til seg alt mulig. Slikt øker antall såkalte psykopater ganske dramatisk. Og disse bedrevitende hårsåre såkalte narsissister.

PS: Sånn i forbindelse med narsissisme passer det jo med selvskryt. :-) Den svenske artikkelen skrev "Samtidigt tenderar personer med hög kompetens underskatta sin relativt höga kompetens gentemot andra, vilket leder till antagandet att det som är lätt för den kompetente också är lätt för andra." Hmm. Endelig skjønner jeg hvorfor jeg overvurderer folk. :-D
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dunning–Kruger-effekten
PostPosted: Tue Oct 27, 2015 3:29 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Spissformulerte det slik på Facebook.

Når man er for dum til å skjønne at man er dum. Hvor dum må man være da? Faktisk ikke dummere enn at man kan studere...

Nå tror jo jeg at VALGET selvkritikk ofte uteblir. Sånn sett er dumhet gjerne et moralsk/etisk valg. Man velger å ta sjansen på å stadig gå med øynene lukket.

Tror det er farlig å psykologisere slikt på en måte som gjør at folk mister ansvaret for mye av sin dumhet. At den manglende selvkritikk er en livsstil og at miljøet rundt ikke krever, er ikke en holdbar begrunnelse for overgrep mot familiene.

Heller ikke at miljøet rundt rasjonaliserer overgrepene, og krever deltakelse.

Nürnbergprosessene slo det fast at mennesker er ansvarlige for sine handlinger. Dette bygde man på naturlige rettigheter der loven ikke strakk til.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Dunning–Kruger-effekten
PostPosted: Tue Oct 27, 2015 8:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er vel dette som også er omtalt som: Jo mindre man vet, desto mindre forstår man alt man ikke vet. Og motsatt: Jo mer man vet, desto mer forstår man alt man ikke vet.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]