It is currently Thu Mar 28, 2024 5:40 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Kommentar: ''Barnets mänskliga rättigheter till familjeliv''
PostPosted: Thu Jun 08, 2006 3:52 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

Kommentar til Barnets mänskliga rättigheter till familjeliv av Siv Westerberg


Ofte opplever jeg at lover og forskrifter - eller ønskede sådanne - kun er en illustrasjon på virkligheten. Likevel kommer ikke virkligheten helt klart frem. Det vil ofte være uenighet i hvilket prinsipp som skal ligge bak - også når man er enige i sak. Derfor har jeg ingen klar formening om hvilke prinsipper som ligger bak hos Siv Westerberg. At det ligger empati bak virker klart.

I mine filosofiske "grublerier" gir bevirkning suverenitet over produktet. Dette da mennesket har logisk forståelse til å se følgende sammenhang:
valg --> bevirkning --> bevirket eller forårsakelse --> produkt. Vi klarer å "se" hvem som har med saken å gjøre. Uavhengig av kultur, majoritet og autoriteter.

Det er to personer som velger muligheten for at det skal bli et barn. De to forårsaker det. Derav tilhører barnet begge foreldre. Ofte i forskjellig grad avhengig av tidspunkt. Likevel tilhører det begge.

To personer har logisk rett til barnet.

Barnet fatter imidlertid raskt at det også tilhører seg selv. Det er ikke to år gammelt engang før det begynner å si "mitt" og "min". Forståelsen av tilhørighet begynner mer eller mindre å komme på plass. Relativt små barn forstår at de er et produkt av sine valg. En fireåring vet f.eks at det kan være livsfarlig å komme i veien for biler.

Da har man altså tre parter som har klare logiske rettigheter. Skal da de som har vettet til å forstå mest gjøre noe som f.eks strider med den alminnelige rettsoppfatning, så må alle partene være enige om det.

Å opphøye seg til konge over det som er bevirket er i enlighet med denne tenkningen umoralsk. Det er er tvang mot de andre sine rettigheter og vilje. Det bryter med den grunnleggende loven:

Ikke tving.

Virkligheten gjennspeiler seg også normalt i menneskelig empati og følelsesliv. Så også her. Det er oftest smertefullt å ikke få ha med sitt barn å gjøre. Det er gjerne like smertefullt å ikke få ha med sine biologiske foreldre å gjøre. Det kan gi skader i form av forkastelse og mindreverdighetsfølelser for resten av livet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]