It is currently Thu Mar 28, 2024 10:12 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Noen som har satt seg inn i Habermas' tenkning?
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 9:19 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
"Med Habermas forstår liberalismen seg som venstreside."

http://www.idag.no/ledere-oppslag.php3?ID=8856

Habermas blir rost opp i skyene av samtiden...

På meg virker det psykotisk å plassere liberalistiske verdier på venstresiden. Imidlertid finnes det klare paralleller mellom anarkisme (på venstresiden) og libertarianisme (nyliberalistisk frihetsideologi på høyresiden).

Noen som vet hvordan Habermas tenkning slår ut med hensyn til barnevernet og familiens rett?

Selv om jeg reagerer følelsesmessig, så er jeg rasjonell nok til å forstå at det kan ha stor retorisk effekt om man kan bruke påstått moderne rød ideologi mot barnevernets motstandere.

Noen som vet om brukbart lesestoff om dette på norsk, svensk eller dansk? Gjerne på nett eller biblioteket. Helst ikke så mange år gammelt. Ideologier fødes, fordømmes og forkastes stadig fortere.


Last edited by Arild Holta on Wed Apr 18, 2007 2:52 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: ...
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 10:15 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
"Venstresidens ledende filosof idag, Habermas, har også tatt til orde for kristne verdier i EU-Grunnloven. Gud og kristne verdier ble tatt bort av det nye Europas grunnlov. Habermas ser ut til å begrunne sitt positive standpunkt med at de kristne verdiene er viktig i den felles dialogen for å unngå en ny totalitær utvikling."

Familiens egenverde og viktighet som samfunnsinstitusjon og samfunnets byggestein er jo tradisjonelt en av de store verdiene. Skulle denne verdien være innbakt i noe av Habermas ideologi, så vil det svekke barnevernets makt.

Det er altså av betydning å få vite hvordan venstresidens fremste filosof tenker om familien. Utfra det jeg leser virker han til å være en klar forsvarer av individets rettigheter mot amange maktkonstellasjoner. Dette går gjerne hånd i hånd med familiens rett og suverenitet.

Vi har jo også hatt en klar liberal og høyrelignende vending hos tyske og engelske sosialdemokrater. Rasjonelt sett burde dette virke posetivt for familiens rettigheter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Skal prøve
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 10:16 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Jeg skal prøve å komme tilbake med litt info. Men jeg må føle meg frem, søke informasjon selv, og kanskje lese littegrann selv først, for jeg har aldri tatt meg tid til å lese Habermas. Og når skal jeg nå få tid? Jeg er en snegl til å lese, det går langsomt, iallfall hvis jeg må prøve å forstå det jeg leser, hehe!!

Jeg får frysninger når jeg tenker på en del mennesker som har bablet om Habermas – deres beundring fikk meg til å tenke "Da kan Habermas aldri være noe for meg". Men jeg er blitt korrigert: Kanskje han er det allikevel, og folk kan jo ikke noe for alle mulige som sier de er tilhengere. (Tenk på alle galefransene som sier de støtter "frihet", for eksempel.)

MHS


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 18, 2007 3:31 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Han var en del av forgrunnsfigurene for den antiautoritære bevegelsen i Tyskland på 60-tallet.

Vil tro han er interessant for noen nye medlemmer?

Han er, i vert fall nå, så fri, at han vil bruke kristen tenkning mot en utvikling i totalitær retning i EU.

Dette spranget mellom antiautoritær sosialisme og antiautoritær kristen tro, finner jeg interessant. Samt at han plasserer liberalismen på venstresiden.

Det er vel lignende paralleller som anarki og anarkokapitalisme har med libertarianisme, som drar liberalismen, i hans øyne, over på venstresiden.

Muligens dekker den nåværende tenkningen hans, et politisk "hulrom". Både SV og Arbeiderpartiet er relativt totalitære og på jakt etter statlig kontroll.

Kanskje han er en moderat motvekt til dette?

Noen som har peiling?

Her er Habermas så vidt nevnt.
http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?p=227#227

Moderate (les: "kompromissa") moderne frihetsbevegelser mot totalitær tenkning, vil trolig ligge omtrent hvor habermas er tegnet inn og i rettning libertarianisme.

Sammenhangen med barnevern er at tradisjonelle kristne verdier betoner familiens selvstendige rett. Anarkismen betoner, på sin måte, individets rett. Liberalismen betoner individets rett.

Individets selvstendighet (også fra andre selvstendige individ. Jfr psykopatkapitalismens undertrykkelse), fører til frie familier. Det er bioligisk betinget.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]