It is currently Thu Mar 28, 2024 6:19 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Foreldre har rett til å bestemme over barna
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 10:58 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[font=Arial, sans-serif]Foreldre har rett til å bestemme over barna[/font]

[font=Times New Roman, serif]Retten til noe kan bygge på flere forhold.
1. Den som har bevirket noe har rett til dette.
2. Den som har fått bestemmelsesrett til noe i form av avtale, har rett til dette.
3. Den som gir noe kan ha rett til å kreve noe for det.
4. Den som eier strukturene rundt noe, har rett til å bestemme hva som kan foregå.

Angående det siste og første: Hjemmet er bevirket og opprettholdes av foreldrene. Derfor har de rett til å bestemme der. Det betyr ganske enkelt at de som oppholder seg der - barna inkludert - må forholde seg til de regler som gjelder for hjemmet.

Angående nummer tre: Foreldrene sørger for mat, klær, hushold for barna. Da er det ikke for mye å forvente at barna aksepterer plikter og ordninger innført av foreldrene.

Angående nummer to: Når barna blir store og likevel bor hjemme, er det klargjørende å ha klare avtaler, gjerne skriftlige, om hva partene har å forholde seg til.

Jeg har tidligere hevdet at eiendomsrett basserer seg på logisk tenkning - den logiske forståelse av hvem som har bevirket eller forårsaket hva. Ut fra dette har jeg hevdet barn tilhører foreldrene.

Barn oppdager imidlertid tidlig (2-3 års) alder at de er med å forårsaker seg selv. De forstår at ting kan være farlig for dem etc. Dermed utvikler de en logisk betinga rett til seg selv.

Dette hindrer ikke foreldrene i å bestemme over barna, så lenge barna er en del av deres hjem.

Stat og kommune har ingen rasjonell rett i enlighet med noen av punktene 1-4.[/font]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 12:05 am 
Offline
User avatar

Joined: Sun Nov 26, 2006 12:14 pm
Posts: 40
Dette er første gang jeg har turt å se på filosofi-forumet her, tror jeg. Selv om jeg ikke egentlig vet noe om sånn her filosofi-greier har jeg en kommentar. Jeg så forresten en kommentar som ligner på det jeg tenker, i en annen tråd her, skrevet av Agrippa.

Beklager på forhånd at kommentaren antagelig blir litt uoversiktlig. I alle fall, foreldre bevirker (for å bruke det ordet) ikke sine barn gjennom bevisste tanker. Det er ikke "hjernen" som bevirker/skaper barna, det er kroppen (underbevisst eller ubevisst del av personligheten). Derfor skal heller ikke foreldrene bestemme over sine barn basert på bevissthet. For eksempel skal foreldre ikke bestemme over sine barn med utgangspunkt i noen ideologi.

Et motsatt eksempel ville være dersom en person var en forsker som drev med kunstig intelligens og, gjennom vitenskap, skapte en "person" (bevisst personlighet) i en datamaskin. Men til og med i et sånt tilfelle mener jeg at det kanskje var tvilsomt om "forelderen" (vitenskapsmannen) hadde rett til å bestemme over den kunstige intelligensen (bevisst personlighet som eksisterte som et slags dataprogram, altså) med utgangspunkt i vitenskapspersonen sine bevisste tanker. En annen sak er at jeg har vanskelig for å se for meg at "ekte liv" (personlighet) kan lages basert på vitenskap, ettersom jeg tenker at vitenskap som vi mennesker har idag er ekstremt primitive saker i forhold til den egentlige virkeligheten (som kanskje er litt mer enn vi kan fatte med våre menneske-hjerner og primitive forestillinger og begrepsapparater).

Når det gjelder at barna er i huset til foreldrene, så har jo ikke barna "gått" inn i huset -- de er jo plassert der av foreldrene, uten å ha bedt om det, for å si det på den måten. Dermed mener jeg det er kanskje en hovedsak at foreldrene er ansvarlig for barna, mer enn å ha rett til å bestemme over dem.

Men foreldre har absolutt rett til å bestemme over barna, men den retten ligger ikke på det bevisste "planet", retten ligger på et mye dypere eller mer grunnleggende plan. Bevisste tanker er kun et verktøy for foreldrene når de skal løse oppgaver og "navigere i virkeligheten". Retten over barna kommer ikke fra, og gjelder derfor ikke, foreldrene sine bevisste tanker. Naturligvis kommer de dypere og mer grunnleggende delene av foreldrene sine personligheter til uttrykk gjennom nettopp bevisste tanker og verbalt språk, men bevisste tanker er kun gyldige (når det gjelder "eierskapet" overfor barna, som er hva vi snakker om her) i den grad tankene korrekt artikulerer de "kroppslige" eller ubevisste (instinkt) delene av foreldrene. (Med andre ord, en "gal" forelder har ikke rett til å bestemme for eksempel at barna må hoppe på ett bein mens de teller baklengs fra 1000 før de får frokost, eller andre bestemmelser som ikke har noe å gjøre med det å være forelder.)

Når det gjelder det som kalles "staten", tenker jeg at jo sterkere de folkene der mener å ha rett til noe, jo mer er det snakk om kun tanker og ikke om noen underliggende virkelighet. Dermed mener jeg stort sett at det som kalles "staten" ikke har rett til noen ting. Hvis man ønsker å se forholdet mellom individer og det som kalles "staten" som en gyldig avtale, så er jeg rett og slett ikke sikker på at den avtalen er gyldig. For å inngå en avtale må man vel kunne vite hva som avtales og hvem man avtaler med (som du ser er jeg ikke akkurat jurist...), og jeg tror ikke heller dette "staten"-greiene har noe som helst hensyn i seg til at individene skal ha noen posisjon som informerte og frivillige avtale-inngåere. Jeg tror derimot at "staten" handler, "fra a til å", om å villede og overkjøre. Så noen ordentlig gyldig avtale kan jeg ikke skjønne at skulle eksistere mellom individer og det som kalles "staten".

Med vennlig hilsen
"ja til bra nei til dumt"

_________________
Are you "spooked" by the word "militia?" Click Here
Alternativpedia » Barnevern
Luxus-te er ikke luksus-te, Luxus-te er billig-te.
Links Koblinger


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 17, 2008 2:30 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
jtlbrntldmt wrote:
...(Med andre ord, en "gal" forelder har ikke rett til å bestemme for eksempel at barna må hoppe på ett bein mens de teller baklengs fra 1000 før de får frokost, eller andre bestemmelser som ikke har noe å gjøre med det å være forelder.)
...


Tror ikke folk som ga blaffen i andres rett til seg selv hadde klart seg så godt i et samfunn hvor bevirker har rett til bevirket. Barnet er en bevirker. Derav vil foreldre bryte regelen om at bevirket tilhører bevirker, om de gjør hva som helst med barnet.

Det er noen som har lagt inn et saklighetsprinsipp i denne tenkningen.

Dersom noe ikke har noe med saken å gjøre, skal det ikke bringes inn det man gjør. F.eks i avtaler. Eks: Du får jobbe for meg om du forfører nabodamen. Nabodamen har da ikke noe med saken (saklighetsprinsipp) å gjøre. Så da skal ikke det blandes inn i saken.

Mulig saklighetsprinsippet kan brukes i foreldre/barn-relasjonen. Det hos barnet som ikke angår det å være foreldre, skal foreldrene ikke blande seg opp i. Om barna setter seg for å spille fire på rad eller mølle, er ikke noe foreldrene blander seg bort i - om det ikke finnes en spesiell grunn for det.

Poenget mitt er at det finnes enkle etiske prinsipper for menneskelig væremåte.

På en annen side sett: Om foreldrene hadde rett til å gjøre nøyaktig hva de ville med barna sine, så ville de fleste barn blitt lykligere enn i vårt samfunn. Av den enkle årsak at foreldre flest elsker sine barn mer enn skolen, barnevernet, barnehagen etc etc. Noen yderst få ville misbrukt retten til sine barn, og disse ville trolig vert så sprø at de i et samfunn som over, ville trolig blitt tatt hånd om av makten - lenge før de fikk barn.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]