It is currently Thu Mar 28, 2024 11:04 am



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: En god historie
PostPosted: Fri Jan 11, 2013 11:46 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jul 14, 2012 8:54 am
Posts: 91
http://www.nordlys.no/nyheter/article6437212.ece

- Jeg er evig takknemlig for det pappa gjorde. Jeg har et veldig godt liv. Hadde han ikke gjort det så hadde jeg blitt værende i fosterhjem og hatt et helt annet liv nå, sier Grace.

- Pappa er min helt.

Utdrag fra kommentareltet under artikkelen:

"Jeg blir så glad når jeg leser om Grace. Klart hun har hatt det godt med pappa, men fantastisk at hun står fram så alle kan få ta del av dette. Jeg har bare ventet på at disse barna ska bli voksne og komme fram å fortelle. De sunne og friske klarer jo det, men dessverre ligger mange liv i ruiner og de klarer ikke stå fram eller de har kanskje ingen lykkelig historie å fortelle.
Harry hade det ikke lett i den tiden og jeg forstår ikke hvor han hentet kreftene fra. Jeg beundrer han veldig. Da jeg hørte at han hadde kidnappet Grace (politiet ringte oss og vi fikk vite dette ganske omgående da vi jo var felles fiender av staten så de regnet med at vi visste noe) kom cognacflasken fram og vi skålte og håpet at ingen skulle få tak på dem.

Harry: Gratulere med dette vellykkede projekt som du da 1991 satte i gang. Ønsker dere alt godt videre i livet og håper dere får mange gode år sammen fortsatt.

Hilsen Laila Dalbye Kristensen og familien – da på Vikran.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En god historie
PostPosted: Fri Jan 11, 2013 11:49 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jul 14, 2012 8:54 am
Posts: 91
Laila Dalbye Kristensen skriver videre:

"
Svar
Lenke
Rapporter


Jeg ble kjent med Harry Heide i denne tiden da Barnevernet nyss hadde kidnappet Grace i Barnehagen. Behövs jo ikke mye fantasi og kunnskap før å forstå hvilken skade det gjør på en 3-åring. Men den kunnskapen fanns ikke da hos Barnevernet og ikke i dag heller – skremmende nok. De har samme metoder fortsatt.

Harry Heide skrev i avisen. Slik ble jeg kjent med Harry Heide (og mange flere) og senere fikk jeg æren av å hilse på Grace. Jeg skrev også i avisen denne perioden med fullt navn om en sak som vi fikk ”tredd over hodet” for at vi, forstår jeg nu, var så dumme at vi ba om psykologhjelp til ett familiemedlem. Det skulle vi aldrig for vi fikk bare livsvarige skader alle sammen.
Ufattelig -og jeg trodde ikke sånt var mulig i Norge, men det var det. Dette er over 20 år siden og jeg tenker på det hver dag –hvilket annet liv flere av oss innblandede kunne fått om den adekvate hjelp vi søkte hadde blitt gitt istedet. Alle ble skadet. Skadet for livet.

Disse avisskriverier utløste fler avisinlegg med fullt navn, tror det var förste gang i historien at folk skrev i avisa med fullt navn om at Barnevernet hadde tatt deres barn. De kanskje hadde forsøkt tidligere å få inn inlegg i avisa og ikke fått inn det? Jeg fikk nemlig selv først streve med avisene for å få inn mitt første innlegg, ble enklere senere.
Sjokkert oppdaget vi da at vår såkalte sak ikke var noen tilfeldig systemfeil (som vi jo først trodde) men er en del av ett bestående system som dessverre fortsatt i dag er slik. Norges lover gir ingen trygghet eller rettighet, det er bare en bok med skriverier som gjør at vi tror at vi har rettigheter.

Jeg hade kontakt med mange på denne tiden og fikk lese deres journaler, det ble mange TV- program om Barnevernet og enkeltsaker ble riktig bra belyst, bl.a. Harry Heides sak. Skandalene var store og man trodde jo ikke en demokratisk stat skulle kunne ha ett slikt system og også slippe unna med det i tiår etter tiår.
At ingen ble straffet, ingen mistet jobbene sine forteller jo ganske mye. I begynnelsen var jeg så blåøyd at jeg faktsikt trodde noen kom til å miste jobbene sine, kanskje bli tiltalt og vi få erstattning. Så blåøyd var jeg ikke 2 år senere nei. Norge mistet sin møydom denne tiden og det har skadet både Norge og oss. Man kan forundre seg mer på at det fortsatt pågår slike saker, men egentlig burde jeg jo ikke forundre meg, det sier jo noe om Norge når det fortsatt er slik.
Efter dette sammenlignet jeg Norge med Öst-Tyskland/Stasistat og er veldig lei meg for at mitt land har fått den plassering i mitt hjerte, ja mange andre nære har samme oppfattning.

I denne periode mötte jeg og min familie Harry flere ganger, leste alle hans såkalte sakspapirer, hørte hans historie og vet at hele denne saken var ett latterlig oppspinn som ødelegger folk. Det var jo Norske staten ved barnevernet som først kidnappet Grace. Hun var jo ikke redd når pappa ”kidnappet” henne tilbake for barnet kjente jo pappa godt, han var ingen fremmed så som barnevernet var for henne."


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En god historie
PostPosted: Sat Jan 12, 2013 2:12 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Jul 14, 2012 8:54 am
Posts: 91
http://www.folkebladet.no/folkibladet/article180340.ece


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]