It is currently Thu Mar 28, 2024 10:32 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Seier som "årets kommunale leder 2016" for original bv-leder
PostPosted: Thu Jan 12, 2017 11:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
    

Seier som "årets kommunale leder 2016" for en original barnevernsleder som har gjeninnført FAMILIEN!

Barnevernet i Kongsberg har tatt rev i seilene, har virkelig gjort det mange skryter av men ikke gjennomfører, og har kastet barnevernsfaget ut, satt "ekspertisen til side". Resultatet er blitt påfallende: Nesten vekk med akuttvedtak, mye færre omsorgsovertagelser, langt mere fornøyde familier og ansatte:
Familieråd ble redningen for barnevernet i Kongsberg

Så er hun blitt nominert i en konkurranse Kommunal Rapport lanserte. Og slik gikk det:
Seier til Kongsberg, Kristiansand og Haugesund
KOMMUNEPROFILEN 2016. Kommuneprofilene er kåret. Barnevernsleder Tone Risvoll Kvernes i Kongsberg er årets leder. Harald Furre (H) i Kristiansand er årets ordfører, og Ole Bernt Thorbjørnsen i Haugesund er årets rådmann.
Kommunal Rapport, 12 januar 2017

"– Dette blir min Oscar. Det er litt større enn jeg klarer å ta inn over meg, jubler Kvernes når Kommunal Rapport meddeler henne nyheten om at hun er Årets kommuneprofil blant kommunale ledere.
   37-åringen leder en barnevernstjeneste som har gått nye veier for å kunne hjelpe barn og familier i en vanskelig situasjon.
   – Jeg blir veldig stolt, både av meg selv og barnevernstjenesten, sier en ydmyk vinner.

Deler erfaringer med andre
I disse dager er hun travelt opptatt med å informere andre kommuner om hvordan Kongsberg, ved hjelp av familieråd og nettverk, har redusert plasseringen i eksterne fosterhjem med nær 90 prosent siden 2012. Kort fortalt handler det om å hente ut de ressursene som finnes i en familie og gi barnet og familien større innflytelse i en barnevernssak. Resultatet kan bli at barnet flytter i fosterhjem til et familiemedlem, at barnet kan komme på helgebesøk til noen i familien, og/eller at storfamilien støtter familien i å gi omsorg til barnet.
   Kvernes har gjennom tett og tydelig nærledelse bidratt til utvikling og radikal kursendring av barnevernstjenesten i Kongsberg, skrev rådmann Wenche Grinderud i Kongsberg da hun nominerte Kvernes. Kollegaer landet rundt har heiet henne fram til seier. Ingen av kandidatene i årets kåring fikk flere stemmer enn Kvernes."


"Ingen av kandidatene i årets kåring fikk flere stemmer enn Kvernes."
   At hun er blitt stemt frem på denne måten, gir forhåpentlig også støtte til de krefter i Kongsberg som støtter henne i at virkelig vern av barn – det må drives på en annen måte enn det vanligvis gjøres i Norge. Og at det går an å gjøre det.

Jeg håper vi får høre mer fra Kongsberg.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]