It is currently Fri Apr 26, 2024 10:59 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Snarere "Politikere FOR barnevernsovergrep"
PostPosted: Fri Mar 03, 2006 10:56 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Her er et leserbrev fra Fredrikstad Blad, som Are og Vivian Isaksen har gjort oppmerksom på:

Rekves underlige hukommelse
http://www.f-b.no/apps/pbcs.dll/article ... /101110013

Det er skrevet av en Per Lebesby, leder for oppvekstutvalget. Han mener at det er ukorrekt det journalist Frode Rekve har sagt: nemlig at tillitsvalgte i barnevernet blir forsøkt kneblet hvis de prøver å uttale seg offentlig. Derimot mener han (har vi ikke hørt den der før?) at de skulle gått andre veier, gått en sving innom oppvekstutvalget fremfor avisene, og vel å merke: aller først må de gå tjenestevei. Hmm, kommer man noen tjenestevei da, med å opplyse politikere eller byråkrater om noe som helst i barnevernet? Og kjenner vi til noe oppvekstutvalg som gjør annet enn sandpåstrø vedtak av bv-art som rammer familier negativt? (Ikke sånn å forstå at jeg aner hva slags forhold de ville klage på, det behøver slett ikke være hensynet til familiene som var på tapetet).

Tja, mon Lebesby er fullt så liberal med ytringsfriheten som han sier. Men nok om det, jeg festet meg isteden ved oppvekstutvalgets leders argument mot at barnevernets gjøren og laden skal slippe ut offentlig:

Han synes ikke det er til barnets beste at "barnevernet gang på gang henges ut som en virksomhet i full krise. Det nedlegges tross alt enormt mye godt arbeid av barnevernet i Fredrikstad, det er mange familier som er takknemlige for den hjelp de mottar."

Kanskje det nok en gang skal være en antydning om at man ikke må skremme folk fra å henvende seg til det hjelpsomme barnevernet?

Are har allerede postert et lite debattinnlegg under artikkelen, og jeg har også gitt mitt besyv med. Kanskje noen andre vil henge seg på?

Marianne


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]