It is currently Thu Mar 28, 2024 2:04 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Riksrevisjonen om akutt-tiltak
PostPosted: Thu Apr 05, 2018 9:14 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Riksrevisjonen peker på alvorlige mangler i barnevernets akutt-tiltak
Sunnmørsposten 05. april 2018, NTB-artikkel

"Barn får ikke alltid tiltak som er tilpasset dem når de må akuttplasseres i barnevernet. – Dette er alvorlig, understreker riksrevisor Per-Kristian Foss."

Rapporten finnes her, og inneholder oversendelsesbrev til BLD, samt svarbrev fra BLD.

Siterer bittelitt fra barneminister Linda Hellelands svar:
"... vedtatt å innføre en lovhjemmel som gir mulighet til å begrense varigheten av statens medfinansieringsansvar ved akuttplasseringer."

"Det viktigste tiltaket er likevel å heve kvaliteten i barnevernets arbeid for å forebygge at barn må flyttes akutt fra hjemmet."


(Det er dessverre umulig å kopiere fra rapporten)

Det synes klart at statsråd Helleland søker å redusere behovet for akutt-tiltak, heller enn å finne flere beredskapshjem og institusjonsplasser:
"De siste årene har metoden familieråd blitt tatt i bruk i akutte situasjoner, der Bufetat bistår kommunene. Erfaringene er gode, og metoden er egnet både for å avverge at barn må flyttes akutt, og til å finne løsninger i barnets slekt og nettverk."

Jeg synes Helleland har uttalt seg fornuftig så langt.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Riksrevisjonen om akutt-tiltak
PostPosted: Fri Apr 06, 2018 5:16 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Det synes klart at statsråd Helleland søker å redusere behovet for akutt-tiltak, heller enn å finne flere beredskapshjem og institusjonsplasser:
"De siste årene har metoden familieråd blitt tatt i bruk i akutte situasjoner, der Bufetat bistår kommunene. Erfaringene er gode, og metoden er egnet både for å avverge at barn må flyttes akutt, og til å finne løsninger i barnets slekt og nettverk."

Jeg synes Helleland har uttalt seg fornuftig så langt.


Leder for Riksrevisjonen Per Kristian Foss har uttalt at barn ikke får den hjelpen de skal ha når de akuttplasseres, og tatt for gitt at de må akuttplasseres. At vi har en barneminister som stiller spørsmål ved om de må akuttplasseres, er ikke dårlig i dagens barnevernsvirkelighet.

Jeg er enig med mater familias i at Helleland har uttalt seg fornuftig. Helleland viser jo i realiteten til Kongsberg, noe som antakelig ikke er populært i store deler av etaten.

Hellelands uttalelser er et positivt signal. Positive signaler har vi hatt mange av tidligere, f. eks. under Horne som mange hadde forhåpninger til, mens realitetene gikk fra vondt til verre.

Jeg begynner derfor å håpe først når jeg ser konkrete forbedringer, f. eks. en markant nedgang i bruken av akuttvedtak.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]