It is currently Thu Mar 28, 2024 7:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: I valgkampen 2017
PostPosted: Thu Sep 07, 2017 6:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En FrP-er som skriver godt og riktig, men hva med hans parti? De babler jo i takt med barnevernet så godt som noen.

Morten Ørsal Johansen (FrP):
Barnevernet, en stat i staten?
GD (Gudbrandsdølen Dagningen), 6 september 2017


Ikke minst er det fint at han angir helt konkrete eksempler.

"I fjor høst brukte barneverntjenesten i Østre Toten fire ansatte på å vokte en eiendom i sju timer, med hjelp fra to politipatruljer. Årsaken var at de som bodde der kjente en mor hvis sønn hadde stukket av fra et fosterhjem. Det er ikke rart barneverntjenesten rundt om i kommunene koster skattebetalerne milliarder hvert år når man ser hvilke ressurser de har tilgang til. Jeg stiller også spørsmål ved politiets ukritiske bistand i slike oppdrag, og til deres bruk av ressurser, når de kan bemanne en innkjørsel til en eiendom i timevis, dagen etter at et drap er funnet sted i samme kommune."

"Jeg har også hørt opptak fra et møte hos Valdres barnevern, hvor en saksbehandler sier rett ut at de ikke jobber med å tilbakeføre barn. På spørsmål om å holde seg til lovparagrafen om tilbakeføring, svarer saksbehandler at «vi kjenner til loven, men den følger ikke vi». Samme saksbehandler har også uttalt at «barnevernloven kun er veiledende»."


"Jeg har selv vitnet i en sak i fylkesnemnda, og det var da det virkelig gikk opp for meg hvor galt dette systemet er. Det ble ført til sammen 13 vitner, fra barnevernet selv, BUP, PPT, skole, helsesøster, sakkyndig og familie. Lillehammer barnevern var de eneste som gikk for omsorgsovertakelse, de resterende 12 vitnene var imot. Fylkesnemndas vedtak ble omsorgsovertakelse!"

Da gikk det opp for ham. Velkommen etter! Et spørsmål til ettertanke er hvorfor de som vil være politikere, altså vil styre oss andre, ikke er mere omhyggelige med å undersøke saker og ting når noen kommer til dem i sin nød – hvorfor det er nødvendig å delta i en barnevernssak personlig for å fatte virkeligheten?

Men vi må jo være takknemlige over at noen våkner og begynner å bruke fornuft.

*

Jeg kunne ikke dy meg for å skrive en kommentar. Så får vi se om avisen lar den bli stående. Her er den:

"Marianne Haslev Skånland:

Helt riktig, Ørsal Johansen, og hvert eneste ett av de eksemplene du beskriver, er ting vi foraktede og stigmatiserte (barnevernsofre og forsøksvise hjelpere) har sagt og påvist i årevis. Men en 'opprenskning' vil ikke lykkes på kort sikt ved litt debatt. Alle aspekter av de 'barnefaglige' systemene er involvert, fra bunn til topp, og aktørene har alt å vinne på at galskapen fortsetter. (Se f.eks advokat Aamodt om 'det omsorgs-industrielle kompleks':
http://www.mhskanland.net/page47/page344/page344.html)

Dette er mao. en tung, internasjonal trend i den vestlige verden, som Norge også bruker millioner på å lure inn i nye land, ikke minst i Øst-Europa. Den har å gjøre med feilaktige psykologiske oppfatninger som har fått en 'vitenskapelig' status det ikke er grunnlag for men med meget lang historikk. Den brukes i opplæring av psykologer og sosialarbeidere, som folk dovent tror har 'barnefaglig kompetanse'. Og det undervises ivrig i de samme oppfatninger for de 'barnefagliges' lydige tjenere i rettssystemet.

Ikke minst mistet FrPs folk virkelighetssans og etisk oppreisthet i barnevernsspørsmål i det samme John Alvheims tid i politikken var forbi. Barnevernet har faktisk klart å bli enda verre nå mens FrP har hatt barne-statsråden. Hva hun eller andre SIER har intet å gjøre med håndfast praksis, det dekker tvert imot over.

Det er bra at noen få av dere i FrP viser mannsmot: du, Kanestrøm, Fauchald. Men det er en meget lang og dyp kulturkamp som skal til for å vekke tilfredse nordmenn.

Dere tre får sette i gang, for eksempel med konkret navngivning av alle som bidrar til den slags ødeleggelser som du beskriver. Da blir det rabalder igjen, men det er bare bra. (Jf 'Jeg vet hvordan "listene" kan forsvinne'
http://forum.r-b-v.net/
viewtopic.php?f=34&t=1284) Eller hva med å prøve å utarbeide noe konkret sammen med Partiet De Kristne, som vil "lovfeste objektive kriterier for å ta barn vekk fra foreldrene", eller med partiet Liberalistene, som har på sitt program å "legge ned Barnevernet i sin nåværende form".

Stemme på FrP, unntatt på dere tre, kan ingen barnevernsofre rådes til. Såpass ille har FrP utviklet seg, dessverre. Men lykke til med opprør, oppvask, klar tale."

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: I valgkampen 2017
PostPosted: Sat Sep 09, 2017 6:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En liten oppsummering to dager før valget
og forslag til hva/hvem man kan stemme på!



De som ser hvilke ulykker barnevernet forårsaker, og synes det er viktig å gjøre sitt til å få slutt på det, kan gjøre en innsats også i forbindelse med valget. Det er viktig å stemme på ett av de partiene som er på riktig vei i sitt syn på barnevern, og å la dem og andre partier få vite det.

Tre partier har programmer for barnevern som gjør at de klart fortjener stemmer:

(i alfabetisk rekkefølge)
Demokratene
Liberalistene
Partiet De Kristne

Kystpartiets program har også en forbedring, og Erik Strand har gjort en innsats for forståelse av barnevern der og stiller visst på deres liste for Buskerud?

I Nord-Trøndelag står Svein Otto Nilsen på Pensjonistpartiets liste, og det er bra.

Demokratene har et godt og klart program om barnevern (utarbeidet av Jan Simonsen), og flere av partiets kandidater er klar over hvor ille situasjonen er og har protestert mot den nåværende barnevernspolitikken.

Liberalistene er meget kortfattede om barnevern, de sier ikke hvordan de alternativt ville organisere en hjelpeetat, men det de sier, er helt riktig og modig! Deres førstekandidat på Oslo-listen Roald Ribe har opplyst at han selv har erfaring fra å være under barnevernet og har hatt betydelig innflytelse på programmets klare konklusjon.

Partiet De Kristnes program om barnevern er ikke godt nok, men flere enkeltpersoner i partiet har gjort en personlig innsats, og den nyeste uttalelsen fra deres familiepolitiske talskvinne er fullgod (tilføyelsen av 8 september, nederst her).


Forslag:

Hvis man stemmer på ett av disse partiene, så kontakt dem gjerne etterpå og si at "det har jeg gjort fordi dere har begynt på det lange arbeidet med å få vekk barnevernets overgrep".
    Når det gjelder Kystpartiet og især Pensjonistpartiet, er disse partienes engasjement for barnevernsofre begrenset, så man bør kanskje først undersøke om Erik Strand / Svein Otto Nilsen står på listen i det fylket hvor man stemmer. I så fall kan man "flytte ham oppover" til første plass på listen. Man gjør det ved å sette tallet 1 i boksen foran navnet (se eksempelet bak på stemmeseddelen).

Sliten!
Jeg har ikke funnet et ord om barnevern i Piratpartiets program, hverken positivt eller negativt. Du kunne kanskje følge opp din stemme til partiet ved å kontakte dem etter valget, si at du har stemt på dem men at du er interessert i om de vil gjøre en innsats fremover, i tråd med sitt syn på ytringsfrihet, for å få bort barnevernsovergrep! Vis dem til formuleringene hos Demokratene, Liberalistene og Partiet De Kristne.


*

Ingen av de partiene som i dag sitter på Stortinget (se her og her) er i det hele tatt brukbare når det gjelder barnevern. Det spiller ingen rolle om det dreier seg om høyre- eller venstresiden eller andre konstellasjoner. De har også alle sammen vært med på å vedta en stadig skadeligere lovgivning som faktisk gjør barn og foreldre til fanger av barnevernets "velferd".
    
Det eneste av stortingspartiene som ikke har vist dette i lang fartstid, er Miljøpartiet De Grønne (MDG). Jeg kan ikke finne noe om barnevern på deres program i det hele tatt, og de vil kritikkløst ha mere "omsorg" av den typen som gis i dag, bl.a flere helsesøstre på skolene og mere psykiatri. Artikler fra enkeltpersoner i MDG som i tidligere tider så barnevernets skadevirkninger, har dagens MDG-politikere øyensynlig ikke oppdaget eller festet seg ved. MDG er derfor fra vårt barnevernsperspektiv ikke å anbefale å stemme på.

Noe jeg vil foreslå, er: Hvis man tidligere har pleiet å stemme på ett av disse partiene, går man nå til folk i partiet og sier: "Jeg kan ikke stemme på dere lenger. Dere er jo for feige til å ta noe oppgjør med barnevernet og bidra til å få slutt på overgrepene de begår mot familiene. Så jeg stemmer på et parti som vil ha det nåværende barnevernet vekk."

Fremskrittspartiet er et særlig sorgens kapittel. De skiftet ham omtrent ved Alvheims bortgang, og sitter jo i dag med selveste departementet som bestyrer den stadig dypere galskapen.
    I det siste er det dukket opp 3 enkeltpersoner i partiet som har vist en annen holdning og klar tale: Geir Fauchald, Roy Kanestrøm og Morten Ørsal Johansen.
     Ørsal Johansen og Fauchald befinner seg i Oppland, og Ørsal Johansen står som FrPs førstemann på partiets liste til valget for Oppland. Hvorvidt Fauchald står på listen, finner jeg ikke ut av – FrPs nettsider er rotete og har en merkverdig oppføring av bare den første på listen for hvert fylke, mens jeg ikke finner noen komplett oversikt for noe fylke. Kanestrøm tilhører Sør-Odal i Hedmark. Det er uvisst for meg hvorvidt han står på FrPs liste til valget.
    Hvis noen overveier å stemme på FrP, er det bra å sjekke først hvorvidt Fauchald eller Kanestrøm står på listen (Ørsal Johansen vet vi jo). I så fall, kan man "flytte ham oppover" ved å gi et tall i venstre rute på stemmeseddelen. Så bør man etterpå ta kontakt og fortelle at man har stemt på dem spesielt fordi de har uttalt seg mot barnevernets overgrep, mot strømmen i sitt eget parti.

*

Det fins ingen rask vei til å få styr på barneverns-politikken via stemmeseddelen nå. Det er nødvendig å arbeide i et lengre perspektiv. Barnevernssystemet har utviklet seg over 120 år, og har fått lov å slå rot i norsk kultur og samfunnssyn, som på dette området er langt mere diktatorisk og skadelig enn det glansbildet av frihet og humanitet som Norge pynter seg med.
    Men det betyr ikke at man ikke også skal bruke valget som en anledning til å prøve å gjøre en liten innsats i riktig retning. Man kan bruke stemmeseddelen, og informasjon til partiene om hvorfor man stemmer slik, for den signalverdien det har.



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: I valgkampen 2017
PostPosted: Sun Sep 10, 2017 9:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Demokratene opprettholder at barnevern må legges kraftig om. Denne artikkelen er delvis identisk med den fra 30 juli i år, men med tillegg som forsterker kritikken:


Vidar Kleppe:
Barnevernet mangler tillit – med rette
Demokratene i Norge, 10 september 2017

"«Ja vi trenger et barnevern, men mye må endres til det bedre for å styrke troverdigheten til det norske barnevernet, hindre at barnevernet ødelegger familier, og i stedet hjelper familier i deres hjem, og på en måte som er reell hjelp og ikke spionasje.» avslutter han."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: I valgkampen 2017
PostPosted: Wed Sep 13, 2017 6:05 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
Valget er over, og nå er det 4 nye år uten at noen av disse små partiene kom med, men det kan gi et signal.

Audun Lysbakken har tatt til orde for å fjerne de økonomiske incentivene i forhold til barnevernsprofittørene, og dette er bra. personlig er jeg glad for å ha SV i opposisjon. Vi husker så godt hvordan det gikk da de hadde BLD-ministeren med skrekk og gru.

Nå får vi bare fortsette.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]