It is currently Fri Mar 29, 2024 12:45 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Politiker Margaret Hystad (H) tror bv på Karmøy blir bra
PostPosted: Sun Dec 11, 2016 10:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Politiker Margaret Hystad (H) tror barnevernet på Karmøy blir bra

(Dette innlegger ligger også i tråden om Glassjenta-saken.)

**

En artikkel fra november, skrevet av Høyre-politikeren Margaret Hystad, (som også uttalte seg på videoen i artikkelen lenket til her: Tar grep for et åpnere barnevern) bør kommenteres:

Margaret Hystad:
Vi må få et bedre barnevern på Karmøy!
DEBATT: Debatten om barnevernet går over hele landet i alle fora, men i Karmøy – hjemkommunen til «Glassjenta» – har saken ikke vært på sakskartet verken i kommunestyret, formannskapet eller utvalg helse og omsorg.
Stavanger Aftenblad, 17 november 2016

En viss forståelse for realitetene fins i det hun skriver:
"Jeg hører fortsatt hver uke gråten fra barn som trenger trygghet og å bli hørt, samt foreldre som trenger hjelp."

Men forståelsen er visst begrenset, og hva gjelder den – har hun forstått at familiene trenger å få barnevernet vekk? At svært mange av dem er godt tjent med den hjelpen som ville ligge i å få barnevernets makt fjernet? :

"Vi må stå sammen og handle for å oppnå målet om et barnevern i norgeseliten. Karmøy har vært gjenstand for norgeshistoriens største gransking i saken om «glassjenta Ida»."

Det at dette er norgeshistoriens største "granskning" av barnevern, er et signal – som Hystad ikke forstår – på at myndigheter på alle nivåer driver storstilet aktivitet for å dysse ned, taushetsbelegge, vri "granskninger" til å gjelde uvesentlige formalia, pøse ut propaganda om at alt er så storartet, det er bare "noen få uvesentligheter" som må "justeres" og "forbedres", holde seminarer og konferanser og møter der barneverns"ekspertene" får pøse på nok en gang med meningsløst, urealistisk sludder. Hystads parti Høyre har vært blant de verste besteborgerne til å drive med dette og avvise og stigmatisere fortvilede foreldre.

"Karmøy har ikke hatt saken på sakskartet verken i kommunestyret, formannskapet eller utvalg helse og omsorg (kun som orienteringssak i HO). Varsler og bekymringsmeldinger blir ikke lagt frem for valgte politikere i de ansvarlige politiske organ. Dette er ikke godt nok, og jeg frykter vi ikke har tatt innover oss og lært nok!"

Jamen da, Hystad, må en politiker SELV sette seg inn i sakenes realiteter, IKKE ved å gå til kommunens administrasjon eller andre myndigheter og offentlig ansatte i systemet, men ved å gå direkte til ofrene.

"Vi har 127 barn i vår omsorg i Karmøy kommune. Tidligere år overtok vi omsorgen for ca. 10 barn pr. år. I 2015 så vi en dramatisk økning til 26 barn. Hva skjedde? En bølge er på vei, da disse barna nå har rett til å forsvare sin sak etter ett år iht. til norsk rettsvern. Vi må forsikre oss om at det ikke er flere potensielle «Glassjenter» i vårt system, for det er jeg ikke overbevist om fra de signalene jeg får!"

Nystad må skaffe seg noe annet enn "signaler", og "rettsvernet" hun snakker om, er illusorisk – det vil bli brukt til at myndighetene ytterligere setter barn opp mot foreldrene i saker hvor den virkelige motseetningen går mellom foreldre og barn på den ene siden og barnevernet, kommunen & co på den andre.
   Allerede fra for over 10 år siden har både jeg selv og andre sett adskillige kritikkverdige saker fra Nord-Rogaland, også fra Karmøy. Noen av sakene har berodd på skadelige handlinger fra barnevernet på stedet, andre på samarbeid med andre kommuners skadelige adferd overfor barn, som de har plassert under tvang i Hystads lokalområde. Det har vært artikler om dette f.eks i Haugesunds Avis (noen av oss har også ved et par tilfelle skrevet om slike saker selv i avisen), men denne avisen har beklageligvis fjernet innlegg forlengst.

"Ukentlig får jeg telefoner fra foreldre og pårørende som er fratatt barna sine. I nærmeste fremtid kommer det opp en barnevernssak for nemda. Denne har jeg fulgt på sidelinjen i det som er «en mors kamp for sitt barn». Med bakgrunn i den granskning og rapporter som nå foreligger, kan jeg ikke skjønne hvordan Karmøy kommune skal kunne forsvare denne sak? Med sammenfallende problemstillinger og saksbehandlingssvakheter som «Glassjenta», og flere saker er i løypa. Vi har pr. i dag ikke noe uavhengig kontrollorgan eller klagenemd i Karmøy utover Kontrollutvalget. Det er ikke tvil om at det er et behov!"

Kan hun ikke skjønne at? Nei vel, men slike saker er det hver eneste dag rundt om i Norge, og Rogaland er vel kjent av ofrene som et versting-område. Margaret Hystad gir skinn av at saken "Glassjenta" var en overraskelse, en sensasjon som ingen har kunnet ane noe om, og at dagens tilstand er en ny utvikling.

Nei, Margaret Hystad, det er intet behov for noe "organ" eller "utvalg". Det er behov for at hver enkelt av dere politikere som har vært uvitende og uvillige i årevis, omsider opptrer anstendig: Les noe annet enn offentlige skjønnmalinger! Les ofres egne beretninger. Kontakt dem aktivt, med full respekt og med løfte om at dere vil gå offentlig ut med støtte, ikke falle dem i ryggen ved å støtte barnevernet nok en gang! Erkjenn at dere har opptrådt uten ære, har gjemt dere bak en etat og et byråkrati som dere i virkeligheten har makten over og ansvaret for, men som dere bare har beskyttet gjennom lettvint å henvise til den utrolige "regelen" at "Vi kan ikke gå inn i enkeltsaker."

*

"Jeg selv er både politiker og fostermor, og jeg ser det som en livsviktig oppgave å legge til rette for et system som fungerer til beste for barna. Vi må ha et godt barnevern!"

Jaså hun er fostermor. Da skal hun vite at barnevernsofre og andre som kjenner godt til barnevernet over tid, er ytterst skeptiske til fosterforeldre. Hvis hun er en foster"mor" godkjent av barnevernet, er hun godt inne i barnevernets forførelseskunster, med et omfattende kvakksalveri av "barnefaglig kompetanse" basert på ditto psykologi, med sjikanering av virkelige foreldre, og opplæring (det kalles "veiledning") av fosterforeldre til å drive det samme. Alle foster"foreldre" SIER noe annet, de sier at i dette tilfellet så .... Det er ikke det de angrepne familiene opplever.

På ovennevnte video snakker barnevernssjefen om barnevernets "tenkning" – den skal gjelde fortsatt! Man skal bare være åpnere i å dosere befolkningen om hvordan barnevernet tenker. Det bekrefter sandelig illevarslende nok at barnevernet ikke har forstått at det er nettopp deres måte å tenke på som har ført til slike tilstander som Glassjenta har vært utsatt for.
   Og Margaret Hystad synes det er et "kjempepositivt tiltak" at barnevernet her bekrefter at de "har sutte mål og verdifokus på arbeidet sitt. Det har de forsåvidt sikkert hatt tidligare òg." Dette er kanskje så langt som hennes innsikt rekker.

Dagens barnevern kan ikke gjøres godt, Margaret Hystad. Det må helt vekk, noe helt nytt må bygges opp fra grunnen med helt andre mennesker. Alle barn som sitter fanget i fosterhjem og på institusjoner i dag, må settes fri. De aller fleste av dem vil hjem til sine kjære, og i svært, svært mange tilfelle er det fullt mulig, det krever bare at barnevernet og fosterforeldre fratas makten og lokkemidlene. Karmøy har behov for politikere som endelig sier: "Jeg har vært med på å tillate æreløse ødeleggelser av barn og deres familier i årevis, enda jeg har makt og rett til å gå åpent ut mot det. Hva kan jeg gjøre nå, for å begynne på den pinefulle vei til å gjøre bot for noe av det jeg har medansvar for?
  

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]