It is currently Thu Mar 28, 2024 7:03 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Wed Aug 26, 2015 7:16 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere

En artikkel i Fædrelandsvennen, lagt på nettet litt før midnatt i går tirsdag, høres fornuftig ut. Fædrelandsvennen sperrer regelmessig nettutgaven for lesning av andre enn abonnenter eller kjøpere, men en liten smakebit kan sees på Mylder.no:

"Mer kompetanse og større brukerinvolvering var blant tiltakene som ble etterlyst i barnevernsdebatten i Rådhuskjelleren tirsdag kveld. Flere politikere, deriblant Vidar Kleppe, var sterkt kritisk til dagens barnevernssystem."

- Mangler kompetanse, innsikt og et fornuftig syn på familier i krise
Fædrelandsvennen, 25 august 2015

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Wed Aug 26, 2015 4:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
"Det var den lokale interesseforeningen Fokus på Barnevernet som arrangerte debatten i rådhuset i Kristiansand der temaet var lokalpolitikernes ansvar for barnevernet.
- -
- Det er en visjon jeg har hatt lenge at vi trenger debatt rundt et tema det er tabu rundt. Som brukere etterlyser vi det å bli hørt og tatt på alvor, sier Jane-Mette Kile i interesseforeningen."


Barnevernsleder Monica Brunner blir intervjuet, og avviser naturligvis at noe er galt med barnevernet, men mener de likevel er "blitt flinkere", fordi de nå har "barnas stemme" gjennom Barnevernsproffene. Disse minner imidlertid til forveksling statens egen konstruksjon Landsforeningen for barnevernsbarn, og har neppe noe å tilby barn som fortvilet vil ut av barnevernets klør og hjem til sine foreldre.


*

Jan Simonsen har kommentert det samme møtet, og tildels artikkelen ovenfor:

Raser mot barnevernet
Frie Ytringer, Jan Simonsens blogg, 26 august 2015

"«Liv går tapt i dette systemet med all prestisjen som finnes i barnevernet», sa Kleppe."

"Vidar Kleppe mente at barnevernet manglet kompetanse, innsikt og et fornuftig syn på familier i krise, og utfordret sine kollegaer på om de ville støtte opprettelsen av et brukerutvalg der foreldre og barn med erfaring fra barnevernet deltar. Han fikk nei fra Ap og KrF, kanskje fra Høyre og et klart ja fra Frp og De Grønne."

Det eneste Kleppe bør suppleres om her, er at det ikke nødvendigvis dreier seg om familier i krise. Ganske mange familier som kommer i skytefeltet for barnevernet, er ikke i noen krise overhode før barnevernet angriper dem, men etter uker, måneder og kanskje år med barnevernets angrep, skal det noe til å ikke bli redusert. Både gruppen barnevernsbarn og deres familier har da også stor overhyppighet av sykdom, selvmord, og andre ulykker.

Bra uttalelser på møtet i Kristiansand er også referert fra Hans Petter Horve fra Miljøpartiet De Grønne og fra Mona Hegle og Knut Nilsen fra De Kristne.

Arbeiderpartiet, Høyre og KrF's representanter fortsetter å gi barnevernet tillit og tro på gammelkjent vis med velkjente uttalelser. Representanten for FrP tror alt er blitt storartet med Solveig Horne & co i Departementet. Simonsen bemerker at det stemmer dårlig med "bekymringsmeldingen" fra fagfolk. Og det har han jo rett i.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Wed Aug 26, 2015 7:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er jo veldig bra at det skjer noe i Kristiansand. All honnør til Jane Kile og de som tar initiativ til dette. Men det ser likevel ut som at mange av de som deltar på møtet ikke forstår alvoret. En feilslått barnevernssak er som et justismord, og vi må anta at det finnes tusener av slike saker i landet vårt, uten at det ser ut til å berøre de som bestemmer i tilstrekkelig grad.

Jeg er dessverre kommet så langt at jeg frykter at et fokus der man tilfører barnevernet mer kompetanse, bare vil bety at barnevernet går inn med enda mer frimodighet, i stadig flere saker de burde holdt seg borte i fra. Man "intellektualiserer" et fag som egentlig skal dreie seg om enkle prinsipper og om å beskytte barn fra innlysende belastninger og farer. Det vil igjen medføre krav om å tilføre barnevernet stadig mer ressurser.

Det er jo mindre barnevern vi trenger, og ikke mer.

Da vi var midt i vår sak, satt jeg engang på en benk i sentrum av byen. Jeg så på folk som passerte forbi. Så begynte jeg å filosofere, og tenkte at kommunen kunne plukket ut noen helt vilkårlige forbipasserende og satt dem inn i saken vår, og jeg er sikker på at de både hadde forstått og håndtert saken på en langt bedre måte enn det som ble gjort.

Sånn er det ikke når jeg går til tannlegen, da er jeg faktisk glad for at personen som skal fikse tennene mine er både utdannet innenfor faget og har erfaring.

Så hvorfor føler jeg meg ikke trygg på at barna er i de beste hender når folk utdannet innenfor barnevernsfaget overtar styringen i familien? Hvordan kan jeg påstå at jeg ville føle meg tryggere om noen vilkårlige personer hadde tatt saken vår? Fordi barnevern først og fremst handler om å bruke sunn fornuft, og å ha en smule menneskekunnskap.

I vår sak virket det som om disse egenskapene var fraværende, og jeg spør meg selv om det er selve barnevernsfaget som driver den enkelte bort fra fornuften.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Wed Aug 26, 2015 10:12 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
familien-er-samlet wrote:
Fordi barnevern først og fremst handler om å bruke sunn fornuft, og å ha en smule menneskekunnskap.

I vår sak virket det som om disse egenskapene var fraværende, og jeg spør meg selv om det er selve barnevernsfaget som driver den enkelte bort fra fornuften.


Vi mennesker har løst medmenneskelige problem i årtusener. Men finner fornuft om det elementært medmenneskelige i enhver eldgammel verdensreligion.

I psykiatrien og hos helsesøster er det for tiden (Her i Mosjøen) "in" å snakke om "røde tanker" og "grønne tanker". Så gjelder det å fokusere på rett.

Når jeg var tenåring så leste jeg kristne bøker hvor forkynnerne/lærerne kom med bibelvers for slikt. Man visste det for flere tusen år siden. Selv om de forskjellige kulturer uttrykte dette utfra sin kulturelle og historiske kontekst av virklighetsopplevele og -forståelse.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Thu Aug 27, 2015 6:58 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jane-Mette er nok ikke naïv. Hun er meget aktiv, modig og dyktig, og flink til å være litt mere diplomatisk enn slike som meg. Hvis man skal få til noen dialog med politikere stort sett – de som sitter med makten – er de vant til at folk ber dem pent og at de selv bestemmer, basert på sine innfall av snusfornuft og sin mikroskopiske innsikt og erfaring i materien. Så ynkelig er det. Vidar Kleppe derimot vet mye og gjør en absolutt ærlig innsats. Men Sørlandet er et ganske innmari sted mht barnevern.

Men det er jo til overmål sant at mange mennesker virker særs naïve når det gjelder barnevern, både barnevernets ofre og enda mer politikerne. Ofre som kommer borti dette for første gang, leter etter forklaringer og hjelp, og er ikke klar over hvor sementert systemet er og hvordan det har vært bygget opp med mer og mer sludder fra år til år. Politikere er med få unntak særs imponert over norske byråkratiske ordninger og sin egen plass.

*

Apropos utdannelse: Mange har foreslått godkjenning og tilleggsutdannelse for barnevernere, i den tro at da vil alt rette seg. Jeg selv er imot det. Det ville virke bra hvis det dreiet seg om f.eks tannlegen du nevner, familien-er-samlet, for de har holdbar anatomi og fysiologi og mere til i bunnen av det de gjør. Når det gjelder barnevern, tror jeg ytterligere opplæring leder til ytterligere sementering av det som er allerede. "Godkjent" er jo alle med utdannelse som barnevernspedagog allerede, og mer utdannelse i det samme som de har lært og praktiserer, vil aldri få dem til å se i øynene hvor skadelig de har behandlet barn i mange år. De er ikke utilstrekkelig utdannet, de er feilutdannet.

Det minner meg om at vi for noen år siden lanserte betegnelsen fratrekksutdannelse for den nåværende opplæringen i barnevern som foregår på høyskolene landet rundt. Det er nettopp det den er; de tilfeldige forbipasserende da du satt på benken, familien-er-samlet, ville ganke riktig være bedre i stand til å hjelpe dine barn adekvat (hvis de da overhode trengte hjelp – det er jo ikke slik at majoriteten av de familier barnevernet griper, er i alarmerende krise, de fleste trenger i høyden litt almindelig hjelp i hverdagen). Du skulle lese litt av det lærestoffet barnevernsutdannelsen er utstyrt med.

Jeg ser ved et søk på forumet her at det visstnok var jeg selv som var først ute med den humoristiske betegnelsen 'fratrekksutdannelse', i 2006 – jeg har ingen erindring om det, men vil gjerne breske meg kry av det fortsatt, det kan trenges midt i alt det dystre barneverns-babbelet fra politikere og andre.

I ordlisten,
litt diskusjon her,
siste avsnitt her

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Debatt i Kristiansand med noen fornuftige politikere
PostPosted: Thu Aug 27, 2015 12:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja, når man for første gang kommer ut for barnevernet, er man naiv. Man tror at bare man forklarer, så vil de forstå. Likeledes klageinstansene, jeg gikk på med friskt mot både når det gjaldt Fylkesmannen/Fylkeslegen, Helsetilsynet og Sivilombudsmannen. Etter å ha blitt opplært i den norske skolen trodde jeg på demokratiet, og at klageinstansene sto på individets side, for å forhindre maktovergrep. Jeg mente jeg hadde en god sak, og regnet med å få medhold, - i alle fall delvis. Jeg tok visst feil.

Tvert imot fikk advokaten min høre på telefonen fra Fylkeslegen at jeg ble oppfattet som "plagsom". Ja, man kommer altså i en situasjon der man skal holde kjeft og se at familien og barna destrures, og dersom man kjemper imot med nebb og klør, er man blitt plagsom.

Nå fikk jeg gjennomslag for noe, den sakkyndiges fagforening mente at sakkyndig ikke var objektiv, og gav kritikk for dette. En vitenskapelig rapport som ikke er objektiv, skal naturligvis på et generelt grunnlag ikke brukes til noe som helst, og i alle fall ikke til å ødelegge livet til en familie.

Slik er det imidlertid ikke i barnevernssaker: Advokaten sa at dette ville irritere den sakkyndige og gjøre vedkommende enda mer negativ i nemnda. Så selv om den sakkyndige rapporten viste seg å være null verd, så var det umulig å få stoppet den sakkyndige fra å møte i nemnda.

Jeg krevde overfor fylkesnemndsleder at en sakkyndig som ikke skrev en objektiv rapport, heller ikke skulle møte i nemnda.

Saken var da imidlertid avsluttet fordi vi hadde reist til utlandet, og fylkesnemndslederen sa at han ikke hadde mer å tilføye saken.

Skal jeg slepes til gasskammeret, skal der uansett være kloremerker på gulvet.

Jeg har for øvrig en god venn som er jøde. Han forstår nok bedre enn de fleste hva det vil si å måtte pakke tingene i stillhet og forlate landet. Det er imidlertid en skam at det skal være sånn i Norge i dag.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]