It is currently Sun Apr 28, 2024 12:15 am



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barnevern/fosterhjem – barnas hjelp eller mareritt?
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 9:53 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sat Feb 17, 2007 8:58 pm
Posts: 10
Location: 3619 Skollenborg
Jeg sendte på mandag dette innlegget til Drammens Tidende og til Laagendalsposten på Kongsberg. Av erfaring vet jeg at de har vegring mot å trykke faktaopplysninger om barnevernet. Lite tyder på at de gjør noe unntak her.



Emne: Barnevern/fosterhjem – barnas hjelp eller mareritt?
Barnevern/fosterhjem, i hvilken utstrekning hjelper dette barna, og hvilken innvirkning har dette på kommuneøkonomien?

På utvalgmøte for helse og sosial den 29. oktober ble det opplyst fra enhetsleder Kjell G. Staalesen at det koster Kongsberg kommune kr 30.000,- pr barn pr måned for barn som er fosterhjemplassert. (Vi hørte vel rett?) Videre ble det opplyst at det i dag er 74 barn under offentlig omsorg. Et enkelt regnestykke viser at dette koster kommunen kr 2.220.000,- pr måned. Antall barn under offentlig omsorg varierer, men de siste årene har det vært en dramatisk økning i fosterhjemsplassering. Men om vi holder fast et øyeblikk på dagens 74 barn, vil dette påføre Kongsberg kommune v/barnevernet en utgift på kr 26.640.000,- tjueseks millioner, seks hundre og førti tusen pr år.

Dette går med til fosterhjemsbetaling, men noen barn blir også sendt på institusjon, dette koster ca kr 5400,- pr dag som blir kr162.000,- pr mnd pr barn. Kan dette være god samfunnsøkonomi?

Men det stopper ikke der. Før barnevernet kan overta omsorgen for et barn, skal barnevernet ”undersøke” forholdene i hjemmet, de skal forberede saken for fylkesnemnda, blant annet med advokater, det skal oppnevnes psykologiske ”sakkyndige” som skal utrede både barn og foreldre osv. Alt dette koster penger, og aktørene her er ikke lavtlønnede, så det å få bortplassert barna er heller ingen billig affære.

Dette systemet har vi hatt i over 100 år. Hva har vi oppnådd? Jo, for å nevne noe: vi har en mengde mennesker, godt voksne, mange av Romanifolket, som fortsatt leter etter familie og slekt. Disse ble fratatt all kontakt med biologisk familie da de ble plassert på barnehjem/fosterhjem.

Videre har vi barnehjemskandalene fra 50-, 60- og 70- årene. Disse overgrepene, både mot Romanifolket og barnehjemsbarna, har myndighetene i dag vedkjent seg.

Så hadde vi incestgalskapen hvor igjen mange barn havnet i fosterhjem. I dag sitter incest-aktørene igjen med skammen, mens barna og deres familier sliter videre med skadene de urettmessig ble påført. Men dessverre var det ikke alle som overlevde dette for dem et helvete på jord.

Og det stopper ikke her, i disse dager pågår det forberedelser til massesøksmål mot barnevernet for de overgrep barnevernet fortsatt begår. Pr i dag skal det være over 1000 personer som har meldt seg på til dette søksmålet.

Jeg begynte med å si noe om kostnaden ved fosterhjemsplassering. Dette er en sterkt økende ”industri”, der det nå også annonseres etter fosterforeldre. I Drammens Tidende, lørdag 7. juni 2007 blir 2 gutter på henholdsvis 7 og 8 år ”tilbudt” ektepar eller samboere. Arbeidsgodtgjøring på ca kr 320.000,- pr år, samt månedlig utgiftsdekning (p.t. kr 4.930,-/mnd). Det siste beløpet er etter det jeg har fått opplyst skattefritt. Dette må ansees som handel med barn.

Jeg vil også påpeke at det er dekning for å si at det å fjerne barnet fra sitt biologiske miljø er for barnet like skadelig som mishandling. Med andre ord, atskillelse oppleves av barnet som et alvorlig overgrep og kan ikke forsvares med mindre barnet vil bli påført større skader i hjemmet. I tillegg til andre problemer blir fosterbarnet også påført atskillelsestraume.

Forskerne sier i dag at barn som har vært anbrakt utenfor hjemmet, har en tidoblet risiko i forhold til jevnaldrende for å utvikle selvdestruktiv atferd (narkomani, selvmordsforsøk).


Forskningsrapporten 12:2005 "Barnevernbarnas helse" fra Norsk Institutt for by- og regionforskning (NIBR) viser at 160 barnevernbarn i løpet av 13 år tok sine egne liv. Selvmordsraten blant barnevernsbarn er 16 pr 10 000, eller 8 ganger større enn for tilsvarende aldersgruppe ellers. Med barnevernsbarn mener rapporten alle barn som har barnevernstiltak og ikke bare barn i fosterhjem og i barne- og ungdomsinstitusjon. Spesifikke tall for ulike grupper barnevernbarn oppgis ikke i rapporten.

Norske myndigheter holder skjult antall selvmord på barnehjem og ungdomsinstitusjon. En stor andel av fosterbarna ender opp som sosialklienter.


Jeg er forundret over at den forholdsvis ferske forskningsoversikten nærmest er fortiet av hele barnevernsystemet. De som skulle ha varslet departementet og vedkommende statsråd tier. Av denne grunn har jeg tatt meg den frihet å varsle vår nye barneminister Manuela Ramin Osmundsen om tilstanden i det norske barnevern.

Tidlig på 70-tallet ble man oppmerksom på traumene barna fikk ved atskillelse fra foreldrene ved sykehusinnleggelse. Dette tok man den gang konsekvensene av, med det resultat at barna får ha med seg sine foreldre ved sykehusinnleggelse. Men nå, snart 40 år senere, har enda ikke myndighetene ønsket å ta inn over seg at den samme type skade blir påført barna ved barnevernets fosterhjemplassering i fremmed familie.

Som jeg her har forsøkt å vise er barnevernets fosterhjemsplassering ødeleggende både for barna, familien, og for kommunenes økonomi.

I dag hvor kommunene står overfor store økonomiske utfordringer, og får kritikk for at de ikke klarer å tilby sine innbyggere lovpålagte tjenester, er det et paradoks at de samme politikerne hvert år øker bevilgningene til barnevernet.

Mitt motiv er ikke å sette grupper av hjelpetrengende opp mot hverandre, men håpet er at jeg kan bidra til at det skal bli mer edrulighet i barnevernspolitikken. Her bør det kunne frigjøres store midler fra barnevernet, til fordel for eldreomsorgen. Dette vil alle parter være tjent med.

Partiet folkevett på Kongsberg har vedtatt et barnevernsprogram som er unikt, både for barna og for samfunnet, det åpner opp for nytenkning hva gjelder barnevern. Etter så mange år med feilslått barneverns-politikk eller regelrett barneverns-eksperiment, er det kanskje på tide å tenke i nye baner.

Men har de etablerte partiene og deres politikere det motet som skal til for å følge i folkevett`s fotspor? Programmet er offentliggjort på internett, sendt til en rekke aviser, og til politikere.

Erland Løken

folkevett


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 15, 2007 8:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Det aller viktigste i dette leserbrevet er pengesummene. Uken etter at eldreomsorgen på Kongsberg har vært på tv flere ganger – de har ikke råd til å holde åpen en avdeling på sykehjemmet og plasserer isteden en svært syk dame på et lagerrom uten vindu og uten mulighet for å ringe på personalet, deretter plasserer hun i en travel korridor med folk møllende forbi hele tiden – på et sånt tidspunkt er det viktig at disse pengene som blir skuslet bort på barne-u-vennlig barne"vern" blir trukket frem i lyset.

Jeg håper du står på, Erland, og informerer andre steder hvis avisene er for skjelvne til å tørre å trykke det: over 2 millioner kroner hver måned til fosterhjem hvorav de aller fleste brukes til å holde barn regulært fanget? Og hvor mye brukt på at eldre, syke skal få et eget rom på sykehjem?

Flere enn du bør begynne å grave i hvor slike pengestrømmer går hen. Millioner i underskudd i annenhver kommune bortover.

Marianne
   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevern/fosterhjem – barnas hjelp eller mareritt?
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 6:09 pm 
Offline

Joined: Sun Nov 26, 2006 7:18 pm
Posts: 40
Location: finnmark
Erland Løken wrote:
Jeg sendte på mandag dette innlegget til Drammens Tidende og til Laagendalsposten på Kongsberg. Av erfaring vet jeg at de har vegring mot å trykke faktaopplysninger om barnevernet. Lite tyder på at de gjør noe unntak her.




Meget bra, og like aktuellt nu på slutten av året (desverre) jeg har sent lokalavisa noe lignende. Vi får gjøre som Danmark ; halvere bv budsjettene. Mon tro om de da blir tvunget til å arbeide etter intensjonen

_________________
vilje-mor


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnevern/fosterhjem – barnas hjelp eller mareritt?
PostPosted: Thu Dec 06, 2007 7:10 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
mor-vilje wrote:
Vi får gjøre som Danmark ; halvere bv budsjettene. Mon tro om de da blir tvunget til å arbeide etter intensjonen


De har et forferdelig styr med bv også i Danmark.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]