Og her er svaret mitt til han
Til Jessheim 230807
Harald Espelund
Ordfører
Jeg Jan Thore Håkelien vil takke for ett hurtig svar. Og du skal gå videre med dette. Jeg opphever taushetsplikten. Og unntar saken fra hemligholdese. Men det kan virke som om ordføreren vil prøve å unngå att herredstyret får saken på bordet og vil prøve å beskytte de ansatte i barnevernet mot gransking. Og det kan virke meget bekymringsverdig att ordføreren prøver å stoppe klagen min på den måten Men det er jo avsløernde hvorfor ansatte i barnevernet ikke er redde for å bli gransket pga sine holdninger og lovbrudd. Når jeg får til svar att herredstyret ikke gransker barnevernet. Altså har barnevernet fritt spillerom og kan gjøre som dem vil uten å ta hensyn til lover og regler. Så det er vel på tide med en gransking av hele barnevernet i Ullensaker når barnevernleder påstår hun bryter loven hver dag er det tydelig att de som er ansatt ikke har noe å frykte. Når det gjelder dokumenter har jeg og min advokat prøvd å få komplett mappe hele 9 ganger noe saksbehandler har nektet sammen med barnevernleder Og jeg trenger ikke å ha noen juridisk rådgiver jeg kan føre min egen sak.
Her er noen utdrag fra EMK og Fns barnekonvensjon
Her viser jeg til dokumentet: FNs barnekonvensjon – fra visjon til kommunal virksomhet (utgitt av UIO, Norsk Senter for Menneskerettigheter), hvor det for eksempel står:
”I 2003 vedtok Stortinget at FNs konvensjon om barns rettigheter skal gjelde som norsk lov og gå foran øvrig norsk lov dersom den anviser andre løsninger. At FNs barnekonvensjon nå gjelder som norsk lov, innebærer at de fleste som arbeider i kommunalforvaltningen må forholde seg til den. (spesielt barnevernere) Konvensjonen gir retningslinjer for kommunens prioriteringer, den setter grenser for myndighet og den oppstiller grunnleggende prinsipper som skal prege alle prosesser som berører barn.
Art 3.
1. Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lov-givende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.
2. Partene påtar seg å sikre barnet den beskyttelse og omsorg som er nødvendig for barnets trivsel, idet det tas hensyn til rettighetene og forpliktelsene til barnets foreldre, verger eller andre enkeltpersoner som har det juridiske ansvaret for ham eller henne, og skal treffe alle egnede, lovgivningsmessige og administrative tiltak for dette formål.
3.Partene skal sikre at de institusjoner og tjenester som har ansvaret for barns omsorg eller beskyttelse, retter seg etter de standarder som er fastsatt av de kompetente myndigheter, særlig med hensyn til sikkerhet, helse, personalets antall og kvalifikasjoner samt kvalifisert tilsyn.
Her nevnes barnets beste men i Ullensaker er det til barnevernets beste og ikke barnets
Ethvert omsorgsovertakelsesvedtak fattet av et forvaltningsorgan må altså være et klart brudd på EMK art. 6
I EMK art. 8 – Retten til respekt for privatliv og familieliv står det bl.a.:
”Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlig trygghet…”
Her skal det også være meget alvorlige forhold i omsorgssammenheng, før man kan snakke om noen fare for den nasjonale sikkerhet. Dagens barnevernpraksis medfører altså klare menneskerettsbrudd mot art. 8 også.
Ethvert omsorgsovertakelsesvedtak fattet av et forvaltningsorgan må altså være et klart brudd på EMK art. 6
I EMK art. 8 – Retten til respekt for privatliv og familieliv står det bl.a.:
”Det skal ikke skje noe inngrep av offentlig myndighet i utøvelsen av denne rettighet unntatt når dette er nødvendig i et demokratisk samfunn av hensyn til den nasjonale sikkerhet, offentlig trygghet…”
Her skal det også være meget alvorlige forhold i omsorgssammenheng, før man kan snakke om noen fare for den nasjonale sikkerhet. Dagens barnevernpraksis medfører altså klare menneskerettsbrudd mot art. 8 også.
Og kommunen har faktisk ett arbeidsgiver forhold til de ansatte og er dermed pliktig til å sikre seg at barnevernet forholder seg til den lovgivning som dem er lovpålagt. Noe som er ganske vanskelig å se at kommunen har gjort. Jeg kan ramse opp side på side med saksbehandlings feil og lovbrudd men jeg ser ikke noen hensikt med det. Men jeg kan anbefale ett møte med Familiestiftelsen 15 mai nettadr er
www.familiestiftelsen.no