It is currently Thu Mar 28, 2024 5:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Demokratiforståelse
PostPosted: Mon Dec 25, 2006 1:20 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Jeg begynner å lure på om demokratiforståelsen hos nordmenn flest står særlig sterkt. Ta for eksempel denne artikkelen:

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/12/24/487000.html

En professor i historie sammenligner Torgersensaken med Svanhildsaken for noen år tilbake. Han er sikker på at kritikerne og media i Svanhildsaken tok feil, og det skal liksom være et faktum som er hevet over enhver tvil. Mediadekningen i Torgersensaken er, ifølge professoren, like ensidig, og derfor kan man ikke ta stilling til saken uten å ha lest kjennelsene som foreligger i saken.

Det er bra at vedkommende er historieprofessor, og ikke jussprofessor. Men uansett er det grunn til å spørre om folk flest i dette landet bryr seg om demokrati og rettstatt, eller simpelthen godtar versjonen av saken som kommer fra statens støttespillere. Selv blant utdannede mennesker møter man en "det-må-ligge-noe-bak"-holdning.

Svanhildsaken kjenner de fleste på dette forumet altfor godt til, men jeg synes likevel at det er bryet verdt å gjøre det klart at motstandere av barnevernet er mostandere av dette maktapparatet på et prinsipielt grunnlag. Barnevernets teorier bygger på et forkvaklet og uvitenskapelig syn på barnets oppvekst, og dét alene bør være et godt nok argument for å legge ned barnevernet. Barnevernets praksis kan heller ikke rettferdiggjøres fra et rettstatsperspektiv, og det bør få ihvertfall utdannede mennesker til å se rødt.

I stedet ser vi en hærskare akademikere parat til å forsvare de skumle maktinteressene som skjuler seg bak statens demokratiske fasade med dens prydelse av rødt, hvitt og blått som vi blir lært opp til å hylle.


Last edited by Rinna on Tue Dec 26, 2006 12:41 am, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 25, 2006 5:28 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
DET ER NOE forsonlig med dagens presse, som i flokk forsvarer individet mot makten.
Mildt sagt en overdrivelse! Lurer på hvilken verden slike lever i?

Quote:
Gjenopptakelses-kommisjonens 524 siders kjennelse er tilgjengelig på nettet. Men hvem leser vel den?
Vel, noe av bakgrunnen for at jeg har gått til "krig" mot staten er flere mindre justismord min familie har vert ute for, grunnet mobb i politi og andre etater. Jeg kan love at om man leser dommen, så er det ingen tvil om at jeg er skyldig.

Utrolig med en slik dummhet på høyt plan.

Poenget mitt er at om man ikke bruker relativt "vanntette" vitner og logiske bevis, så får man justismord. Rettsvesenet ligger milevis fra å prioritere sikkerheten i flere vitner, "vanntette" vitner og logiske bevis.

Når det da i barnevernsaker også bygger på en forkvaklet "faglig" "kunnskap" og ideologi, samt på løgnene og forvrengninger til overivrige og uredelige barne"vernere", sosiognomer (Fardals uttrykk) og psykolygere (JR Nilsson), så må det bare gå riv ruske galt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]