It is currently Fri Mar 29, 2024 12:34 am



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Sun Oct 25, 2015 9:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
http://www.tv2.no/2015/10/25/nyheter/ta ... ep/7546446

Tannleger slår alarm om overgrep.

Nå er jeg ikke imot at familier hvor det foregår overgrep mot barn blir meldt til barnevernet. Tvert imot er det uhyre viktig at det gripes inn i slike situasjoner. Men kanskje politiet er en like naturlig adresse for denne typen henvendelser.

Det er likevel slik at det kan finnes mange forklaringer på hvorfor barn brekker seg i en tannlegesituasjon, og det kan være like mange forklaringer på håravriving og blåmerker. Derfor kan det være lurt at tannlegene også stoler på at de selv, gjennom sin utdannelse og sin erfaring, har kompetanse som gjør at de godt kan stille noen ekstra spørsmål om de ser noe de reagerer på. Kanskje dreier det seg om forhold som raskt vil bli avklart om de stiller et spørsmål eller to.

Dessverre er jeg kommet på den siden av gjerdet at jeg også tenker med gru på alle de som måtte bli meldt til barnevernet på grunn av rene spekulasjoner, når jeg ser overskrifter som dette. Når barnevernet skal "etterforske" disse forholdene, har man i realiteten gått noen nivåer ned på kompetansestigen, og familiene er overlatt til seg selv og til barneverntjenestens vurderingsevne som kan være alt fra god til dårlig. I praksis står familiene uten rettssikkerhet.


Det faktum at jeg valgte å være usminket ærlig med barnevernet om gode og mindre gode sider jeg hadde som far, klarte ikke å forhindre spekulasjoner om både det ene og det andre. Man sitter der med noen barnevernsansatte og tror at man har blåst luften ren gjennom å ikke holde noe tilbake, men plutselig blir det spekulert åpent om kriminelle handlinger, uten at det foreligger noen politianmeldelse, og uten at man i praksis har så mye å forsvare seg med.

I barnevernssaker kan spekulasjonene i seg selv være fellende. Man trenger ingen bevis.

Å være satt under administrasjon av barnevernet i et par år, endte med at jeg ble bortimot paranoid. Kom gutten min hjem med et lite blåmerke i ansiktet etter at han hadde vært i barnehagen, ble det helt nødvendig for meg å sørge for at det ble gjort klart at han ikke hadde fått blåmerket hjemme. Barnehagen synes sikkert det var merkelig oppførsel fra meg, ikke minst fordi barnehagen var en av de institusjonene som faktisk oppførte seg edruelig gjennom hele vår sak, og ikke lot seg hisse opp av et barnevern som forsøkte å dramatisere.

Av og til fantaserer jeg om at jeg og min familie skal "snike oss" hjem igjen til Norge, og kanskje bosette oss ett eller annet sted, i all stillhet, uten å annonsere det. Men så begynner umiddelbart bekymringene mine å komme: Barna skal jo til helsesøster. De skal til tannlegen. De skal gå på skole. Disse instansene kommer jo til å gå i ekstase når de litt etter litt får greie på at vi har vært barnevernsflyktninger.

Jeg kan jo ikke garantere at alle barna er uten hull i tennene når vi kommer tilbake. I vår situasjon, med vår bakgrunn, er det i min utrygge virkelighetsforståelse sikkert nok til å starte et nytt helvete av den typen vi så vidt klarte oss gjennom, og som garantert vil knekke oss om det skjer igjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Sun Oct 25, 2015 10:00 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Det står noe helt absurd i den tv2-artikkelen du linker til:

Quote:
Men ikke alle i helsetjenesten og andre som jobber med barn er like flinke til å overholde meldeplikten. Nå ber riksadvokat Tor-Aksel Busch politiet om å etterforske de som ikke melder.

– Det betyr ikke at her er masse straffbare forhold som vil komme for en dag, men man skal gjøre en etterforskning for å klargjøre om så er tilfelle. Hvis vi vet at et barn er utsatt for alvorlige overgrep og det vil skje igjen, så har vi plikt til å melde fra, fastslår riksadvokaten.


Mener riksadvokaten seriøst at politiet skal etterforske de [tannlegene/skoletannlegene?] som ikke melder ??!

Ikke melder til barnevernet? Skal tannlegene tvinges til å melde til barnevernet, selv om de ikke har oppdaget noen mistanker om mishandling/omsorgssvikt?

For å unngå at de [tannlegene] skal bli satt under politietterforskning ??!

Fatter og begriper ikke hva som menes her jeg.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Sun Oct 25, 2015 11:53 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Dette er en ekstrem propagandaartikkel.

Overskriften: "Tannleger slår alarm om overgrep mot barn"

Nå har myndighetene i årevis presset på for å få tannleger til å sende meldinger. Tannleger har sagt at dette ligger utenfor deres fag. Når de motvillig sender meldinger, så bruker man det som propaganda for at det er så mye fælt barn opplever.

Dette er spillet som pågår.

Dermed kan man produsere nye meldinger, som kan brukes til å produsere nye. Osv.

Det blir for dumt!
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Mon Oct 26, 2015 9:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Myndighetene arbeider systematisk og langsiktig med å mobilisere alle profesjoner til å "samarbeide" med barnevernet ved å melde sine "bekymringer" – og ALT gir "grunn til bekymring". Temmelig likt Stasi i Øst-Tyskland. Faktisk var det fra barnevernsofre jeg først hørte den observasjon at barnevernet i Norge var akkurat som Stasi.

Tannleger har vært holdt opp med jevne mellomrom over flere år, som en profesjon som ikke bare ser at barn har dårlig tannhelse, men som "ser overgrep", især spor etter "munnsex".

I en barnevernssak i Sverige var en av de alvorlige anklagene (som rettsapparatet var enige i!) at en guttunge skar noen grimaser med leppene. Barnevernet mente at det var tegn på at noen hadde tvunget penis inn i munnen på ham, eller tvunget ham til noen annen form for munnsex.

Og ikke å forglemme: I Domenic Johansson-saken var et hull, eller var det to, i tennene en viktig og overbevisende grunn til at barnevernet entret et fly og tok med seg Domenic, for å hindre at han dro med foreldrene til India:
En ny India-sak! Domenic Johansson mai 2012 – mai 2014

Her på forumet har vi nok tidligere hatt tråder om myndighetene som oppfordrer tannlegene til å være med på karusellen. Nå er altså Busch & co på krigsstien igjen.

Så på tide å friske opp noen av de gamle trådene! Det med tannlegene som er / skal i sving behandles eller streifes i forbifarten her, blant annet:

Barneombud tjommi med tannlegene 24 oktober 2014
Regjeringen fortsetter med tannleger som detektiver 30 mai 2015
En naïv dommer nevner også at han mener tannlegene er blitt "flinkere":
Dommerbloggen – varslingsplikt til barnevernet? 8 november 2011
Tannlegeprosjektet får 100.000 kroner fra Helsedirektoratet 30 oktober 2008

Viktig kilde:
Killén om årsak til tannproblemer
(jf Dr. philos Kari Killén, samlemappe på BarnasRett)

Fra den berømte / beryktede seksjonen "Månedens idiot":
En barnelege som melder, og som mobiliserer tannlegene 6 april 2006
Kandidater til Månedens Idiot april 08 27 april 2008
Ny tannlegefantast 14 mai 2008
Fatal error - incesthysteri 28 november 2007

3 av 10 barnevernsmeldinger henlegges i Oslo 9 mai 2009
Tannleger som amatørpsykologer 11 juni 2007 (bra lenke til Adresseavisen)
Sykepleier, akademiker, lege-diskusjonen 12 november 2007
Barneombudet nok en gang 11 juni 2007
Tannleger SER barnemishandling 6 mai 2009
Advokater mener familieråd er løsningen 30 juni 2007

osv osv - har jeg glemt eller dobbelt-postert noen nå, mon? Tiden var nok inne til en ny runde med tannlegene, sett fra myndighetenes side. Hjulene må holdes i gang.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Mon Oct 26, 2015 2:18 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
En av journalistenes faglige feil

Journalistene Connie Bentzrud og Lars Barth-Heyerdahl gjør det som etter hvert er velkjent her på forumet: De dekontekstualiserer, eller legger opp til at leseren skal dekontekstualisere:

– Det var et lite barn som brakk seg bare jeg kom i nærheten av hodet. Jeg var ikke inne i munnen, nær tenner eller noe sånt, bare jeg nærmet meg hoderegionen, så brakk ungen seg, forteller tannlege Mariann Saanum Hauge til TV 2.

Det vanligste her er vel at barnet er følsomt og opplever det man kaller "tannlegeskrekk". Det er en mengde mennesker som opplever at dette unaturlige (men ofte nødvendige) som tannleger er er ubehagelig. De opplever det unaturlige unaturlig og reagerer mer eller mindre deretter.

Istedenfor å rette det mot noe naturlig, så brukes det som propaganda for barnevernet. Helt uten å informere om det hadde noe mening i å blande inn noen som liksom skal verne barn.

Det er svært lite det såkalte barnevernet kan gjøre med barns reaksjoner i tannlegestolen. Hadde tannlegen hatt varslingsplikt til psykiatrien eller legen, så hadde det vert en eller annen form for logikk. Skjønt heller ikke psykiatrien kan alltid gjøre hva de er oppskrytt for å kunne.

Jeg opplevde tannlege svært ubehagelig som barn. Mange hull hadde jeg også. Et barnevern kunne imidlertid ikke gjort noe med det. Tannlegen og legen kunne gjort noe med det.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Mon Oct 26, 2015 4:46 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Stakkars både foreldre og barn som får en slik bekymringsmelding fra en tannlege imot seg. Den mest naturlige forklaringen på brekninger hos en tannlege skulle vel nettopp være tannlegeskrekk, slik Arild Holta her sier.

Men det er klart at når tanken på at det kan være noe annet først er presentert, kan det bli svært vanskelig for foreldre å bli kvitt mistanken. Som jeg har fortalt i en annen tråd, stoppet jeg selv barneverntjenesten da de begynte å spekulere om de verste ting etter at skolen rapporterte at min datter hadde sagt et seksualisert slangord i en ordlek i frikvarteret.

Helsepersonell har en opplysningsplikt overfor barnevernet når man har "grunn til å tro at et barn blir mishandlet i hjemmet, eller det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt".

Hvordan denne ordlyden skal tolkes i praksis, og hvor lav terskelen for å sende bekymringsmelding skal være, er et diskusjonstema, og barneombudet har blant annet ment at ordlyden i lovverket ikke er konkret og tydelig nok. Denne diskusjonen fremgår blant annet i Helsetilsynets rapport fra 2014:

https://www.helsetilsynet.no/no/Publika ... rnevernet/

I TV2 - reportasjen som er omtalt i denne tråden tar man til orde for en relativt liberal tolkning, og lav terskel for å sende bekymringsmelding. Legeforeningen har tilsynelatende gått inn for en litt strengere tolkning, som vist i annen tråd.

viewtopic.php?f=57&t=8031


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Mon Oct 26, 2015 11:45 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Rune L. Hansen arbeider mye med problematikken REELL lov og menneskerettigheter. Folk flest vet ikke at jussen har utviklet seg til å bli en godtehylle med snop for maktmenneskene, hvor de velger lover etter trender og forgåttbefinnende.

Nå er jo ikke jeg like begeistret for såkalte positive rettigheter (men positiv FRED). Menneskerettigheter og annet som derimot beskytter våre naturlige rettigheter og såkalte negative rettigheter, applauderer jeg. De setter oss fri fra undertrykkelse og minsker maktens spillerom.

Rune L. Hansen skrev i forbindelse med tannlegedebatten siterer):

Barnekonvensjonen Art 16 p1 og p2:
"1: Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, sin familie, sitt hjem eller sin korrespondanse, eller for ulovlige angrep mot sin ære eller sitt omdømme.
2: Barnet har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep."


Sitat slutt.

Dette samstemmer jo godt med artikkel 8 i EMK:
http://lov.r-b-v.net/#art8

Norge er gjentatte ganger dømt i den europeiske menneskerettighetsdomstolen for brudd på artikkel 8 i EMK.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Thu Jan 21, 2016 6:32 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Hentet fra Østfold Fylkeskommunes hjemmeside.

Prosjekt Bekymringspasienter
Målsetting med prosjektet:
Ønske om å bedre tannhelsetjenestens rutiner for å fange opp - og gi tannbehandling til bekymringspasienter.
Opprette tverrfaglig samarbeid med barnevern og helsesøster for vurdering av de bekymringspasientene vi ikke når fram til selv, eller ved mistanke om alvorlig omsorgssvikt eller mishandling.
Hvem er bekymringspasientene?

Pasienter som ikke møter til innkalt time 2 år på rad, og ikke responderer på brev om "ikke møtt til time"
Pasienter med registrert behandlingsbehov som ikke møter til time, og ikke responderer på brev om "ikke møtt til tannbehandling
Risikopasienter som gjentatte ganger ikke møter til time
Pasienter med "unormal" karies hvor det kan gi mistanke om seksuelle overgrep, omsorgssvikt eller spiseforstyrrelser
Pasienter med ekstrem angst for å gape opp
Pasienter med mistenkelige merker på hals/hode/overkropp. Mistanke om vold/mishandel

Jeg har også lest en liste hvor det står at det er grunn til bekymring om barnet "villig åpener munnen og ligger slappt i stolen". Men greier ikke finne den igjen på nett.

Pga. dårlig opplevelse med egen offentlig tannlege som liten, har mine barn alle gått regelmessig til privat tannlege som jeg stoler på. Det minste barnet nektet plent å åpne munnen før det var sikkert 4 år gammelt....Etter å ha lest dette ble jeg enda sikrere på at det var en god ide og betale de undersøkelsene selv.

Men husk å melde fra til den offentlig tannlegen at dere benytter dere av privat tannlege. Hvis ikke havner det en mekymringsmelding til Barnevernet for "ikke møtt til time".


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Fri Jan 22, 2016 2:04 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Tannlegen truet oss med barnevern for et barn med svært lite hull. Jeg bad om kopi av alt for å vite om de hadde sendt barnevernsmelding. Fikk aldri svar. Dermed bryter de forvaltningsloven, vil jeg tro.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Tannleger slår alarm om overgrep
PostPosted: Fri Jan 22, 2016 5:39 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Det kan være andre årsaker også til at dere ikke fikk papirene. En mor jeg kjenner flyttet og byttet tannlege på sin datter. I journalutskriften stod det at det ved et besøk var delt ut sobril. Dette kan gies til barn med ekstrem tannlegeskrekk..... Men hennes datter syntes faktisk det var gøy og besøke tannlegen. Så hun regnet med at det rett og slett var en feil. Det kan være en feil...eller det kan være en måte å forklare hvorfor regnskapet ikke går opp i medisinskapet på kontoret.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]