It is currently Thu Mar 28, 2024 5:32 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Interessant om diagnoser og paradigmeskifter i medisin
PostPosted: Tue Jul 14, 2015 11:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Interessant artikkel om diagnoser og paradigmeskifter i medisin


Ola Didrik Saugstad:
Udokumenterte behandlinger har ført til noen av de verste katastrofene i medisinens historie
Mange ME-pasienter føler i dag at det offentlige helsevesenet bidrar til å forverre deres tilstand.
Dagbladet, 14 juli 2015

Saugstad er professor i barnesykdommer, og peker på flere tilfeller av påståelige feildiagnoser som også barnevernet har benyttet seg av til å ødelegge familier.

"Bettelheim synspunkter preget synet på autisme i årevis. Han mente at mødrene til autistiske barn var kalde, såkalt «kjøleskapsmødre» som hatet sine barn og dermed påførte dem autisme. I dag vet vi at autisme er en kompleks biologisk sykdom."

"Bettelheim, som også mente allergi er psykologisk utløst, gjorde ubotelig skade med sine udokumenterte hypoteser."

"… nå ser det ut til at den samme feilen er blitt gjort av dem som mener at ME er en stressrespons. For en ny rapport fra Institute of Medicine i USA slår fast at ME/CFS er en fysisk tilstand, ikke en psykisk lidelse."

"Til tross for den mangelfulle vitenskapelig basis, har stressteorien fått stor oppslutning i norsk helsevesen og offentlighet. Nå skjønner vi hvorfor mange ME-pasienter føler at det offentlige helsevesenet bidrar til å forverre deres tilstand. Mange opplever å bli hundset av NAV, og foreldre blir truet av barnevernet fordi de beskytter barnet mot den skadelige stressteorien. Forholdene er blitt slik at ME-pasientenes situasjon i Norge er blitt et menneskerettighetsproblem."

Saken er vel at psykologers og psykiatres virkeområde stadig blir innsnevret når medisinsk vitenskap går fremover og påviser at psyko-teorier om forskjellige tilstander ikke holder stikk. Dertil er det slik at også hjernen er et organ i kroppen. Den kan ha anatomiske skader, fysiologisk feilfungering, utsettes for infeksjoner og andre sykdommer.

"ME-pasienter har i en årrekke blitt mistrodd og påtvunget uheldige behandlinger som har gjort dem sykere, de er blitt presset av NAV til å ta den ikke dokumenterte LP behandlingen, og gode foreldre som har beskyttet sine barn er blitt truet av barnevernet.
   Paradigmeskiftet i synet på ME gir håp for en bedre framtid for disse plagede pasientene. Det håpet bør også norske ME-pasienter få del i."


Barnevernet og deres kumpaner er nok de siste som vil forandre mening og holdning på basis av evidens eller sunn fornuft. De må stoppes med makt og kraft. Det tragiske er at våre myndigheter ikke bruker dette, men fortsetter og fortsetter å lene seg på 'barnefaglig kompetanse'.

En del kommentarer under artikkelen er også svært interessante.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Interessant om diagnoser og paradigmeskifter i medisin
PostPosted: Sat Jul 18, 2015 1:35 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Mennesker hengir seg i dogmer. De må hele tiden påminnes om fakta. På meg virker det som faktaorienteringen er synkende over hele den vestlige verden. Sammen med interessen for logisk tenkning (filosofi). Men jeg har ikke tall på det.

På den annen side ser jeg at folk som beskylder meg for hersketeknikk når jeg skriver om tankefeil, stilner etter en tid. Nå er det jo mengder som snakker om dette på f.eks Verdidebatt. Til og begynne med var det nesten bare meg. Mengden av stoff om dette på nett virker også til å øke.

Jeg håper imidlertid det er en "langtidstrend" som avløser "50-årstrenden" om at vi ikke kan vite noe. Jeg fattet litt håp noen få år tilbake når selv Klassekampen tok et oppgjør med trenden.

Men det er magefølelsen min... Uansett så er slike svingninger laaaangsomme...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]