It is currently Thu Mar 28, 2024 8:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Wed Dec 22, 2010 2:20 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
(Har ikke skriverettighet i forumet om helsestasjonen og helsevesenet). Kanskje noen kan kose seg litt i juletida ved å lese om hva som skjedde.

Det var nærmest galskap å fortsette på helsestasjonen når de tvilte slik på oss som omsorgspersoner. Men jeg følte vi hadde et flott barn å vise fram, og Bv innledet et samarbeid med helsestasjonen. Tenkte å fortsette på helsestasjonen helt til det blir ett helt år mellom hver kontroll, for det er jo sjelden. Men har fått vite at helsestasjonen til slutt informerer skolehelsetjenesten om hvem de har meldt til Bv, og da blir det plutselig helt umulig å bli på helsestasjonen. :cry:

Virker absolutt som helsestasjonen gjør hva de selv finner for godt, uten å bry seg om innvendinger fra foreldrene. Hvis Bv hadde vært utelukkende bra ville det vært i orden, men Bv er jo noe svært tvilsomt. :x

Vi ble meldt til Bv av jordmora jeg gikk til som gravid. Hun visste om at min manns psykiater skulle melde oss til Bv, og dermed var jeg jo stemplet til de grader. Jordmora ga inntrykk av at det skulle være en liten henvendelse, men så viste det seg at hun sendte en alvorlig bekymringsmelding som trolig gjorde Bv bekymret for om babyen kom til å overleve babystadiet. Hun observerte meg til og med etter fødselen, slik at hun kunne skrive at jeg kledde på babyen for sakte. :evil:

Helsestasjonen sendte to personer på hjemmebesøk til oss, trolig for å observere grundigere. Mens vi samtalte våknet babyen, og jeg sprintet ikke bort med en gang. Tenkte de kunne ikke være så onde at de brukte det mot meg. Men joda, de tok det meget ille opp, viste det seg i rapporten. De oppfattet meg i begynnelsen som en dårlig mor, og både de og Bv fryktet at babyen lå og skrek veldig ofte.

Da jeg kom tilbake til helsestasjonen etter å ha lest bekymringsmeldingen og blitt utsatt for Bvs terror, var jeg i grunnen rasende, men nå gjaldt det å vise at babyen la på seg og hadde det bra.

Bv mistenkte ved et tilfelle at babyen led av tilknytningsforstyrrelse, fordi ei av dem ikke klarte å få øyenkontakt med babyen en morgen. Dette var bare tøv, men Bv brukte bekymringen til å innhente de taushetsbelagte opplysningene fra politi, fastlege osv. Jeg fikk støtte fra helsestasjonen på at et engangstilfelle ikke var nok til å mistenke tilknytningsforstyrrelse. Men dette fikk naturligvis ikke Bv til å endre mening ang. de taushetsbelagte opplysningene. Tvert imot startet de senere en egen undersøkelse for å få inn et manglende svar.

For å slippe så mange besøk fra Bv hjemme hos oss, ble det gjort en avtale om at vi skulle ha en time hver uke hos helsesøster. Det virket fint, men det viste seg at disse timene skulle brukes til å diskutere samspill med babyen. Skjønner ikke helt hvordan vi kom oss igjennom disse timene.. Det ble vel diskutert mange andre ting. Uansett var det en stor lettelse å slippe unna noen av Bvs besøk.

Bv og helsestasjonen var veldig opptatte av at babyen skulle begynne og bable. I ettertid har jeg lest at babyer av døve foreldre begynner å bable på samme tid som alle andre! Hvilket setter anstrengelsene i et litt komisk lys. (Vi er altså ikke døve, men de mener at kontinuerlig prating med babyen er nødvendig for å lage til babling).

Helsesøster brukte tid på å diskutere rapporten fra hjemmebesøket, like før barselgruppa vår skulle møtes. Jeg ble veldig sjokkert over det som stod i rapporten (som de skulle sende til Bv). Ble blant annet redd for å bli fratatt barnet, og greide derfor ikke møte på barselgruppa etterpå.
Helsesøster beklaget dette senere.

Det står visst i veilederen for helsesøstre at de skal bli bekymret når det ikke er positivt samspill mellom mora og barnet på kontroll (et påfunn av Kari Killen). Ettersom jeg nå hadde fått et komplisert forhold også til helsesøster, skapte dette store problemer i tida som fulgte. På en senere kontroll fikk vi ikke fram positiviteten, samtalen varte altfor lenge og babyen lå og suttet på en rangle en lang stund, uten å gi særlig lyd fra seg.
Helsesøster lovet også på denne kontrollen at hun ikke skulle mase mer om vaksineringsprogrammet til babyen.

Noe seinere ringte helsesøster til Bv :cry: , "for å spørre hva de holdt på med" i forhold til oss. Hun syntes vel Bv ikke gjorde nok, siden babyen virket passiv.
Hun opplyste også Bv om at babyen ikke var blitt vaksinert, noe som selvsagt reduserer helsesøsters troverdighet betraktelig.

Bv konfronterte meg med at babyen ikke var vaksinert, men de gjorde ikke noe med det. Bv startet også en ny undersøkelse som følge av helsesøsters telefon, noe som helsesøster ble veldig overrasket over (hun ante etter sigende ikke at Bv pleier å starte undersøkelser på familier). Helsesøster beklaget dette.

Etter dette måtte jeg ha med en slektning for å klare og gå på neste kontroll, og da ble stemningen veldig positiv. Helsesøster ble begeistret og ringte til Bv og fortalte det (med min tillatelse).

Nå bruker Bv selvsagt mot oss at "mor har skiftende sinnsstemning", siden stemningen var så forskjellig på de to kontrollene. De frykter dermed at jeg har et like skiftende humør i hjemmetilværelsen, og derved skader babyen psykisk. Den ulike atmosfæren på de to kontrollene har visst blitt en slags triumf for Bv.

De skjønner ikke at det kun demonstrerer det vanskelige forholdet til helsestasjonen. Ingen, verken Bv eller helsestasjonen har forståelse for at jeg finner det vanskelig å gå dit. De bare flirer og sier "dette må du tåle", osv.

På siste kontroll sa barnelegen; "Åja, barnefaren bor i samme huset? Jeg trodde du var skilt jeg." Hun syns åpenbart ikke det var noe gledelig at jeg var gift. Nå skulle man jo minst tro det var snakk om politi, rus eller stadige innleggelser på psykiatrisk. Men det dreier seg altså om en diagnose som mannen min har, og at han tar tabletter. Og at de oppfatter oss som mimikkløse o.l. i møter med det offentlige (helsestasjonen tror jo sikkert det dreier seg om vold og innleggelser på psykiatrisk, siden de ikke kjenner oss og automatisk tenker det verste).

Har tenkt å ringe til helsesøster så snart som mulig og si ifra om min beslutning; No More helsestasjon. For å sjekke om hun truer med å melde oss til Bv for det. Forresten har jeg sagt nei til alle Bvs forslag hele veien (kom tidlig over Alvheims ti bud på nettet). Så de har avsluttet saken :P
Men siden de likevel er "meget bekymret" har de vedtatt å starte en ny undersøkelse om et halvt år for å sjekke forholdene. De frykter da å treffe et understimulert, underutviklet og/eller underernært barn. For da vil vi jo ha vært et halvt år uten deres gode innflytelse!! 8)

Det å si nei til alle Bvs forslag krever forresten en viss frekkhet, da de som oftest prøver mange ganger å få deg til å underskrive eller gi ditt samtykke. Til oss har de foreslått miljøarbeider, hjelpetiltak, sakkyndig. Av foreslåtte hjelpetiltak; Veiledning, Marte Meo, økonomisk hjelp, barnehage, møte med min manns psykiater, fellesmøter med helsestasjonen og Bv, hyppigere kontroller på helsestasjonen.
Får nesten dårlig samvittighet når jeg ser alt dette :roll: Men det er jo ikke bra å gi dem noe spillerom.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Wed Dec 22, 2010 10:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
De finner på så mye tøv at det er rent tåpelig. Tenk å klage på at en kler på babyen for sakte. Det er bare vås på de alt sammen. Samt dette vrøvlet med øyekontakt og tilknyttningsforstyrrelse. Vet du hva det er altså så tullette at en skulle ikke tro de hadde hatt barn.
Tenk at barnet ikke tittet i øynne på dem. Hvorfor skulle den det, det er jo så mye annet artig å titte på rundt omkring.
Babyer er opptatt av alt rundt omkring den og, ikke bare å glo å titte i øynene til enhver tid andre finner for godt.
Babyen gjør da det eetter eget vellbefinnende. Som den ler ikke på komando men når den vil. Samme med gråt og smil.
Barn oppfatter selfølgelig mere i et rom enn bare øyan til helsesøster.
Om du ikke går på helsstasjonen når de kaller på deg, så vil de bare bruke det i mot deg. For nå er de tydligvis opphengt i deg. Men en kan jo bytte helsestasjon. Og en kan og ta helskontroller av barnet hos sin fastlege. Slik var det i allefall for litt siden.
men det blir jo støtt mindre frihet og valgmuligheter i landet så om de har godt bort i fra det så forundrer det meg ikke.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Mon Jan 17, 2011 5:32 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Av og til er det ikke for lite øyekontakt de kommenterer, det siste de skrev var at barnet ofte stirret på dem. Altså både for mye og for lite. Men det har jeg sett på barna i barselgruppa, at de er blitt gyselig nysgjerrige og bent fram glor på det som foregår. Har også sett på mødrene på helsestasjonen at de kler av og på babyene uten å prate med dem. Nå er det jo positivt å prate litt med babyen under stelling, men man er ikke en dårlig mor fordi man ikke alltid gjør det.

Har "feiget ut" igjen og fremdeles ikke ringt til helsesøster, fordi jeg er redd hun melder fra til Bv og at de da går inn og søker om barnehageplass for oss. Bedre å vente til hovedfristen for å søke på barnehageplass går ut.
Og dette med skolehelsetjenesten... Helsesøstrene er en del av skolehelsetjenesten. Så når jeg er kjent for helsestasjonen vet de om meg likevel da (med mindre det er stor utskifting på fem år).

Har tenkt at barnet skal gå på en kristen privat grunnskole, og tilfeldigvis oppdaget jeg at helsesøstra er helsesøster for akkurat den skolen også...! Så da faller det poenget bort at skolehelsetjenesten ikke skal få beskjed, siden helsesøster er involvert med både "høyre og venstre hånd". Til og med barnelegen er den samme for privatskolen, som den som undersøker barnet vårt på helsestasjonen. Så da faller poenget bort siden trolig minst en av disse har den posisjonen om fem år også. Jeg skulle bare ikke ha begynt på helsestasjonen i det hele tatt. Var et "nek" som gjorde det. Men hadde aldri hørt noe negativt om helsestasjonen og trodde ikke de kunne eller ville gjøre noe mot min vilje.

Mener ikke å ta framtida på forskudd, ingen kan styre hva som skjer i kommende år. Det positive med det hele er at jeg har fått en sunn skepsis i forhold til offentlige barnehager, offentlige skoler og helsesøstre. Kjenner jeg er takknemlig for det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Tue Jan 18, 2011 4:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Huff det er bare tull dette de holder på med. Stirrer på dem og ser for lite på en. Bare tull.
Ikke rart heller om barnet stirret på dem, de stirret jo på barnet!
Slike ting som dett er så tåpelig og om hvorvidt en prater med barnet eler ikke om en kler på det-.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Fri Jan 21, 2011 12:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Skuffet wrote:
De skjønner ikke at det kun demonstrerer det vanskelige forholdet til helsestasjonen. Ingen, verken Bv eller helsestasjonen har forståelse for at jeg finner det vanskelig å gå dit. De bare flirer og sier "dette må du tåle", osv.


Folk skjønner ikke hvor vondt det er å gå til en helsestasjon som samarbeider med barnevernet. De skjønner heller ikke hvor vanskelig det er å hente og levere et barn til en barnehage som samarbeider tett med barnevernet. Det siste opplevde jeg og ble av barnehagestyrer beskrevet som en mars-beboer. Både jeg og datteren min skulle angivelig ha kommet fra et annet solsystem, ifølge barnehagestyrer. Dette påvirket naturlig nok mitt samarbeide med barnehagen. Man får ikke akkurat tillit til mennesker som baksnakker og planlegger å ta barnet ditt. Den eneste gangen barnehagestyrer smilte til meg, var da hun hadde fått vite av saksbehandler i barnevernet at vi hadde tapt i fylkesnemnden. Jeg feiltolket selvfølgelig smilet og trodde at hun nå var vennligere innstilt mot meg. Slik lot jeg meg lure. De la opp til et skittent spill bak ryggen min og tok barnet mitt da jeg leverte det en dag.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Sat Jan 22, 2011 5:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Å gå til kontroll på helsestasjonen er frivillig - virkelig. Man kan like gjerne bruke fastlegen. Flere med vår erfaring har valgt bort helsestasjonen. Gjør avtale med fastlegen om veiing og måling og vaksiner (dersom det er aktuelt). Det er litt tryggere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 1:14 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Man trenger virkelig ikke bable kontinuerlig med babyen for at den skal begynne å bable. For noe tull av dem. Babyer fanger opp lyder rundt om kring seg og tar etter hvem det måtte være.Man trenger ikke komunisere direkte med baby for det. Selv om man blir nå å bable med babyer når man har de så innpå seg. Det faller naturlig alt. Barn begynner i alle fall å snakke det ser man jo.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 1:38 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Ja, får vel ta mot til meg. Det er tryggere andre steder, og hverken jeg eller babyen trives på helsestasjonen.
De som har spedbarn må ta mange turer innom helsestasjonen for å se at barnet går opp i vekt, men i vår materialistiske tidsalder er det mulig å kjøpe babyvekt selv.
http://www.barneshoppen.no/index.php?ma ... cts_id=647

Ei slik kan spare mange bekymringer, den koster i underkant av tusen kroner. Skulle ha tenkt på det tidligere.
Vaksine tar vi ikke. Hadde tenkt å være snill og gå inn for barnevaksinene, men oppstusset rundt svineinfluensa gjorde at jeg leste mye også om vanlige barnevaksiner.

Går ut fra at de som kontrollerer barna gir beskjed til en eller annen sentral myndighet, for ellers kan ingen vite om kontrollene virkelig blir gjort.

Det må ha vært fælt å bli mobbet av en barnehageansatt. Uff...


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 8:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Tar du kontroll hos fastlegen så står det jo i journalen til barna at de har tatt kontrollene. Skulle det oppstå noe spørsmål rundt hvorvidt barna har fått sine kontroller, så er det jo bare å henvise til journalen.
Du har også rett på å få kopi av din og dine barns legejournaler.Det normalt sett koster noen kroner å få en kopi av deres lege journal.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Sun Jan 23, 2011 10:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Skuffet wrote:
Det må ha vært fælt å bli mobbet av en barnehageansatt. Uff...


Når mobbingen får som konsekvens at man blir fratatt barnet, så er det ille.

Det er nok noen som tenker at dette ikke er mobbing, men når barnehagestyrer og saksbehandler i bv kjatrer bak ryggen til en enslig mor, hva annet skal man kalle det?

Det er frekt og respektløst og gå og snakke i mobilen med saksbehandler i bv mens moren går ved siden av og har innkjøring i barnehagen. Dette opplevde jeg. Denne nedverdigende behandlingen gjorde det vanskelig å forholde seg til barnehagen. Det var ingen taushetsplikt, alle ansatte i barnehagen ble infomert om at det var en såkalt barnevernssak uten at jeg visste det. Jeg håper de skammer seg de som var med på dette. De kunne fint ha varslet meg og reddet et lite barn, men de var feige og knelte for makten. Jeg håper de selv en gang tenker på hva de har gjort. Mennesker i Norge er autoritetstro og angir gjerne sine medmennesker. Det er Staten som er den hellige kuen som vi alle skal danse rundt og tilbe. Alt dreier seg om hvor god og vidunderlig staten er. Ingen dommere kan få seg til å tro at ansatte i stat og kommune er korrupte og kun tenker på egen pengepung. Norge er liksom paradiset på jord, men det samme sier makthaverne i Nord-Korea. Noe må gjøres her. Det må bli slutt på den umenneskelige behandlingen av enslige foreldre og andre som får barna sine frastjålet. Hvis Norge skal være et sivilisert land, må det ryddes opp, og det haster. Det er ikke slik at alt staten gjør, automatisk er rett og riktig. Når staten blir en røverstat, som i Norge, så må lovlydige og anstendige borgere reagere. Vi vil ikke bli styrt av en flokk skurker, som utgir seg for å være legitime makthavere.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Mon Jan 24, 2011 5:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
ja og når en barnehage er informert om at det er en såkalt barnevernsak. Så hjelper dem gladelig til med å ødelegge livet for mor og barn.
Mennesker kan bli så lydige mot makta\myndigheter at de kan torturer andre om makta vil det. Leste at det var ca 70% som kunne torturere andre om myndigheten ville det. Folk er så myndighetslydige at det er grusomt!
Lite selvtenkende individer dessværre!

De forguder og tilber myndigheter og makt til langt inn i det perverse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter melding?
PostPosted: Tue Jan 25, 2011 3:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Turid Holta wrote:
ja og når en barnehage er informert om at det er en såkalt barnevernsak. Så hjelper dem gladelig til med å ødelegge livet for mor og barn.
Mennesker kan bli så lydige mot makta\myndigheter at de kan torturer andre om makta vil det. Leste at det var ca 70% som kunne torturere andre om myndigheten ville det. Folk er så myndighetslydige at det er grusomt!
Lite selvtenkende individer dessværre!

De forguder og tilber myndigheter og makt til langt inn i det perverse.


Det er sant det du skriver, Turid.

Jeg leser i Peter Norman Waages siste bok "Leve friheten" om tyske sykepleiersker som under Annen verdenskrig var med på eutanasi i stor skala. De trodde at de gjorde noe moralsk riktig ved å utrydde de syke og svake slik at at det tyske folket skulle bli friskt og sterkt. Sykepleierskene som lokket pasientene til å ta store doser med gift, var autoritetstro og overbevist om at de gjorde det riktige. Men hvordan kan et menneske få seg til å tro at det er riktig å ta livet av et annet menneske uten lov og dom?

De ansatte i barnevernet handler på samme måte. De tror at de handler rett når de med makt skiller mor og barn. De tror at mor er degenerert og ute av stand til å ta seg av sitt barn. Sånn går det når et folk vender seg bort fra Gud og gjør mennesker til guder. Da blir resultatet perverst.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter meld
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 2:37 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Har endelig sluttet på helsestasjonen nå. Leverte et ark i en konvolutt, og avskjeden var i en ganske nøytral stil. I nærmere en måned var det helt stille, men så begynte leder på helsestasjonen å ringe meg på mobilen!
(Helsesøster må dermed ha gått og sagt fra til henne om meg.)

Den første gangen sjefen der ringte var det tilfeldig at jeg ikke kunne svare på mobiltlf, og fikk nærmest sjokk da jeg spilte av mobilsvar: "Det er (X) fra helsestasjonen. Fiint om du ringer tilbake! "
Jeg hadde ikke møtt lederen på helsestasjonen, men jeg gjenkjente navnet med en gang.
Den første gangen ringte hun fra telefonen på kontoret sitt, men seinere begynte hun å ringe fra sin private mobiltlf.
Heller ikke da ringte jeg tilbake igjen, da jeg antok at det ville bli en belastende samtale. Og hun var ikke min sjef.
Etter noen uker ringte hun igjen, og la igjen enda en beskjed. Jeg sendte da en SMS med beskjed om at kontakten mellom oss måtte foregå via brev, da det ville gjøre det lettere for meg å sende en eventuell klage til Helsetilsynet. Skrev også at jordmor på helsestasjonen hadde ringt rundt for noen år siden, og sagt at jeg ville "trenge hjelp til det meste" med babyen. Og at dette var en stor belastning.
Lederen for helsestasjonen svarte ikke på dette, og jeg tenkte at hun kom til å holde opp.
Men ca en uke etter dette, sendte hun en SMS: Kan jeg ringe deg i morgen klokka ti?
Jeg ble jo ganske paff over dette, og sendte nesten en bekreftende melding. Men kjente så at denne samtalen ville bli en utrolig stor belastning. Jeg svarte derfor: "Vi har vært utsatt for et sterkt press i flere år. Du bidrar nå til å gjøre det verre."
Hun svarte: "Beklager at det er slik."
Hun skrev så at hun ønsket en avslutningssamtale, og ga inntrykk av at det var en rutine. Men hvis det var stressende for meg å snakke med henne, kunne hun sende et brev. "Fint med svar på det," skrev hun.

Jeg tviler på at det er en rutine å kalle inn mødre man har meldt til Bv til avslutningssamtale. Og hvis det er en rutine, støtter jeg det ikke. Vi har ikke fått noe brev fra henne til nå. Hvis vi ikke får noe brev, tyder jo det på at det hun har å si ikke tåler dagens lys. Det vil si, hun vil ikke uttrykke det skriftlig. Hun hadde muligheten til å gi noe informasjon på SMS, men heller ikke det valgte hun å gjøre. Jeg setter til en viss grad pris på beklagelsen, men er ikke overbevist om at det var en helt ærlig beklagelse.

Må si det har vært særdeles ubehagelig at jeg i dette tidsrommet har vært nr. 1 på prioriteringslista hennes, det var meg hun tenkte på og meg hun hadde som mål... og hun "terroriserte" telefonen min i den grad at jeg nærmest ble nødt til å "SMS-e" med henne.
Huff!

Det verste med å fortsette på helsestasjonen etter at de har meldt deg til Bv, er at de stadig vil ha deg på ekstrakontroller. Der det forventes at du og barnet har et flott og utvungent samspill, og er glade. Helsesøster bryr seg altså ikke lenger om at det ikke er noen treårskontroll, for eksempel. Og de aksepterer ikke at noen er sure for at de ble meldt til Bv. Samtidig er det bra om helsestasjonen får se hvordan Bv fungerer, men hvem vil ofre seg selv for det? Håper at jeg har hjulpet til litt i den forbindelse.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter meld
PostPosted: Sun Jun 24, 2012 12:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Skuffet, jeg er glad for å lese at du så tydelig signaliserer at du ikke finner deg i å bli trakassert av Helsestasjonen!

Det er veldig bra at folk som opplever overgrep og overtramp fra kommunens "hjelpetjenester", benytter de klagemuligheter som finnes.

Det jeg kom til å tenke på nå, er at også SMS'ene du har mottatt, kan brukes til dokumentasjon. Ta vare på de, i tilfelle du blir utsatt for enda flere uønskede "hjelpetilbud" fra den kanten!

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter meld
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 12:54 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Da har man fått et brev fra lederen på helsestasjonen, som er cirka slik:

Quote:
Hei!
Viser til meldinger sendt på mobil der du ønsker at evt kontakt med helsestasjonen må skje skriftlig. Jeg hadde håpet på at vi kunne ha en samtale, men forstår av meldingene at du ikke ønsker det, så derfor sender jeg dette brevet.

I brev fra deg skriver du at dere har vært på kontroll hos fastlege med barnet. Så fint at dere følger opp kontrollene som barnet har krav på å få! Det er helt riktig som du skriver at helsestasjonen er et frivillig tilbud, kontrollene barnet skal ha kan barnet få hos fastlegen sin. I Pasient- og brukerrettighetsloven står det at barnet har rett på helsekontroll og at foreldrene plikter å medvirke til at barnet deltar i helsekontroll (se vedlagt ark med "Barns særlige rettigheter" fra 01.01.12). Dersom det er en [.]-årskontroll barnet har vært til hos fastlegen sin, hadde det vært fint med en tilbakemelding til helsestasjon fra legen på det.
Jeg vil gjerne tilby at dere kan få en annen helsesøster ved vår helsestasjon om dere likevel skulle ønske å fortsette her. Dersom dere skulle ønske å gå til en av de andre helsestasjonene vi har her i kommunen, så kan vi ordne det. [skriver deretter hvor helsestasjonene ligger.]
Fint om vi kan få en tilbakemelding på dette med det første.


Velger å ikke kommentere noe særlig mer her og nå, men det er tydelig at hun prøver å få oss tilbake til helsestasjonen. Forstår ikke helt hva hun mener med at helsestasjonen er frivillig, samtidig som hun siterer fra en lovtekst. Da jeg først leste brevet, tenkte jeg det var en mistanke om at vi slett ikke hadde vært hos legen.
Helsestasjonen mener de har rett til å "se i kortene" til legen og se om legen har utført kontrollen bra nok.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]