It is currently Thu Mar 28, 2024 9:10 am



Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter meld
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 7:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Her er lovene:

http://www.lovdata.no/all/tl-19990702-063-007.html

"Barn har rett til nødvendig helsehjelp også i form av helsekontroll"

Den første loven i lenken over viser til denne:

http://www.lovdata.no/all/tl-20110624-030-003.html#3-2

Hva som ligger i begrepet nødvendig, er det vel makten som definerer mer eller mindre som det passer dens agenda, tipper jeg. Ivertfall om lovløse BV er med...
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hvordan går det å fortsette på helsestasjonen etter meld
PostPosted: Fri Aug 17, 2012 9:15 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Fri May 14, 2010 9:41 pm
Posts: 179
Nødvendig helsehjelp kan vel ikke bety overvåkning av friske barn? Men det er klart, det settes noen ganger opp ekstrakontroller for friske barn.

Her er litt mer om hva som skjedde. Etter å ha lest brevet ble jeg redd for at helsestasjonen ville hevde at barnet var uten helsekontroller. Så meg derfor nødt til å ta kontakt med legesenteret for å få en bekreftelse på at barnet hadde vært til kontroll ved sin bursdag.
Jeg skrev da ut et kort brev til legen, og et ark fra internett om helsestasjonens rettigheter, og gikk for å levere dette hos en legesekretær. Men hun nektet å ta imot det. Hun skjønte ingenting, og mente at legen ikke ville skjønne noe.

Jeg foreslo å ringe til legen i telefontida, og forklare hva det dreide seg om. Men nei-nei-nei, sa legesekretæren, en telefonsamtale er altfor kort til å forklare slikt noe. Du må ha en legetime!
For at hun skulle ta imot arkene, var jeg nødt til å gå med på det. Hun var inne på barnets journal, og bestilte en legetime til barnet.

Sekretæren så nettopp at barnet var til kontroll ved bursdagen, og derfor ville jeg spørre om hun kunne skrive en kort bekreftelse på det. Det kunne da ikke være noen stor sak? Men sekretæren nektet.
Jeg ga uttrykk for at dette var latterlig, og det kunne se ut som hun trykket på en knapp under skranken. Kunne det være en alarmknapp? Det kunne det kanskje være, siden det dreide seg om en bv-sak. Etter å ha sagt et par ord til, gikk jeg dermed raskt ut av legesenteret.
Dette var virkelig lavmål... :| Legesekretæren forsvarte helt tydelig helsestasjonens "rett" til å få informasjon fra legesenteret.

De neste ukene planla jeg å gå til legetimen, for å forklare Bv-saken. Men dagen før kom jeg i sterk tvil. Kunne man virkelig gå til legen for å forklare en Bv-sak? Hun ville neppe tro på hva jeg sa uansett. Det var i seneste laget å avbestille timen.
Det ble til at jeg ikke møtte opp, jeg hadde ikke bestilt timen selv.
To dager etter kom det regning på legetimen i posten. Regningen var som forventet, mer skuffende var det at legen skrev "dere møtte ikke opp", og satt opp en ny time i uka etterpå, på en dag der jeg har avtale om jobb.

Legen skrev: "dere møtte ikke opp". For en overraskelse; altså ville det vært en tabbe å møte opp alene. Det er vel vår venn sekretæren som ikke har skrevet lappen hun skulle skrive, eller lappen har forsvunnet.
Barnet skal ikke ha noen helsekontroll nå, men nå blir jeg selvsagt nødt til å møte opp på en time med barnet siden legen krever det.
Og, jeg er nødt til å betale regningen.
Alt dette selvfølgelig pga helsestasjonen, evt pga jeg lot meg lure av helsestasjonen.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]