It is currently Thu Mar 28, 2024 11:33 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Er helsesøster foruttatt i sine observasjoner av meg og min sønn som følge av at jeg bor på Bergen mødrehjem?
Poll ended at Sat Feb 03, 2007 7:19 pm
ja 88%  88%  [ 7 ]
nei 0%  0%  [ 0 ]
nei, det er fordi Fana sosialkontor og barnevern ber om opplysninger 13%  13%  [ 1 ]
Total votes : 8
Author Message
 Post subject: Når du bor på mødrehjem...
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 7:19 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
13.11.92 BVT til Bønes helsestasjon
Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.

BERGEN KOMMUNE
Helse og sosialtjenester
Bydel 08 – Fana

Dokument 5

Bønes helsestasjon
Bønesberget 1
5062 BØNES

13.11.92

OPPLYSNINGER I FORBINDELSE MED EN BARNEVERNSAK

Mor: AMA f. 27.03.68
Barn: OT f. 16.03.92
Adresse: bønesskogen 334, 5062 Bønes

Barnevernet ved Fana sosialkontor har kontakt med ovennevnte i en barnevernsak. I den forbindelse bar vi om en skriftlig uttalelse fra dere om:

· Barnet har møtt til regelmesig kontroll.
· Dato for siste kontroll.
· Hvem som bringer barnet til helsestasjonen.
· Barnets utvikling i forhold til alder.
· Barnets trivsel.
· Eventuelt andre opplysninger som kan ha betydning for saken.

Vi viser til Lov om barnevern § 4b om å gi opplysninger uten hinder av taushetsplikt. Mor er informert om vår henvendelse til dere, og har gitt sin tillatelse.

Av hensyn til ivaretagelse av anonymitet i den videre saksbehandlingen, ber vi om at morens og barnets navn bare fremmkommer i overskriften.

Med vennlig hilsen
Fana sosialkontor

Ottar Liljeroos
Barnevernskonsulent

Unni Grønås
Sosialkurator



26.11.92 Bønes helsestasjon til BVT
Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.

Kommuneavdeling
Fana sosialkontor
B3
Dokument 8
Arkivnr: 92-4530
Mottatt : 2 des 1992

BERGEN KOMMUNE
Helse og sosiale tjenester

Bønes helsestasjon
Bønes skole
5062 Bønes

tlf: 125510
Barnevernskonsulent Ottar Liljerroose og sosialkonsulent Unni Grønås.
Fana sosialkontor
Kommunehuset
5050 Nesttun


bergen, 26.11.92

Som svar på Deres brev datert 13.11.92 angående opplysninger omkring OT f. 16.03.92, sønn av AMA f. 27.03.68, sendes følgende utalelse:

Barnet har møtt til regelmessig kontroll på bønes helsestasjon, siste kontroll var 16.11.92.
Mor bringer barnet til helsestasjonen.
Barnets vekst er tilfredstillende.

Barnets motoiske utvikling ligger innenfor normal variasjon for alderen, menhan er noepassiv iforhold til det å sette føttende under seg. Ved forsøk på å få barnet til å strekke armene frem og gripe tak i ens hender opplever jeg at han vergrer seg. Vi har observert rotasjonsbevegelser i håndleddene, hvilket er noe påfallende.

Med hensyn til barnes trivsel opplever jeg at barnet virker ne frustrert. Han gir lite smil, babler lite og har lett til gråt. Dette er bekymringsfuldt.

Vi er klar over at mor har det vanskelig psykisk. Hun er deprimert og ensom, men hun prøver å vise et smilende ansikt ovenfor oss på helsestasjonen. Gjennom vår kontakt med personalet på mødrehjemmet blir vår uro med hensyn til barnets trivsel bekreftet.

Etter at mor og barn flyttet i overgangsleilighet har mor to ganger uteblitt fra avtaler på helsestasjonen. Første gang ringte jeg mor samme dagen for å høre om uteblivelsen. Hun unnskyldte seg med at hun ikke klarte å holde rede pådatoene. Neste gang hun ikke møtte ringte hun selv dagen etter og beklaget at hun også denne gangen hadde tatt feil av dagen og datoen. Senere har jeg fått opplyst at hun på mødrehjemmet har gitt en annen grunn til uteblivelsen, nemelig at hun var så lei seg og deprimert, at hun ikke orket å møte til timen på helsestasjonen.

Mor og barn har time på helsestasjonen måntelig, fordi vi ønsker å følge dem tett med observasjoner. På neste kontroll medio desember vil helsestasjonen se på barnet igjen og eventuelt ta stilling til, om han skal henvises til nærmere psyko-motorisk vurdering.

På helsestasjonen mener vi at man må forsøke å motivere mor til å ta i mot profesjonell hjelp for sine psykiskeproblemer. Vi vet, at mor selv er klarover hvordan humørsvingningene henes virker inn på barnets trivsel og håper at vi ved felles hjelp vil kunne få henne motivert til å ta i mot den hjelp hun kan få.

Undertegnede skal ha møte med personalet på mødrehjemmet førstkommede onsdag og vil da diskutere fremgangsmåten med dem.

Med vennlig hilsen

Margit Holm Pedersen
Helsesøster

Signert

Stempel:

Bønes helsestasjon
Bønes skole
5062 Bønes

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]