It is currently Thu Mar 28, 2024 3:27 pm



Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hvordan helsesøstre observerer deg
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 7:53 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Denne artikkelen gir et godt innblikk i helsesøstrenes hang til å sette diagnose på familie:

http://www.sykepleien.no/article.php?articleID=775

På den positive siden står det å lese:

Helsestasjonens ressurser er et frivillig tilbud til foreldre og barn. Som et eksempel sier helsesøster:
- Utgangspunktet er respekt for deres familie, deres forhold. Besøket på helsestasjonen er en service - skal ikke være en kontroll, en plikt. Viktig at familien ikke skal føle seg kontrollert.
På denne bakgrunnen ser vi det som et paradoks når helsesøster sier:
- Om de ikke møter opp, og følger helsestasjonenes tilbud, ser vi det som et varsku på at noe er galt. Vi har standardiserte brev; etter fjerde tilbudsbrev sender vi en innkalling til foreldrene - de har møteplikt. Om foreldrene ikke møter opp, prøver vi å ordne til et hjemmebesøk. Lykkes ikke dette, er neste skritt en bekymringsmelding.

Dette paradokset fører til at enkelte brukere opplever helsestasjonens tilbud som et tvangsmessig kontrolltiltak. Særlig for grupper som har et stort behov for hjelp, men selv ikke ser det, er det en fare for at de får denne opplevelsen. En slik opplevelse kan føre til en negativt forhold til helsestasjonen. Det vil svekke helsestasjonens mulighet til å yte hjelp og veiledning. Blant annet forteller en helsesøster om familier som slutter å møte fordi helsestasjonen har «trødd dem for nære». De flytter ofte, får mange adresseforandringer og blir derfor vanskelig å nå for hjelpeapparatet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 8:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
"Vi" forsøker nærmest kontinuerlig å standardisere menneskers adferd og liv. Det er utrorlig sjeldent at det er et påtvingende behov for å presse seg på mennesker. Nettopp det gjør samfunnet ved helsestasjonen. I tillegg er de opplært i psyko- og sosio-babbel.

Helsestasjonen er derfor en fare for folk samtidig som den har et posetivt tilbud. Man trenger imidlertid ikke helsestasjonen da leger kan gjøre nøyaktig det samme og mye mye mer.

Ingenting er godt som gir med en hånd og slår med en annen.

Folk har lov til å bruke leger til det helsestasjonen tilbyr.

Det vil ofte være en fordel.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 3:08 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg kunne ikke dy meg for å fortelle om da jeg for mange år siden var på "fire-årskontroll" med dattern.
Hun var ganske forkjølet og derfor gikk ikke hørselstesten så bra. Vi ble beordret til legen for oppfølging.
Hos legen et par uker senere ble det ingen sjekk av høselene, derimot oppsto mistanken om at jenta var skjeløyd (litt lang pannelugg kanskje). Så vi ble sendt til øyenlege. Heldigvis stoppet det der :lol:

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Helsesøsters oppservasjoner!
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 12:48 am 
Offline

Joined: Mon Nov 13, 2006 11:20 pm
Posts: 6
Location: Trondheim
Hvordan kan noen forlange at foreldre skal ha bedre tiltro til helsesøster enn resten av barne(u)vesenet, de er jo opplært til å føre en like skitten framgangsmåte som alle i denne etaten. Ble oppringt av helsesøster ca 2 uker etter min kones død med tilbud om samtale ang. fam. situasjon og hjelp til eventuelt sorgarbeid. Dette resulterte i at jeg gikk på skolen til samtale etter avtale. Der ble jeg til min store forundring møtt av en rep. i fra b.v. med beskjed om at hun skulle presantere en bekymringsmelding på meg. Dette var noe som ikke var blitt opplyst på forhånd og jeg synes at det er bemerkelsesverdig at det er mulig å gå så kynisk til verks i en sådan stund. Føler meg lurt og manipulert. Til helsesøster Aud Eli Dybdahl og b.v.,s Torunn Johansen. Hjertelig takk for all "støtte" i sorg prosessen. Håper dere skjemmes men det er vell ikke noe som ligger for dere. :oops:

_________________
Engasjert å oppoffrende far trakkasert så det holder!!!!!!!!!!


Last edited by roger on Wed Nov 15, 2006 11:05 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 1:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Siden du har oppgitt navnene, så kanskje du kan si hvor i landet de arbeider også? Det kan kanskje være nyttig for andre å vite – hvis det da ikke er spesielle grunner til ikke å si det.

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 8:57 pm 
Offline
User avatar

Joined: Tue Nov 14, 2006 12:18 am
Posts: 7
Location: Trondheim
Helsesøster Aud Eli Dybdal er ansatt i Trondheim kommune, Barne- og familietjenesten avd Midtbyen, tiltaksenheten. Hun er stasjonert ved Hallset helsestasjon, Hallset skole. Torunn Johansen er konsulent ved samme avdeling, men forvaltningsenheten og stasjonert ved kontor Midtbyen.

Ansatte ved tiltaksenheten:
http://trondheim.kommune.no/kontaktinfo ... ode=017710

Ansatte ved forvaltningsenheten:
http://trondheim.kommune.no/kontaktinfo ... ode=017600

Dette til orientering.

_________________
Til alle barnevernsarbeidere:
Sitat:
"Du skal ikkje trø i graset"


Top
 Profile  
 
 Post subject: helsesøsters "diagnose"
PostPosted: Thu Feb 08, 2007 12:20 am 
Offline

Joined: Mon Feb 05, 2007 7:52 pm
Posts: 5
Location: møre og romsdal
Hei..Må bare legge inn ett lite svar her siden helsesøstre er omtalt..
jeg er født å oppvokst på en "liten" øy på mørekysten og som mange kanshe vet så kjenner da alle,alle...min sak startet her..alle barna mine har hadt den samma helsesøsteren fra start av (jeg og i min barndom).Jeg er tynn av natur og som genene forføller deg så har jo størstejenta arvet meg og er spinkel av seg..generellt så har d aldri vært noen spes store vansker el lign men self barnesykdomer osv som er "normalt"..og hva skjer..joda,helsesøster melder bekymring til bv med uttalelser som "ikke møtt til kontroll"-"får barna mat?" siden min største er tynn!!--"stor bekymring rundt familien" osv..jeg fikk vite innholdet NESTEN korrekt før den faktisk blei innlevert av andre kjente..hele rapporten var stappet meg løgner,usanne påstander og usakelige utsagn men alikevell så kjørte bv sak..dette er nå 10 år siden..hun var ett av bv`s vitner i fylkesnemda og der sa hun at hun ikke hadde noe med den saken fra den tid å gjøre selv om rapporten er høyst i live og signert av henne..hun jobber pr i dag ikke lengre som helsesøster og er i en "sivil" jobb men alikavell så ble akkurat henne sendt til fosterhjemmet der barna mine nå bor for å gi dem "svar på alle spm dem evt hadde",og joda..der rakket hun ned på både mor og far....
bare til info så ser min NYE advokat på denne hendelsen nå for å se om det er mulig å reagere på dette for dette kan umulig være låv...

Helt enig i at en lege kan gjøre samma jobben og det ville kanshe redusert en rekke med "falske" bekymringsmeldinger fra helsesøster.
Mine erfaring fra "bygda" er hvertfall ett korupt "helsesystem"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 9:54 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m ... id=1648062

sitat fra linken: "Foreldre kan ikkje tvingast til å ta i mot helsekontroll av barna sine ved helsestasjonen. På den andre sida kan helsesøster ha meldeplikt til barnevernstenesta ved manglande frammøte til helsekontrollar."


Last edited by Svane on Tue Nov 04, 2008 12:29 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 11:04 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Man burde kunne gå på helsestajoner og føle seg trygg. Det er dessvere ikke slik for alle alltid. Ting kan lett tolkes feil og dithen di vil. Men meningen med helsestajon er jo klart slik at en lege kan gjøre samme jobb. Det er jo en mulighet dersom man plages deer. Om legen er ok .


Kjekt er det jo at barn får sin vaksine, og få skjekket ting at alt er ok. Så slipper man bekymre seg for at noe evt. ikke er som det skal. Barnevernet tar barn. Syns en skal være glad for helsestajon muligheten\lege for døden tar og barn.

Men klart man må føle seg i rette hender. Etter helsprø melding svenskene ikke forsto noe av da vi flytta til sverige (som barnevernsleder - den gang Ann Mari Skogsvoll - ringte ned til Sverige da vi flytta dit) - Det resulterte i innkaling på helsestasjonen i Sverige. Der ble alle barna grundig kontrolert av et stim av helsepersonell og leger. Og dette på et bittelite rom. Barna var friske og flotte, kjekke barn. Jeg var ung den gang. Ville aldri funnet meg i det jeg nå skal skrive idag. Som følge av mld. fra barnevern og helsesøster Liv M Byrkjeflott. Hun er forresten skolehelsesøster på skolen idag. Ja, jeg ble innkalt til gyekologisk undersjøkelse av legen.

I min forfjamselse overfor hva som foregikk og usikkerhet til hva alt var, så gikk jeg på denne kontrollen. Alt var ok. Dette som følge av at blant annet Byrkjeflott skrev et brev ned til dem i Sverige, at di måtte passe eksra godt på familien. Måtte jeg til gynekolog og barna til lege sjekk med en flokk helsepersonell.


Det hører med at svenskan henla hele saken. Og var mer eller mindre overgitt over norsk barnevern. I mosjøen hadde di og vrangforestillinger reletert til vår tro. I sverige gikk vi i en menighet som var svært lik vår tro. Så di viste mye om kristne i barnevernet i Sverige. Der fikk vi ikke stemplet "sekt" som her i Mosjøen. Arild fikk jo beskrivvelsen "sektleder", da han drev en liten bibelgruppe i heimen vår. Mange drev på den tid husmøter. Som ung var vi med på noen. Dog di religiøse\kristne bibelgruppe Arild drev en stund, var jeg ikke med på. Ikke så ivrig religiøs som Arild var.

Men vi hadde jo baby og iblant den trengte mye oppmerksomhet. Det gjorde og sitt.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 04, 2008 9:41 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Ja pass dere for helsesøstre. Di stiller diagnoser.

Neida det har di ikke lov til, men di gjør det likevel.

Helsesøster satte samlebegrepetFailure to thrive som en diagnose på Jens Ivan.

Som sakt det er et samlebegrep på mulige diagnoser

å di mulige diagnosene er ikke min sønn utredet for.

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 05, 2008 5:03 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det er ikke meningen at helsesøstre skal bli heksesøstre. Men det ser man dessverre iblant.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]