It is currently Thu Mar 28, 2024 3:08 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Er dårlige norskkunnskaper tegn på generell kunnskapssvikt?
Ja, i hvertfall når det gjelder psykologer 57%  57%  [ 4 ]
Nei da, dårlig norsk har ingen betydning for fagkunnskap 0%  0%  [ 0 ]
Ja, å kunne skrive godt norsk er et minstekrav til saksbehandlere 43%  43%  [ 3 ]
Det var kanskje viktig for 50 år siden. Ikke idag. 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Imbesille sakkyndige
PostPosted: Tue Apr 04, 2006 3:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Den såkalte sakkyndige i Fredrikstad-saken, "spesialist i klinisk psykologi" Bjørn Roald Larsen skriver på toppen av side 10 (side 49 i familiens egen beretning) i sin "utredning" av familien Antonsen at "Marcus har prioritert på plasseringen på Tune barnehjem, men prioriterer spesielt på en til en voksenkontakt og en mindre gruppe med barn". (uthevet av undertegnede)

http://www.likestilling.com/linker/barn/MA/MA2/MA49.gif

Dette er dårlig norsk, men verre er at "spesialisten" med embedseksamen i psykologi ikke forstår betydning av ordet "prioritere". Det skulle selvfølgelig stå at Marcus hadde profitert (eller hatt utbytte av) på plasseringen, uten at dette nødvendigvis er riktig.

Det er litt rart at en voksen mann, som endatil er spesialist på utredninger, ikke behersker et alminnelig norsk. Dette tyder på at han ikke er så mye spesialist som den flotte tittelen tyder på, såkalt "empty suit" på engelsk.

Er han like lemfeldig med sin utredning av familien som han er med det norske sprog, så ser det dystert ut for familien.

Jeg vil råde ham til å gå ungdomssskolen om igjen og holde seg unna privatlivet til godtfolk. Med slike "kunnskaper" er han ikke kvalifisert til å rette norsk-stilen til en fjortenåring.

Jeg har forøvrig merket meg at det synes som om psykologstanden har lærevansker når det gjelder å tilegne seg morsmålet. De skriver hakket bedre enn analfabetene i barnevernet, som skriver som tredje-klassinger.

Det er godt disse inkompetente bedreviterne har sikre jobber i det offentlige. Det hadde vært bedre å latt dem leve av sosialtrygd. Da hadde de i det minste ikke kunnet gjøre så mye skade.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Last edited by agrippa on Mon May 01, 2006 6:40 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Språkkunnskaper hos bv, psykologer og andre
PostPosted: Tue Apr 04, 2006 4:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Språkbeherskelse hos barnevernere, psykologer, barnehavepersonale, beredskapsforeldre, fosterforeldre og andre i geskjeften

Hehe, jeg tror jeg prioriterer en god latter, for den var karakteristisk, den.

Heller ikke jeg har kunnet unngå å legge merke til hvor hjelpeløs, barnaktig norsk svært mange av disse folkene presterer i sine journaler og rapporter.

Nå blåser jeg i stavefeil og ukonvensjonell skrivemåte fra vanlige mennesker; det er slett ikke til hinder for kommunikasjonen. Også jeg selv blir mindre og mindre interessert i staving og desslike ettersom årene går.

Men når psykofantastene, barnevernerne – og deres hjelpere i skoler og barnehaver og beredskapshjem og fosterhjem – formelig flømmer over av betraktninger om barnas "tilbakesatte / forsinkede språkutvikling" og "ikke aldersadekvate språkmestring", som de selv så skal "bøte på", er det grunn til å ryste-riste på hodet. De barnefagliges egen beherskelse av både skriftlig og muntlig norsk er ikke bare jevnt over dårlig, den er direkte hjelpeløs, komisk, barnslig. For det første skulle de selv etter samme målestokk som de later som om de anvender, umiddelbart tas under behandling og gis "stimulering" og "oppmerksomhet" og barnehave-plass og "begreps-trening" for å "utvikle" språket. Dertil kunne det nok passe med en IQ-test på dem, ja. Og dette er altså folk som skal vurdere andres språkbeherskelse, og som tror de vet noe om barns språkutvikling! Jaha ja, hellige enfold.

Da kommer barn og almindelige dødelige adskillig bedre fra det. De oppfører seg i større grad i samsvar med sitt alderstrinn og sine pretensjoner.

Marianne
(forøvrig språkforsker, hmm)
  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Språkkunnskaper hos bv, psykologer og andre
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 5:42 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Språkbeherskelse hos barnevernere, psykologer, barnehavepersonale, beredskapsforeldre, fosterforeldre og andre i geskjeften

Nå blåser jeg i stavefeil og ukonvensjonell skrivemåte fra vanlige mennesker; det er slett ikke til hinder for kommunikasjonen. Også jeg selv blir mindre og mindre interessert i staving og desslike ettersom årene går.

Marianne
(forøvrig språkforsker, hmm)



Larsens meningsløse bruk av ordet "prioritere" forekom i en utredning, bestilt av det offentlige barnevernet. Han er heller ingen "vanlig mann" i betydningen uten utdannelse, for han har - på papiret - en høy universitetsutdannelse. Nå kan man jo lure på hvor meget en slik utdannelse egentlig er verdt.

Hans feilaktige bruk av sproget er desto mer kritikkverdig fordi han unnser seg ikke for å håne Roy Antonsen i retten med at han skriver internetsiden for hånd, for "han har jo ingen utdannelse, stakkars". (se side 107 i familiens egen beretning).

Dette brukes mot fam. Antonsen for alt det er verdt (er det bare psykologer med embedseksamen som skal få lov til å fostre barn?), og da synes jeg det er på sin plass å påpeke at den godeste Larsen selv begår latterlige feil.

Setningen i rapporten blir jo meningsløs slik den står. (Marcus har prioritert på plasseringen på Tune barnehjem ??) Retten kan umulig ta hensyn til en meningsløs vurdering, slik jeg ser det. Eller forutsetter man at retten "retter" feilen i den sakkyndige rapporten slik at den får mening? Da burde retten i så fall gjøre oppmerksom på at den har gjort det, og dette burde få konsekvenser for den vekten retten tillegger rapporten fra Larsen.

Desto mer fordi retten legger slik vekt på Antonsens håndskrevne internet-sider.

Ellers er jeg helt enig med deg i at man ikke skal legge seg opp i hvordan folk flest skriver på internet. Og det gjør jeg da heller ikke, for folk har forskjellig utgangspunkt, og det er viktigere at folk får meningene sine på trykk enn at de er perfekt uttrykt. Dårlig ortografi er ingen grunn til å frata folk barna deres!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 8:15 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Helt enig med deg. Det jeg skrev, var ingen kritikk av ditt resonnement i det hele tatt. Jeg bare tok forbeholdet om at "korrekthet" i skriving ikke nødvendigvis indikerer noe vesentlig om folk fordi det ellers er lett å henge seg opp i rene formalia. Folk tror ofte nettopp at språkforskere driver og diller med "regler" av rent utvendig art for hva som er korrekt.

Det er tragisk at vi lever i et land hvor en sånn som Larsen får lov å ture frem og få makt, med sin egen ukyndighet og med latterlig kritikk av familien Antonsen.

  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Apropos dille
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 11:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Det er tragisk at vi lever i et land hvor en sånn som Larsen får lov å ture frem og få makt, med sin egen ukyndighet og med latterlig kritikk av familien Antonsen.



Samfunnet vårt er blitt dilettantisk. I et reelt kunnskapssamfunn ville man for det første lagt vekt på forskning som viser at plassering utenfor hjemmet er svært skadelig og for det annet så ville man stilt reelle kunnskapskrav til de sakkyndige. Et generelt lavt kunnskapsnivå er farlig for rettssikkerheten. Det at de barnevernansatte skriver så dårlig norsk er et virkelig faresignal om de heller ikke er i stand til å foreta riktige vurderinger og vil trekke feilaktige konklusjoner av det de får vite. Det er ingenting jeg frykter mer enn dumhet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Det skrevne ord har makt
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 12:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
I en barnevernrapport sto det å lese at barnet var "urolig" da barneverneren var på hjemmebesøk hos en familie. Begrepet ble senere tillagt stor vekt; "urolig" ble oppfattet som patologisk urolig, altså nervøst osv.

Familiens advokat fikk imidlertid - i retten - avklart begrepets innhold under eksaminering av barnevernpedagogen som forfattet rapporten: Barnet hadde vært aktivt. Og det er noe ganske annet (og ikke på langt nær så truende for familien).

:shock: :evil:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Det skrevne ord har makt
PostPosted: Wed Apr 05, 2006 4:58 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
I en barnevernrapport sto det å lese at barnet var "urolig" da barneverneren var på hjemmebesøk hos en familie. Begrepet ble senere tillagt stor vekt; "urolig" ble oppfattet som patologisk urolig, altså nervøst osv.

Familiens advokat fikk imidlertid - i retten - avklart begrepets innhold under eksaminering av barnevernpedagogen som forfattet rapporten: Barnet hadde vært aktivt. Og det er noe ganske annet (og ikke på langt nær så truende for familien).

:shock: :evil:


Det motsatte er kanskje enda verre, å få lese at barnet er "passivt" og "stille". Tre-barns far fra Troms skriver om dette i VG-bloggen sin.

http://www.vgb.no/2533

Datteren på to år satt på fanget under barnevernernes besøk og ble "diagnostisert" til å være sykelig passiv, som må skyldes omsorggsvikt. Derfor vil barnevernet nå gi dem "tett oppfølging" til farens store fortvilelse.

Et trett barn kan også få "diagnosen" passiv.

Det er helt utrolig, men sant!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]