It is currently Thu Mar 28, 2024 7:07 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Nå går ofrene for Cleveland-saken til aksjon
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 10:38 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
I all hast (jeg kan skrive litt mere senere):

The women who went through an ordeal beyond belief

Det er en beryktet falsk overgreps-sak, hvor flere beskyldte foreldre tok sitt liv og hvor barna hadde det fryktelig.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Texmo om Cleveland
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 12:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Ole Texmo nevner Cleveland-saken i sin artikkel "Et nytt justismord?" hvor han skriver om Voldapresten.

Utdrag fra artikkelen:
Quote:
Tilslutt en anekdote om relevansen av Bjugn-effekten. Vi befinner oss i året 1998, samme året som Voldaprest-saken startet, og det er stort seminar i regi av Nasjonalt Ressurssenter for Seksuelt misbrukte barn med Bjugn-legen Erik Kreyberg Normann som innleder og Bjugn-effekten som et av mange temaer. Jeg var til stede som free-lance journalist og passet Normann opp i pausen for å få rede på hva som lå i hans utsagn om at "vi må ikke få våre norske Clevelandsaker". Til orientering er det her tale om lokalsamfunnet Cleveland i det nordøstlige England, som ble hjemsøkt av et par ivrige representanter for incestindustrien for en del år siden. Resultatet ble flere hundre sykehusinnleggelser, omsorgsovertakelser, ødelagte familieforhold, et ikke ubetydelig antall skilsmisser og selvmord, alt dette etter at barnepsykiatere fant at et stort antall barn måtte ha blitt utsatt for seksuelle overgrep, først av sine foreldre, deretter av sykehuspersonalet. Galskapen ville ingen ende ta, men etter hvert fikk man noenlunde oversikt, en granskningskommisjon ble oppnevnt og fagfolkenes metoder fordømt som skadelige og ubrukelige. Dr. Normann lurte på hvem jeg var og på en nedlatende måte antydet han at jeg ikke visste hva Clevelandsaken var. Dette sa mannen som minutter tidligere snakket om en sak han kan hende ikke regnet med at noen av tilhørerne kjente til. Jeg kvitterte imidlertid og sa at jeg kjente til saken gjennom omfattende lesning, og sa at vi allerede hadde fått en norsk Cleveland-sak, navnlig Bjugn-saken. Som svar på mitt opprinnelige spørsmål om hva han mente med sitt utsagn, svarte dr. Normann at vi ikke må få en situasjon der fagfolkene ikke har tillit. Jeg tror jeg forstår hva han mener, men om dr. Normann forstår hvorfor enkelte fagfolk mister tillit, er jeg ikke helt sikker på. Muligheten for nye Bjugnsaker er til stede; nye justismord kan finne sted.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]