It is currently Thu Mar 28, 2024 10:54 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Fra undersøkelsen, et usensurert utdrag av Mona Lygre.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 5:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Fra undersøkelsen med WISC-R. Nok et usensurert utdrag av Mona Lygre sin ”sakkyndige vurdering”.

Psykologene og barnevernpedagogene beviser selv at de ikke er kompetente i jobben sin. Her følger et glimrende eksempel på hvor feil en ”klinisk spesialist i psykologi” kan ta når det gjelder Å SPÅ OM FREMTIDEN.

Jeg vil orientere leseren om at jeg har fått skriftelig tillatelse av min sønn til å legge ut disse dokumentene.

http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=1216

KOMPETANSEBEVIS, VIDAREGÅANDE OPPLÆRING.
Navn: Andreas R. Født: -88. Har i år 2005 oppnådd kompetanse i videregående opplæring innen J001 grunnkurs. Mekaniske fag. Grunnkurs-fullført.

Norsk 2. språk, skriftlig……………3 – tre
Norsk 2. språk, muntlig…………...3 – tre
Engelsk ………………………………….. 4 – fire
Matematikk 1 M ………………………. 5 – fem
Naturfag ………………………………….. 4 – fire
Kroppsøving …………………………….. 4 – fire
Sponfraskillende bearbeiding …. 3 – tre
Sammenføyningsmetoder ………. 6 – seks
El.-teknikk med el. Styringer …. 6 – seks
Montering og rep.-teknikk …..... 4 – fire
Tegning ………………………............. 3 – tre
Tverrfaglig eksamen (omfatter studieretningsfagene) … 5 – fem
Småretter ………………………………… 2 – to

Orden og atferd: God. Sted og dato: Bergen 22.06.05, Årstad videregående skole.



FORORD
Andreas fikk lov til å bo 50 / 50 med meg og faren. Men nå må jeg også legge til at de har et etternavn som det står respekt av her i Bergen. –Men det har ikke minstegutten, M. Derfor så turde ikke barnevernet å gjøre et så stort nummer av Andreas. De skriver:

”Referat fra møte den 20. okt. 1999 på Sandviken sosialkontor. Til stede: Mona Lygre, Elisabeth Paus, Olaug Steen, Lillian Kjelsvik fra bv-tjenesten.” Vedrørende Andreas heter det: ”Bv-tjenesten mener at dersom far ikke kan påta seg mer omsorgsansvar for Andreas, vil den beste løsningen for Andreas være at foreldrene fortsetter med samme omsorgsdeling som i dag, og ikke at han plasseres i fosterhjem. Dette begrunnes ut fra Andreas’ alder, samt at han er svært knyttet til sine foreldre. Andreas vil kunne føle seg sviktet og avvist av begge sine foreldre dersom han skulle bli fosterhjemsplassert, og en slik plassering vil påføre gutten en for stor belastning.”

Advokat Carl Hartwig skriver også, pussig nok, i et dokument 12.11.1999 følgende: ”Han (Andreas) må uansett få opprettholde sin kontakt med venner og sitt miljø i Sandviken.”

Vedrørende M, minstegutten, fra samme dokument den 20. okt. 1999, heter det derimot: ”I følge den sakkyndige rapporten vil Mona ikke kunne gi Mats tilfredsstillende omsorg.”

Og det er da jeg må spørre deg; liksom som om ikke M, den gang 1 år, var ”svært knyttet til” sin mor?

Men nå, over til psykolog Svein Magnar Hansen sitt ”kompetansebevis”. Fra den "sakkyndige vurderingen”, side 20 av 46 sider:


FRA UNDERSØKELSEN MED WISC – R.
Jeg har undersøkt Andreas med evneprøven WISC – R. (Wechsler Intelligence Scale for Children – Revised.)

Denne prøven er den mest benyttede intelligenstest for barn og ungdom i Norge, og den er normert for norske forhold.

Testen består av 10 forskjellige delprøver, hvorav 5 blir betraktet som verbale prøver, og 5 blir betraktet som praktiske utføringsprøver. På bakgrunn av testen blir det utarbeidet både en verbal Intelligenskvotient, en utførings intelligenskvotient og en total intelligenskvotient.

Testen ble gjennomført under kontrollerte betingelser på mitt kontor i Bergen. Det ble benyttet standard prosedyre under testingen. Andreas arbeidet rask og konsentrert under testingen.

Fra testresultatet vektlegger jeg følgende:

1) Testresultatet er i all hovedsak upåfallende. Resultatet plasserer ham innenfor det normale variasjonsområdet. Jeg finner derfor grunn til å konkludere at han er en helt alminnelig intellektuelt utrustet gutt.

2) Han har noen bedre muntlige evner enn praktiske evne, men forskjellene er såpass beskjeden at den ikke trenger å tillegges noen vekt.

3) Han har noen få utslag på delresultatene. Disse kan antyde at han kan få noen problemer med abstrakt analyse av et konkret materiale. Det praktiske utslaget av dette vil kunne være at deler av matematikken han skal tilegne seg i kommende år, kan være noe vanskelig for ham, mens han ikke vil ha særlige problemer i forhold til alminnelig aritmetikk. Jeg kan imidlertid ikke se at dette forhold har noen relevant innvirkning på temaene som er sentrale i denne sakkyndighetsvurderingen.


DU SNAKKER MEG OM FORSTÅELSEN AV "ABSTRAKT ANALYSE"?
HM. Jeg bare lurer på hvem av oss som har størst problemer med den ”abstrakte analysen av et konkret materiale”? Kan det være meg? Eller Svein Magnar? Wisc’en? Andreas? Eller lærerne?

Opp gjennom alle år har Andreas vært blant det beste i klassen når det gjelder matetmatikk. Og på videregående skole kom han hjem med den ene 6eren etter den andre på prøvene. Han korrigerte til og med læreren når han skrev feile ligninger på tavlen. Og hva sier Svein Magnar Hansen sin test om dette?

Jeg bare sier, kast den duste-testen rett i sylinderarkivet. Og hva sier Svein Magnar og testen om Andreas sine ”muntlige” og ”praktiske evner”? Se på karakterboken hans. Burde ikke den samsvart med test-resultatet?

Og ta en titt på ett av mine forrige innlegg, Kari Alvær skriver: ”...det var Andreas som tok mye ansvar hjemme. Han ryddet, kokte poteter, la sammen klær osv ... barnevernvakten vurderte mor til å være i psykisk ubalanse...” –Dersom Andreas var så veldig flink til å lage mat, så burde han jo han logisk sett ha fått bedre karakter i SMÅRETTER…?

Vel, han er fremdeles ennå ikke flink til å lage mat. Selv om han etter sigende har fått så mange ”voksenroller” av meg.

Det feiler ikke den gutten noe, det kan du skrive opp, og da jeg leste det nevnte innlegget for ham, var han kjapt ute og kommenterte Kari Alværs utsagn; "-og hun kunne altså gi deg en diagnose etter bare å ha vært hos oss i en time?"

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]