It is currently Thu Mar 28, 2024 11:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Utdrag av sakkyndig rapport
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 10:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Her kommer et utdrag av min sakkyndigrapport skevet av Fedrikke Lynum.

Barna har foreldre som begge er preget av psykiske problemer og ustabilitet. Deres personlighetsmessige fungering har innvirkning både på daglig omsorg, men også evne til å inngå i sosiale sammenhenger, samt bistå barna i deres sosiale utvikling. Slik jeg vurderer det er barnas tilknytning til mor utrygg og preget av uforutsigbarhet og frykt. Tilknytningen til far er tryggere, men relasjonen han har utviklet til dem preges av hans umodne behov og setter barna tilbake utviklingsmessig.

Annette Olsens utvikling i voksen alder med omskiftelige forhold og konflikpregede brudd, med få sosiale relasjoner, manglende arbeidsmessig deltagelse, vedvarende konflikter med andre som tidligere partnere og naboer, svak økonomi, pågående prosjekter i hverdagen, og påfølgende sammenbrudd i funksjonsnivå gjør at situasjonen fremover må vurderes ustabil. Samtidig synes det som Annette Olsen har stabilisert seg i forhold til foregående år. Noe av den stabiliteten hun i dag fremviser gjennom at de praktiske forholdene i hjemmet er noe mer ordnet er sannsynligvis avhengig av at omsorgen for barna er begrenset til samvær.

Annette Olsen er preget av den omsorgen hun selv har fått som barnnoe hun også til en viss grad kan se. Imidlertid vil en vesentlig endring ta tid. Selv om hun fortsetter i terapi og får stabilisert sine voksenrelasjoner har hun et betydelig arbeid å gjøre i det å ta hensyn til andres ståsted og perspektiv, samt inkludere andre i sin fungering (les: tilsidesette egne behov for å ivareta barna). Min vurdering er at endring i fungering i overskuelig fremtid ikke kan forutsettes.

Far er i en livsituasjon hvor han i begrenset grad er i stand til å møte barnas behov. Han har en livsituasjon preget av egen ensomhet, sosiale isolasjon og en rekke private problemer. Barna kan ikke uten omkostninger i det videre fungere som fars trøst uten at det får konsekvenser for dem. Det vil ta tid før far makter å stabilisere sin situasjon. Han har mottatt veiledning av bvtjenesten, og har kontaktet disse både kveld og helg når han har opplevd vansker. Far har tatt kontakt med psykiatri der han bor, men bruker betydelig tid på å fortsette et samarbeid slik at hans sosiale verden kan bli noe mer utviklet. Hans forhold til ny venninne vurderes som ustabilt. Fars evne til omsorg for barna over lange perioder eller permanent (slik hans mål er) ligger langt frem i til.

Disse barna trenger en normal familiesituasjon hvor voksne er tydelige, klare og kommunikasjonen er enkel og forutsigbar. Barna trenger ro til tilknytning, stimulering og trygghet slik at de kan bli mer utforskende og utprøvende. Slik det i dag fungerer er de preget av utrygghet og dette medfører at barna fungerer stasjonert, med begrenset aktivitetsnivå og liten aksjonsradius. Skal man øke tryggheten til barna kreves det også at samværene fungerer trygt. Så langt har samværene med mor fungert rimelig greit. Barna er slitne i etterkant. Annette Olsen ønsker imidlertid ikke å delta i en så begrenset samværsordning. Fars samvær har ikk fungert sett fra barnas perspektiv og må endres. Dette viser han liten innsikt i selv.

Jeg er usikker på foreldrenes evne til å skape trygge nok rammer også ved for far mer begrenset samvær og for mor et samvær som endres noe. Jeg skulle ønske at man kom dit hen at barna kunne være på besøk hos mor noen timer. I dag er dette ikke mulig uten å forsere og tilsidesette den utrygghet de har. Jeg er tvilende til at mor er villig til å avvente en bedret fungering hos jentene og ta hensyn til den utryggheten de har.

Fars samvær må av hensyn til både barnas utvikling av tilknytning til fosterforeldrene, samt barnas reaksjoner etter samvær begrenses. Det er innenfor overskuelig fremtid sannsynlig at jentene blir boende i fosterhjemmet, det vil si en langsiktig plassering. Sammenholdt med barnas alder og den utrygghet de viser må både lengde, frekvens og sted for samvær endres. Selv om far er glad i jentene og jentene glad i far så er deres jevnlige regressive fungering en risiko for både tilknytning og mer optimal utvikling hos barna. Samtidig bør fars rolle som en kontinuitet i barnas tilværelse opprettholdes. Hoveddelen av samværene bør foregå på østlandet, og lengden bør begrenses. Hvis barna skal ha samvær som i dag bør detteeventuelt knyttes til få ferier i løpet av året.

Jeg sier bare makan til svada! Jentene redd meg? Nei det er for sykt. At jeg og far skal ha psykiske og personlige problemer bestrider jeg på det sterkeste. Jeg har faktisk attest ifa en psykolog at jeg feiler ingen ting. At far blir satt ut av dette mennesket kan jeg forstå da han er av den forsiktige typen men det gjør han ikke til en dårlig far. At jeg ikke egner meg som mor fordi at jeg ikke har arbeids erfaring, jeg har prioritert å være hjemme med ungene i alle år. At jeg ikke makter å sette ungene foran meg er ivertfall bare tull, mitt liv hadde vert utrolig annerledes om jeg ikke hadde gjort det. Ikke at jeg ikke trives, men mine prioriteringer hadde ført meg til helt andre steder.

Det var allt for denne gang


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 26, 2006 10:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Aha, ja Fredrikke Lynum er det mange av oss som har "hørt om". Hun er mildest talt blant de velkjente. Se for eksempel:
"SAKKYNDIGE" PSYKOLOGER o.l.
"Gruppen til Familiens Selvstendige Rett: Oversikt over fagfolk vi og våre medlemmer ikke kan anbefale grunnet selvopplevde negative og til dels traumatiske erfaringer."

Marianne Haslev Skånland
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Gratulerer Annette!
PostPosted: Fri Oct 27, 2006 11:09 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Gratulerer Annette!

Dette var supert, og veldig modig gjort av deg! PERFEKT! Og ditt bidrag er et svært godt eksempel til etterfølgelse.

I likhet med Marianne, har jeg hørt om Fredrikke Lynum mange ganger før, og det er derfor navnet hennes, med rette, har havnet her

http://www.likestilling.com/

Har du lest en sakkyndig vurdering, så har du igrunnen lest dem ALLE. Jeg har lest mange, og det er bare små variasjoner som skiller dem fra hverandre. Som for eksempel navnet på "mor" og "far".

Psykologen lurte meg, og derfor så bestemte jeg meg for å lure ham. Så da jeg var på audiens hos Svein Magnar Hansen, hadde jeg med meg hunden, samt en huskelapp i lommen. Med vitende vilje kledde jeg meg "litt" sjuskete, men likevel ikke altfor "påfallende", med stort regntøy, luen godt ned i ansiktet, usminket, for han måtte ikke fatte mistanke om jeg hadde til hensikt å "loppe" ham for et par opplysninger til storyen min. Hunden lå strak på gulvet og jeg satte meg i sofaen og koblet inn et apatisk "saue-blikk". Og så spurte og gravde jeg i vei, og den inteanende "informanten" lirte velvillig av seg.

Blant annet fortalte han at han hadde DISPOSISJONEN liggende klar på pc-en. Det vil si et ferdig-redigert oppsett, eller MAL om du vil. Så der har du forklaringen på hvorfor vurderingene våre ser helt lik ut, både i utforming, setningsformulering og presisering. De skifter litt på uttrykkene, og pc-en søker på å forandre navnene våre, og bingo, så er den rapporten fiks ferdig. Vel, det er jo bare et bestillingsverk likevel, og alle de andre som skal "bla" gjennom den er jo strålende fornøyd med resultatet.

En annen ting som forundrer meg, som jeg føler mangler, det er KILDEHENVISNINGER. Hvor tar psykologen det fra? Hvor kan jeg lese om hvilke belegg utrederne har for å komme med slike uforståelige konklusjoner som de presenterer som en absolutt sannhet?

Noe av svaret på disse spørsmålene får du ved å lese her, "Håndbok for klientutvalg og barnevernsofre" av Åge Simonsen, på denne linken:

http://www.barnasrett.no/

Og nå ser jeg / vi med stor glede frem til å lese den neste sakkyndige vurderingen her på Redd Barna Våre!!! Er du klar til å slippe katten ut av sekken? Vel, hva venter du på? GO FOR IT!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Gratulerer Annette!
PostPosted: Sat Oct 28, 2006 2:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
En annen ting som forundrer meg, som jeg føler mangler, det er KILDEHENVISNINGER. Hvor tar psykologen det fra? Hvor kan jeg lese om hvilke belegg utrederne har for å komme med slike uforståelige konklusjoner som de presenterer som en absolutt sannhet?


Jeg tror ikke psykologene ønsker at man skal gå rapportene deres nærmere etter i sømmene. Derfor utelater de for eksempel datagrunnlaget slik at resultatet av tester, for eksempel IQ-tester, ikke kan etterprøves. Slik kan resultatene "pyntes" på slik at de samsvarer med barneverneres forhåndskonklusjon. At dette ikke er en særlig akademisk fremgangsmåte, er en ingen overdrivelse. Noe annet og langt mer alvorlig er at det er dokumentfalsk, som er straffbart. Men hvordan bevise forholdet, når barnevernerne hevder at datagrunnlaget er "interne arbeidsnotater", som de ikke plikter å utlevere?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: sakkyndige!
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 4:08 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
....


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 5:21 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 5:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hold dere for guds skyld unna møter med "sakkyndige". Uansett hva barnevernet da sier om at dere "ikke samarbeider".

MHS
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 5:16 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Forøvrig: Elisabeth Backe-Hansen er en av galningene selv, uansett hvor betryggende hun noen gang later som om hennes vurderinger er. Jeg har flere saker på henne, inklusive galskap i Bjugn-saken.

MHS
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Å JA
PostPosted: Thu Nov 02, 2006 7:42 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
....


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 5:20 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 6:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Nå skal saken min opp igjen over nyttår, jeg har gjort meg noen tanker om dette.Barnevernet vil ikke under noen omstendighet la ungene flytte hjem frivillig. Så sannsynligheten for at jeg blir stilt ovenfor en sakyndig er jo stor. Og siden oddsene for å få medhold en mikroskopiske,hadde kansje et eksperiment hvert interesant. Jeg er klar over risikoene med dette men jeg er jo i min fulle rett til å legge rapporten ut så det burde ikke komme som et sjokk då vedkommende. Så tankene går i denne retingen:
1. Enn om jeg informerer en evetuell sakundig om at en rapport fra dette mennesket vil bli lagt ut på internett?
2. Jeg kan jo kansje bare la det skinne igjennom at rapporten vil bli lagt ut?
3. Enn om jeg har denne siden fremme når hun/han kommer?Kun første siden, uten navn på innskrivere.

Mulighetene er mange. Og det hadde vert interesant å finne ut hva reaksjonen hadde blitt. Kansje en slik åpenhet og utsiktene til at rapporten ville bli "offentlig" på en helt annen måte enn i en lukket rettsak, får enten dette mennesket til å "bakke" ut, eller besinne seg og mot alle ods skrive en rapport som faktisk stemmer med virkeligheten.

Slik jeg ser det er det kansje vert å ta sjansen? Noen meninger der ute?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Report på nettet
PostPosted: Fri Nov 03, 2006 6:49 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu May 04, 2006 4:36 pm
Posts: 107
Location: Fakse.DK
Kære Annette

Jeg ved ikke hvordan det er i Norge. Men jeg vil tro at reporter som du er part i og har krav på. Der er der ingen der kan hindre eller forhindre dig i at gøre det du mener der er bedst for jer.

Jeg vil , jeg gør, og har gjort. Lige hvar der passer mig inden for lovens grænser med at udstille papier jeg er part i. Jeg har valgt at offentligøre ALT om mig og mine, da jeg håber og tror at så vil der komme endnu flere med derres sager. Jeg og min datter har stået frem i både aviser ugeblade radio og tv så vi er blevet temmelig kendt i vores by. Men det tager vi ganske roligt.

Så mit lille råd er gør hvad du vil efter loven som ikke skader dig og dine, og tænk ikke på barnevernet for det er de sku ikke værd.



svend-aage
Godhavnsdreng

_________________
svend-aage
Godhavnsdreng


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 10:38 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Rapportene vil bli lagt ut i sin helhet, det har jeg bestemt meg for. Det tar bare litt tid da jeg er funksjonshemmet og har litt vanskelig for å skrive mye. Jeg vurderer også å kreve åpen "rettsak" i fylkesnemda. Da må vitnene til bv vitne for et publikum som vet at de lyver, da blir det lettere for mine vitner å vite hva som disse menneskene sier og få frem det som kan tilbakevise eller i det mindste å så tvil om riktigheten i utsagnene. Jeg vet at dette er et "langskudd" men slik jeg ser det har jeg ingen ting å tape på det. Sjansen for at ungene kommer hjem er ikke stor. Bv får sannsynlig vis medhold da jeg ikke kan tilbakevise at jeg er funksjonshemmet og sitter i rullestol. Men det er også det eneste pungtet til bv som jeg ikke har attester på at de tar feil. Nå har jeg tatt kontakt med FFO og handikappforbundet, det får jeg full støtte i at rullestolen ikke holder som grunn til å holde ungene borte fra hjemmet. Det var en som sa til meg at han trodde at det hadde gått prestisje i denne saken for bv siden de griper etter "halmstrå"


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 04, 2006 5:04 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Thu May 04, 2006 4:36 pm
Posts: 107
Location: Fakse.DK
Kære Annette
Det glæder mig. Bare gi dem.

svend-aage
Godhavnsdreng

_________________
svend-aage
Godhavnsdreng


Top
 Profile  
 
 Post subject: Et eksperiment.
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 2:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
ET EKSPERIMENT - OKEY - EN GOD BEGYNNELSE.

Siden du likevel har bestemt deg for å gå videre med saken, så anbefaler jeg deg å si ifra at bv's bevegelser vil bli notert her på denne siden.

Jeg vil aldri i livet anbefale noen å gå med på å bli utredet av en av bv's psykologer, for de skriver bare enda mer drit på deg. Det heter igjen: Det feiler meg ingenting, GOODBYE AND GET LOST.

Du mener / tror at du ikke får en bedre deal, men da forstår jeg likevel ikke ditt utgangspunkt med å fortsette kjøret mot dem: DE TJENER BARE PENGER PÅ DEG! OG JEG HAR LYST TIL Å GJØRE DEM ARBEIDSLEDIGE. VED Å INNTA EN PASSIV HOLDNING ELLER "IKKE-HANDLING".

Det er supert at du krever at retten skal gå for åpen dør, husk bare på å annonsere denne eventen til mange venner! Gjerne også her inne. Og husk å ta med fotoapparatet, du kan knipse i vei utenfor. Krev også å få ta opp rettsaken på bånd. KREV AT DET SOM DINE VITNER SIER SKAL PROTOKOLLERES!

Selvfølgelig er jeg, i likhet med Svanhildsaken, og Gambia-saken, stygt redd for at det bare går PRESTISJE i denne saken også...

Stå på du Annette og gjør det lille du kan for å få oppmerksomhet. Bare gi på mer gass! Du er kjempeflink og dyktig til å pønske ut alternative løsninger. Og vit at alle vi andre støtter deg helhjertet. DESSUTEN SÅ MÅ DU HUSKE PÅ AT DU OG DINE HANDLINGER ER ET GODT EKSEMPEL TIL ETTERFØLGELSE AV ANDRE.

Du kan jo selvfølgelig si ifra til denne psykologen at vedkommendes utsagn og konklusjoner vil uansett bli lagt ut på denne siden, men jeg er stygt redd for at den slags bare inngår i enda en til tvangsdiagnose, for eksempel den UTAGERENDE.

ANYWAY, ha is i magen, følg ditt hjertet, og lykke til videre!

Jeg følger med - i åndeløs spenning.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 05, 2006 3:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Og du ikke skulle klare å få åpen rett, sørg likefullt for at du har folk som venter utenfor alle dagene!

Fortelle også hva som skjer inne slik at ditt støtteapparat vet hva som skjer/har skjedd.

Så lenge du ikke omtaler ungen, navnet vet jo dine støttespillere llikevel, har du rett til å referere alt du selv er part i. Skriv ned alt mens du husker korrekt hva som er innholdet i anklagene. Da skal du også ha med hva de mener om ungen og hvor de har fått opplysningene.

Du har rett til å ta egne notater, gjør det! Bruk bare viktige stikkord og følg godt med!

Som Mona sier er det garantert prestisje i saken.

_________________
Image


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 06, 2006 10:04 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Et spørsmål, kan jeg nekte å bli utredet? Mona Lyngre skriver at hun ikke annbefaler dette, men jeg vet ikke om det er noe jeg kan nekte. Jeg er enig i at holdningen: meg feiler det ikkeno: er en riktig holdning og den har både jeg og "gubben". Grunnen til at jeg spør er at min forrige advokat sa jeg måtte la meg undersøke av en sakyndig, jeg hadde virkelig ikke lyst til dette da jeg har blitt utredet i "hue og ræva" før av denne formen for idioter. Jeg har trods allt vert i bvs klør i snart 20 år. Ved en annledning kom disse idioter frm til at siden jeg hadde reagert så "kaldt" i ulykka til min sønn, så hadde ikke jeg noen følelser for gutten og kunne ergo ikke ha han. Gutten ble påkjørt 2 år gammel av en lastebil, han fikk store skader i hodet og var klinisk død da jeg fikk han i hendene rett etter ulykken. Far plukket ungen opp og ga han til meg. Jeg tok med meg gutten opp på verandaen, for å ha et stødigt underlag da jeg ville sjekke puls og pust. Dette er ganske vanskelig på så små barn. Jeg lette over hele gutten, fant ut at han hadde ett stort sår i hodet, jeg kunne se hjernen hans, han hadde ikke puls og pustet ikke. Jeg resonerte da slik at jeg måtte få hans hjerte til å slå før jeg gjorde noe annet. Dette starete jeg da med. Jeg fikk igang hjertet hans, og han pustet, da oppsto det komplikasjoner i form av muskelkramper da han hadde store skader i hodet. Jeg måtte bryte opp kjeven hans da nesen var knekt og helt tett på grunn av hevelser. Fikk opp kjeven og satte noe i mellom så den skulle holde seg åpen. Gutten var stabil da ambulanse kom og jeg hjalp helsepersonellet med intavinøst og slange ned i lungene. I ettertid fikk jeg massiv kritikk av bv for at jeg handlet så "kaldt" under ulykken. Far hadde reagert "rett" ved å få pannik. Slik jeg ser det, hadde ikke gutten levd i dag om jeg hadde reagert "rett" Ullevold sykehus sa til meg at de visste ikke hvordan de skulle behandle gutten, da de aldrig hadde fått inn en pasient med så store skade som var i live. De mente at det var kun på grunn av min raske reaksjon at gutten er i live i dag. Jeg har lite kontakt med gutten i dag da bv mener at jeg ikke har følelser for han. Dette er nå 9 år siden.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]