It is currently Thu Mar 28, 2024 11:44 am



Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Annelise Rasmussen: Barnevern i Danmark – om danske BD
PostPosted: Sat Dec 15, 2007 9:57 am 
Offline
User avatar

Joined: Sun Mar 26, 2006 4:55 pm
Posts: 31
  
Redd Barna Våre
15 desember 2007



Barnevern i Danmark - om danske Borgerdebat


***
Ovenstående beretning om Borgerdebattens begynnelse er tidligere publisert på BarnasRett og NKMR, og er nå også publisert i sonen "Barnevern" på origo. Nå i 2007 er beretningen noen år gammel, BD har vært igjennom omkalfatringer, og ytterligere mange tusen innlegg er kommet til. Annelise Rasmussen er fortsatt dens redaktør, og mange debattanter har skrevet trofast i flere år og kjenner hverandre godt. BD fungerer nå også som debatt-nettsted som henvises til fra Kafka.
***


Om baggrunden for Borgerdebat fortæller redaktøren Annelise Rasmussen:

Borgerdebat startede på grundlag af en tragisk historie. Nemlig orkanen den 3. dec. 1999, hvor mine naboer mistede deres hus. Det offenliges hjælp til dem bestod i, at kommunen ville tvangsfjerne deres dengang 6 børn, nu 7. Så kunne forældrene flytte på vandrerhjem.

Jeg undrede mig naturligvis, kunne ikke forstå, det kunne være rigtigt, at de skulle igennem to tragedier oven i hinanden.

På det tidspunkt kendte jeg intet til tvangsfjernelsessystemet. Eller skulle jeg sige, tvangsfjernelsesindustrien? Men en bisidder kom ind i billedet, og jeg fik indblik i, hvad der egentlig foregår.

Så nu ved jeg pludselig en masse om tvangsfjernelser. Havde såmænd helst været foruden, da det ikke er andet end sorg og ulykke.

I forvejen havde vi en side, der blev redigeret af vores allesammens advokat, Holger Lindholt, men han døde desværre den 16. nov. 2000. Midt i en retssag.

Holger var de svages forkæmper. En advokat, man kun kunne have tillid til. Derfor mente jeg, det ville være synd, hvis siden skulle dø med ham. Så kom Borgerdebat op at stå, takket være Peter Wendelboe, der også havde været Holger Lindholts tekniske hjælper.

Jeg må indrømme, at siden har været en virkelig succes. Takket være flittige skribenter. Der er nu skrevet mere end 42.600 indlæg til debatten. Det er 14.200 pr. år eller 1.183 pr. måned... eller i gennemsnit ca. 40 om dagen. Tak til alle skribenterne. Det er bl.a. på grund af jeres vedholdenhed, at myndighederne i flere ulykkelige sager er blevet holdt til ilden, og at flere af dem nu er blevet løst til gavn for børn og forældre. Nogle af sagerne var opstået på grund af myndighedernes helt urimelige indgriben. I et enkelt tilfælde var kommunens magtmisbrug så voldsom, at sagen nu er sendt til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, og Folketinget skal i løbet af foråret tage stilling til en lovændring på området, der skal forhindre, at en frustreret sagsbehandler i den kommunale socialforvaltning i fremtiden kan gennemføre og fastholde ubegrundede tvangsfjernelser .... en gang i mellem for at dække over egne og kollegers tidligere fejltagelser.

Hermed opfordrer jeg alle, der er kommet i klemme i systemet til at bruge siden. Det har vist sig at det kan betale sig!

Velkommen til!

Mvh
Annelise Rasmussen

  

_________________
Gjesteskribent hos
Redd Våre Barn
http://forum.r-b-v.net/


Report this post
Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]