It is currently Thu Mar 28, 2024 12:58 pm



Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: NCRO: En sosialarbeider søler med tid
PostPosted: Mon Nov 26, 2007 12:51 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sun Mar 26, 2006 4:55 pm
Posts: 31
  
Redd barna våre
26 november 2007




*****
National Child Rescue Organisation (NCRO) ("Nasjonal Organisasjon for Barne-redding") var en organisasjon som arbeidet mot uberettigede barnevernsaksjoner utført av sosialarbeidere i Storbritannia. NCRO ble drevet av Gerry Howard inntil for 8-10 år siden. Howard ga meg tillatelse til fritt å publisere annensteds NCROs egenproduserte artikler fra organisasjonens nettsted, både i original og i oversettelse.

Nedenstående artikkel har tidligere vært publisert både på engelsk og norsk på NKMR, som
Time wasting by a social worker
En sosialarbeider søler med tid

Marianne Haslev Skånland

*****


En sosialarbeider søler med tid

Fra arkivene til National Child Rescue Organisation, England


Utrolig, planlagt tidsspille fra en sosialarbeiders side!

Fru Humphries (vi har forandret hennes navn av åpenbare grunner) er en fraskilt dame med 3 barn, to døtre på 16 og 12 år og en gutt på 9. Da hun var 46 år gammel, giftet fru Humphries seg med en meget yngre mann på 24, og han flyttet inn hos familien. Omtrent 10 måneder senere kom fru Humphries en dag uventet hjem og oppdaget sin unge ektemann i seng med hennes 16 år gamle datter. Hun fikk ham omgående fjernet fra hjemmet.

Et par dager etter betror fru Humphries seg til en venn som er skolelærer, og da tar det bare noen timer før en sosialarbeider banker på hennes dør. Hun inviterer ham til å komme inn, lager en kopp kaffe, og forteller ham hva som er skjedd.

Dermed sier sosialarbeideren at han vil måtte komme tilbake for å "snakke de to yngre barna gjennom denne opplevelsen". Fru Humphries motsetter seg sterkt dette, fordi de yngre barna ikke vet om hendelsen og nettopp ikke bør informeres.

Sosialarbeideren, en mann i 50-årene, insisterer, og Mrs Humphries ber da NCRO (National Child Rescue Organisation = "Nasjonal Organisasjon for Barne-redding") om å gå inn i saken. En NCRO-representant avtaler å være til stede neste gang sosialarbeideren kommer. De to herrer møtes, og samtalen forløper som følger:

NCRO-representanten: "Hva har De til hensikt å gjøre?"

Sosialarbeideren: "Jeg må snakke barna gjennom erfaringen."

NCRO-representanten: "Men barna vet ikke om det. Hvorfor fortelle dem om det?"

Sosialarbeideren: "De må få vite at deres søster ble utsatt for et seksuelt overgrep og at det samme kunne hende med dem."

NCRO-representanten: "Men deres søster ble ikke utsatt for overgrep – hun var en villig partner og over den seksuelle lavalder. Forøvrig kan det ikke hende med de andre barna, for vedkommende mann bor ikke lenger i huset."

Sosialarbeideren: "Vel, det er det jeg må gjøre! Det er slik vi gjør tingene."

NCRO-representanten: "Og hvor lang tid skal alt dette ta?"

Sosialarbeideren: "Jeg må komme på besøk én gang i uken til de blir kjent med meg som onkel George – slik vil jeg vite at de har tillit til meg. Så må jeg fortelle dem det forsiktig, og så må jeg snakke dem igjennom det så de ikke blir bekymret!"

NCRO-representanten: "Så hvor lang tid alt i alt?"

Sosialarbeideren: "Det kan ta et par år."

NCRO-representanten: "Så De forteller meg altså at De akter å komme hit ukentlig for å fortelle de to barna noe de ikke behøver å vite ... og så skal De lære dem å ikke bekymre seg over det? Og De kan tenke Dem å komme her i huset hver uke i to år hvis nødvendig?"

Sosialarbeideren: "Som jeg sa, det er slik vi gjør tingene."

Som resultat av denne samtalen skrev NCRO til lederen for vedkommende sosialtjeneste og bad ham gripe inn. Lederen gjorde det, og telefonerte også NCRO for å takke for at man hadde gjort ham oppmerksom på denne "utrolige" saken. Sosialarbeideren ble ikke sett igjen i familien Humphries' hus.

Det er stor sannsynlighet for at, hvis NCRO ikke hadde gjort sosialtjenestens ledelse oppmerksom på saken, så ville en sosialarbeider ha kastet bort 200 timer eller mer - med å stelle til stor skade for to unge barn. Det er typisk at mange sosialarbeidere på akkurat en slik måte skaper seg arbeid som i realiteten ikke eksisterer, istedenfor å bruke sin tid til å hjelpe familier som virkelig trenger hjelp.

* *

  

_________________
Gjesteskribent hos
Redd Våre Barn
http://forum.r-b-v.net/


Report this post
Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]