It is currently Thu Mar 28, 2024 9:25 pm



Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Aina Ekstrøm: Hvor mye forstår Nettavisen om barnevernet?
PostPosted: Mon Feb 05, 2007 10:40 pm 
Offline
User avatar

Joined: Sun Mar 26, 2006 4:55 pm
Posts: 31
  
Redd Barna Våre
5. februar 2007



********
I filmen fra Vindafjord ser man politiet og barnevernet bruke makt mot to barn (Filmet barnevernet i aksjon).
Nedenstående kommentar er en reaksjon adressert til Nettavisens journalist som skrev om det.
********


Hvor mye forstår Nettavisen om barnevernet?

Av Aina Ekstrøm
www.matveien.com


Dette er faktisk slik det foregår i alt for mange tilfeller.

Jeg er glad noen tør å belyse barnevernets maktmisbruk.
Jeg har aldri selv hatt negative erfaringer med barnevernet, men på den annen side er jeg vitne til at overgrep foretas jevnlig.

Jeg støtter denne kvinnen fullt ut, jeg tror ikke det er en handling i desperasjon, men et ønske om at noen skal våkne opp og se hva som virkelig foregår.

Å henvise til at det alltid finnes en "historie", er forkastelig. Det er klart det finnes en historie, men det står i loven at det er opp til hver enkelt anmelder av overgrep å vurdere alvorlighetsgraden. Det kan jeg love deg det blir mange "historier" av...

Da blir det fort mange fjær som blir til høns og det som er. Hva med hevnlystne eks'er, eller nysgjerrige naboer som hører "barneskrik"?

Hvor mange foreldre har ikke vært oppe om natta med skrikende unger? Er det grunn nok til å melde dem til barnevernet? Fordi man ikke får sove selv, eller synes det er mistenkelig høy skrikelyd på den ungen...?

Jeg har sett tilfeller hvor det har blir lagt inn en bekymringsmelding, det blir sendt ut en sakkyndig for å vurdere anmeldelsen og barna blir omtrent hentet på stedet, fordi forelderen er uforberedt på besøk og dermed ikke har ryddet, eller ungene har flydd rundt i bleia. Skader det et barn å fly rundt i bleia eller bli møkkete? De blir tvangsflyttet, får et rent hjem, men mister mor, eller far. Hva er mest skadelig?

Det finnes statistikk som viser at barn som vokser opp med narkomane foreldre, faktisk ender opp med bedre skussmål, enn barn som vokser opp på institusjon, eller i fosterhjem. Hvor går da grensen for omsorgsovertakelse?

Personlig kjenner jeg minst 6 foreldre som har blitt fratatt barna sine. Det er ikke noe galt med omsorgsevnen deres. Men - de skiller seg ut, fordi de ikke følger samfunnets normer. Noen velger å bo langt ute i skogen, andre velger å være hjemme med barna framfor å jobbe, eller de "bryr seg" som man kaller det.
Av og til trenger man hjelp og vet ikke hvor man skal gå. Så kontakter man barnevernet, men dette får fatale følger.

I denne samlingen er det alt fra psykologer og naturmedisinere til arbeidsledige. Ingen av de har noen sinne lagt hånd på barna sine. Det startet i alle tilfeller med ting som: en sjalu eks, et rop om hjelp i en vanskelig situasjon, eller et tips fra barnehagen, m.m.

*

Akkurat i disse dager snakker jeg med en mamma som har en datter og en baby. Verdens snilleste mor, med samboer som også er far til minstemann. Minstemann er 6 mnd.

Datteren på 7 år har et stort problem med å føle seg tilstrekkelig. Hun har så behov for oppmerksomhet at hun kan gjøre hva som helst.

Vi vet alle grunnen til dette og det er
1: At den biologiske faren forlot henne,
2: At mors nye samboer ikke kan Norsk,
3: At mor ammer og gir babyen oppmerksomhet,
4: De har nylig flyttet, så hun har ikke fått så mange venner ennå.

På skolen sier nå jenta at hun både blir slått og at hun ikke får mat hjemme og hun gråter lett, pluss at hun har temperament.

Løsningen for skolen er nå:
De har holdt dette skjult for moren, da de mistenker voldsbruk pga barnets uttalelser, de sier ikke fra før NÅ når det har gått så langt at de faktisk har bestemt seg for å kontakte barnevernet allerede.

Så si meg: Kontakter de barnevernet fordi de tror på barnets utsagn og mener barnevernet må inn og rydde opp (Les. omsorgsovertakelse)? Eller gjør de det, fordi de mener barnevernet kan hjelpe dem? Hvorfor kontaktet de da ikke moren før jul, da dette første gang kom opp, slik at de kunne finne en løsning?

Hva kan barnevernet gjøre? Barnet trenger ikke noen som skal hjem til de og sjekke forholdene... Moren forstår fullt ut situasjonen, og det er i ferd med å rette seg allerede.

Det er jo på skolen hun oppfører seg rart, kanskje det hadde vært en idé å sjekke forholdene på skolen? Moren føler nå at de har gått bak ryggen hennes, fordi hun ikke en gang var klar over hva barnet hennes gikk og sa.

Så nå lurer jeg på... Vil de sende en sakkyndig hjem til de for å "hjelpe"? I så fall, hva konkuderer denne med? Vil min venninne bli nr. 7 i køen av de jeg kjenner som mister barna sine? Når er det da min tur? Jeg er tross alt alenemor! Det hadde vært snadder for barnevernet, det.

*

Jeg vet at det er tilfeller hvor foreldre har tatt imot besøk av sakkyndige, da de tenker som så "Jeg har jo ikke noe å frykte, så hvorfor ikke". Det som da blir skrevet i rapporten er flg: "Foreldrene har ikke evne til å se at det her foreligger et problem, derfor bla bla..."

Nå må dere våkne opp og slutte å velte dere i andres skjebner. Det virker som om dere journalister blir betalt for å holde kjeft om myndighetenes maktbruk. Mener du som journalist selv at det kan stemme at det bør være over 9.000 omsorgsovertakelser i Norge hvert år??

Tror du på at hver 4. husstand svikter i omsorgen ovenfor barna?

Det er nemlig det det står i de barnevernsansattes lærebøker. Den samme som skrev disse lærebøkene mener også at det ikke spiller noen rolle for et barn om det vokser opp med sine biologiske foreldre, eller noen andre.

Jeg foreslår at du (om du virkelig vil skrive om slike saker), leser litt på www.barnasrett.no. Da får du et mye bredere grunnlag for å uttale deg. Jeg håper inderlig du gjør det og at denne videoen som blir vist kan være et bidrag til at folk tenker seg om litt, når de ser hva en familie kan utsettes for, pga. en liten "hevn", eller en feilvurdering.

Hensynet til barna snakker man også om i forbindelse med videoen...

Hvor er hensynet til barna i utgangspunktet??
Ser det ut som de vil flytte?

Vil ikke disse barna når de blir større, tenke "foreldrene mine er så glade i meg, at de gjorde hva som helst for at ikke jeg skulle bli tatt fra dem..."

Jeg tror det er en bedre følelse å ha, enn å sitte og huske mor og far som vinker farvel som om det ikke brød dem at barna forsvant.

Mvh.
Aina Ekstrøm


  

_________________
Gjesteskribent hos
Redd Våre Barn
http://forum.r-b-v.net/


Report this post
Top
 Profile  
Reply with quote  
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]