It is currently Thu Mar 28, 2024 6:14 pm



Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: GFSR, RVB and BarnasRett.no skriver til FN
PostPosted: Sun Jan 25, 2009 8:16 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

GFSR, RVB and BarnasRett.no skriver til FN


Norge rapporterer jo til FN hvordan situasjonen er for norske barn, og hva de gjør for dette. De kritiserer selvsagt ikke seg selv. I den forbindelse har vi skrevet.

Quote:
GFSR's, RVB's and BarnasRett.no's comments to
Norway's fourth periodic report to the UN Committee
on the Rights of the Child – 2008


Rapporten er på engelsk, og det vil bli nærmere kommentert i dagene som kommer. Trolig under "Politikk mot barnevernsovergrep".

Årsaken til engasjementet er bl.a den forventede forverring gjennom lovendringer. Forverringen er på tvers av FNs krav til Norge, og dermed på tvers av FNs menneskerettigheter.

Kravene fra FN var, som kjent følgende (Her oversatt til norsk):

    Barn fratatt sine familiemiljøer

    23. Komiteen er bekymret over antallet barn som har blitt flyttet fra familien og lever i fosterhjem eller institusjoner. Komiteen tar til etterretning at staten (Norge) er villig til å gå gjennom praksisen med å flytte barn ut av sine familier.

    24. Komiteen anbefaler at staten undersøker hvorfor antallet barn som fjernes øker så kraftig, og sørge for at det ytes hjelp til biologisk familie. Komiteen oppfordrer staten til å beskytte biologisk familie, og sørge for at barn bare fjernes som siste utvei når det er til barnets beste.

    Periodisk tilsyn ved plassering

    25. Komiteen er positiv til bestrebelsene fra Barn- og Familiedepartement på dette område, men er bekymret for det utilstrekkelig tilsyn som føres med barnet etter barnet er plassert. Dette på grunn av for få tilsynsførere og oppfølging av dem faglig.

    26. Komiteen anbefaler at staten fremmer tiltak for å sikre nødvendig tilsyn med situasjonen for de plasserte barna både i fosterhjem og institusjoner.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 11:16 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Jeg ser at det i Januar ble skrevet om og varslet at den vil bli nærmere kommentert.

Når blir det mulig for brukerne å lese selve rapporten?

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 16, 2009 2:54 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg ble anbefalt å vente med publisering, til FN oppfattet rapporten skikkelig. Nå ser det ut som om dette er på plass. Vi har fått flere svar fra FN-systemet.

Noen formaliteter nå, så vil trolig FN SELV gjøre rapporten tilgjengelig, så langt jeg har forstått det. (Jeg fikk nylig en epost fra en god rådgiver.) Formalitetene kommer jeg tilbake til i epost - et bittelite skjema med navn ol, og underskrift.

Derfor vil jeg tro at det IKKE lengre er noen grunn for å vente med publisering.

:arrow: Lenken til rapporten.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Forum locked This topic is locked, you cannot edit posts or make further replies.  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]