It is currently Thu Mar 28, 2024 3:52 pm



Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next

Er Bergen Mødrehjem = Et kvinnefengsel
Ja 100%  100%  [ 3 ]
Ja 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Nei 0%  0%  [ 0 ]
Total votes : 3
Author Message
 Post subject: Bergen Mødrehjem
PostPosted: Wed Apr 25, 2007 11:49 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ny mappe med innsyn blir skrevet ned. Denne gang fra Bergen Mødrehjem (Idag med navn Bergen barn og foreldresenteret ved Bufetat Vest). Innsyn er hentet ut fra Fylkesarkivet.

Ved denne blogg vil utkast fra dette innsyn kunne diskuteres. Med dette mener jeg at jeg gjerne svarer på alle spørsmål vedrørende det jeg her legger ut fra denne tid. Husk at det er undertegnede ved de forskjellige brev som står til ansvar for sine utallelser, som sjelden har mening med mindre man forstår hvordan et sosialkontor/barnevernskontor tenker i forbindelse med å unngå gi økonomisk støtte og hjelp i en situasjon der kommende enslig mor uten bolig og inntekt skal klare seg.


Bakgrunn til at jeg gikk "frivillig" med på å bo på mødrehjem var selvfølgelig at jeg ikke hadde egen bolig og ble kastet ut fra mitt barndomshjem (mine foreldre) fordi jeg nektet å ta abort. Uhevet fet skrift referer til brev min mor sendte Fana sosialkontor etter samtale med dem da frist for selvbestemt abort var overstått. Rådgiver fra AAN har sammen med meg hatt samtaler med min mor og Fana sosialkontor/barneverntjeneste tidliger omkring dette.

Jeg har tidligere opplevd en abort, dette dikt ble skrevet etter dette.

Dersom du ønsker å høre lydopptak av diktet slik det er utgitt på lydboken "The Sound of Poetry", finner du det på denne hjemmesiden...

http://www.freewebs.com/amassoundofpoetry/abortion.htm

Aborten

Det er intet tilbake.
Mørket omringer meg.
Jeg kan ikke snakke mer.
Kunnskap har makt…

Gud, jeg hater denne verden.
Jeg hater meg selv,
fordi jeg har ødelagt meg selv.
Jeg drepte et liv, mitt liv…
Jeg drepte meg selv.
Jeg er min egen morder…
Myrdet mitt barn,
en bevist handling.
Provosert abort fjernet deg,
…fra meg.

Fjernet som uønsket…
Hjelp, jeg blir gal.
Er jeg en sinnssyk person.
En morder, er det meg.
Barnemorder, hvisker det fra kroken nå!

Hjelp Gud, hjelp meg.
Ta ånden av mitt første barn til deg nå.
Snille barmhjertige Fader…
Gi meg sjelefred.

Hjelp Gud, roper jeg hjelpeløst ut
i den tomme luften som omringer meg.
Ånden av barnet vandrer hjelpeløst rundt.
Den finner ikke veien hjem…
Hjem til deg, tilbake til åndenes verden.
Gud hjelp meg, tilgi meg…
Jeg er bare et syndig menneske.
…bare et menneske.
Jeg må finne barnet.
Jeg er i barnet.

A…men


Abortion

There is nothing back. The darkness became denser.
I cannot talk any more. Knowledge has all power…

God, I hate this world. I hate my self.
That’s because I have ruin myself.
I killed a life, my life…I killed myself.
I am my own murderer…Murder of my child,
Action of consciousness…
Abortion on demand goes away, from me.

Removed as unwanted…
Help, I am to become mentally deranged.
Am I an insane person? Murderer is this I.
Child murderer, whispering from the corner.

Help God, help me...
Take the genius from my first-born now.
Please Father Of Mercy…Give me peace of mind.

Help God, I shout helpless out…
In to the empty air that surround’s me.
Spiritual heritage of the child wandering helpless around.
Can’t find anyway home…
Home to you, back to the spiritual world.
God help me, forgive me…
I am only a sinner…only human.
I must find that child. I am in the child.

A…men

AMA 4.12.1989

Publisert i International Who’s Who in poetry 2005 av International libery of poets. Nominasjon for årets dikt og award outstanding achievement in poetry mottat ved Las Vegas, USA 23/07/06 av The international society of poets. Editors favorite poet award og utgitt ved cd collection "The creative poetic expression" 2005


Jeg starter med Fana sosialkontors innsøkningsbrev:

22.11.91 BVT til Bergen Mødrehjem, brev

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

Bergen kommune
Helse og sosiale tjenester
Bydel 08 – Fana

Bergen Mødrehjem
Ny-paradis 98
5040 Paradis

Deres ref:
Vår ref: 725/91/ug
Arkiv nr: 4619-91
Dato: 22.11.91

Søknad om plass ved Bergen mødrehjem for AMA f. 27.03.68

Med dette vil Fana sosialkontor søke om plass ved Bergen Mødrehjem for AMA. AMA hadde i august i år en samtale med Mødrehjemmet v/Gerd Gåskjenn, og skal følgelig være noe kjent for dere.

Opplysningene i denne søknaden er fra samtale med AMA ved Fana sosialkontor, hvor også Margareth Haukom fra AAN – Rådgivningskontor for gravide var tilstede.

AMA er en 23 år gammel ugift kvinne. Hun er gravid med termin 02.03.92, og hun er førstegangsfødende. Hun har ingen kontakt med barnets far, noe hun heller ikke regner med å ha i fremtiden.

For tiden bor AMA hos sine foreldre. Foreldrene ønsker ikke at hun skal bli boende hos dem etter at barnet er født. Foreldrene ønsket at AMA skulle ta abort, og da hun valgte å beholde barnet har de gjort det klart at hun ikke kan regne med mye hjelp fra dem. Foreldrene har heller ikke plass til å ha dem begge boende hjemme.

AMA ønsker selv plass ved mødrehjemmet. Hun har som tidligere nevnt fått orientering om mødrehjemmet, og har drøftet dette flere ganger med Margareth Haukom, AAN. Hun har det siste halve året tenkt nøye igjennom om hun ønsker en plass ved mødrehjem, og er i dag svært motivert for dette.

Bakgrunnen for at AMA ønsker plass ved Mødrehjemmet, er at hun i januar og februar 1991 var innlagt ved psykriatisk sykehus i Danmark. Hun var da svært syk, og var innlagt ved lukket avdeling i 11/2 måned. Det psykiske sammenbruddet hadde blant annet bakgrunn i 11/2 års studier ved teaterskole samt en vanskelig abort. Etter innleggelsen flyttet hun tilbake til Norge, og gikk til poliklinisk behandling ved Solli sykehus. For tiden går hun ikke til psykriatisk behandling, da hun sluttet med dette i begynnelsen av svangerskapet.

Svangerskapet og et aktivitetslederkurs har vært god terapi for henne, og hun har hatt positiv utvikling det siste halve året. I dag vurderes det at hun ikke har behov for psykriatisk behandling.

AMA er i dag engstelig for igjen å miste kontrollen, redd for å gå igjennom et nytt sammenbrudd, og hun er redd for at overgangen til å bli mor skal bli for vanskelig for henne. Hun har lite erfaring med barn. Hun ser på det å bli mor som et stort ansvar, hun ønsker å få en trygg og god start, men vil trenge hjelp og støtte.

AMA er i dag registrert arbeidsledig ved Arbeidsformidlingen. Hun mottar arbeidsledighetstrygd, og har fått informasjon om sine trygderettigheter som enslig forsørger fra AAN. Hun har imidlertid erfaring fra at husholdningsøkonomi er vanskelig, og ønsker også hjelp til planlegging av dette.

Fana sosialkontor vurderer at AMA er en resurssterk jente, som har en del vanskelige opplevelser bak seg, noe som får henne til å være engstelig for å bli mor. Vi anser det som viktig for AMA at hun og hennes barn kan få en trygg start sammen, og regner et opphold i mødrehjem som godt egnet tilbud for henne og hennes barn. Vi håper derfor at hun vil få plass.

AMA selv vil gjerne ha svar på denne søknaden så snart som mulig, helst før jul. Vi venter på å høre fra dere.

Med hilsen

Fana sosialkontor

Unni Grønås
Mottakskurator

Signert


Last edited by Ama on Tue Dec 04, 2007 8:18 pm, edited 6 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Litt om økonomi
PostPosted: Wed May 02, 2007 9:39 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jeg har hørt noen mene det er gratis kost og losji på Bergen mødrehjem, nett som i fengselet. Beklager, men da tar dere grundig feil. For i kvinnefengselet Bergen Mødrehjem betaler man for leie og kost ulikt fengselet. :roll:

Slik kan man Hordaland fylkeskommune holde de stakkars unge kvinner uten tilgang til egen bolig innesperret så lenge de vil, helst til de kreperer og frivillig leverer fra seg ungen sin til kommune moren gjennom barneverntjenesten - slik at de kan fortsatte å tjene penger på dette barn og leverer det videre til sine venner som får enda flere penger...

29.01.92 Bergen Mødrehjem, Vedtak

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

Bergen kommune
Kommuneavdeling
Helse og sosiale tjenester
243/92

Melding om vedtak

Konfidensielt
Klient: 270368-****
Vedtak: 0802.0004.92
Dato: 29.01.92
Vår ref.: M2/ru

AMA
foreldre/fosterforeldres adresse
5050 Nesttun

Fana klientutvalg har med hjemmel i Lov om sosial omsorg fattet følgende vedtak:

Dekning av oppholdsutgifter innvilges ved Bergen mødrehjem for perioden 01.02 – 30.08.92. vedtaket er hjemlet i Lov om sosial omsorg § 3.1c. Oppholdsutgiftene er på kr 6 700,- pr. måned og utbetales etter regning.

Kvinne f.27.03.68 betaler selv egenandel til kost/losji med kr 2 839,- pr. måned. Beløpet betales direkte til Bergen mødrehjem.

Klage

Vedtaket kan påklages. Se veiledning på baksiden.

Nesttun, 05.02.92

Yolanda Aranibar
Kst. Sosialsjef

Unni Grønås
Kurator

Kopi: Bergen Mødrehjem


02.02.92 Bergen Mødrehjem, kontrakt

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.

Hordaland fylkeskommune
Bergen Mødrehjem
Ny-Paradis 98 – 5040 Paradis
Tlf. (05) 135630

Leiekontrakt/leieavtale for beboere ved Bergen Mødrehjem gjeldende fra januar 1988
Justert/-89

Bergen mødrehjem er en fylkeskommunal barnevernsinstitusjon. Jamfør rundskriv fra sosialdepartementet nr 1-16/84 etter lov om barnevern.

Taushetsplikt

Alle ansatte ved Bergen Mødrehjem har taushetsplikt og må skrive under på den. Dette gjelder også vikarer og praktikanter (se lov om barnevern, av 19.12.86 paragraf 4).

Opplysninger om beboere blir ikke gitt uvelkomne. Beboere skal ha informasjon om de opplysninger som gies (se kap. 6.4 i rundskrivet). Beboere må ikke gi opplysninger om andre beboere uten samtykke.

Husleie

Beboere som har full forpleining betaler tilsvarende ½ morstrygd og ½ barnebidrag for 1 voksen og barn. Beboere med egen husholdning betaler 25% av sin morstrygd. Det betales den 20 i hver måned på egen bankgiro eller postgiro til Bergen Mødrehjem v/fylkeskassereren i Hordaland. Hovedkontraktene til den enkelte beboer har rett til å sjekke at den enkelte beboer betaler.

Ved avtalt fravær på 7 dager eller mer blir det tilsvarende reduksjon i husleien.

Målsetting ved oppholdet

Senest ved innflyting skal der settes opp en målsettingskontrakt for oppholdet. Kontrakten skal bl.a. inneholde forslag som fører til best mulig utvikling og levevilkår for mor/barn/far etter endt opphold på mødrehjemmet.

Dette skal skje i samarbeid med beboer, innsøkende instans, sosialkontor og hovedkontaktene ved Bergen mødrehjem. Kontrakten skal forplikte den enkelte.

Der skal være regelmessige møter mellom de berørte parter/ansvargruppen, minst en gang pr måned (se kap. 6.1 i rundskrivet).

Samarbeidsnekt eller gjentatte brudd på samarbeid fører til oppsigelse.

Avtaler

Den enkelte beboer skal gjøre klare avtaler med sine hovedkontakter om langvarig fravær fra huset. Da skal huset ha adresse og eventuelt telefon slik at beboer kan nåes.

Utekvelder avtales med den miljøarbeider som til en hver tid er tilstede.

Barnepass-avtaler skal være klarert med personalet også når beboere eller andre passer barn for hverandre.

Vesentlige brudd på avtaler som er av betydning for forholdet mor/far/barn eller for barnets vel, ser personalet alvorlig på og det blir sosialkontoret informert om og den det gjelder får varsel om det.

Alkohol og stoff

Ved stoffmisbruksproblemer før innflytting skal det foreligge rene urinprøver over tid. Oppbevaring og bruk av alkohol og narkotiske stoffer på huset er ikke tillatt og fører til oppsigelse.

Misbruk av alkohol og bruk av andre rusmidler kan også føre til oppsigelse. Blir personalet usikker på om en beboer har brukt narkotiske stoffer eller ikke, kan vi kreve urinprøvetaking.

Gjester på huset

Familie, barnefedre og gjester er velkommen til å besøke den enkelte beboer, men de må innordne seg etter reglene som gjelder.

Gjester og pårørende avises av personalet i døren når beboer har bedt om det eller når de virker ruset eller forårsaker husbråk.

Husbråk

Det er nødvendig at beboere tar hensyn til de andre som bor her fpor at det skal bli trivelig for alle å bo på Bergen mødrehjem.

Høylytt snakking, høy musikk og slamring med dører kan vekke barn og mødre som sover og må unngåes.

Gjentatte uteblivelser om natten, alvorlig støy og husbråk, hærverk og tyveri kan føre til oppsigelse.

Klageinstanser

Den enkelte beboer kan klage til institusjonens tilsynsutvalg på den behandling de får av personalet. Beboere kan også klage på fysiske forhold ved institusjonen (se kap. 5.6 p.2).

Klage på oppsigelse eller utskrivning fra institusjonen, sendendes Fylkeskommunen (se kap. 8.2 i rundskrivet).

Institusjonens begrunnede krav om heving av leieavtale skal foreligge skriftlig for beboeren, med gjenpart til den kommunen som garanterer for oppholdet (se kap 7.5 i rundskrivet).

Ledelsen ved institusjonen plikter å hjelpe den enkelte beboer med slik klage.

Vi erklærer å ha lest og akseptert leiekontrakten og husreglene og har gått gjennom inventarlisten på hybelrommet og plikter å flytte fra det i den stand det var og med det innbo som hører til.

Bergen mødrehjem, den 2.2 1992

AMA
Beboer
Signert


Gerd Gråskjenn
Hovedkontakt
Signert


Styrer/styreassient
usignert

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mødrehjem
PostPosted: Wed May 02, 2007 9:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Hvorfor leide du deg ikke en hybel, isteden?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: hybel
PostPosted: Thu May 03, 2007 2:38 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Jo en hybel ville være fint, men det er slik at når du er førstefødende mottar man ikke morstrygd før nedkomst av barn, jeg kommer tilbake til dette når jeg begynner med mappen med innsyn fra Fana trygdekontor.

På dette tidpunkt hadde jeg ingen inntekt overhode - jeg har deltatt i et såkalt aetat kurs tidligere, men er ikke kvalifisert til arbeidledighetstrygd.

Sosialkontoret nektet å hjelpe meg med bolig - annet enn mødrehjemmet. Mine foreldre kaster meg ut av deres bolig fordi jeg ikke ville ta abort - se første innlegg.

Senere er det mødrehjemmet som ikke vil sende papirer inn på boligkontor - noe jeg også kommer tilbake til.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 8:22 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Både AMA og sosialkontoret trodde vel at mødrehjemmet var det det gir seg ut for å være. Et sted til å samle seg og utforske det nye livet som mor på i trygge omgivelser. Ikke en teststasjon for mulige BV-klienter.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 9:03 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Nei, det tror folk flest ikke, men sånn kan man bli narret.

Åge Simonsens håndbok (ligger på forsiden av BarnasRett, i høyre kolonne) beskriver Bergen Mødrehjem klart. Jeg så hans navn for første gang da han for et dusin år siden sammen med en som hadde vært beboer på mødrehjemmet skrev en artikkel som kom inn i BA: "Barnevernets asyl", og fikk noe senere kontakt med ham.

Jeg har også andres beretninger om opphold der, blant annet en ung mor som ble lurt til å bo der, hvoretter datteren etter kort tid ble besluttet tatt fra henne. Hun sa: "Hvis dere tar min datter fra meg, har jeg jo ingen ting å leve for". De svarte: "Du er bare litt deprimert, du", tok datteren, og skysset moren ut. Hun tok livet av seg. Barnevernet gjorde deretter en stor innsats for å skjule at det var de som var skyld i selvmordet, ved å velte ansvaret over på hennes familie – som i denne saken var helt uskyldige.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Du ressonerer riktig
PostPosted: Thu May 03, 2007 12:23 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ja, jeg var vel også svert ydmyket i denne situasjon. 1 år tidligerere var jeg etter 1 1/2 års teaterskole i Danmark, tvangsinnlagt på lukket psykriatisk av mine foreldre og feilmedisinert slik at jeg skule virke syk i henhold til deres "diagnose" som jeg oppstod fordi jeg skrev brev til Gud.
http://www.freewebs.com/amasbvt/helsemor.htm

Mine foreldre fortsatte med å tvinge meg til å ta medisiner og fortelle at jeg var psykotisk etter at jeg aller nådigst fikk flytte ut av denne institusjon - noe som med førte at jeg ble et et lett offer for seksull misbruk av andre. Slik ble jeg gravid uten å kjenne faren til barnet, uten å eie noe annet en klær til meg selv, uten formell utdannelse og uten arbeid.
http://www.freewebs.com/amasbvt/trygdekontoret.htm

Da jeg oppdaget jeg var var gravid opplevde jeg et uffattelig press av mine foreldre for å ta abort. Jeg klarte ikke tanken på dette og oppsøkte AAN i bergen (et rådgivningskontor i bergen for dem som er uønsket gravid). Det var gjennom deres "rådgivning" at jeg fikk vite at eneste mulighet for meg, dersom jeg selv ønsket beholde mitt barn, var at vi i starten skulle bo på Bergen Mødrehjem. Alternativet ville være å gi barnet fra meg ved fødsel for adopsjon.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 4:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
AAN høres ikke ut til å ha vært særlig til hjelp. Er de bare noen tullinger? Eller er de adopsjonsagenter?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: AAN
PostPosted: Thu May 03, 2007 4:54 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
 
AAN høres ikke ut til å ha vært særlig til hjelp. Er de bare noen tullinger? Eller er de adopsjonsagenter?

  


Det er en av barnevernets samarbeidspartnere. Det er de samme som jobber der, som jobber i barnevernet.

Slikt er heller ikke så lett å vite for nybakte mødre.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: AAN
PostPosted: Thu May 03, 2007 5:19 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Korrekt, AAN er støttespiller og samarbeidspartner for bvt derfor er denne form for informasjon vesentlig og viktig for alle andre - og jeg gir den så gjerne med begrunnelse fra egne sakdokumenter.

Utover det er AAN sine støttekontakter i Bergen operasjonssykepleier ved Haukeland universitetsykehus

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Sat May 05, 2007 4:30 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 03, 2007 6:26 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Så alternativet til abort er altså å fungere som produksjonsdyr for barnefjernsindustrien?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: labrotter
PostPosted: Thu May 03, 2007 7:45 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Ja, eller slik jeg leser egen saksdokumentasjon - en fortsettelse av forskning fra Dr. Mengler og co i 2WW. Jeg tror at dersom man legger deres saksdokumentasjon sammen med nasizistens rapporter fra disse forsøk i bla deres konsentrasjonleirer så ville likhetstrekkene være påfallende.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Mødrehjem første 7 dager
PostPosted: Sat May 05, 2007 4:44 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Hovedtema Bergen mødrehjem og litt omkring deres journalføring. Det er merkverdig å i ettertid kunne sitte å lese hvilket klokkeslett man tar seg en røyk på deres røkerom. :?

Dette er i 1992 og lenge før røkeloven ble påtenkt. Antar de ikke har et slikt rom der i dag, her mister de nok store muligheter til å finne årsaker til å informere om at deres mødre er en dårlig omsorgsperson...

7 første dager ved bergen mødrehjem:

01.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Lørdag, 01.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Lørdag:

Dag 01.02:

Agnethe ringte og sa at hun ønsket å flytte inn fra dags dato. Jeg sa det var ok. Hun og faren kom kl 13:30 og Agnethe brukte litt tid til å få tingene inn på rom nr 4. Etter at tingene var plassert spiste Agnethe litt middag og pratet litt med meg.

Gerd

Ettermiddag/kveld 01.02:

Agnethe har ryddet på plass tingene sine på rommet. Ellers har hun vært nede både til kafe og senere kvelds og etterpå. Hun ser ut til å komme eg godt til rette. Hun er forkjølet og hoster mye.

Kari Ås

Natt:

Agnethe gikk opp kl 22:10. kom siden ned for å røyke (kl 23:20), jeg pratet litt med henne før hun gikk til ro for natten. Kl 03:30 var Agnethe nede på røykestuen igjen for å ta seg en blås. Rolig resten av natten.

Evy

02.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport


Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Søndag, 02.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Søndag:

Formiddag 02.02:

Agnethe var oppe i 9-tiden. Vi spiste frokost som avtalt kl 10 og etterpå var vi ute på en liten tur ca ½ time. Agnethe fikk besøk av sine foreldre etter middag. De var med og drakk kaffe før de tok en tur ut. Agnethe er tilbake i ettermiddag.

Kari Ås

Kveld 02.02:

Agnethe og foreldre kom tilbake ca 16:00. Agnethe var en stund inne på rommet sitt med sine foreldre. De gikk ca 16:30. jeg og Agnethe hadde en lang prat frem til kl 19:00. vi fikk bl.a fylt ut skjem til mappen. Agnethe spiste kveldsmat sammen med meg kl 19:30. hun gir uttrykk for at hun har vondt i ryggen. Agnethe hoster stygt. Hosten forstyrrer nattesøvnen hennes. Hun pleier å gå opp flere ganger i løpet av natten for å røyke i følge henne selv.

Gerd

Natt:

Agnethe gikk opp på rommet kl 22:00, jeg var med henne på rommet en liten stund og vi pratet hyggelig. Hun har vært oppe to ganger i natt for å ta seg en røyk. Hoster mye.

Mette

03.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport


Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Mandag, 03.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Mandag:

Formiddag 03.02:

Agnethe kom inn på kjøkken 7:30. hun hadde ikke sovet i natt på grunn av hoste, hun var sliten og lei seg. Laget litt varm te til henne, hun spiste frokost med oss og var med på husmøtet. Deretter reiste hun til byen, var på apoteket og kjøpte hostesaft. Kom tilbake kl 13:15.

Ettermiddag 03.02:

Agnethe kom på kjøkken kl 15, spiste da middag. Hun hadde sovet litt på forhånd. Agnethe ikke å la seg igjen 15:30 og kom inn på spisestuen kl 18:15. hun spiste kvelds med oss kl 18:30. Jeg hadde en prat med henne etter kvelds. Foreldrene til Agnethe kom hit kl 20:00, de satt på stuen og pratet tl de gikk kl 21. Agnethe hoster mye, men synes hostesaften har hjulpet litt, hun gikk opp kl 21:00. Mor til Agnethe kjører henne til legen i morgen.

Vigdis

Natt:

Agnethe satt på stuen frem til kl 22:30, gikk da opp på rommet. Har hørt at hun har hostet mye. Kl 03:30 var hun nede og røykte.

Evy
04.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Tirsdag, 04.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Tirsdag:

Formiddag 04.02:

Agnethe var nede kl 7 og pratet litt og røykte. Hun hadde sovet godt i natt. Agnethe spiste frokost med Kjersti, Ruben og personalet kl 8:30, koselig stund. Hun dusjet før moren hentet henne kl 12. Hun skulle til legen og en tur i butikken. Tilbake i ettermiddag.

Kari Ås

Kveld 04.02:

Agnethe har fått konstatert lungebetennelse hos legen. Hun har fått antibiotika hos legen. Agnethe hjalp til å dekke bord til kveldsmaten. Hun er pratsom og positiv å ha i huset. Agnethe er nå sammen med de andre mødrene på stuen. Prater og ser på tv.

Gerd

Natt:

Agnethe sa god natt kl 23:45. hun har hostet noe voldsomt i natt. Hun kom ned kl 04 og satt og pratet en stund før hun gikk til sengs igjen. Hun sa hun hadde sovet litt innimellom.

Ingunn

05.02.92 Bergen mødrehjem og Fana sosialkontor, Samarbeidsavtale
Bergen Mødrehjem


Journalnotat Barneverntjenesten i Fana: OT. F. 160392
Mottatt av Fana barneverntjeneste 11.01.06 etter brev vedrørende manglende saksdokumenter ved innsyn i henhold § 18 og 19 i forvaltningsloven den 07.11.05.

Dokument 1

Mottatt 29.08.05 av Bergen Mødrehjem, fylkesarkivet, etter skriftlig forespørsel om innsyn i egne sakspapirer den 14.06.05 i henhold til § 18 og § 19 i forvaltningsloven.


Hordaland fylkeskommune
Bergen mødrehjem
Ny paradis 98
5040 paradis
tlf: 05 135630


Forslag til samarbeidsavtale mellom AMA f.270368, Fana sosialkontor og Bergen mødrehjem.

Målsetting for oppholdet:
Agnethe skal få hjelp/støtte til å ta vare på barnet sitt, og planlegge en tilværelse i egen bolig med sitt barn.

Tidsramme for oppholdet er satt til ca. 6 månder, med mulighet til forlengelse.

Agnethe skal i løpet av sitt opphold på mødrehjemmet:

· Ha den daglige omsorgen for barnet sitt.
· Få kunnskap om barn og barnas behov.
· Få hjelp til å innarbeide gode rutiner og døgnrytme i forhold til seg selv og sitt barn.
· Få hjelp til å styre økonomi og sette opp budsjett.
· Få hjelp til å planlegge og praktisk tilrettelegge overgang til egen bolig.

Agnethe forplikter seg til:

· Å følge gjeldende regler og rutiner ved Bergen mødrehjem. Dette innebærer å delta i husmøter, undervisning, praktisk arbeid, lekestue.
· Å samarbeide med sine hovedkontakter og Fana sosialkontor. Dette innebærer å delta på samarbeidsmøter med de nevnte instanser 1 gang pr. måned, og samtaler med hovedkontakter 1 gang pr uke.
· Å vise kvittering ved betalt egenandel/husleie ved Bergen Mødrehjem den 20. i hver måned.
· Alvorlig avtalebrudd kan føre til utskrivning fra Mødrehjemmet.

Bergen mødrehjem forplikter seg til å:

· Samarbeide med Agnethe om målsettingen for oppholdet.
· Ha ukentlige samtaler med Agnethe.
· Gi kunnskap om barn og barns behov.
· Gi hjelp til å innarbeide gode rutiner og døgnrytme i forhold til seg og sitt barn.
· Gi hjelp til å planlegge og praktisk tilrettlegge overgang til egen bolig.
· Gi hjelp til å styre økonomi/lage budsjett.
· Skrive rapport om oppholdet ved Bergen mødrehjem til Fana sosialkontor.

Fana sosialkontor forplikter seg til:

· Følge opp Agnethe sitt opphold på Bergen mødrehjem ved å delta på samarbeidsmøter 1 gang per måned.
· Vurdere eventuelle videre støtte og hjelpetiltak etter utflytting fra Mødrehjemmet.
· Være behjelpelig med å tilrettelegge for utflyttning til egen bolig.

Bergen Mødrehjem den 05.02.92

AMA

Unni Grønnås
Fana sosialkontor

Gerd Gråskjenn
Bergen mødrehjem

Signert

05.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport

Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Onsdag, 05.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Onsdag:

Formiddag 05.02:

Agnethe spiste frokost kl 8:30. Møtet de skulle ha med kurator ble avlyst, kurator er syk. Agnethe snakket med miljøarbeiderne. Agnethe har fått beskjed av legen å ta det med ro.
KH

Ettermiddag:

Agnethe drakk kaffe med oss andre i stuen kl 15:30, Dr Davidsen så på øyet hennes som vesker seg. Det var katarr, han skrev ut øyendråper som jeg skal hente på apoteket i morgen. Hun hvilte seg litt på rommet før kveldsen. Pratet litt med meg angående etter fødselen, sa at hun ikke var helt bestemt på om hun skulle beholde barnet, det måtte hun nesten se litt an om hun mestret det å være mor. Fikk tårer i øynene da hun snakket om det. Jeg tror Agnethe trenger mye kontakt/nærhet av personalet. Virker usikker, litt redd før fødsel.

Hilde

Natt:

Agnethe valgt å så på en film i går kveld. Tok seg en røyk etter filmen og gikk til sengs kl 22:30. Var nede kl 01:30 og 03:30, tok seg en røyk begge gangene. Hun fikk ikke sove sa hun på grunn av all hostingen. Rolig resten av natten.

Kari Ås
06.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport


Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Torsdag, 06.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Torsdag:

Formiddag 06.02:

Agnethe kom ned for å ta seg en røyk ca 07:10. hun sa hun hadde hostet en del, men sovet bedre enn på flere netter. Agnethe spiste frokost med oss andre kl 08:30. Satt ved bordet en god stund, pratet og virket som om hun funnet eg ganske bra til rette. Agnethe har vært litt sammen med Bente og sett i fotoalbum inne hos Agnethe. Jeg var der og en stund og pratet med Agnethe. Det er viktig å oppfordre Agnethe til å ta det rolig, ta hensyn til seg selv.

Ettermiddag:

Agnethe er fusk, hoster mye og er trøtt. Spiste ikke mer kveldsmat enn en loff skive – sie hun kaster opp når hun hoster. Jeg synes hun er hoven i bena. Gikk å la seg i halvni-tiden.

Gina

Natt:

Agnethe ned en liten tur i går kveld, jeg fikk ikke snakket med henne da, men senere på natten pratet vi litt da hun kom for å røyke. Har ikke hørt fra henne siden.

Mette

07.02.92 Bergen Mødrehjem, dagsrapport


Bergen mødrehjem
Dagsrapport
Dato: Fredag, 07.02 1992
Sett ring rundt: dag/kveld/natt

Navn på foreldre/barn: Agnethe

Fredag:

Formiddag 07.02:

Agnethe kom og tok seg en røyk kl 7.15. Hun har i formiddag bakt rundstykker med Anna. Agnethe virker ”piggere” i dag.,

G.O.

Ettermiddag:

Agnethe har vært på stuen, lest og kost seg. Hun hadde besøk av faren sin fra kl 19:00-20:30.

Trond

Natt:

Agnethe var gått til ro for natten når jeg kom på vakt. Hun kom ned kl. 00:30, hadde da drømt så fælt. Fortalte at det var fullt av rotter som kom å spiste av halsen hennes. Vi pratet litt når Agnethe røykte før hun igjen la seg. Var nede igjen kl 04:30 for å røyke. Var oppe igjen kl 07:15.

E.T.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Last edited by Ama on Sun Jun 10, 2007 11:24 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat May 05, 2007 7:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Etter personvernloven hadde de ikke lov til å føre den type opplysninger som de her har gjort. Dette er en krenkelse av privatlivetsfred. Hverken nå eller den gang har de lov til å drive med den type journalføring. Når du dusjer og når du spiser etc.. Har de ingen ting med.
Hvorvidt dette er foreldet nå er jeg usikker på. Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en telefon til datatilsynet. Rekner med at opplysningene nylig er kommet deg ihende, at den type journalføring som her er blitt gjort ikke ble kjent for deg før nå.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Journalføringen
PostPosted: Sun May 06, 2007 12:49 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Det er en stund siden jeg fikk tilsendt innsyn i egne dokumenter, men først nå jeg begynner å gå gjennom det. Jeg velger å offentligjøre det selv. I øyeblikket er det bvt som driver å anmelder meg til datatilsynet for å offentligjøre deres egne journaler og saksdokumenter. Har mistet all tillitt til rettsvesen og interne klageinstanser.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 216 posts ]  Go to page 1, 2, 3, 4, 5 ... 15  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]