It is currently Thu Mar 28, 2024 10:54 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Flytte til utlandet ?
PostPosted: Sun Aug 13, 2006 12:15 pm 
Offline

Joined: Sun Aug 13, 2006 11:33 am
Posts: 1
Location: Trøndelag
Vår 13 år gamle sønn ble tatt fra oss og plassert i fosterhjem for 1 år siden. Gutten som før var en glad gutt er nå deprimert og har i den senere tid blitt med på div. kriminelle aktiviteter. Jeg klarer ikke lengre å se på at dette skjer med barnet mitt. Har 5 barn, 2 av dem er voksne nå, og dem går det bra med. Vi vurderer seriøst å ta 13 åringen og de to minste med oss og flytte til USA. Vi har slekt der. Hva tror dere vil skje med oss om vi gjør dette?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 12:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Trolig at:

1) de to minste også blir tatt av barnevernet,
2) at 13-åringen blir hentet med politimakt og tvangsplassert i fosterhjem igjen, eller sperret inne på institusjon hvor det er enda sterkere kontroll,
3) at dere hans foreldre blir arrestert og fengslet for "kidnapping".

Det finnes noen eksempler på dette.

Det eneste dere kan gjøre uten å få full rulle med Interpol osv, er å ta de to yngste ut av landet. Men det nytter ikke å planlegge det godt og lenge og la alle få vite det. Da risikerer dere at barnevernet fatter et hastevedtak og tar dem øyeblikkelig. Send de to barna ut sammen med den ene forelderen, i stillhet og fort. Den andre forelderen får bli igjen og prøve å ordne det som må gjøres, også kontakten med 13-åringen.

Det finnes nok noen familier som har lykkes i å få sine barn ut av landet etter at det foreligger rettsvedtak om at barnet skal taes, eventuelt etter at barnet faktisk er tatt. Men disse familiene er reelle flyktninger. De kan ikke ha noe med Norge å gjøre og ikke gi seg til kjenne; norske myndigheter er på jakt etter dem hele tiden.
  
Marianne Haslev Skånland
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 17, 2006 10:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg tar ordet igjen apropos USA. Det er slett ikke perfekt der heller, når det gjelder barnevern, tvert imot. Men det er høyst tilfeldig hvem som rammes av galskapen, der som her, og ingen grunn til at akkurat dere skulle komme ut i elendigheten.

Jeg har skrevet litt om dette for et par måneder siden, med noen lenker til relevante nettsteder. Se:

DLF Forum
Seksjon "Liberalistisk ideologi", tråd
Såkalt barnevern - testen for liberalistisk vilje,
side 3, Arild Holtas postering av 30. mai, om Tim,
og min påfølgende postering av 3. juni: "Barnevern i USA".

*

Se også en postering fra Charlotte Eriksen her på forumet:
Når bør man flykte fra barnevernet?

*

MHS
  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Reise bort med barnet!
PostPosted: Tue Oct 24, 2006 9:10 pm 
Offline
User avatar

Joined: Tue Oct 24, 2006 8:37 pm
Posts: 22
svar til Kula: for det første vil jeg si at det er trist hvordan barnevernet ødelegger familier og at det har gjort sønnen din slik han er nå.
Men vil også si at det er vel ikke så lurt å skrive åpent her om et forslag til å reise et sted,siden det også er folk fra bv som er innpå her å ser og følger med.Vær forsiktig og lykke til :D


Top
 Profile  
 
 Post subject: Spania
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 2:12 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
....


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 5:31 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 25, 2006 2:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det er utmerket å dra så snart som mulig etter at barnevernet har vist den minste interesse.

Det eneste jeg ikke synes er like bra, er å sende barna på norsk skole i utlandet.

Det er en overtro uten basis at norsk utdannelse er særlig storartet. Det fins plenty av gode skoler i mange land, som gir vel så god utdannelse som Norge (og det skal ikke så mye til, faktisk).

Fra Spania har jeg hørt rapportert at en del foreldre der nede som har sine barn i norsk skole, er misfornøyde fordi barna får for lite spansk-undervisning.

Hvis man bor i Spania, er det klart beste, tror jeg, å sende barna på spansk skole. Da får de spansktalende kamerater og opplæring og blir flytende i spansk på kort tid. Det betyr at de blir kompetente i et verdensspråk. I tillegg holder de jo norsken ved like hjemme hos foreldrene. De blir altså tospråklige.

Sør så i tillegg til at de helt sikkert får effektiv undervisning i engelsk, så stiller de meget bedre enn mange norsk-utdannede i livet videre, blant annet enn dem vi får som studenter for tiden. Norsk skole har forfalt og går i temmelig gal retning.

Jeg leste nylig en gammel artikkel om undervisning. Forfatteren skrev: "De fleste elever trives best når de lærer mest." Det er nok riktig, og det er en tragedie at norske skoler og alle andre "ordninger" for barn og ungdom er blitt til oppbevaringssteder hvor det overhode ikke legges vekt på viktigheten av å anstrenge seg, fordype seg, streve inntil man forstår.

Marianne


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]