It is currently Fri Mar 29, 2024 1:37 pm



Post new topic Reply to topic  [ 174 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:02 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
Hva skjer forresten på et hjemmebesøk?


Det avhenger av saksbehandler, men i vår sak satt de å drakk kaffe og snakket "med" oss, de er veldig opptatt av hvor barna er, men det er verdt å merke seg at de ikke har lov til å snakke med barna i enerom, hvis det ikke er snakk om alvorlige saker som overgrep eller misshandling.

Uansett, før det blir snakk om hjemmebesøk skal dere ha en plan for gjenomføring av undersøkelsen. Denne planen må godkjennes av dere. Planen skal inneholde opplysninger om antall besøk og samtaler.

Denne planen kan fortelle dere en del om hvor "alvorlig" barnevernet ser på saken..

Bianca wrote:
Hvor lenge er de her?

Det avhenger noe av dere og noe av barnevernet. I vår sak uttalte saksbehandler, "her kommer vi ingen vei", så lusket de seg videre, kanskje til en annen familie.

Bianca wrote:
Ringer de før de kommer, eller blir det avtalt en tid?


Planen skal inneholde alle slike opplysninger. Det er derfor grunn til å være på vakt, hvis de forlanger å komme på uannmeldte besøk. Det er vanlig med 1-2 meldte besøk og 1-2 møter.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utlevering av sakens dokumenter
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:21 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pappa_fra_troms wrote:
Uansett, så er det et forvaltningsvedtak, når de nekter å utlevere dokumentene. Dette kan derfor klages til Fylkesmannen. Jeg tror de da vil se seg nødt til å utlevere dokumentene. Barnevernet har, som du sier, ikke anledning til å nekte å utlevere dokumenter. Det er et klart brudd på forvaltningsloven. (er klar over at de trenerer slike henvendelser, de håper at man skal gi seg) - Det er kanskje ikke så rart at de ikke ønsker at man skal få dokumentene, når man ser hva som står i dem..


Barnevernet nekter ikke å utlevere saksdokumenter, tvertimot, de tilbyr deg å få dem utlevert. Det er bare det at når man så skriver og ber om å få saksdokumentet utlevert, så kommer det aldri noe svar på henvendelsen! :roll:

Til Bianca: Du må passe på at du får samtlige dokumenter i saksmappen. Det er bedre at en advokat skriver og ber om å få oversendt saksdokumentene. Da slipper du å ha direkte kontakt med dem, men advokater koster penger. Det kan likevel koste mer å ikke engasjere advokat. Advokat ble redningen min.

Det er vanlig at barnevernet utelater dokumenter, det vil si, du får ikke den komplette samlingen. Du kan sjekke at du har fått alle dokumentene ved å gå gjennom dokumentlisten, som skal følge saken.

Sannsynligvis blir dokumenter tilbakeholdt fordi barnevernet ikke ønsker at klientene skal få fullt innsyn i saken sin. Man får bare se de dokumentene som barnevernet ønsker at man skal se. Det er meget mulig at dette skyldes det sjofle innholdet i dokumentene.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hjemmebesøk
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pappa_fra_troms wrote:
Uansett, før det blir snakk om hjemmebesøk skal dere ha en plan for gjenomføring av undersøkelsen. Denne planen må godkjennes av dere. Planen skal inneholde opplysninger om antall besøk og samtaler.


Dette med plan for undersøkelsen er helt nytt for meg. Øyensynlig brukes det ikke i alle saker.

Et hjemmebesøk varer typisk en times tid, for de har gjerne drosje som står og venter på dem. (Sjekk om drosjen har barnesete - FARE! FARE!)

Alt du sier på hjemmebesøket vil bli journalført av saksbehandler. Du får ikke anledning til å godkjenne "referatet", og du vil neppe kjenne deg igjen i innholdet. Alt du sier blir forvrengt. De er heller ikke særlig nøye med å nedtegne korrekte fakta-opplysninger, for referenten har gjerne litt dårlig hukommelse, og det slår alltid ut i din disfavør.

De vil forsøke å pumpe deg for opplysninger for å bygge en såkalt "god sak" mot deg slik at de kan få Fylkesnemndas godkjennelse til å fjerne barna dine.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:48 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
De sies at fristen er 3 mnd på å "finne en løsning" men hvilken dato teller de fra?
Bekymringsmeldingen ble sendt 10.mai, men førstegangssamtalen var ikke før 13. juni.
2 uker før var de på uanmeldt hjemmebesøk her..
Når har det gått 3 mnd?..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hjemmebesøk
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:50 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
agrippa wrote:
De vil forsøke å pumpe deg for opplysninger for å bygge en såkalt "god sak" mot deg slik at de kan få Fylkesnemndas godkjennelse til å fjerne barna dine.


Men det kommer de ikke til å få!
Vi har allerede Fylkesmannens godkjennelse på at bekymringsmeldingen aldri skulle blitt sendt i utgangspunket..


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Utlevering av sakens dokumenter
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 10:54 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
agrippa wrote:
Barnevernet nekter ikke å utlevere saksdokumenter, tvertimot, de tilbyr deg å få dem utlevert. Det er bare det at når man så skriver og ber om å få saksdokumentet utlevert, så kommer det aldri noe svar på henvendelsen! :roll:


Jeg tror det er store forskjeller også her..

Dette står skrevet i en tilsynsrapport fra fylkesmannen:

ORDET BRUKES MEST AV SPAMMERE. MELDINGEN ER MENT Å HINDRE DEM. BEKLAGER OM ANDRE BERØRES! kommune opplyser ikke sakens parter om klageinstans og gir feilaktige opplysninger om klagefrist og rett til innsyn i sakens dokumenter.

Avvik fra forvaltingsloven §27 tredje ledd

I underretningen om vedtak til sakens parter skal det gis opplysninger om klageadgang, klagefrist, klageinstans og den nærmere fremgangsmåte ved klage, samt retten etter § 18, jf. § 19 til å se sakens dokumenter.

Videre er det opplyst, sitat: "NB! i barnevernsaker er det ingen klagefrist" Dette medfører ikke riktighet. Barnevernloven har ikke egne regler om klagefrist utover det som følger av forvaltningsloven, hvor klagefrist ved enkeltvedtak er 3 uker, jf. forvaltningsloven § 29

Videre fremgår det av vedtakene at adgangen til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter er betinget av, sitat: "når forholdene gir grunn til dette". Dette er heller ikke riktig. En part har rett til å gjøre seg kjent med sakens dokumenter, kun med de unntak som kan gjøres i henhold til forvaltningsloven §§ 18 og 19

agrippa wrote:
Det er vanlig at barnevernet utelater dokumenter, det vil si, du får ikke den komplette samlingen. Du kan sjekke at du har fått alle dokumentene ved å gå gjennom dokumentlisten, som skal følge saken.


Det er ikke alltid at de skriver dokumenter inn på denne listen. Hvis det er snakk om referat fra samtale med anonyme kilder etc, så er det ikke uvanlig at de utelater dokumentet fra saken, de legger det ikke sammen med saken i det hele tatt.. Dette har og flere barnevernkontor fått kritikk fra Fylkesmannen for.

De gjør med andre ord det som måtte passe dem, helt uavhengig av loven.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:15 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
De sies at fristen er 3 mnd på å "finne en løsning" men hvilken dato teller de fra?
Bekymringsmeldingen ble sendt 10.mai, men førstegangssamtalen var ikke før 13. juni.
2 uker før var de på uanmeldt hjemmebesøk her..
Når har det gått 3 mnd?..


Barnevernet har en uke (fra de mottar meldingen) på å avgjøre om de skal forfølge saken, når de har avgjort dette, skal de bruke maksimalt tre måneder på å undersøke meldingen. (men dette er et utgangspunkt, som vi vet at de ofte ikke bryr seg om)

Når det gjelder deres sak, tror jeg dette kan være nyttig informasjon:

http://www.odin.no/jd/tolkningsuttalelser/forvaltningsrett/012041-990045/dok-bn.html

Tolkning av forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1 – tilsynssaker mot helsepersonell
http://www.odin.no/jd/tolkningsuttalelser/forvaltningsrett/012041-990045/ram095-bn.html


Last edited by pappa_fra_troms on Tue Aug 01, 2006 11:22 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:17 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
pappa_fra_troms wrote:
Bianca wrote:
De sies at fristen er 3 mnd på å "finne en løsning" men hvilken dato teller de fra?
Bekymringsmeldingen ble sendt 10.mai, men førstegangssamtalen var ikke før 13. juni.
2 uker før var de på uanmeldt hjemmebesøk her..
Når har det gått 3 mnd?..


Barnevernet har en uke (fra de mottar meldingen) på å avgjøre om de skal forfølge saken, når de har avgjort dette, skal de bruke maksimalt tre måneder på å undersøke meldingen. (men dette er et utgangspunkt, som vi vet at de ofte ikke bryr seg om)

Når det gjelder deres sak, tror jeg dette kan være nyttig informasjon:
Tolkning av forvaltningsloven § 13 første ledd nr. 1 – tilsynssaker mot helsepersonell
http://www.odin.no/jd/tolkningsuttalelser/forvaltningsrett/012041-990045/ram095-bn.html


Ja da.. de brukte 4 uker fra bekymringsmeldingen ble mottatt til det skjedde noe mer..
Da blir det vel regnet fra 13.juni da..
Takk for link forresten :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:22 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
For å være helt ærlig så skjønte jeg ikke mye av den linken :oops:
Det blir litt for mye paragrafer og lover..
Hvis vi snakker samme språk som oss "dødelige" :lol: vil det si at psykologen har begrensninger for hva hun har lov å dele med barnevernet?..
Eller tar jeg feil da?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:28 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
For å være helt ærlig så skjønte jeg ikke mye av den linken :oops:
Det blir litt for mye paragrafer og lover..
Hvis vi snakker samme språk som oss "dødelige" :lol: vil det si at psykologen har begrensninger for hva hun har lov å dele med barnevernet?..
Eller tar jeg feil da?


Det dreier seg vel mer om hva dere kan kreve av opplysninger. Når det gjelder psykologen, er jeg ikke så sikker på at fylkesmannen er rette instans. Jeg ville kanskje klaget psykologen til helsetilsynet eller fylkeslegen.

Psykologen har ikke anledning å dele opplysninger med barnevernet, så fremst det ikke foreligger misstanke om noe konkret. Men som dere vet, så bryr de seg ikke alltid om denne bestemmelsen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:38 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
Quote:
Det dreier seg vel mer om hva dere kan kreve av opplysninger. Når det gjelder psykologen, er jeg ikke så sikker på at fylkesmannen er rette instans. Jeg ville kanskje klaget psykologen til helsetilsynet eller fylkeslegen.

Psykologen har ikke anledning å dele opplysninger med barnevernet, så fremst det ikke foreligger misstanke om noe konkret. Men som dere vet, så bryr de seg ikke alltid om denne bestemmelsen.


Beklager, jeg sa feil.. Jeg mente at vi har klaget til fylkeslegen.
Det går litt i surr med alle disse instansene :P

Har ikke psykologen anledning til å dele opplysninger med barnevernet??
BV sitter bare å venter på en uttalelse fra psykologen nå.
Så blir vi kalt inn på nytt.
BV har sendt de brev og bedt om uttalelse, men det må da finnes begrensninger for hva de kan skrive der også?
Hvis jeg f.eks går dit fordi jeg ble voldtatt når jeg var ute på byn for 5 år siden og sliter med dette i ettertid. Skal virkelig barnevernet og hele familien min da få vite om dette?..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:39 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
Har ikke psykologen anledning til å dele opplysninger med barnevernet??
BV sitter bare å venter på en uttalelse fra psykologen nå.
Så blir vi kalt inn på nytt.
BV har sendt de brev og bedt om uttalelse, men det må da finnes begrensninger for hva de kan skrive der også?
Hvis jeg f.eks går dit fordi jeg ble voldtatt når jeg var ute på byn for 5 år siden og sliter med dette i ettertid. Skal virkelig barnevernet og hele familien min da få vite om dette?..


De SKAL ha samtykke fra dere for å kunne innhente slike opplysninger. Dere MÅ skaffe dere en skikkelig advokat, snarest!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:46 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
Quote:
De SKAL ha samtykke fra dere for å kunne innhente slike opplysninger. Dere MÅ skaffe dere en skikkelig advokat, snarest!


Men jeg skrev jo det litt lengre opp her at vi gikk fra møtet før de fikk samtykke. Så sendte de oss et brev 2 dager senere og sa de ville informere om at nå vil de innhente opplysninger fra psykologer.
Men hvis vi nekter så tror de vi skjuler noe. Og det gjør jo vi ikke.
Bortsett fra den lille verdigheten som er igjen :(

Jeg sa jo også at det ikke var noe vits å innhente fra min psykolog for jeg har bare vært hos henne 3 ganger og siste gangen var i februar.
Hvis jeg nekter lager jeg bare problemer for meg selv og en uttalelse får de uansett om jeg gir samtykke eller ikke virker det som...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:48 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
Jeg har ikke råd til advokat.. Jeg må vente til vi får fri rettshjelp..
Og det får vi vel ikke før det går opp i fylkesnemda..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 11:59 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Fylkesmannen er overordnet barnevernet og all annen offentlig forvaltning i kommunenen.
- Fylkesmannens avgjørelser kan klages til sivilombudsmannen.

Sivilombudsmannen kan bare gi veiledning og anmode om omgjørelse av vedtak, sivilombudsmannen har ingen direkte innflytelse på vedtak.

Sivilombudsmannen behandler bare ferdigbehandlede saker. Dette betyr at, så lenge barnevernet har saken "åpen", uten vedtak, så er det ingen som kan gjøre noe med selve saken. Klager begrenser seg derfor til f.eks enkeltvedtak om innsyn og eventuelle tiltak som kreves av barnevernet.

Dette er grunnen til at de fleste "krangle" saker ender i fylkesnemnda. Det er rett og slett ingen som vil blande seg i barnevernet pågående arbeid. Det kan alikevel hende at fylkesmannen kan kritisere barnevernet for feil i saksbehandlingen, men de vil mest sansynlig ikke pålegge barnevernet noe som helst, så lenge de "bare" undersøker en melding.

Det er vanskelig, for ikke å si umulig å nå frem, når man blir behandlet slik som dere opplever. Man står helt alene mot overmakten..

Det nytter ikke å ha loven på sin side, når den ikke følges av barnevernet og helsevesenet.

Helsepersonell, som psykolog, lege, helsesøster etc. er underlagt fylkeslegen og helsetilsynet. De er også underlagt lov om helsetjenester og personopplysningsloven, men de skal også forholde seg til forvaltningsloven.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 174 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]