It is currently Thu Mar 28, 2024 2:17 pm



Post new topic Reply to topic  [ 174 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next
Author Message
 Post subject: Re: Innhenting av opplysninger
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 4:36 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
agrippa wrote:
Det står ikke eksplisitt i loven at barnehageplass fordrer at vilkårene i § 4-12 er tilstede. Det står kun at det må være "nødvendig". :?


Ja, men da må vel barnevernet dokumentere at det er et nødvendig tiltak. Hvis barnevernet basererer seg på egne meninger om barns behov for opphold i barnehage, så kan jeg ikke tenke meg at dette er godt nok til å pålegge et slikt tiltak.

Selv de barnefaglige strides om hvorvidt små barn bør oppholde seg i barnehage. I utgangspunktet er det foreldrenes valg, hvis de ikke er ute av stand til å ta en slik vurdering for barnet sitt. Derfor må barnevernet påvise manglende omsorgsevne eller omsorgssvikt, før de kan frata foreldrene selvråderetten. (rent teoretisk) :idea:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Normativ versus deskriptiv avgjørelse
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 4:45 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Bianca wrote:
Kan noen definere alvorlig omsorgssvikt for meg?


Begrunnelsen barnevernet bruker er teksten i § 4-12:

Vedtak om å overta omsorgen for et barn kan treffes

a) dersom det er alvorlige mangler ved den daglige omsorg som barnet får, eller alvorlige mangler i forhold til den personlige kontakt og trygghet som det trenger etter sin alder og utvikling,
b) dersom foreldrene ikke sørger for at et sykt, funksjonshemmet eller spesielt hjelpetrengende barn får dekket sitt særlige behov for behandling og opplæring,
c) dersom barnet blir mishandlet eller utsatt for andre alvorlige overgrep i hjemmet, eller
d) dersom det er overveiende sannsynlig at barnets helse eller utvikling kan bli alvorlig skadd fordi foreldrene er ute av stand til å ta tilstrekkelig ansvar for barnet


Hva som utgjør såkalt alvorlig omsorgssvikt er en normativ avgjørelse.

Eksempel:

Person på ene siden av gjerdet:"Det er galt å fuske på prøver." (Normativ)

Person sittende på gjerdet: "Noen mener det er galt å fuske på prøver, mens andre mener det er riktig." (Deskriptiv)

Person på andre siden av gjerdet: "Det er riktig å fuske på prøver." (Normativ)

Link

Dette betyr at noen kan mene at det er alvorlig omsorgssvikt å ta seg en pils på terrassen mens barna leker i hagen mens andre mener det ikke er det. Hva som utgjør alvorlig omsorgssvikt er avhengig av den enkelte saksbehandler og det enkelte barnevernkontor. Hos noen har man en lavere terskel enn hos andre. Stavanger kommune har en lav terskel. Der praktiseres nulltoleranse, for barnevernleder er en skinnhellig pinsevenn.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Normativ versus deskriptiv avgjørelse
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 4:53 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
agrippa wrote:
Noen kan mene at det er alvorlig omsorgssvikt å ta seg en pils på terrassen mens barna leker i hagen mens andre mener det ikke er det. Hva som utgjør alvorlig omsorgssvikt er avhengig av den enkelte saksbehandler og det enkelte barnevernkontor. Hos noen har man en lavere terskel enn hos andre. Stavanger kommune har en lav terskel. Der praktiseres nulltoleranse, for barnevernleder er en skinnhellig pinsevenn.


Det er vel dette de fleste av oss vil frem til, men det er uansett helt forkastelig at noen skal kunne bruke eget "skjønn" på en slik måte at det påfører barna og deres foreldre skader for livet.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 7:21 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
jthaake wrote:
Jeg prøvde og ringe lensmannen i Ullensaker Morten Huse og han sa når bv spør skal vi slutte og tenke


Politiet - Nye Norges Nyttige Idioter

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Innhenting av opplysninger
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 7:24 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
pappa_fra_troms wrote:
Ja, men da må vel barnevernet dokumentere at det er et nødvendig tiltak. Hvis barnevernet basererer seg på egne meninger om barns behov for opphold i barnehage, så kan jeg ikke tenke meg at dette er godt nok til å pålegge et slikt tiltak.

Dersom dommere tror på familien-er-farlig-for-barnet-ideologien og er kurset av de samme som kurser barnefjernere, så ønsker de ha mest mulig oversikt over de potensielt grusomme familier.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Tue Aug 01, 2006 7:47 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Normativ versus deskriptiv avgjørelse
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 7:33 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Stavanger kommune har en lav terskel. Der praktiseres nulltoleranse, for barnevernleder er en skinnhellig pinsevenn.


Ikke glem min kristne bakgrunn... Selv om jeg aldri har vert medlem i noen kristen menighet, så bedømmer de teologiske forstå-seg-påerne meg og lignende for typer pinsevenner.

Han er skinnhellig, ja.

Jeg håper på å få dobbel bekreftelse - slik jeg i prinsipp alltid krever - på at han er pinsevenn. Ønsker inderlig å få tatt hykleren offentlig for blanding av kristen tro og helvetes oppførsel.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 7:39 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Månedens Idiot er på plass!

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Normativ versus deskriptiv avgjørelse
PostPosted: Tue Aug 01, 2006 9:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
pappa_fra_troms wrote:
.. det er uansett helt forkastelig at noen skal kunne bruke eget "skjønn" på en slik måte at det påfører barna og deres foreldre skader for livet.


Man burde ikke hatt lover som tillot offentlig ansatte å bruke eget "skjønn" på menneskers privatliv. Men det har vi. Barnevernloven tillater slikt. Derfor mener jeg at barnevernloven må vekk.

Det er akkurat det du skrev der som er vårt ankepunkt mot barnevernloven. Det er ikke formildende at det er offentlige ansatte som utøver "skjønnet". Det er enda verre, for sladrekjerringer i egen familie kan man alltids tåle og takle, men det offentlige barnevernet har makt til å ta fra deg dine egne barn, og det er utålelig! :cry:

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 12:58 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
Kan noen definere alvorlig omsorgssvikt for meg?


Denne artikkelen fra Samfunnsmagasinet, forteller mye om dette spørsmålet.

Det er kjent at barnevernstjenesten kan frata foreldre omsorgen for barn ved påstand om grov omsorgssvikt. Ja, selv antagelse om fremtidig og eventuell omsorgssvikt kan danne grunnlag for fratakelse av omsorgen for barn. Vi kjenner det siste fra bl.a ”Svanhild-saken”.

Moss - Publisert i sfm.no 26.02.2005
Av Nina Elin Hauge

http://www.sfm.no/Arkiv-2005/Art-Feb-05/26.02.2005-Grov-omsorgssvikt.htm

Regner med at du har vært innom BarnasRett, som er et veldig bra utgangspunkt for alle som trenger mer kunnskap om barnevernet.
http://www.barnasrett.no

Jeg anbefaler deg også å lese det offentliges egen utredning, NOU 2000: 12
(Tilstandsvurderinger, nye perspektiver og forslag til reformer)
http://odin.dep.no/bld/norsk/dok/andre_dok/nou/000001-020006/ind-bn.html


***


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 1:59 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://www.nkmr.org har også en del norsk. Virker som nkmr utvikler seg lite. De har imidlertid en stor samling da de har holdt på lenge.


Håndbok for klientutvalg og barnevernsofre finner du bl.a på BarnasRett.no. Den har et sunt kritisk forhold til subjektiviteten i psykiatrien.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 02, 2006 3:13 pm 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
.....................


Last edited by Bianca on Fri Aug 18, 2006 11:59 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Aug 03, 2006 11:15 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
Bianca wrote:
Tusen takk skal dere ha :D

Har bestemt meg for at jeg ikke skal gjøre noe mer før jeg ser hva som skjer på neste møte på barnevernet.
Uansett er det godt å vite hvilke rettigheter vi har tilfelle de skal dra det lengre enn neste møte.


Lykke til.

Når det gjelder din klage på denne psykologen og eventuelle opplysninger han kommer med, kan det kanskje være noe nyttig informasjon i denne tråden: http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=761


Top
 Profile  
 
 Post subject: Advarsel
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 10:20 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Bianca wrote:
Tusen takk skal dere ha :D

Har bestemt meg for at jeg ikke skal gjøre noe mer før jeg ser hva som skjer på neste møte på barnevernet.
Uansett er det godt å vite hvilke rettigheter vi har tilfelle de skal dra det lengre enn neste møte.


De tre månedene barnevernet har til rådighet for å undersøke saken er snart gått. Dere har krav på forhåndsvarsel om hva barnevernerne har tenkt å vedta. Det har du neppe fått. De holder gjerne kortene tett til brystet og lar undersøkelsen umerkelig gli over i "hjelpetiltak". Vedtak om "frivillige" hjelpetiltak krever skriftlig aksept.

Videre er det vanlig blant barnevernsadvokater og andre barnevernere å advare mot www.barnasrett. no. De vil jo sikre tilgangen av klienter til systemet. Lettlurte og naive klienter er deres foretrukne valg. Ikke la deg lure av deres sukkersøte stemmer.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Advarsel
PostPosted: Fri Aug 04, 2006 12:58 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 3:21 pm
Posts: 97
Location: Et sted i Troms
agrippa wrote:
De tre månedene barnevernet har til rådighet for å undersøke saken er snart gått. Dere har krav på forhåndsvarsel om hva barnevernerne har tenkt å vedta. Det har du neppe fått. De holder gjerne kortene tett til brystet og lar undersøkelsen umerkelig gli over i "hjelpetiltak". Vedtak om "frivillige" hjelpetiltak krever skriftlig aksept.


Regler for saksbehandlingen i barnevernsaker finnes dels i barnevernloven (lov av 17. juli 1992 nr. 100) og sosialtjenesteloven (lov av 13. desember 1991 nr. 81) og dels i forvaltningsloven (lov av 10. februar 1967).

Q-1101: Rutinehåndbok for barneverntjenesten i kommunene
http://odin.dep.no/filarkiv/284439/Q-1101.pdf

Departementet. understreker at rutinehåndbøkene og veilederne ikke erstatter regelverk eller rundskriv fra departementet. De bygger på regelverk og rundskriv pr. 1.mai 2006. Materialet er veiledende og ment som hjelpeverktøy i arbeid på sentrale områder i den kommunale barneverntjensten.


Mange klager på kommunale vedtak blir avgjort av Fylkesmannen. Det kan være noe du mener du har krav på etter lov om sosiale tjenester, eller du vil ha hjelp i en barnevernssak. Fylkesmannens behandling skal være en garanti for rettssikkerheten.

Datatilsynet følger med på etterlevelsen av personopplysningsloven, helseregisterloven og lov om Schengen informasjonssystem.

Personvernnemnda avgjør klager på datatilsynets vedtak.

***
Yrkesetisk råd i Fellesorganisasjonen for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere tar imot henvendelser for råd og drøfting av etiske spørsmål. - Ved grove brudd på FOs etiske verdier, kan rådet foreslå skarpere reaksjoner overfor yrkesutøveren, for eksempel suspensjon eller eksklusjon fra FO

Yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere

Du kan kontakte leder i Yrkeetisk råd, Bente Moseng
Tlf. jobb: 23 42 80 24, mobil: 970 12 645, Mail: bente.moseng@bfe.oslo.kommune.no
Eller skriftlig til FO, Postboks 4693 Sofienberg, 0506 Oslo

***

PS! I barnevernsaker kan det være veldig lurt å ta opp de samtalene du har med dem. Det er ikke sjelden at barnevernet benekter det de tidligere har sagt, det kan derfor være greit å ha dokumentasjon.

Personvernnemnda har fattet et vedtak i en klagesak hvor avgrensningen av personopplysningslovens saklige virkeområde var det sentrale vurderingstemaet.

Du har med andre ord, all rett til å ta opp samtaler hvor du selv er en av partene. (du trenger ikke opplyse barnevernet om at samtalen blir tatt opp på bånd.)

***
Sivilombudsmannen (formelt Stortingets ombudsmann for forvaltningen) er Stortingets ombudsmann for den sivile forvaltningen. Sivilombudsmannen har som formål å sikre at offentlige myndigheter (kommuner, fylkeskommuner og staten) ikke gjør urett mot den enkelte borger.

***


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Aug 18, 2006 11:06 am 
Offline

Joined: Sun Jul 30, 2006 12:21 pm
Posts: 37
........................


Last edited by Bianca on Fri Aug 18, 2006 11:58 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 174 posts ]  Go to page Previous  1 ... 8, 9, 10, 11, 12  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]