It is currently Thu Mar 28, 2024 5:46 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Foreldre søker hjelp fra et udugelig barnevern i Telemark
PostPosted: Fri Jan 19, 2007 8:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg er i dag blitt kontaktet av Victoria Sandstrand, opprinnelig fra Russland, som har skrevet i denne seksjonen tidligere.

Hun opplyser at hennes datter er ytterst selv-destruktiv, og nå er blitt frivillig (fra både mor og datters side) plassert akutt på institusjon Klokkerhuset i Skien. Men personalet der lar henne reke for seg selv, lar henne være borte i døgn uten å lete etter henne.

Det eneste barnevernet gjør, er å gå på moren, de vil ha ut hennes lege-journal osv. Som alltid mener de at det er moren alt er galt med, og de vil ikke gå sammen med moren for å hjelpe datteren. Som Victoria sier: De vil alltid overta omsorgen, og så gir de barna mye dårligere omsorg enn de får hjemme.

Det er symptomatisk for barnevernet: De har intet å tilby til foreldre og barn som virkelig trenger hjelp og som ber om det. De bruker ingen tid, penger eller krefter til å prøve å assistere foreldrene, ikke engang barna bryr de seg om å ha omsorg for. De sprenger familien, antagelig i den innbitte forestilling at problemene er "foreldrenes skyld". Og når da ikke alt blir bra når de tar barna bort fra hjemmet, se da er det fremdeles "foreldrenes skyld" ifølge barnevernet.

Derimot skusler de bort tid, penger og krefter på å gripe inn i familier som ikke trenger noe. Også disse har barnevernet bare én "kur" for: sprenge familien.

Victoria har gått åpent ut i Telemarksavisa (TA):

Bernevernet, hvor er dere?

Saken er også referert i et leserbrev i Samfunnsmagasinet i dag:

Barnevernets arroganse

Etter publiseringen har Victoria opplevet to ting:

For det første: Andre foreldre som heller ikke får hjelp til sine barn som de strever med eller for, har kontaktet henne. Til dette har jeg foreslått for Victoria at de bør prøve å danne en liten lokalgruppe og gjerne melde seg inn i Gruppen til Familiens Selvstendige Rett.

For det andre: Hun blir skjelt ut av kreti og pleti for å ha "hengt ut" sin datter ved at hun selv går ut i avisen med ansikt og navn. Dette er det vanlige sprøytet. Det skal likesom være skammelig for datteren og henne selv – i virkeligheten er det skammelig for barnevernet, og hun har så langt jeg kan se, gjort helt riktig. Eneste mulighet til at vi kanskje kunne begynne å få vekk skandale-profesjonen og få opprettet en normal sosialservice for mennesker som er i slike situasjoner, er offentliggjøring under navn og allianser mellom flere som opplever det samme.

Nå går det debatt i TA's nettutgave: Debattforum

I seksjonen "Åpent Telemarkforum er der en tråd om den overvektige 12-åringen, og som vanlig er det ymse som snusfornuftig forsvarer barnevernet – man tror "det må ligge noe mere bak, for hvilken interesse skulle barnevernet ha i å ..."

I seksjonen "Ung i Telemark" er det en tråd "Barnevernet gjør for dårlig jobb", startet av Victoria under nicket the3thhalf.

Hvis noen har noe konstruktivt å bringe inn i den diskusjonen, ville det være en oppmuntring for henne og en støtte i hennes kamp for datteren, tror jeg. Hun sa til meg: "Jeg får kritikk fra alle kanter over at jeg har tatt affære og gått til avisen." Jeg svarte henne: "Du får ikke kritikk fra meg, og ikke fra de andre på forumet Redd Barna Våre heller."

MHS
    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 20, 2007 1:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

– Må følge lovverket

Akkurat, ja, når foreldre søker hjelp for barna, kan barnevernet intet gjøre. Hvis barneverns-sirkuset ikke var så tragisk for familiene, ville det vært stor komikk.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]