It is currently Thu Mar 28, 2024 4:59 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om å prosedere sin sak selv
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 12:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Mange har erfart at advokaten ikke gjorde det man ønsket, at de ikke snakket med eller innkalte de vitnene man ville ha i nemnda/retten. For noen år siden skrev Mona (Lygre) om selvprosedering. Jeg vet at flere har forsøkt det.

SE:
Selvprosedyre for menigmann
Jeg etterlyser et lynkurs i hvordan du "gjør-det-selv" for å prosedere din egen sak. - For jeg og mange tusen mennesker med meg, er lei av å engasjere advokater som ikke gjør jobben sin godt nok. Av Mona Lygre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Prosedere egen sak.
PostPosted: Sun Nov 19, 2006 9:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Ja, hvorfor ikke prosedere din egen sak i fylkesnemnda?

Her for noen år siden sa Marianne Haslev Skånland til meg at saken min / vår / din ikke kan bli verre enn den er dersom du prosederer din egen sak. -Og dermed forfattet jeg det følgende innlegget som Nina viser til, som til min store overraskelse gikk rett inn...

Og her er mer: Når du står der i fylkesnemnda skal du si at du er et kjærlig menneske og at du elsker dine barn og at du forlanger at fylkesnemndslederen veileder deg gjennom rettsaken.

Jeg har vært på tinghuset i Bergen og spurt og gravd, og faktisk fått noen brukbare svar. Så, jeg tror at jeg med glans skulle ha klart å prosedert min egen sak i dag, dersom det hadde vært aktuelt. Så får det heller ikke hjelpe om jeg hadde rødmet fra fotsålene og opp til issen.

Disse berikelseslystne advokatene er oppskrytt og tror om seg selv at de er verdensmestre, og derfor så trenger ikke de å kalle inn vitner for å vinne saken. Og det er - synd for deg.

Du kan gå på tinghuset eller kanskje fylkesnemnda i ditt distrikt og forlange å få vite fremgangsmåten på hvordan du skal stevne dine egne vitner. Og når et vitne først er stevnet i en sak, så må de omtrent ha dødsattest for å slippe unna.

I saker som går for byretten i Bergen ser de alvorlig på uteblivelse av vitner, og de blir eventuelt hentet av politiet. (Nå kan det godt hende at du vet mer om noen andre tilfeller enn meg, men i de sakene jeg har vært meddommer i, har vi måtte ventet til vitnene innfinner seg i retten før vi kan gå videre.)

Jeg har fått et tips: Når du står der og bv-folket kommer med sine påstander, så skal du si; kan du bevise det / dokumentere det? Eventuelt komme med kilder? Da begynner de å mumle og risle med papirer og flakke med blikket... og da skal du si med myndig stemme til dommeren: Okey, da stryker vi den påstanden. Neste...

Til dommeren skal og kan du også kreve at alt som blir sagt til din fordel skal PROTOKOLLERES. Det er de nemlig veldig lite påpasselig med å gjøre. You see?

På denne måten er du med på å bygge opp en flott og oversiktelig sak, som når den tid kommer, er svært godt egnet til å sendes til Menneskerettighetsdomstolen i Strasbourg.

Phew, det høres så enkelt ut, ikke sant?

Men sakens kjerne er den at dét er det. SMART OG VEEELDIG ENKELT.

Og da er vi allerede på god vei til å gjøre advokatene ARBEIDSLEDIGE óg. Gleden er på min side...

Har du innvendiger, synspunkter, tilleggskommentarer, tips, oppskrifter, annen og bedre fremgangsmåte, og så videre, så vil vi svært gjerne høre om det!

PS: Du må svært gjerne gi deg i kast med å skrive den boken som jeg etterlyser, for du kommer til å bli stygg-rik!!!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Prosedere egen sak.
PostPosted: Mon Nov 20, 2006 11:23 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Mona Lygre wrote:
Til dommeren skal og kan du også kreve at alt som blir sagt til din fordel skal PROTOKOLLERES. Det er de nemlig veldig lite påpasselig med å gjøre.


En viktig ting til:

Dersom dommeren ikke vil protokollere utsagn du mener er betydningsfull for saken din, skal du nærmest rope det ut:

"-PROTEST!"

Og derav kreve at dommeren skal protokollerer din protest i henhold til EUROPAKONVENSJONENS ARTIKKEL 6.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Et perfekt eksempel: Pressemelding.
PostPosted: Thu Nov 23, 2006 7:55 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Her er et perfekt eksempel til etterfølgelse.

PRESSEMELDING. INGEN SPERREFRIST.


Den 20.11.2006 hadde sfm.no et oppslag om to barnehjemsofre fra Bergen Guttehjem som ville ta saken sin til Strasbourg. Allerede i dag 21 november 2006, sendte et av ofrene, Jan Hansen, sin klage over den norske stat avsted med rekommandert post til domstolen for Europeiske Menneskerettigheter.

Den tidligere Garneseleven er selvsagt svært spent på hvordan domstolen i Strasbourg vil agere i hans og sin venns sak. Hansen sier at en klage fra hans nære venn Åge Hagevik er like om hjørnet. Høyesteretts kjæremålsutvalgs kjennelse som gikk på avvisning av Hansen og Hageviks anke, fikk begeret til å flyte over. De tok derfor straks affære og på eget initiativ. Ingen av dem benytter advokat.

På forespørsel fra sfm.no om hvorfor, svarer Hansen følgende: Sitat: Slik EMK domstolen har lagt opp mulighetene for enkeltpersoner å framføre en klage mot den norske stat, så ikke vi behovet for å bruke advokat. Men. Det er viktig at man følger de henvisninger som blir gitt i en ellers god og informativ instruks. Sitat slutt:

Denne pressemelding vedlagt foto er sendt av Samfunnsmagasinet. (Foto: Sfm.no)

Hilsen redaksjonen
www.sfm.no


SAMFUNNSMAGASINET
Postboks 1118, N-1787 Berg i Østfold, Norway

Gjengitt med tillatelse.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: PS: Husk at du har oss!
PostPosted: Wed Nov 29, 2006 9:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
PS: Dersom du har lyst til å prosedere din egen sak, så må du huske på at du har oss i ryggen, og vi vil helt sikkert kunne rettlede deg gjennom hele saksgangen.

Det den ene ikke vet, vet kanskje en annen og så videre. Det er i det minste verdt et forsøk, for som jeg skrev innledningsvis, så kan saken din neppe bli verre enn den er. :wink:

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 29, 2006 10:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Vel, Mona, "helt sikkert" er det ikke at noen kan veilede.

Det som er mere sannsynlig, er at man ikke har noe å tape på det hvis alternativet er en vanlig advokat som tror at barnevernet er en hjelpeinstans og at rettsbehandlingen er virkelig.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 11:12 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
Jeg trudde at når vi klagde på saken til fylkesmanne, så fikk han alle papirer vedrørende den PÅGÅENDE undersøkelsen, men bv jæv**** har sent også papirer fra en sak som de har henlagt?! Er dette vanlig praksis??


Top
 Profile  
 
 Post subject: Arkivering
PostPosted: Sat Dec 02, 2006 11:15 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Cecilie Holmen wrote:
Jeg trudde at når vi klagde på saken til fylkesmanne, så fikk han alle papirer vedrørende den PÅGÅENDE undersøkelsen, men bv jæv**** har sent også papirer fra en sak som de har henlagt?! Er dette vanlig praksis??


Om barnevern og adgang til arkivering, les her:
http://odin.dep.no/filarkiv/224373/PixEditDoc2.pdf


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Arkivering
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 8:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Om barnevern og adgang til arkivering, les her:
http://odin.dep.no/filarkiv/224373/PixEditDoc2.pdf


Linken gjelder kun arkivering av meldinger som henlegges uten at det er blitt igangsatt undersøkelsessak etter paragraf 4.3. Disse skal ikke arkiveres lenger enn ett år.

Vet du hvor lenge andre henlagte saker kan arkiveres?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 04, 2006 10:47 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
..................


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 4:06 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 6:00 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Cecilie, jeg ser så ofte barnevernsofre stille samme spørsmål som du: "Kan de gjøre det og det? Har de lov til det og det? hvor i lover og paragrafer er det dekning for det og det?"

Jeg skjønner meget godt at folk tenker sånn, og jeg er enig i at det er viktig og nyttig å sette seg inn i lov- og regelverket.

Men problemet er at det dels er snedig arrangert, sånn at barnevernet har ryggdekning for det meste av det de gjør som er skadelig og urimelig, dels at de får lov til å gjøre hva de vil. Alle "barnevennlige" rundt om i befolkningen synes/tror det er ok, for "barnevernet verner jo barn". Og en mild kritikk fra fylkesmannen eller fra en rettsinstans, uten at bv blir stoppet, har også den virkning at de fleste tror at ja, se der, saken er så alvorlig at barnevernet har vært tvunget til å bryte reglene for å komme barna til hjelp. Og barnevernet blir virkelig ikke stoppet selv om de begår lovbrudd, det de gjør får aldri andre konsekvenser for dem selv enn at de får enda mere helte-glorie: de som trosser alle smålige bestemmelser for å redde barn fra de usle, farlige foreldrene som ikke tenker på barnets beste men bare pukker på paragrafer og er opptatt av foreldrevern. – "Du er opptatt av hvorvidt barnevernet har lov til å trekke frem en tidligere sak de har på deg? Aha, du hadde altså noe å skjule den gangen, du slapp unna, og nå er du redd for at det skal komme frem."

For den som rammes, virker barnevernets brudd på lover og regler og på intensjonene i dem derfor ofte som en avsporing og en energi-tapping. Man bruker mengder av krefter på å finne ut at bv bryter loven, på å forklare det til bv selv, til retten, til kreti og pleti. Det spiller ingen rolle, sjansen for å få stoppet bv én gang for alle på et slikt grunnlag er minimal. Ikke slit deg ut på det formelle, ikke la det fylle din tid og dine tanker.

Det er ikke slik i barnevernssaker at lovbrudd fra barnevernets side fører til at barnevernet stoppes. Det er nok nyttig at vi merker oss at de bryter lover, og i det lange løp er det å håpe at det kan få en del mennesker til å våkne opp, men å tro at vi selv er beskyttet av loven er naïvt. Det er heller ikke slik at ofrene får mere sympati av den grunn. John Alvheim påpekte flere ganger at barnevernet bryter loven. Han var den som ble mistenkeliggjort av den grunn.
  
Marianne

PS: Det aller meste av det tyskerne gjorde her i Norge under okkupasjonen 1940-45, var helt lovlig. Man kunne ikke bekjempe dem ved å pukke på lovlig/ikke lovlig. Så også med barnevernet: Det de gjør, er skadelig og galt, selv når lovene sanksjonerer det.
  


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 3:26 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
..................


Last edited by Cecilie Holmen on Thu Jan 04, 2007 4:03 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 5:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Her mente jeg ikke deg med det jeg skrev og som du siterer. Jeg skrev det i gåseøyne for å prøve å få frem at det er sånn godtfolk ofte tenker om barnevernsofre som argumenterer energisk om at barnevernet gjør formelle feil.

Det var altså eksempel på hva man ofte blir møtt med, ikke eksempel på hva jeg tenker om deg. Det jeg mente var:

*****
Folk tenker om barnevernsofferet som snakker om at barnevernet bryter regler og lover: "Du er opptatt av hvorvidt barnevernet har lov til å trekke frem en tidligere sak de har på deg? Aha, du hadde altså noe å skjule den gangen, du slapp unna, og nå er du redd for at det skal komme frem."
*****

Marianne
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 05, 2006 6:01 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Oct 25, 2006 1:51 pm
Posts: 109
.....................


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om å prosedere sin sak selv
PostPosted: Wed Sep 05, 2007 10:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Denne artikkelen er bra,

så kom igjen dåkkar,

la oss begynne med det lille vi kan,

hva med å gjøre advokatene arbeidsledige?

Denne lille oppfriskningen kan i det minste muligens få et par av dem til å "forbedre karakteren";

Nina wrote:
Mange har erfart at advokaten ikke gjorde det man ønsket, at de ikke snakket med eller innkalte de vitnene man ville ha i nemnda/retten. For noen år siden skrev Mona (Lygre) om selvprosedering. Jeg vet at flere har forsøkt det.

SE:
Selvprosedyre for menigmann
Jeg etterlyser et lynkurs i hvordan du "gjør-det-selv" for å prosedere din egen sak. - For jeg og mange tusen mennesker med meg, er lei av å engasjere advokater som ikke gjør jobben sin godt nok. Av Mona Lygre.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]