It is currently Thu Mar 28, 2024 8:49 pm



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: undersøkelse sak : er dette lov.
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:22 am 
Offline

Joined: Tue Feb 14, 2006 1:16 pm
Posts: 29
Vi har fått en undersøkelse sak mot oss.Etter at BV var og snakket med elste datter har hele klassen begynt med mobbing av henne.Noen driver med fysisk mobbing, andre overser hu tottalt.Før hu snakket med BV, hadde hun det bra på skolen og fritiden. Men ikke nå. Virker rart synes jeg at dette skjer likt. :cry:
Og en ting til posten hadde sendt tilbake brev fra dem til oss.
I steden for og sende på nytt eller komme med det selv. Sendte dem politiet med brevet. UNiformert.
Gjett om folk har glant på oss ute.
Er dette lov.Kan vi klage ???


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:25 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Lov eller ikke. Det ser det ut til at de bryr seg fint lite om!
Dersom det er lovlig, vitner det om manglende omsorg for hele familien.
Mobbing på skolen skal rektor få slutt på omgående. Slik du fremstiller det er det svært synlig. :evil:

Finnes det ikke mulighet for å rekommansere sendinger der dere bor? Spøk til side: Det eneste som kan forsvare uniformert politit på den måten er avhenting av barn i ytterste fare. Slik du beskriver situasjonen kan jeg ikke se at det er tilfelle. :)

Jeg ville ha klaget til fylkesmannen og hentet kopi av polititloggen. Be om navn eller nummer på tjenestemannen først og klag skriftlig :!:

Be også om alle papirer som barnevernet allerede har. Ikke glem at det er noe som heter klientjournal også. Dersom dere ikke får den, søk advokat! Forvaltningsloven sier i §18 at dere har krav på alle relevante opplysninger dersom dere ikke er en fare for rikets sikkerhet eller at barnet blir utsatt for unødig fare. Igjen ser det ikke slik ut for meg.

Håper du fikk svar. I motsatt fall skriv PM eller nytt innlegg uten at du indentifiserer deg for mye. Man vet aldri hvem som leser her inne. Ellers kan Barnas Rett anbefales. Se linker et annet sted her i forumet eller gå inn på barnasrett.no.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernet stigmatiserer ungdom
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:29 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
EMG wrote:
Vi har fått en undersøkelse sak mot oss.Etter at BV var og snakket med elste datter har hele klassen begynt med mobbing av henne.Noen driver med fysisk mobbing, andre overser hu tottalt.Før hu snakket med BV, hadde hun det bra på skolen og fritiden. Men ikke nå. Virker rart synes jeg at dette skjer likt. :cry:
Og en ting til posten hadde sendt tilbake brev fra dem til oss.
I steden for og sende på nytt eller komme med det selv. Sendte dem politiet med brevet. UNiformert.
Gjett om folk har glant på oss ute.
Er dette lov.Kan vi klage ???



Det er utrolig leit å høre at datteren din er blitt mobbeoffer etter at hun ble stigmatisert av barnevernet. Det heter i loven at en undersøkelse skal foretas mest mulig skånsomt og slikt at færrest mulig får vite om den. Dessverre er barnevernet raske med å benytte seg av politi. Jeg holdt selv på å få uniformert patruljebil hjem til meg. De var så bekymret, må vite. Uniformert politi skal liksom gi deg sinnets fred tilbake. :? I virkeligheten bryter slikt med personvernet, for de skader familiens omdømme. Selvaktelsen blir også skadet når man blir utsatt for forfølgelse fra barnevern og politi. Dette er en del av barnevernets maktapparat. Skaff dere advokat og be om at all korrespondanse sendes advokaten. Da vil dere unngå at politiet blir brukt som postbud av barnevernet. Misbruk av politi, kaller jeg sånt.

Ikke send noe klagebrev til barnevernet. De kan bruke mot dere alt dere uforvarende gir av informasjon. Vær restriktiv overfor dem. Datteren din skal vite at dette ikke er hennes skyld. Jeg har selv opplevd at folk betrakter meg som noe mindreverdig etter at de har fått vite at jeg har falt i barnevernets klør. Da tenker jeg på Henrik Ibsens ord:

"Overkjørt blir vi alle sammen - en gang i livet. Men så får en reise seg opp igjen. Og late som ingenting."

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:34 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 10:08 am
Posts: 124
Det er ikke uvanlig at bv bruker politiet som et slags trusselmiddel når de er i gang med trakkasseringen sin.
Det beste er å ikke åpne døra når det ringer på dersom man har en bv-undersøkelse på seg. Mennesker du stoler på kan du be om å ringe deg via mob.tlf dersom de vil besøke deg slik at du vet hvem som står utenfor inngangsdøra. Dette forhindrer jo ikke stigmatiseringen i nabolaget men i det minste så letter det ihvertfall ubehaget.
Jeg synes du bør sende en klage på politiet der du bor. Det er kvalmt at de bruker politifullmakten sin på den måten.


Top
 Profile  
 
 Post subject: PKluss med posten
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:43 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Kluss med posten

Jeg kjenner til flere barnevernssaker hvor post har hatt det med å bli borte, eller å komme uforklarlig sent, eller å være åpnet før den kommer frem. Dokumenter i haugen blir borte, for enkelte ganger å dukke opp igjen når det er for sent for familien, andre ganger slett ikke.

Dere må regne med som en selvsagt ting at barnevernet og politiet har styringen med posten deres og åpner den etter forgodtbefinnende. Om de har søkt rettslig kjennelse for det i alle saker kan man tvile på, men vær klar over at rettsapparatet også stort sett består av noen villige medløpere av noen dommere som sier ja til alt når barnevernet, eller politiets barnevernsvakt, uttaler at de er sterkt bekymret for barnet.

Jeg har dessverre ingen tro på at rekommandering av post vil hjelpe i et slikt tilfelle. Men jeg er nå kjent for å være dyster da, EMG, så du får høre litt på andre enn meg også.

Hilsen
Marianne Haslev Skånland
*


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 05, 2006 4:44 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
En liten pressisering: Det var våre brev som kunne rekommanderes slik at de ikke kan si at det ikke er mottatt. Hva barnevernet på isn side gjør, er vi jo svært godt kjent med.

Hva man oppnår med å selv rekkomandere er synliggjøring av etatens inkompetanse og manglende evne til å følge opp en sak!

Med andre ord: vi skyver opplysningsplikten over dit den hører hjemme.

Så vi er begge i det dystre hjørne hva de kan finne på.

Fikk forresten en svært artig sammenligning i går.
En sosionom er lik en vaktmester:
Vaktmesteren kan utføre enklere oppgaver, men når det kommer til fag må han tilkalle ekspertisen Så også med sosionomen.

For egen regning vil jeg legge til at vaktmesteren tilkaller ekspertisen mens sosionomen/barnevernspedagogen tror han kan alt selv!

En sosionom er en person som har lært at makt kan utrette mye, men bare for seg selv. Han kan se at noe er feil. Han kan ikke loven.etikk. Empatien har forsvunnet på veien for den er ubrukbar. Han får jo ingen makt med å legge forholdene til rett. På toppen av det hele vil han jo miste jobben om folk klarer seg selv!


Top
 Profile  
 
 Post subject: undersökelsessak
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 9:27 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Nov 04, 2006 12:12 pm
Posts: 80
jeg traff helsesöster sånn tilfeldig å så spurte hun,gikk det bra?jeg skjönte ikke hva hun snakket om.så jeg spurte hva da?jo hun hadde fått telefon fra bv om at det skulle väre intensiv observasjon i hjemmet denne uken.hadde de värt där spurte hun.jeg har ikke fått noe brev å beskjed om dette,så holdt selfölgelig å falle på baken da.skal man ikke i det minste få beskjed om slikt skriflig?i allefall var det slik jeg fikk beskjed.trodde de måtte sende ut noe vedtak eller slikt jeg.kan jeg eventuellt nekte ta de inn(veldig lyst til dette)til jeg har fått et skriflig vedtak med at det skal väre samt hvorfor det skal väre.?er ikke inne på lovene som gjelder,har prövd å lese men forstår ikke alt.men jeg vil ha dette skriflig da jeg vet fra forrige gang at det er vanskelig å bevise noe uten papirer på det.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: undersökelsessak
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 3:39 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
may wrote:
jeg traff helsesöster sånn tilfeldig å så spurte hun,gikk det bra?jeg skjönte ikke hva hun snakket om.så jeg spurte hva da?jo hun hadde fått telefon fra bv om at det skulle väre intensiv observasjon i hjemmet denne uken.hadde de värt där spurte hun.jeg har ikke fått noe brev å beskjed om dette,så holdt selfölgelig å falle på baken da.skal man ikke i det minste få beskjed om slikt skriflig?i allefall var det slik jeg fikk beskjed.trodde de måtte sende ut noe vedtak eller slikt jeg.kan jeg eventuellt nekte ta de inn(veldig lyst til dette)til jeg har fått et skriflig vedtak med at det skal väre samt hvorfor det skal väre.?er ikke inne på lovene som gjelder,har prövd å lese men forstår ikke alt.men jeg vil ha dette skriflig da jeg vet fra forrige gang at det er vanskelig å bevise noe uten papirer på det.



Du kan nekte bv å komme inn. Men da må dem ha med politiet for å komme inn og det er ikke sikkert politiet vil stille opp på akkurat det. For da vil politiet avsløre seg for det de er lakeier bv

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Nov 12, 2006 4:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
I alle fall kan jo ingen tvinge deg til å åpne munnen. IKKE uttal deg til barnevernet, iallfall ikke uten å gjøre båndopptak OG ha solide vitner, helst en advokat du stoler på.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: undersökelsessak
PostPosted: Tue Nov 14, 2006 9:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
may wrote:
jeg traff helsesöster sånn tilfeldig å så spurte hun,gikk det bra?jeg skjönte ikke hva hun snakket om.så jeg spurte hva da?jo hun hadde fått telefon fra bv om at det skulle väre intensiv observasjon i hjemmet denne uken.hadde de värt där spurte hun.jeg har ikke fått noe brev å beskjed om dette,så holdt selfölgelig å falle på baken da.skal man ikke i det minste få beskjed om slikt skriflig?i allefall var det slik jeg fikk beskjed.trodde de måtte sende ut noe vedtak eller slikt jeg.kan jeg eventuellt nekte ta de inn(veldig lyst til dette)til jeg har fått et skriflig vedtak med at det skal väre samt hvorfor det skal väre.?er ikke inne på lovene som gjelder,har prövd å lese men forstår ikke alt.men jeg vil ha dette skriflig da jeg vet fra forrige gang at det er vanskelig å bevise noe uten papirer på det.


De kan ikke tvinge seg inn til deg, spesielt ikke for "intensiv observasjon". De kan imidlertid bli voldsomt "bekymret" dersom du nekter "samarbeid", så ha en plan B, når de tropper opp ubedt fredag ettermiddag. Uansett har du krav på skriftlig underretning. Dersom barna dine ikke er i umiddelbar fare for å bli tatt, ville jeg aldri godtatt slik "intensiv observering".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: umiddelbar fare.
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 11:28 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Nov 04, 2006 12:12 pm
Posts: 80
vet ikke hva jeg skal tro om disse,de er ikke samme type som jeg har värt ute for för,da de er vage å holder kortene tett.tidliere har de sagt rett ut at de ville ta barna.til og med hatt papir på frivillig fraskrivelse klar.men som sagt så har jeg lyst til å nekte til de har det skriftlig på hvorfor.er det farlig å be om det,også si til dem at jeg vil ha en advokat til å se på det först tro?kan jeg,gjöre det.noen som har erfaring med det?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Ikke si et ord!!
PostPosted: Wed Nov 15, 2006 1:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Ikke si et ord om advokat, May!! Skaff deg advokat i dag, men ikke si et ord til bv om det. De vet at når du har skaffet deg advokat, så stiller de mye svakere, og det hater de.

Ikke vent et øyeblikk med å skaffe deg advokat, for Guds skyld!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]