It is currently Sat Apr 27, 2024 11:59 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Å knipe øynene igjen i barnevernssaker
PostPosted: Tue Apr 18, 2006 10:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Bergen 18. april 2006

Å knipe øynene igjen i barnevernssaker

Bloggene som Arild Holta har laget for "oss" begynner å bli kjent. Ved et litt tilfeldig søk ble jeg brakt fra Google videre til noe som heter Bloggrevyen. Her finner jeg følgende oppslag i bloggen til en som kaller seg Mihoe, med popmusikk som sentral interesse:

"Agrippa - en blogg jeg ikke vil lese
1 dag gammel - lest 63 ganger"

Det som gjør oppslaget og tråden litt humoristisk, er to ting.

For det første bruker trådens første innlegg, som vel skriver seg fra bloggens eier, mye plass og sterke følelser på å forsvare barnevernet i kjent stil, jf for eksempel slik som de gjentar og gjentar i vg-debatt – uten å ville gå inn i en eneste konkret sak og undersøke den til bunns. (Det er slett ikke så vanskelig.) Men hun som skriver dette, kniper altså øynene igjen, og vil hverken lese Agrippas blogg eller sette seg inn i saker selv. Allikevel mener hun å vite.

For det andre kommer det etter bloggeiers innlegg en rekke kommentarer, som stort sett argumenterer på akkurat samme måte. De er ivrig opptatt av barnevernet, mener å vite alt relevant, dømmer barnevernsofre nord og ned, men de vil absolutt ikke prøve å finne ut mer. Det skulle vel ikke være noe ved Agrippas blogg som gjør dem litt urolige, siden de er så opptatt av å gå i en stor bue utenom?

Jeg har sendt av gårde følgende kommentar til denne bloggen, så får vi se om bloggeieren kniper øynene igjen for dette også!

Marianne Haslev Skånland


* * * * * *

(Her er kommentarene til nevnte blogginnlegg)

18. april 2006

Det medfører ikke riktighet at omsorgsovertagelsen av Svanhild Jensens barn skyldtes forhold i hjemmet. Det er en av de uriktige påstandene som er spredt. Slike påstander fra barnevernets og det offentliges side er det som fører til at f.eks flere i sine kommentarer her "har det inntrykk at", uten å kjenne sakene. Leser man selve saksdokumentene i barnevernssaker, finner man særdeles ofte at barnevernets påstander motsies eller direkte motbevises, og ikke sjelden av barnevernet selv.

Ta kontakt med familier som er blitt mishandlet av barnevernet. Hør hva de har å si og les deres dokumentasjon. Ingen hindrer trådstarter i å lukke øynene igjen for Agrippas blogg eller andre artikler om barnevernets mørke sider, naturligvis. Men generelt gir det jo dårlig basis for egne meninger å ikke ville lese? Om Svanhild Jensens sak, les for eksempel Joar Tranøys uttalelser (lenker nedenfor). Jeg kjenner godt både saken, Joar Tranøy, Lena Hellblom Sjögren, og deres arbeid og publikasjoner.

Med hilsen
Marianne Haslev Skånland

Medieskapt IQ?

Media og barnevern – Usanne påstander fra media i Svanhild-saken
7/4-2004: I følge Aftenposten 21/3-2004 uttaler sjefredaktør i avisa Nordlys følgende om Svanhildsaken: "Vi burde kjørt denne saken anonymt. Vi fikk dermed ikke lagt vekt på den volds -og russituasjonen som denne familien hadde levd under,"--- Det har aldri vært påvist omsorgsvikt overfor barna til Svanhild Jensen. Det er ikke registrert vold og rus i barnas hjem.

– Spekulative rapporter som må underkjennes

* * * * * *
  


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]