It is currently Sat Apr 27, 2024 10:48 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lommemannen – – barnevernets evne til å bedømme folk
PostPosted: Mon Jan 14, 2008 9:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Redd Barna Våre
14 januar 2008


 
Lommemannen – – barnevernets evne til å bedømme folk og være på vakt

Barnevernet hevder alltid at de undersøker så grundig og at alle mennesker de bruker i sin tjeneste er "spesielt egnet". Jeg mener å vite at dette er så langt fra sannheten som vel mulig. Svært ofte er barnevernets egne ansatte totalt uegnet til å ha noe med barn og familier å bestille, og de kan ikke bedømme mennesker i det hele tatt. Det samme gjelder stort sett for de foster"foreldre" de engasjerer, for miljøterapeuter de prakker på familiene, for tilsynsførere og støttekontakter, for ikke å snakke om for psykologer.

Videre: Barnevernet er sexovergreps-hysterikere av stor dimensjon. De hevder seg å vite at incest florerer, at enhver ung pike som blir tatt på puppen lider vondt, har skade av det, og må ha "terapi" i årevis. Etter en viss økning i realismen etter Bjugn-saken, er våre kadrer av psyko-sosiale bablere nå i full sving igjen med å skape en ny topp av heksejaktsaker.

Disse to momenter tatt i betraktning er det egnet til å heve øyenbrynene når det i nyhetene i dag opplyses om at "lommemannen" har arbeidet som støttekontakt for barnevernet. Men nei, jeg er ikke forbauset.

På topp av tekst-tv's nyheter i dag:
– Jobbet for barnevernet

Hadde det vært foreldre som hadde engasjert, f.eks som barnevakt, en person som senere viste seg å ha tuklet med barn, er det ikke grenser for hvilke bebreidelser og avstraffelser som ville vært rettet mot disse foreldrene – fra barnevernet. Barnevernet ville laget sak av det, fullt sirkus, og fremholdt i sine rapporter at dette viste at foreldrene "satte egne behov foran barnets", at de "ikke så barnets behov", at de "manglet omsorgsevne". Og så ville omsorgsovertagelsen i regi av barnevernet vært i gang.


Marianne Haslev Skånland

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 15, 2008 8:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Redd Barna Våre
15 januar 2008



•••••
Sexovergrep og realistisk vurdering
I Danmark har også "lommemannen" vært en sensasjon, og fra Else Sommer, en god kollega av oss i arbeidet med kritikk av barnevern (jf seksjonen Gjesteskribenter), har jeg fått oversendt nedenstående ganske rammende betraktninger over rådende stemninger i norsk offentlighet og befolkning. Det er som om lommemannen er den rene King Kong i media og blant alle som uttaler seg, – som om intet verre vederfares barn enn å stikke hånden inn i en fôrløs lomme og komme borti en naken - - - oooh, you know what!

Ved å gjøre seg harmdirrende over lommemannen demonstrerer man kanskje hvor moralsk og barnevennlig man er? Og da har man alibi, så man ikke trenger å sette seg inn i hvordan barnevernsbarn forøvrig har det.

Marianne Haslev Skånland
•••••




Lommefilosofi – dansk perspektiv paa en lommemand og børneværn

Af Else Sommer



I Danmark bruger vi begrebet lommefilosof, lommepsykolog, ja sågar lommepædagog i nedsættende betydning. Nærmere bestemt om personer, der kommer med letkøbte konklusioner på en autoritativ måde som om, de besad al verdens visdom og vidste besked.

De fupper med fakta. Skjuler deres uforstand og bedreviden bag fine titler. Som professor Bloom siger: Dumheden er påtrængende.

Om I, mit kære broderfolk plages af lommepsykologer og ditto filosoffer, ved jeg ikke. Men nu ser jeg i hvert fald, I har fået jer en lommepædagog.

NORGES VÆRSTE SEXSKANDALE ifølge dansk TV.
LOMMEMANDEN PÅ FRI FOD I 30 ÅR, lyder de ildevarslende overskrifter i pressen.
LOMMEMANDEN ANSAT I BØRNEVÆRNET.
LOMMEMANDENS BROR OVERORDNET POLITIMAND.
LOMMEMANDEN TJENER 2 MILLIONER OM ÅRET.

Det forlyder også, at politiet har sikret sig alle mandens bukser som bevismateriale. Så nu formodes han at gå med rumpen bar.

Er det ikke endnu værre end hul i lommen? Ifølge pressen skulle man også for længst have sikret sig mandens DNA profil.



Undskyld min tungnemhed, men det er lidt svært for mig at fatte, hvilke unævnelige ting, manden har gjort. Hans generalieblad, familie- og ansættelsesforhold. Hans skattepligtige indtægt?

Nok er det belastende at lade sig ansætte af børneværnet. Men ligefrem kriminelt? Har han monstro ladet uskyldige børn titte i lommen efter chokolade og narret dem?

Skulle det være tilfældet, kan jeg oplyse, at mine børns skolevej var overbefolket med blottere, uden politiet følte sig kaldet til at rydde op. De gjorde ikke børnene noget ud over at skræmme dem, så de ikke ville gå i skole. Og det var naturligvis slemt nok.

I dag spurgte jeg en voksen tidligere "anbragt", hvordan hun så på barndommens blottere. "Det er kun en bagatel", lød svaret. "Jeg er overfaldet så mange gange på institutionen og af politiet, så det tænker jeg ikke på." Hun nævnte ikke retsvæsenets overfald på hende efter en grov voldtægt. Den korporlige vold må have ligget øverst.

Her i Danmark foregår der ifølge forskeren Jill Mehlbye (Seksuelle overgreb på børn og unge på døgninstitution, 2006) voldtægt på 80% af alle døgninstitutioner, uden nogen ønsker at gribe ind og beskytte de små.

Det krænker angiveligt pædagogernes blufærdighed.

En stor del af børnene er netop anbragt på grund af påståede seksuelle overgreb. Hvilken terapi får de da? Ingen, ud over fortsat vold og oplæring i prostitution. Der er ingen grund til at formode, at fosterfamilier er stort bedre.

Den yngste gravide, jeg kender til, var 10 år. Barnefaderen var 17 og anbragt på samme institution. Pigebarnet fik en abort og en P-stav indopereret. Drengen blev ved piges forældres mellemkomst stillet for retten og dømt til anbringelse – samme sted. Så legen fortsatte. I øvrigt voldtog han kort efter en 13-årig pige. Det gjorde ikke noget. Pigen kunne jo bare have flyttet sig.

I det hele taget VIL ingen høre på børnene. Ikke engang, når børnehjemslederen systematisk benytter dem og sender de afbrugte på lukket psykiatrisk afdeling, hvor heller ingen tror dem.
Det er naturligvis ingen skandale så længe, overgrebene holdes hemmeligt.

Har Norge slet ingen tradition for, at børneværnets børn misrøgtes, hånes, prygles og misbruges på forskellig vis?

Virker forsvarsløse og ubeskyttede børn ikke som en magnet på psykopater og pædofile i Norge?

Eller er ingen nordmænd sådan?

Eller er det ingen skandale, når blot myndighederne står bag?



Er et par bukser med hul i lommen virkelig det værste, man kan tænke sig?

Blot det nu ikke danner mode. Hvad skal vi så gøre? Her til lands går unge piger med bar mave som haremskvinder selv midt om vinteren. De ynder også dybe udskæringer og korte skørter, så de mandlige lærere bliver distræte. Drenge, der er noget ved musikken ifører sig ”hængerøvsbukser”, der afslører deres velformede numse i al sin pragt. Hænderne må de beholde i lommerne, for ellers taber de bukserne. Tænk – o gru – hvis moden tilmed fordrede lommer uden bund!

En dag spurgte jeg en af disse modebevidste ungersvende, hvad han gjorde, når der var slagsmål i farvandet. !Så smider jeg sgu da bukserne!, lød svaret.

I parentes bemærket: Han har altid boet hjemme. De anbragte forsøger fortvivlet at få lov at beholde benklæderne på.

  
••
 
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]