It is currently Tue Mar 19, 2024 7:32 am



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jeg vet hvordan "listene" kan forsvinne!
PostPosted: Thu Nov 16, 2006 11:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Redd Barna Våre
16 november 2006

Oppdatert 10 april 2008




Jeg vet hvordan "listene" kan forsvinne!

Av Marianne Haslev Skånland



Ikke uventet ønsker barnevernere og deres ukritiske støttespillere igjen å få fjernet ubehaget med listene over barnevernsarbeidere, psykologer, jurister og andre som medlemmer av Gruppen til Familiens Selvstendige Rett ikke kan anbefale (Barnevernssympatisører på svartelisten)**. Og barnevernerne vil bruke makt og forbud for å få det som de vil.

Men jeg vet hvordan listene kan bli så uaktuelle at de dør hen og forsvinner, nærmest av seg selv: Det er bare for barnevernet å slutte totalt med det skadeverk overfor familier som gjør at noen ikke vet sin arme råd og roper det ut i det offentlige rom. Slutt med galskapen, ta deres straff for det dere har gjort, og det blir slutt på listene.

Finnmark Dagblads artikkel av 16.11. er i kjent stil, ukritisk overfor barnevernet og fordømmende overfor mennesker barnevernet skader. Man lar barnevernerne surve over at noen ikke kan anbefale deres arbeid, hevder at det "oppleves som krenkende", og avisens overskrift taler om påståtte negative erfaringer med disse barnevernerne, uten at avisen umaker seg med å sette seg inn i det reelle innhold i sakene. De kunne kanskje i det minste konferere med et innlegg i kollega Dagsavisen for noen dager siden: Barns rett til å få bo i egen biologisk familie. De kunne kanskje i det minste sette seg inn i noen få av sakene som viser at dette ikke dreier seg om krenkelser av ansatte i barneverns-industrien, men om krenkelser av familier, familier som disse ansatte behandler med stor grusomhet.

De hvis navn befinner seg på listene, står ikke der "på grunn av en jobb de har utført". De står der fordi de i sin "jobb" har ødelagt og stadig ødelegger familier og familiemedlemmenes liv, både barnas og de voksnes.

Omsorgssjefen i Porsanger "er opptatt av at de ansatte skal ha trygge rammer" – altså kunne føle seg trygge til og med for såpass mild kritikk som at man ikke kan anbefale dem, når de handler som de gjør. Du verden, er både barnevernerne og deres overordnede i virkeligheten så klar over at de gjør skadeverk at ingen må nevne det? Og har de vært klar over det i de årene listene har ligget på nett, uten å gjøre noe for å rette på forholdene?

Og har Finnmark Dagblad vært like lite undersøkende i samme antall år? Det er helt utrolig hvor énøyde pressen klarer å bli.

*


** Januar 2012:
Disse listene ligger ikke lenger på den tidligere adressen. Derimot er flere av dem å finne andre steder, blant annet klikkbare i høyre marg på hjemmesiden Barnevern; navn på filene er "Barnevernere vi ikke kan anbefale" osv.


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Wed Jul 16, 2008 6:28 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Listene nyoppdaget igjen i 2008 også
PostPosted: Wed Jul 16, 2008 6:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Redd Våre Barn
16. juli 2008



Listene nyoppdaget igjen i 2008 også
Blir det en årlig tilbakevendende presse"sensasjon" i agurktiden?

Av Marianne Haslev Skånland


I sol og sommeragurk 2008 har noen forskjellige aviser igjen "oppdaget" listene over folk som utfører diverse oppgaver for eller på vegne av barnevernet, eller som på annen måte nører opp om de offentlig distribuerte mytene om barnevernet. En del avisers oppslag er kommentert her:

"Listene" – og så var det VG sin tur
Tidens Krav kommenterer GFSR og svartelisten

Flerfoldige pressefolk og/eller svarteliste-oppførte fabulerer om motiver og psykologi hos dem som "står bak" listene, og er "betenkte" omkring lovligheten, etiskheten osv osv, og Datatilsynet og Legeforeningen "vil ikke råde til" å publisere slike opplysninger. Det hadde nok barnevernsofrene heller ikke ventet at de skulle gjøre.

Noen ganske få aviser skriver om listene på en måte som gir brukbar plass til barnevernsofrenes synspunkter, som jo er det som "står bak" at listene har vist seg nødvendige. Men i det store og hele har pressen sviktet fullstendig. Det er pressens unnfallenhet generelt som gjør at overgrep fra barnevernets og deres hjelperes side ikke forlengst er gjort kjent og forstått blant befolkningen. Hadde pressen vært sin oppgave voksen og gått inn i barnevernssakenes realiteter, igjen og igjen så lenge det er nødvendig for å få avviklet de samme realiteter, ville grusomhetene vært brakt til opphør og slike advarselslister vært unødvendige.

I Farsund Avis' artikkel om listene primo juli (en av de brukbare artiklene):
Barnevernsansatte henges ut på nettet
ser jeg en interessant uttalelse fra en anonym bv-ansatt kvinne som står på listene:
— Det er en stund siden jeg ble gjort kjent med at mitt navn figurerte på listen. Der og da reagerte jeg på det, og opplevde det som urettferdig ettersom jeg kun gjør jobben min, sier en lokal barnevernsansatt, som ikke ønsker sitt navn offentliggjort.
Hun innrømmer at hun i forbindelse med saker i jobben opplever å få slengt i ansiktet at hun står på svartelisten.


Dette sitatet er interessant. For det første hører vi, som vi så ofte har hørt fra all verdens byråkrater og andre som utfører kritisable handlinger: "Jeg gjør bare jobben min. Derfor er det urettferdig å kritisere meg, stille meg for retten, avskjedige meg, uglese meg, jage meg, mislike meg ......". Det nyeste eksempelet i verdenssammenheng er kanskje de østtyske grensevaktene som hadde skutt flyktninger som prøvet å komme seg over til Vesten. De ble stillet for retten i det forenede Tyskland etter kommunismens fall. De uttalte seg nettopp sånn.

For det andre: GFSR-medlemmer og andre barneverns-kritikere får ofte slengt til seg, med ovenfra-og-nedad-holdning: "Hva i all verden tror dere dere oppnår med å gå i konfrontasjon med barnevernet?", og ofrene for barneverns-praksisen får høre diverse ukvemsord om at listene snarere er en bomerang som viser hvor "useriøse" barnevernsofrene er og hvor uskikkede som foreldre. Men i uttalelsen ovenfor har vi kanskje denne barnevernerens ord for at det kan ha hjulpet noen som kjemper mot barnevernet, som via listene er blitt oppmerksom på at vedkommende ikke er å stole på for familiemedlemmner som elsker hverandre og ikke vil tvangsskilles og ødelegges, og som har fått mot til å ta igjen fordi de skjønner at de ikke er alene om å ha opplevet skadeverk fra denne barneverneren?

Så listene har nok en effekt – til forveksling den effkten Mona Lygre tenkte ut at de burde kunne få? Advare ofre og andre om at norske barnevernere langt fra er det de gir seg ut for, og at de oppfatter de ødeleggelsene de driver med, nettopp å være "jobben sin". Men om det kan det jo eksistere delte meninger (Svartelister – forsikringsselskaper og barnevernet).

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]