It is currently Thu Mar 28, 2024 8:26 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Mon Jul 31, 2017 11:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Tsjekkisk politiker og medlem av Europa-parlamentet Tomáš Zdechovský har idag skrevet;
"Norway wants to change the Czech Republic through gender and Barnevernet", som kommentar til Audhild Skoglunds debattinnlegg i VG 25.07.2017; "De vet at i Norge stjeler vi barn".

Zdechovský har reagert og skriver, oversatt av Google translate:
"Her article is very valuable to those who want to learn more about how all those progressive Norwegians (and of course the Norwegians) also think. So, if you want to know what's going on with people who defend the Norwegian child protection system, now you have a unique opportunity."

Skoglunds innlegg er nedlatende, fordomsfullt og fordummende, og hun reagerer som alle andre barneverns-forsvarere, ved å til angrep på kritikeren(e), i dette tilfellet nasjonen og staten Tsjekkia:
"På mange måter oppleves Tsjekkia som å skru holdningen tilbake til hva den var i Norge for flere tiår siden. Derfor er jeg slett ikke overbevist om at det er barnevernet som er problemet, eller at omdømmeproblemet i utlandet er det som burde bekymre oss mest. Kanskje burde kritikken heller rettes andre veien – mot land som burde skjerpe seg på både barneverns- og likestillingsfronten."

Zdechovský skriver:
"As one and the other admits that there have been mistakes. But everyone insists that the idea is right. Unwavering faith can only envy the author. It is only a shame that the same can not be said entirely in the Norwegian sense of self-reflection."

Jeg skal ikke gi meg i kast med noen oversettelse, men oppfatter at Zdechovský kritiserer Skoglund for logiske brister, å spre feil og fordomsfull informasjon om sosiale forhold i Tsjekkia, og at Zdechovský etterlyser selvkritikk og selvrefleksjon fra Skoglund.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 8:12 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Mener du ikke at Zdechovskýs artikkel er en kommentar TIL Skoglunds vg-artikkel, mater familias? Jeg kan ikke se at han har postert noe i vg-debatten.

Zdechovskýs artikkel står forøvrig også blant en rekke av ham på politicské listy.cz, i tillegg til på hans egen "parlamentsside".
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 8:18 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 

Artikkelen i VG har fått en milelang serie kommentarer. De fleste viser hvorfor det ikke blir noe oppgjør med barnevernet i Norge: de er fra folk som forsvarer barnevernet innbitt.

*

VGs bildetekst øverst sier det meste om avisens uvitenhet: "Demonstrasjon foran Stortinget i Oslo mot det norske barnevernet og deres inngripen i en spesifikk sak. Foreldrene var opprinnelig fra Romania."

Nei da, familien Bodnariu er ikke "opprindelig fra Romania". Ruth Bodnariu er så opprindelig norsk som noen; det er hennes mann som er fra Romania. Ruth har tidligere arbeidet for gatebarn i Romania, før hun og mannen giftet seg og bosatte seg i Naustdal. Familien har jo nå flyktet tilbake til Romania, fordi barnevernet fortsatte å gjøre livet ulevelig for både voksne og barn etter at barna aller nådigst måtte få komme hjem til foreldrene.
De fem barna til en rumensk-norsk familie tatt av barnevernet i Norge

    VGs gale formulering gir meg mer enn en svak følelse av at VG har ønsket å antyde at familien er rom-folk, og på den måten åpne for lesernes mistanke om at dette var foreldre som drev med "litt av hvert" som nordmenn forakter.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 9:40 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
MH Skånland wrote:
  

Mener du ikke at Zdechovskýs artikkel er en kommentar TIL Skoglunds vg-artikkel, mater familias? Jeg kan ikke se at han har postert noe i vg-debatten.

Zdechovskýs artikkel står forøvrig også blant en rekke av ham på politicské listy.cz, i tillegg til på hans egen "parlamentsside".
  
  


Det stemmer, kan du rette til TIL .. Og slette dobbel-posteringen? Jeg forstår ikke hvordan det skjedde.

Om VG, når jeg googler "barnevernet" kommer de fleste artiklene om drapssaken på Sørlandssenteret ikke opp. VG har fjernet "barnevernet" fra merkingen av artiklene ! Jeg synes det er hårreisende.

Det fins barneverns-forkjempere, barneverns-forvarere i VG, som tror de forbedrer barnevernets omdømme ved å fortie barneverns-skandaler og angripe barneverns-kritikere.

Eneste måten barnevernets omdømme kan forbedres på, er at skandale-sakene kommer frem i offentligheten og blir ordnet opp i, maktmisbruk blir stoppet, barn tatt fra foreldre på feil grunnlag må tilbakeføres til hjemmet.

Jeg er glad Tomáš Zdechovský er blitt oppmerksom på, og har kommentert, Skoglunds skriverier i VG.

Og, se på timingen på Skoglunds innlegg i VG, det ble publisert dagen før tragedien på Sørlandssenteret. :oops:

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 11:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
MH Skånland wrote:
Mener du ikke at Zdechovskýs artikkel er en kommentar TIL Skoglunds vg-artikkel, mater familias? Jeg kan ikke se at han har postert noe i vg-debatten.

Det stemmer, kan du rette til TIL .. Og slette dobbel-posteringen? Jeg forstår ikke hvordan det skjedde.

Begge deler gjort.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: MEP Tomáš Zdechovský svarer Audhild Skoglund
PostPosted: Tue Aug 01, 2017 11:46 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
Om VG, når jeg googler "barnevernet" kommer de fleste artiklene om drapssaken på Sørlandssenteret ikke opp. VG har fjernet "barnevernet" fra merkingen av artiklene ! Jeg synes det er hårreisende.

Desto viktigere, da, at vi før det ble slettet har tatt vare på viktig informasjon om at piken hadde vært "hjulpet" av barnevernet på den vanlige barneverns-måten.
Tragedie på Sørlandssenteret 26. juli 2017

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]