It is currently Thu Mar 28, 2024 11:14 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Forvaltningsorganet fylkesnemnda uten legitimitet utenlands?
PostPosted: Sun Jun 12, 2016 7:51 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Nå er ikke jus min sterkeste side, og jeg setter derfor pris på om noen kan belyse dette emnet ytterligere. Men jeg klarer likevel å trekke noen konklusjoner ut av denne historien som er gjengitt på Delight in Truth:

German Family Defeats Barnevernet!
https://delightintruth.com/2016/05/26/german-family-defeats-barnevernet/

En tysk søskenflokk ble altså nokså nylig tatt av barnevernet i Norge, og overført til Tyskland, antagelig i tråd med nye retningslinjer fra sentrale norske myndigheter. Kort fortalt har ikke tyske myndigheter tiltro til Fylkesnemnda som noe annet enn et forvaltningsorgan (noe det vitterlig også er), og fant ikke at vedtaket om omsorgsovertakelse var rettslig bindende.

De fire barna ble etter litt om og men levert tilbake til foreldrene.

Utlandet har - i likhet med den private part i norske barnevernssaker - ikke tillit til Fylkesnemnda, og de har heller ikke tillit til norske barnevernmyndigheters vurderinger. Det skal bli spennende å se hvordan norske myndigheter skal løse dette problemet når de nå skal "samarbeide" mer med utlandet i tiden fremover.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsorganet fylkesnemnda uten legitimitet utenla
PostPosted: Sun Jun 12, 2016 5:00 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Det er jeg redd Norge kommer til å fikse ved å opprette "barnedomstoler". Det får status av domstol, hvilket tilfredsstiller f.eks Menneskerettighetsdomstolens krav til et "tribunal".

Men i barnedomstolen blir det fullt opp av jurister med særlig kompetanse i slike saker. Det blir de samme juristene som har drevet med det til nå, både dommere, fylkesnevndsledere, og slike som har stått sentralt i utarbeiding og påvirkning av lovgivningen. Og så blir det fullt av "barnefaglige" eksperter. Gjett hvem.

Altså blir en slik spesialdomstol fylkesnevndene om igjen, med enda større makt og prestisje, og enda mere beskyttet stilling for alle som har med den å gjøre og for myndighetene.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsorganet fylkesnemnda uten legitimitet utenla
PostPosted: Sun Jun 12, 2016 6:01 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
MH Skånland wrote:
  Det er jeg redd Norge kommer til å fikse ved å opprette "barnedomstoler". Det får status av domstol, hvilket tilfredsstiller f.eks Menneskerettighetsdomstolens krav til et "tribunal".
(....)
Altså blir en slik spesialdomstol fylkesnevndene om igjen, med enda større makt og prestisje, og enda mere beskyttet stilling for alle som har med den å gjøre og for myndighetene.  


Ja, det er grunn til å frykte det verste. Men jeg tror kanskje at ett av de grunnleggende forholdene er at utlandet ikke har tillit til norske avgjørelser i barnevernssaker. Og da vil de vel finne måter å overprøve norske omsorgsovertakelser på selv om det opprettes barnedomstoler?

Jeg er kanskje naiv, men kan det tenkes at for eksempel Tyskland eller Tsjekkia vil få barn overført fra Norge, og beholde dem i tysk eller tsjekkisk offentlig omsorg når de leser at avgjørelsene skyldtes "fomling med pyjamas", "dårlig blikkontakt", "dårlig oppfølging av lekser", "mors depresjon" eller noen av de andre norske "barnevernfaglige" årsakene de får oppgitt som grunnlag for omsorgsovertakelsen?

Dagens klima tilsier ikke at utenlandske barnevernsmyndigheter jevnt over vil være blindt lojale mot norske barnevernsvedtak.

Den norske barnevernfilosofien byr vel disse landene såpass mye imot at de i det minste vil la foreldrene få prøve sakene på nytt i eget land? Omsorgsovertakelse skal jo uansett være midlertidig, og målet skal jo ifølge europeiske regler være snarest mulig tilbakeføring til foreldre. Og i utlandet tar de vel så vidt jeg har forstått disse reglene alvorlig.

Dessuten håper jeg nå at misnøyen med det norske barnevernet har kommet så langt at politikerne ikke vil komme i mål med en barnedomstol. En slik nyetablering krever vel både debatt og høring, og jeg håper inderlig at barnevernet nå er såpass avslørt at politikere og opinion ser at barnedomstoler blir mer av det vi overhodet ikke vil ha. Og at det nettopp er mere av det vi ikke trenger vi har fått under Solveig Horne, som vel er den som har foreslått opprettelse av familiedomstoler.

Men det er viktig at barnevernsskeptikerne i Norge blir klar over hva familiedomstoler i realiteten innebærer, for jeg er selv en av dem som syntes at slike domstoler hørtes fornuftig ut før jeg forsto hva de ville bety i praksis.

Det har skjedd ekstremt mye negativt angående barnevern under Horne, som har vært en katastrofeminister sett fra et barnevernskeptisk ståsted. Men jeg synes likevel at den "oppvåkningen" som har skjedd når det gjelder barnevernsprotester i inn- og utland er så oppløftende at den også gir grunn til å ha forhåpninger.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]