It is currently Thu Mar 28, 2024 10:34 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Press på Norske myndigheter- Boikott Norske viktige varer!
PostPosted: Wed Feb 24, 2016 9:23 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Jeg mener vi bør oppmuntre utlendinger som er såpass engasjert nå til å påvirke salg av Norske varer i utlandet. Mange varer tenker vi egentlig ikke hvor kommer fra. Spesielt ikke når vi f.eks får den servert på resturant. Tenker da spesielt på Norges nye olje...laksen.

Om en famile slutter å kjøpe Norsk laks så gjør det ikke stor forskjell. Men om tre kunder pr dag spør en resturant om laksen på f.eks sushien er Norsk, og da enten ber om å få noe annet enn laks på laksebitene eller rett og slett reiser seg og går med en forklaring om at en ikke støtter Norske produkt pga. Barnevernet (som tross alt har blitt et internationalt ord). Jeg kan nesten garantere at det ikke skal så veldig mange gjester til før resturanten bare tar inn laks fra et annet land.

Den beømte retten backalao er laget av torsk... mye av den kommer fra Norge. Denne er å finne gjevnlig (ofte flere ganger pr uke) på middagsbord i landene rundt middelhavet.

Norge bruker EKSTREMT mye penger på å markedsføre norsk sjømat utenlands!

Vi må forklare utlendingene at det eneste språket Norge forstår er penger. Be dem alle slutte å spise Norsk laks og Norsk bacalao.

Nå som Kina har sluttet å spise laksen vår, må vi greie å forklare utlendingene som allerede er sjokkskadet over historiene om Norsk barnevern at de også må slutte å spise Norske sjømat produkter.

Vi må gjøre det samme når vi er i utlandet. Da spiser vi mye ute. Sjekk matkartet og spørr servitørene om hvor fisken kommer fra! Legg gjerne til at den er forrurenset og lever i egen avføring. Forrurenser våre vakre fjorder og dreper den ville laksebestanden.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Press på Norske myndigheter- Boikott Norske viktige vare
PostPosted: Wed Feb 24, 2016 9:51 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Egentlig burde vi også lage et bilde med det Norske flagget slik som Rumenerene. Resturanter som ikke selger norsk laks kan få en plakett og henge opp som informasjon til sine gjester. "Vi serverer ikke Norsk laks til våre gjester, pga Barnevernet". Med riktig språk selvf. Nå om dagen tror jeg det ville ha gjort susen.

Noen som har kontakt med andres land intesseegrupper og har mulighet til å dele en slik ide?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Press på Norske myndigheter- Boikott Norske viktige vare
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 6:55 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Utmerket idé, syns jeg, unntatt det om at de kommer fra forurenset vann etc - - et behersket utsagn uten overdrivelser eller uetterretteligheter eller ting som er utenfor sammenhengen, gjør faktisk mere inntrykk enn et sterkere uttrykk som kan avskrives som overdrivende og hysterisk. (Hm, hva med mine egne sterke utsagn …. men jeg ser det godt når det gjelder andres!)

Faktisk var det tendenser til boikott av Telenor i India i 2012, da Bhattacharya-saken gikk. Utmerket, og det var det eneste som gjorde et visst inntrykk på Jonas Gahr Støre, som den gang som utenriksminister visst syntes han var veldig morsom da han i et tv-intervju sa leende at da hadde hele Norges utenrikshandel med India ligget i hendene på en barnevernssjef i Stavanger. Støre så ikke tragedien i det hele tatt. Men pengene gjør inntrykk, ja.

Jeg har omtalt det litt her, men jeg har dessverre ingen direkte referanse til diskusjonene i India om Telenor. Men jeg husker at de er kommet frem i noen av artiklene derfra, kanskje noen som ligger langt inne i "India-tråden" som heter "Indiske barn konfiskert…"

viewtopic.php?p=35998#p35998
viewtopic.php?p=31736#p31736
viewtopic.php?f=70&t=7538
viewtopic.php?f=314&t=6808
  
Vi får gjøre den rumenske opinionen oppmerksom på det, og også på det indiske forslaget som en gruppe politikere og andre sendte til sin menneskerettighetsorganisasjon: at den indiske regjering burde utstede reisebrosjyre som gjorde alle indere som skulle ut og reise om barnevern i vestlige land, og at de indiske myndigheter også burde sørge for at det ved hver eneste ambassade, konsulat, handelsrepresentasjon osv i utlandet skulle være ansatt en person som hadde spesialkunnskap om vestlig barnevern, og som umiddelbart kunne tre i aksjon og hjelpe på forskjellige måter hvis indere i vedkommende land fikk barnevernet på døren.

viewtopic.php?p=32776#p32776
  
*

Så nå kan vi vel legge norsk torsk - til Bacalao - og laks, til Sushi etc - til listen. Flere tanker, Sliten?
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Press på Norske myndigheter- Boikott Norske viktige vare
PostPosted: Thu Feb 25, 2016 10:31 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Lakseoppdrettet forurenser sterkt de områdene de er plassert, og gikk ikke helsetylsynet ut og advarte gravide mot å spise oppdrettslaks for en tid tilbake? Vi kan fint oppgi dette som grunn til resturanter i utlandet når vi er på ferie + barnevernssaken. Når ikke normenn en gang vil spise Norsk laks så får vel også utlendingene øynene opp.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Press på Norske myndigheter- Boikott Norske viktige vare
PostPosted: Sat May 07, 2016 5:02 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ideen om å boikotte norske varer ser ut til å slå an:

VIL BOIKOTTE NORSK FISK OG NORSK TURISME
http://standpunktet.no/2016/05/06/vil-b ... k-turisme/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]