It is currently Thu Mar 28, 2024 4:58 pm



Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Next
Author Message
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 11:48 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Meiner borna vart utsett for vald over fem år
NRK Sogn og Fjordane, 11. august 2016

"Foreldreparet som er tiltalt for oppdragarvald i barnevernssaka i Naustdal risikerer fengsel i seks år."

Det er tatt ut tiltale mot begge foreldre etter straffelovens § 219, som lyder slik:


"Den som ved å true, tvinge, begrense bevegelsesfriheten til, utøve vold mot eller på annen måte krenke, grovt eller gjentatt mishandler

a) sin tidligere eller nåværende ektefelle eller samboer,
b) sin eller tidligere eller nåværende ektefelles eller samboers slektning i rett nedstigende linje,
c) sin slektning i rett oppstigende linje,
d) noen i sin husstand, eller
e) noen i sin omsorg
straffes med fengsel inntil 4 år.

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Medvirkning straffes på samme måte."


Det er som om all fornuft fordufter så snart barnevernet blir involvert.

Straffeutmålingen skal stå i forhold til skaden fornærmede har lidt. Straff skal være proporsjonal.

Men nå er alle de fem Bodnarui-barna traumatiserte etter å ha gjennomgått brutale og langvarige omsorgsovertakelser.

Er det slik Naustdal kommune skal forebygge et erstatningssøksmål fra familien? Ved en straffesak mot foreldrene hvor de blir dømt for "langvarig oppdragervold", og foreldrene dermed får skylden for barnas traumer?

Der ofrene blir gjort til de skyldige?

Jeg håper politiadvokat og påtalemyndighet opptrer voksent og ansvarlig, og ikke lar seg misbruke i heksejakten på denne familien.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 11:59 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

NRK-artikkelen mater familias lenker til, har også følgende opplysning:

"I tiltalen blir det også varsla erstatningskrav frå bistandsadvokaten til borna."

Dermed tyder alt på at det offentlige innbitt vil få det til å svi.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 12:39 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
MH Skånland wrote:
  

NRK-artikkelen mater familias lenker til, har også følgende opplysning:

"I tiltalen blir det også varsla erstatningskrav frå bistandsadvokaten til borna."

Dermed tyder alt på at det offentlige innbitt vil få det til å svi.

  


Jeg overså den. Det er meget illevarlsende.

Så vidt jeg vet er det retten som oppnevner bistandsadvokat for barna. Håper det er et fornuftig og ansvarlig menneske. Vedkommende er ikke navngitt. Ennå.

Jeg vet ikke om jeg hadde våget å ta med barna tilbake til Norge når situasjonen er så truende som nå. Men, på den annen side, om foreldrene nå blir så skremt av skriveriene i pressen at de ikke tør ta med barna til Norge, vil også det bli brukt mot foreldrene.

Det er fullt mulig for en psykolog å finne ut om barnas traumer skyldes "oppdragervold" eller urettmessig omsorgsovertakelse.

Men jeg vet ikke om jeg ville stole på at barna vil få en upartisk og nøytral utredning og evaluering hos psykologisk sakkyndige. I slike vurderinger vil det alltid være en del usikre momenter og tvil.

Normalt skal tvilen komme tiltalte til gode. Men i barnevernsaker finnes det ingen rettssikkerhet for barn og foreldre.

Fordi tvilen alltid (!) kommer barnevernet til gode. Barnevernet har alltid rett. De innrømmer aldri feil.

Det er skremmende å se hvordan denne saken utvikler seg.

Jeg håper fremdeles at påtalemyndigheten besinner seg, og avdramatiserer tiltaler og straffeutmåling i den varslede pressemeldingen som kommer neste uke. Denne saken behøver å tones ned.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 1:03 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg må si at jeg er overrasket. For en tid tilbake, trodde jeg at noen ville skamme seg over all den julingen denne familien har fått. Men dersom man vil skamme seg, må man som kjent først eie skam i livet.

Saken likner litt på tvillingsaken der familien flyktet til Polen. Også i den saken er skamfølelsen hos myndighetene fraværende.

Hva har skjedd med Norge? Har Norge vært så brutalt lenge?

Barna må nå følges opp av veiledere/terapeuter som kan fortelle dem at det de har opplevd, har vært en nødvendig og god hjelp for dem. At det de nå har erfart som usigelig vondt og vanskelig, har gjort dem godt. Slik meningsløs veiledning kan de bare få hos barnevernet, som gjerne kan si at jorden er flat om de tror de kan tape ansikt på å erkjenne at den er rund.

Jeg skulle selv motta en slik vannvittig veiledning hos barnevernet i vår egen hjemkommune. Jeg skulle lære at jorden er flat, og takket nei, mens jeg isteden henvendte meg til en annen instans i kommunen: En psykolog med integritet - et ord barnevernet ikke vet hva er for noe - talte barnevernet midt imot og tok utgangspunkt i at jorden var og er rund. Det var jo illojalt av en kommunal psykolog, som ikke maktet å fungere som barnevernets nyttige idiot.

Denne saken bekrefter at det samfunnet ser på som god og riktig hjelp for barn, både smaker vondt og oppleves som en katastrofe for barn og voksne. Forøvrig helt i tråd med forskningen som mer enn antyder at barn fra selv de verste familier antagelig ville ha det bedre om barnevernet lot dem være i fred.

Slike sjokkerende fakta når det gjelder resultatene av barnevern lever den norske befolkningen tilsynelatende godt med. Når foreldre og barn kan krenkes og mishandles av hjelpeapparatet over lengre tid i full offentlighet, uten at folket gjør opprør og forteller myndighetene at det nå får være nok, forstår man at det fremdeles er en lang vei å gå.

Når det gjelder hvorvidt familien bør ta barna tilbake til Norge nå, tror jeg at jeg skal begrense meg til å sitere vår egen advokats reaksjon da jeg fortalte at vi vurderte å flykte fra landet: "Jeg vet hva jeg hadde gjort!"


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 5:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Vi hørte for noen måneder siden at den rumenske barnehagestyreren i Norge, George Alexander, holdt på å skrive en bok.

Nå ser det ut til at den er kommet ut på rumensk. Vi får håpe det kommer både engelsk og norsk oversettelse!

Den heter

Copiii noștri în închisorile lor!
– furați de Barnevernet


som ser ut til å bety "Våre barn i deres fengsler – stjålet av barnevernet".

Tekst og bilde
George Alexander på facebook, 11 august 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Fri Aug 12, 2016 10:21 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Familien kommer ikke tilbake til Norge:

Naustdals-foreldra flyttar frå barnevernet
https://www.nrk.no/sognogfjordane/naust ... 1.13085865

Det er trist at det skal være slik.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 12:40 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
familien-er-samlet wrote:
Familien kommer ikke tilbake til Norge:

Naustdals-foreldra flyttar frå barnevernet
https://www.nrk.no/sognogfjordane/naust ... 1.13085865

Det er trist at det skal være slik.


Ikke uventet. Foreldre har først og fremst plikt til å ivareta barnas liv og helse.

NRK-artikkelen omtaler et brev Bodnarui-foreldrene har sendt Naustdal kommune:

"I brevet kjem dei med massiv kritikk mot barnevernet. Foreldra hevdar at barnevernet sin handlemåte har vore øydeleggjande for heile familien og at barnevernet har traumatisert barna deira.

Foreldra skriv mellom anna at dei har opplevd barnevernet som "uprofesjonell, empatilaus, umennskeleg og utan evne til å sjå verdien av familien og dei viktige band som er mellom foreldra og barn".


Rådmann i Naustdal kommune, Øyvind Bang Olsen forsvarer barnevernet, men unnlater å svare på journalistens spørsmål:

"– Er det mest skånsamt for barna å ta dei ut av heimen i månadasvis for så å levere dei tilbake igjen?

– Dette skjer i mange saker der ein har akuttplasseringar. Når barnevernet står i slike situasjonar må dei på den eine sida trygge barna. På den andre sida skal dei hjelpe foreldra på veg. Dette er veldig vanskelege saker, seier han."


Hvem vil forsvare overgrep og tortur mot barn med at det i "mange saker" forekommer tortur i form av urettmessige akuttvedtak? For torturofferet lindrer det ikke smerten at mange andre også blir torturert. Slike absurde og irrelevante argumenter gjør ikke saken bedre for normale mennesker med normalt vett og forstand.

Foreldrene vil møte til straffesaken(e), og begrunner flyttingen med at barnevernet har vært "veldig invaderande i heimen og gjeve familien lite ro og fred". Det betviles ikke.

Jeg vil spekulere litt rundt hvorfor Naustdal kommune opptrer så konflikt-maksimerende i stedet for å velge en mer ydmyk, beklagende og omsorgsfull tilnærming til Bodnarui-familien.

Først, medier har beskrevet omsorgsovertakelsen som urettmessig, det sannsynliggjør at familien har et legitimt erstatningskrav overfor Naustdal kommune. I stedet for å la familien falle til ro, er det mer lønnsomt for kommunen å misbruke makt slik at familien blir skremt vekk. For å unngå og/eller utsette et erstatningssøksmål?

Deretter, Naustdal kommune har allerede fått masse juling i mediene i denne saken, først og fremst i utlandet fordi norsk presse er for unnfallende. Prestisjetapet er allerede tungt å bære. Hvordan unngå mer nærgående kritikk i kjernespørsmålet i saken, om omsorgsovertakelsen var urettmessig eller ikke?

Når familien nå har varslet at de ikke vil ta barna med tilbake til Norge, får barnevernet skiftet fokus. Saken vil fra nå av dreie seg om at familien "flyktet fra barnevernet". Og det blir mindre publisitet og mindre interesse omkring den manglende legitimiteten ved omsorgsovetakelsene.

Det er godt mulig at barnevernet nå vil misbruke saken i propaganda-øyemed, barnevernet trenger mer ressurser, videre fullmakter osv osv.

Men jeg tror ikke barnevernet vil forsøke å ta barna tilbake til Norge med makt. De eldste jentene er såpass store at de kan forklare seg. Barnevernet ønsker ingen sak der psykologisk sakkyndige vil kunne sannsynliggjøre at barnas traumer skyldes barnevernets urettmessige omsorgsovertakelser.

De ønsker seg nok ikke mer dårlig publisitet i kommunehuset i Naustdal nå. De synes vel de har fått nok. De vil unngå erstatningssøksmål også. Da er det en god løsning å skremme familien ut av landet.

En ting til, vi vet ikke når brevet fra ekteparet Bodnarui er skrevet eller når det ble mottatt i Naustdal kommune. Dersom brevet er skrevet før offentliggjøring av at det er tatt ut tiltale mot foreldrene, kan det være at nyheten ble "lekket" for at det skal se ut som om foreldrene har bestemt seg for å flytte pga den varslede straffesaken. Folk har en tendens til å oppfatte at ting har skjedd i den rekkefølge de blir gjort kjent. Det behøver ikke være slik.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 2:06 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Naustdalfamilien flytter
Norge IDAG 12.08.2016

Her er brevet fra Bodnarui-familien til Naustdal kommune offentliggjort i sin helhet.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 4:40 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
mater familias wrote:
Men jeg tror ikke barnevernet vil forsøke å ta barna tilbake til Norge med makt.


La meg kommentere denne setningen, ettersom lovverket nå er endret og det er lettere for Norge både å hindre flukt fra barnevernet og å kreve barn utlevert fra land som er tilsluttet Haag.

Da vår egen familie flyktet, var det sendt begjæring om omsorgsovertakelse, men vi forlot landet noen uker før forhandlingene i Fylkesnemnda. Det var fullt lovlig på det tidspunkt. Etter lovendringer som kom tidligere i år, er den typen flukt imidlertid blitt ulovlig.

For Bodnario-familiens vedkommende, var det nå de hadde sjansen til å flykte uten at noen kan gjøre krav på barna, og uten å bryte loven. Siden de allerede oppholder seg i Romania, flykter de ved å sende flyttemelding, men jeg tror at brev til kommunen om at de flytter også kan ha en formell betydning om noen skulle bestride flyttingen. Det foreligger ingen begjæring fra barnevernets side, og familien er ikke bundet av noe vedtak. Hadde familien kommet tilbake, ville de være bundet i det øyeblikk barnevernet likevel gikk inn for omsorgsovertakelse.

Å komme tilbake ville være å gå inn i løvens hule, og å leve i usikkerhet.

Selv om foreldrene nå skulle bli dømt og straffet, vil norsk barnevern etter min forståelse ikke kunne sende begjæring eller kreve barna utlevert. De vil imidlertid kunne vise til straffesaken, og sende bekymringsmelding til rumenske myndigheter.

Som rumenske myndigheter riktignok ikke vil gjøre annet enn å fnyse av.

Forøvrig: Norge i Dag har hatt en rakrygget holdning i denne saken. Kjempeflott at de gjengir familiens brev til kommunen i sin helhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 5:32 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Oi oi – lettet utpust! Dette var den beste meldingen noen kunne få. Glimrende brev fra foreldrene. At Naustdal kommune, både barnevernet og kommunesullikene, har fortsatt på den måten de har, forbauser ikke. Og slik går barnevernet andre steder i landet frem også, og barnevernet, kommunene og rettsapparatet truer ofrene til taushet om det.

Også enig: Norge IDAG har vært det eneste unntaket fra norsk presses uvettige beundring for alt det norske, offentlige, kritikkløse og skadelige. Og Norge IDAG, med sin nettredaktør Bjarte Ystebø, har virkelig vært et lyspunkt som stråler i mørket. Her har vi ham fra tidligere:

Norge IDAG fortjener en Oscar-pris for beste manuskript i en dokumentar – den eneste i norsk presse som har kommet i nærheten av virkeligheten!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 5:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Et godt debattinnlegg i Norge Idag fra juni:

Jan Pedersen, Søgne:
Nødvendig debatt, Gilje - barneverntjenesten må ikke få ro
Debatt: Den siste bastion som den sekulære staten Norge kjemper for å beholde, er barnevernstjenesten. Den er sprunget ut av ideologien til sosialismen og Frankfurtherskolen.
Norge IDAG, 8 juni 2016

"I over 100 år har den påvirket oss. Det siste som skjedde var at Naustdalsaken, ble avblåst i forrige uke. Og deres strategi er nå: glem saken! La oss få ro!
    Nei, nå skal de ikke få ro! Nå må vi som kristne kjempe, slik ar barnevernet blir underlagt foreldreretten."


"Kort sagt var målet at soialistene skulle lede og beherske mennesket fra fødsel til grav. De er kommet langt ved å opprette "barnehager for 1 åringer! "

"Da må vår kultur først ødelegges.Verdiene vår (også de kristne) må fjernes. Og nå er det statens maktapparat skal settes inn ved at barnevernet får fullmaktslover de ikke skal ha.
    Derfor har det blitt avdekket at hele Naustdalsaken er noe som går langt over manglende kompetanse i denne kommunen, eller til fylkesplan i Hordaland og Sogn og Fjordane,"


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 6:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Noen andre avisoppslag om flyttingen:


Voldstiltalt foreldrepar har flyttet fra Norge
Dagen – NTB, 12 august 2016

Også denne NTB-artikkelen gjengir foreldrenes brev til kommunen.
    Komisk nok lenker Dagen til politikerne Harberg og Tønders artikkel "Et barnevern til barnets beste", som også Dagen har trykket. På Forum Redd Våre Barn er den kommentert her.

*

Naustdalsforeldra flyttar frå barnevernet
Firda, 12 august 2016

Firda viser til NRK-artikkelen.
    Avslørende for dem som steller med søkemotoren Mylder.no er at Firdas artikkel der har fått overskriften "Naustdalsforeldra rømmer før rettssaka". Ordet "rømmer" har de funnet på selv, det står ikke i Firdas artikkel, og i artikkelen står det tvert imot om foreldrene:
"Advokaten seier at foreldra sjølvsagt kjem attende til Norge for å møte i rettsaka der dei står tiltalt for familievald."

Det er forøvrig på tide å gå fullt inn for betegnelsen "flykter" når det gjelder å komme seg bort fra norsk barnevern. "Rømme" er noe man oftest bruker om små barn som uvettig drar hjemmenfra, men gjerne kommer igjen etter noen timer eller en dag. Når det brukes om voksne, som i "Han rømte fra alle regningene og ubehagelighetene", betegner det en uansvarlig handling.
    Det å (forsøke å) redde sine barn fra norsk barneverns ødeleggelser er ikke uansvarlig og ufornuftig og viser ikke barnslig manglende innsikt. Det er tvert imot helt på linje med å flykte fra andre land hvor man blir forfulgt eller er i akutt fare i en krigstilstand.
    Det er krig barnevernet driver mot familiene. Å redde sine barn og seg selv fra dette er flukt.


*

Korte versjoner:

Voldstiltalt foreldrepar har flyttet fra Norge
abc nyheter, 12 august 2016

Her viser kommentarene under den korte artikkelen norsk virkelighet: godtfoloks totale uvitenhet om Bodnariu-saken og barnevernet generelt. Det skyldes kanskje abc nyheter selv, som ikke er kjent for å sette seg inn i virkeligheten om barnevernets herjinger. Flere kommentarer tror at Bodnarius er trygdemottagere.

  
Voldstiltalt foreldrepar har flyttet fra Norge
Adresseavisen, 12 august 2016

Voldstiltalt foreldrepar har flyttet fra Norge
Altaposten, 12 august 2016

Voldstiltalt foreldrepar har flyttet fra Norge
Framtid i Nord, 12 august 2016

Foreldre flytter fra barnevernet
p4, 12 august 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 11:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Comunicat oficial: Familia Bodnariu s-a decis să se stabilească în România!
Newsnet Crestin, 13 august 2016

(Google translate gir en bra idé om innholdet av dette brevet som Ruth og Marius har skrevet.)

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Aug 13, 2016 5:18 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Mor og far Bodnario har tatt tilbake kontrollen. Familiens autonomi er langt på vei reetablert. Barna, som lenge har fått se sine foreldre som hjelpeløse og umyndiggjorte, får nå oppleve at foreldrene er tilbake i posisjon. Bare det i seg selv har nok uvurderlig helbredskraft i forhold til de traumene barna har blitt påført.

Når enden er god, er allting godt, sies det.

Barn kan oppleve store traumer. Men når mor og far ikke svikter og til syvende og sist klarer å føre dem gjennom, kan barn tåle det utroligste.

Bodnarioforeldrene har gjort absolutt alt de kan for sine barn. Til slutt førte de barna i sikkerhet. Selv om en straffesak står for tur, er kapittelet om barna avsluttet. Det er bare å gratulere!

Så går tankene til alle dem som tapte mot overmakten, og som fikk sine familier tvangsoppløst av stat og kommune. Mange av dem har strevd med livets problemer slik vi alle gjør. Og mange av dem har ikke vært perfekte foreldre, slik ingen av oss er. Vi vet likevel av statistikken at svært få av foreldrene det gjelder har vært en reell fare for, eller har vanskjøttet sine barn. Og ikke minst: Vi vet at svært mange av barna slett ikke fikk et bedre liv etter at de ble overlatt til betalt omsorg og skilt fra sine egne.

Bodnariofamiliens erfaringer har vist barnevernets sanne ansikt. Mange nordmenn er dessverre fremdeles selvtilfreds likegyldig og uvitende om det som foregår. Slik jeg også selv var før jeg fikk oppleve systemet på nært hold. Det er likevel å håpe at denne saken kan bidra til at flere får øynene opp for virkeligheten, og at enda flere engasjerer seg i kampen for en radikal endring.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Wed Aug 17, 2016 2:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Den kristelige avisen Dagen – kjølig og avstandtagende fra familien Bodnariu som vanlig:

– Barna våre vil ikke tilbake til Naustdal
http://www.dagen.no/Nyheter/BARNEVERN/–-Barna-våre-vil-ikke-tilbake-til-Naustdal-375385
Dagen, 15 august 2016

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 18  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]