It is currently Thu Mar 28, 2024 4:19 pm



Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18
Author Message
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Wed Sep 20, 2017 10:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Fylkesmannen har tatt avgjerd i «Naustdalsaka»
Får kritikk for eitt brot på teieplikta. Men saka blir avslutta utan oppfølging.
Firda, 20 september 2017


"«Som tilsynsorgan må vi på bakgrunn av dei opplysningane vi til ei kvar tid har, vurdere om det er grunnlag for tilsyn og kva tilsynet i så fall skal omfatte», skriv Fylkesmannen, og legg til at dei fører tilsyn med forhold som høyrer heime under fylkesnemnda."

"– Vi har mellom anna undersøkt korleis kommunen har lagt til rette for kommunikasjon med barn og foreldre, og korleis kommunen har lagt til rette for samvær mellom barn og foreldre den tida barna måtte bu utanfor heimen, skriv fylkesmannen, og legg til at dei ikkje har merknader til det som har komme fram om barnevernets oppfølging av familien."

"Goddag mann økseskaft" fremgår svært tydelig. Men det er som ventet. Det har i mange år forundret meg at så mange barnevernsofre tror de skal få hjelp fra fylkesmannens kontor på ett eller flere tidspunkter i saksgangen, og venter tålmodig på at det da skal bli sving på sakene. Vel, den norske befolkning er jo vel tilfreds med å gjøre seg dummere enn vi er.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Thu Sep 21, 2017 6:02 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Ja dette er Fylkesmannen/Fylkeslegen i kjent profil.

Svarte biler kjører inn på tunet hos en intetanende familie og snur livet deres opp ned. Det utløser demonstrasjoner i hele verden, og familien ender som flyktninger i Romania.

Helt fantastisk typisk at klage- og tilsynsorganet da kan henge seg opp i et brudd på taushetsplikten. Og de kan jo ikke legge seg opp i noe som er innenfor nemndas mandat, og unngår derfor galant å forholde seg til alt som er av betydning i saken. Slik skyver de også Fylkesnemnda foran seg. Kjent det også.

Formalia. Frister. Taushetsplikt. Veldig interessant for Fylkesmannen.

Men at stat og kommune her kan ha foretatt en svært dårlig begrunnet voldtekt av en familie?

Nei det er for vesentlig til at Fylkesmannen kan ha noen mening om det.

Nå kan rådmannen i Naustdal si at Fylkesmannen har sett på saken og at det aller meste var i orden. Jeg tror ikke det er en overdrivelse å si at klage- og tilsynssystemet for barnevern er et prektig og alvorstungt reisverk uten særlig innhold.

Det vokser ikke bananer i Norge. Forøvrig ser vi trekk av bananrepublikken i måten norsk forvaltning fungerer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Sat Nov 11, 2017 10:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Familien Bodnariu i det rumenske parlament

Familien Bodnariu har vært invitert til et frokostmøte med bønn i det rumenske parlament. De har underholdt med sang! Se de hyggelige bildene:

VIDEO Cântă Fam. Bodnariu la ,,Micul dejun cu rugăciune,, în Parlamentul României. UN RĂSPUNS LA RUGĂCIUNE…
Micul Dejun cu Rugăciune din Parlamentul României 7-8 noiembrie 2017 – VIDEO S-a cântat ‘O Doamne mare, când privesc eu lumea’ (FOTO/VIDEOS)
agnus dei – english + romanian blog, 8 november 2017

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Dec 12, 2017 8:35 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Familia Bodnariu, stabilită în România după coșmarul Barnevernet, a fost binecuvântată cu al șaselea copil. Marius Bodnariu: „Nu ne mai întoarcem în Norvegia niciodată”
Crestin Total, 12 desember 2017


(Google-oversettelse: Familien Bodnariu, etablert i Romania etter barneverns-marerittet, ble velsignet med et sjekke barn. Marius Bodnariu: "Vi kommer aldri til å dra tilbake til Norge.")
  
Google-oversettelse til engelsk av hele artikkel-teksten:

The Bodnariu family, established in Romania after Barouncenet nightmare, was blessed with the sixth child. Marius Bodnariu: "We will never go back to Norway"

In 2016, the Bodnariu family name was synonymous with Barnevernet, the Child Protection System in Norway, which took their children by force. More than ever, the Bodnariu case has highlighted Norway's Barnevernet abuses, bringing a real picture of this institution.

The Romanian-Norwegian Mixed Family Bodnariu managed to win the struggle with this system, the children were given to their parents and they all returned to Romania. For one and a half years they have been living quietly, at best, somewhere in a locality in Transylvania. Now try to take it from scratch. After escaping from the nightmare in Norway, the Bodnariu family had a reason for joy: in May this year the little Rebecca came to the world.

In a radio interview, Marius Bodnariu talks about the ordeal that lived in Norway, but also how they were received in Romania. "We never return to Norway," says the Romanian who thanks those who supported him at that time. And, as it has recently proved, it does not remain impassable to the drama of Romanians in countries like Norway and Finland, who are going through similar suffering after the state abusively abused their children.

"Please keep in touch with those who go through terrible nightmares similar to those we have lived in Norway. We hear of more and more cases that awaken in us as compassion, pain and sadness, and disgust and anger. We are grateful to all those who engage in any way, either in support of individual cases or through objective criticism, bringing to light the deeds of darkness, ie Barnevernet (the Norwegian Child Protection Service), "the Bodnariu family said in a message.

"It's been a year and we remember the joy that flooded our hearts when we found out we'd get our kids back. We thank God our Father for His care, love, kindness, and mercy for which He has made us and continues to be part of us.

*


Det er meget verdifullt at Bodnarius minner om hvor viktig det er for familier rammet av barnevernet at gode mennesker som forstår, holder forbindelse med dem og ikke glemmer dem. Det er også viktig at de nevner Finland. Det er kjent at barnevernet i Finland er meget aktive, men det er få artikler som kommer frem, selv ikke i andre nordiske land – det er forståelig, siden finsk er fullstendig ubeslektet med andre nordiske språk.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Dec 12, 2017 6:08 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er flott at familien Bodnario på denne måten løfter blikket fra egen sak, og gir støtte til de mange familier som forfølges og utsettes for overgrep fra barnevernet. Det tyder på at familien har det bra og begynner å komme til hektene igjen, etter det som har vært et mareritt. Et mareritt som for andre har endt i det totale mørket.

Det er i grunnen ganske tankevekkende at familien Bodnario nå lever i fred og fordragelighet i Romania. Mens risikoen for fengsling, rettssak og omsorgsovertakelse ville være høy om de våget seg over grensen til vårt eget land. Så ulik virkelighetsoppfatning kan ulike lands myndigheter ha.

Det er farlig når en etat utvikler et kvasi-fag, støttet av nokså luftige teorier, som gjør at man opphøyer seg selv til spesialister med et spesielt "blikk" for hva som er farlig for barn. Uten noen solid dokumentasjon eller reell vitenskap som grunnlag. I Norge har barnevernet også politiet på laget, en etat som stiller mannssterkt opp på det minste vink fra barnevernssjefen. I Bodnarios tilfelle konkurrerer de også med barnevernet om å gjøre livet surt for familien.

Det som er mest skremmende er nok at ingen av de involverte i Norge tar selvkritikk i saken.

Jeg snakket selv med kommuneadvokaten i vår egen hjemkommune på telefonen i dag. Jeg forklarte ham at barna våre nå etter omstendighetene har det meget bra i utlandet, men at vi gjerne skulle ønske at forholdene lå til rette for at vi kunne komme tilbake til Norge. Jeg sa også at jeg regnet med at de involverte innerst inne visste at bortplassering og fordeling av en søskenflokk på fire fosterhjem, slik barneverntjenesten nesten klarte å få til, ville være en katastrofe for barna. Jeg anmodet også kommuneadvokaten om å være kritisk i barnevernssaker, tenke selv og ikke bare gå barneverntjenesten til hånde.

Innerst inne forstår nok også alle i hjemkommunen i Sogn at Bodnario er godt over middels gode foreldre. Men de vil nok aldri innrømme det. Og dersom vi eller Bodnarios våget oss tilbake til Norge, er jeg ikke i tvil om at behovet for å ha rett ville gå foran tanken om å gjøre rett. Når saker har tatt en slik vending er hensynet til barna det siste kommunen vil tenke på.

Samtalen min med kommuneadvokaten var forøvrig fullstendig bortkastet. Han gjorde det til og med klart at han var advokat for kommunen, og ikke for meg. -Du må huske at du først og fremst skal være advokat for barna, svarte jeg.

Om kommuneadvokaten innerst inne visste at jeg hadde rett, vet jeg ikke. Sant å si tror jeg ikke engang at jeg pirket borti hans samvittighet, og at min lett tilslørte moralpreken prellet av som vann på gåsa. Indre tanker om sannhet og rett tror jeg har minimal relevans for den offentlige part i barnevernssaker. På et tidspunkt blir de en knallhard motpart som vil bruke alle mulige ressurser for å vinne, uavhengig av sakens innhold.

Og de står alle sammen på en sånn rørende måte at man nesten måtte tro at alle offentlige instanser var del av en sammensvergelse.

På mange områder har da også byråkrati og forvaltning - det som skulle være vår felles dugnad til felles nytte og hjelp - blitt nettopp en mur av lojalitet som enkeltindivider umulig kan trenge gjennom.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: De fem barna til en rumensk familie tatt i Norge
PostPosted: Tue Jan 02, 2018 10:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Cum s-a adaptat familia Bodnariu în România, după coșmarul Barnevernet: „Dumnezeu ne-a binecuvântat peste așteptările pe care le aveam”(Hvordan Bodnariu-familien tilpasset seg Romania etter Barnevernet-marerittet: "Gud har velsignet oss ut over våre forventninger")
https://www.activenews.ro/stiri-social/
Cum-s-a-adaptat-familia-Bodnariu-in-Romania-dupa-cosmarul-Barnevernet-
„Dumnezeu-ne-a-binecuvantat-peste-asteptarile-pe-care-le-aveam-148441
(Hele adressen, her over 3 linjer, må skjøtes sammen og legges i adressefeltet.)
active news știri nefiltrate, 2 januar 2018



  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 261 posts ]  Go to page Previous  1 ... 14, 15, 16, 17, 18

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]