It is currently Tue Mar 19, 2024 7:19 am



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 5:22 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Aftenposten 1. des 2012; Norsk mishandlingssak vekker enorm oppsikt i India.

"Et indisk ektepar er varetektsfengslet i forbindelse med at de står tiltalt for mishandling av sin syv år gamle sønn."

Siterer:
"Farens advokat Adeline Brenden-Veisal reagerer kraftig på behandlingen av det indiske ekteparet.

- Behandlingen er rystende, etter vårt syn. Dette er ekstremt skikkelige mennesker, som har fulgt alle regler og gjort som de er blitt bedt om. Takken for dette er altså å bli fratatt passene sine og kastet på glattcelle, sier Brenden-Veisal.

Hun forteller at faren kom til Norge i 2010, for å jobbe som datakonsulent. Det var egentlig ikke meningen at resten av familien skulle være med, men fordi sønnen savnet faren, flyttet moren og barna etter våren 2011.

Sønnen har atferdsvansker, og paret har ifølge advokaten forsøkt å komme i kontakt med hjelpeapparatet via skolen tidligere, uten å ha fått det.

- Faren har erkjent at han ved et uhell skåldet sønnen med en varm skje, som han forsøkte å true ham med. Dette handler ikke om familievold, i verste fall er det snakk om et enkeltstående tilfelle av trussel, sier Brenden-Veisal.

Barnevernet ble koblet inn i mars 2012, og barnet ble plassert på akuttmottak. Etter seks uker konkluderte barnevernstjenesten med at foreldrene fortsatt kunne ha omsorgsretten til barna.

Moren og barna har i ettertid reist tilbake til India, fordi gutten ble verre under sitt opphold i Norge. Moren kom tilbake forrige helg i anledning rettssaken."


Begge foreldrene sitter nå varetektsfengslet på glattcelle i Norge.

"- Nå sitter altså de to barna i India hos besteforeldre med begrenset omsorgsevne, og et av barna er altså sykt. Faren vil kanskje miste jobben, og familien mister dermed sin eneste inntekt. At man skal fengsle foreldrene, i stedet for å legge til for at familien kan ha det best mulig i denne situasjonen, strider mot alminnelig rettsfølelse, sier Brenden-Veisal."

"Norske barnevernmyndigheter har havnet i indiske mediers søkelys tidligere. I en sak i Stavanger i fjor ble to indiske foreldre fratatt omsorgen for sine to barn. I dette tilfellet er det altså ikke snakk om tvangsplassering, men like fullt karakteriserer mediene saken som «Another Norwegian child row»".

Også Dagbladet omtaler saken, 1. des 2012; Kom til Norge for å stille i rettssak - kastet på glattcelle.

Hva skal man si? Menneskerettigheter gjelder bare i utlandet, mens norsk barnevernlov gjelder verden rundt?

Den mye omtalte og skandale-befengt barnevernssaken mot Sagarika Chakraborty og Anurup Bhattacharya, tok en ny vending da mor fikk tilkjent midlertidig omsorgsrett av barnevernet i Budwan i Vest-Bengal, iflg NRK 9. nov 2012; Bengalsk barnevern mener moren i India-saken skal få tilbake barna.

Maktmisbruket med å kaste indiske foreldre på glattcelle, lukter utpressing og hevn fra norske myndigheter og barnevern. I Norge er ingenting viktigere enn statsansatte maktmisbrukeres prestisje.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 7:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Veldig bra at du tok frem denne artikkelen og denne saken, mater familias. Jeg er flau over at jeg har surret en del rundt og ikke fått postert noe om den, men du løste det problemet.

Det fins allerede mye om saken i indiske media, artikler mange steder, og også en del tv-programmer fra ndtv (New Delhi televisjon), og Suranya Aiyar har vært med i minst ett av programmene. Sagarika (moren i Bhattacharya-saken) ble også intervjuet. Mitt problem er at indisk engelsk er en dialekt av engelsk som jeg ikke like lett får tak i som en del andre engelsk-varianter, og at ikke alle som snakket, virket helt hjemme med engelsk uansett. Men hovedlinjene var klare.

Saken oppdaget jeg i går, men mye var uklart i de engelskspråklige artiklene jeg fant. Men før jeg hadde fått summet meg i dag, fikk jeg beskjed om at Suranya allerede er blitt spurt om saken, og sikkert kommer til å bli intervjuet igjen i morgen mandag, når dommen faller. Igjen er det, også i India, en tendens blant journalister, slik som vi også ser i Aftenposten-artikkelen, til å være nedlatende overfor foreldrene og til å tro at alt myndighetene i Norge sier, nødvendigvis er ren sannhet. Men i denne saken virker det fortsatt uklart om det dreier seg om reell barnemishandling, eller om det er sånt som at faren har snakket hardt til gutten og "truet" ham med at hvis han ikke holder opp å tisse på gulvet på skolen og i bussen, så må han - eller hele familien - dra tilbake til India. (FOR en trussel! Akkurat som Else Karin Bukkøy om de tyrkiske guttene, som ble kidnappet i Tyrkia og smuglet tilbake til Norge av barnevernet og fosterpersonene.)

OBS: I mange av artiklene står det at faren "scolded" sønnen; "to scold" betyr "å skjenne". Men han er anklaget for å ha "scalded" gutten, og "to scald" betyr "å skolde", altså skade med kokende vann. Jeg kan ikke helt fri meg fra en mistanke om at kanskje norske jurister og sosialarbeideres dårlige engelsk har ført til en gal oversettelse? "Scald" ligner jo fonetisk på "skolde", mens "scold" er et ord som en god del nordmenn er ukjent med.

Jeg foreslår at Arild overfører disse innleggne til seksjonen for internasjonale konflikter som en ny India-tråd. Jeg skal forsøke å få laget en begripelig serie av lenker til tv-programmene og noen av artiklene fra India.

    

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 7:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
MH Skånland wrote:
  

Jeg foreslår at Arild overfører disse innleggne til seksjonen for internasjonale konflikter som en ny India-tråd. Jeg skal forsøke å få laget en begripelig serie av lenker til tv-programmene og noen av artiklene fra India.

    

Ja, Arild kan flytte innleggene dit de passer best. (Jeg feilpostet en oppfølging i denne saken tidligere i dag, og har bedt Arild slette feilposten når han får tid..)

Saken utvikler seg:

ABC nyheter referer NTB 2. des 2012; India ber om at Norge løslater indisk foreldrepar.

" Indiske myndigheter ber om at politiet i Norge løslater et indisk foreldrepar som er tiltalt for å ha mishandlet sin sønn. Paret ble varetektsfengslet i frykt for at de skulle forlate landet."

"Tiltalen beskriver ett eller flere tilfeller av mishandling. Blant annet skal foreldrene ha skåldet sin seks år gamle sønn med en varm skje og slått ham med et belte. Aktor har lagt ned påstand om 18 måneders fengsel for faren og 15 måneder for moren, melder Aftenposten. Dommen i saken faller mandag.

Times of India skriver at gutten hadde tisset på seg og at han fortalte læreren sin at foreldrene truet med å sende ham tilbake til India dersom han ikke klarte å holde seg. Ifølge Dagbladet har gutten ADHD."

Barnevernet konkluderte med "god nok omsorg", allikevel ber påtalemyndigheten (barnevernets forlengede arm) om fengselsstraff for foreldrene.

Også The Hindu omtaler saken i dag; Ravi’s appeal to Norway.

"The Overseas Affairs Ministry has urged Norway to release TCS employee V. Chandrasekhar and his wife Anupama from police custody in Oslo following a complaint of “harassment” filed against them by their son Sai Sriram.

Andhra Pradesh Minister for NRI Affairs D. Sridhar Babu contacted Overseas Indian Affairs Minister Vayalar Ravi and requested him to secure the couple’s release.

Mr. Babu told The Hindu that Mr. Ravi’s office deputed a representative to the Norwegian Embassy on Saturday with a request to release the couple. The government of Norway was asked to consider the possibility of exempting them from the sentence.

“Mr. Ravi has promised to provide legal assistance to the couple if there is no scope for exemption,” Mr. Babu said."


The Hindu beskriver saken slik at barnevern og norske myndigheter, opptrer på vegne av den forulempede sønnen, Sai Sriram, nå 7 år.

Vi vet jo hvordan barnevernet "intervjuer" barn, og hvilke fantastiske løgner og usannheter de koker i hop. Enda enklere blir det når det finnes språkbarrierer, misforståelser blir mye verre å avsløre.

Men norske myndigheter vil altså straffe indiske foreldre med fengsel i hhv 18 og 15 måneder, selv om foreldrene skal ha "god nok omsorgsevne".

Jeg skammer meg over rettsløsheten vi lever under.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 10:42 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Her er noen tv-programmer:

Norway couple arrested: Indian govt won't intervene, say sources
NDTV  01.12.2012

Norway child abuse row: Should India be cautious in helping?
NDTV  01.12.2012

The 9 O'clock News: The biggest stories (Dec 1,2012)
NDTV  01.12.2012

Indian mission offers consular help to arrested couple in Norway
NDTV  01.12.2012

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 10:58 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Her er et tv-program fra september som sier at India tar opp saken om den indiske familien i USA som også er omtalt i petisjonen fra indiske borgere om å få den indiske regjering til å gjøre noe alvorlig med vestlig barnevern:

India takes up case of child in foster care in US
NDTV  11.09.2012

Det ser bra ut - indiske myndigheter får se flere saker i omtrent samme tidsrom, blir økende oppmerksom på hva som foregår og på at skråsikkert barnevern i vestlige land kanskje ikke alltid er hva det gir seg ut for, og beveger seg forhåpentlig i riktig retning.

   

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 11:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Noen engelsk-språklige artikler om mishandlingssaken som går i Oslo nå - samme sak som i Aftenposten-artikkelen øverst i tråden:

Norway child row: Indian couple face jail for scolding son
ZeeNews.com  01.12.2012

Norway Child Row: Do Indian parents misbehave with kids?
OneIndia News  01.12.2012

India offers consular help to Indian couple arrested in Norway for trying to discipline son
India Today.in  01.12.2012

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Sun Dec 02, 2012 11:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
Hva skal man si? Menneskerettigheter gjelder bare i utlandet, mens norsk barnevernlov gjelder verden rundt?
Dette er en av de bedre formuleringer jeg har sett på en stund!


Quote:
Maktmisbruket med å kaste indiske foreldre på glattcelle, lukter utpressing og hevn fra norske myndigheter og barnevern. I Norge er ingenting viktigere enn statsansatte maktmisbrukeres prestisje.
Vi kan også legge merke til tidspunkter,ja: Gutten som ble skjennet på, ble tatt av barnevernet 6 uker sist vår, men det ble ikke gjort kjent da, trass i at det ble besluttet siktelse mot begge foreldre for mishandling på det tidspunktet? Og så fikk foreldrene barna tilbake etter 6 uker? Uventet og merkelig, ut fra vanlig praksis, særlig når det i Bhattacharya-saken, hvor det ikke ble påstått fysisk mishandling i det hele tatt, ble omsorgsovertagelse i lange baner. Var ikke denne saken langt alvorligere?

Hvorfor ble det ikke kjent den gang? Hva vet jeg - kanskje myndighetene lyktes i å få til taushet fordi de var ekstremt opptatt av at det ikke skulle komme mer samtidig med at de hadde alt oppstusset mens de slet med å få tvunget igjennom sin "løsning" på Bhattacharya-saken? Og så kommer det først nå ut, ja, at det har vært en straffesak med påstand om over et års fengsel for begge foreldrene? Nå noen få uker etter at Sagarika Bhattacharya har fått skikkelig oppreisning av indisk barnevern.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 10:41 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

To forskjellige nettaviser har samme artikkel fra NTB fra 2. desember:

India ber om at Norge løslater indisk foreldrepar
ABCnyheter,  2. desember 2012

India ber om at Norge løslater indisk foreldrepar
nrk,  2. desember 2012


Mylder.no ser ennå ikke ut til å ha noe om dommen. Den var jo ventet i går mandag 3. desember, sto det å lese en del steder, men er kanskje ikke kommet. Forøvrig er det jo ikke så vanlig i norske rettssaker at man får dom omgående; det kan vare lenge.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 12:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Dommen er kommet.

VG i dag, Indisk foreldrepar dømt for mishandling .

Siterer artikkelen i sin helhet:
"En indisk mann og hans kone er i Oslo tingrett dømt til henholdsvis 18 og 15 måneders fengsel for mishandling av sin sønn.

- Det er ikke tvil om at vi kommer til å anke denne dommen. Dette er ikke noe vi ønsker å leve med, sier ekteparets forsvarer, advokat Adeline Brenden-Veisal til NTB.

Hun gikk inn for full frifinnelse av de to, som sitter varetektsfengslet i Norge.

- Jeg har vært i kontakt med dem i formiddag. Du kan jo forestille deg hvordan de reagerte på dette, sier Brenden-Veisal.

Ekteparet ble varetektsfengslet fordi politiet fryktet at de ikke ville komme tilbake til Norge for å sone en eventuell dom.

Barnevernet har konkludert med at foreldrene skal ha omsorgsretten for gutten. "


Jeg rister på hodet. Hva er det egentlig som skjer her?

En maktdemonstrasjon?

Ellers er det jo meget symptomatisk for det såkalte barnevernet, de pleier å konkludere med at barnemishandlere har "god nok omsorgsevne". Det er først og fremst foreldre de greier å få fordømmende psykolograpporter på, de er ute etter.

Men har foreldrene egentlig begått straffbar mishandling mot sønnen? Jeg føler meg overhodet ikke sikker på det.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 12:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Dagbladet likeså, en litt lenger artikkel, med litt om kulturforskjeller og språklige misforståelser:
Indisk foreldrepar dømt for mishandling av sønnen

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Tue Dec 04, 2012 4:09 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Reaksjoner fra ekteparets familie i India:

Indian couple's conviction in Norway shocks family
Yahoo News,  4. desember 2012

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indisk mor kastet på glattcelle
PostPosted: Tue Dec 11, 2012 11:07 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Suranya Aiyar har skrevet en artikkel om dommen og generelt om spørsmålet om barneoppdragelse og myndighetenes holdning til det i Vesten og i India:

How about some empathy, GOI?
Times of India, The Crest Edition,  8 December 2012

Det ser ut til at Crest Edition er en spesialutgave som kommer ut week-endene, og den siste ble opplyst å skulle dreie seg spesielt om alle slags spørsmål og forhold som indere møter når de bosetter seg i utlandet.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]