It is currently Fri Mar 29, 2024 12:18 am



Post new topic Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Next
Author Message
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 12:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Barnevernet forhaler, i beste skikk, men det presses på, så det spørs nok hva de KAN gjøre. Jeg undrer meg over om det virkelig forholder seg slik at saken MÅ opp for domstolene all den tid barna ikke er norske statsborgere. Kunne man ikke bare overføre barna til den indiske stat, og overlate til dem å avgjøre barnas videre skjebne?
Og gjør familiens advokat en skikkelig innsats? Jeg synes at han har uttalt seg klønete noen ganger.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 12:41 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Det er klart at den norske stat kan gjøre en vri, og forskuttere en rettsavgjørelse. Men de tviholder på at Toresen er myndighetspersonen fortsatt. Det minner om den saken i Nord-Norge hvor det ble slått fast at kommunen "ikke hadde anledning" til å overprøve barnevernet!

Hvis det blir forhaling, burde India bringe saken inn for EMD som hastesak. Om de får det til, er uvisst, men det ville iallfall vekke kolossal oppstuss. - Ekspress-saker kan taes inn i Strasbourg, for eksempel hvis det gjelder utlevering som kan medføre dødsstraff før selve utleveringssaken kan prøves. Siv Westerberg har i Strasbourg opplevet nettopp at en sak hun sto midt oppe i, ble avbrutt fordi dommerne i all hast måtte behandle en slik haste-klage.

Jeg er enig i at familien Bhattacharyas advokat ikke virker helt velorientert om barneverns-realiteter. Det er det få som er. Denne advokaten arbeider på Sjødins kontor. Jeg kommer igjen og igjen tilbake til den oppfatning at jurist-standen er de aller mest skyldige i disse skrekkelighetene.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 1:03 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Ja, du kan godt ha rett i at de vil uthale. Det som er interessant med det politiske nivået saken er kommet opp på. Det blir interessant å se om det påvirker saken. Det hadde trolig vert positivt for kampen mot barnevernet at det kom en konflikt mellom regjeringen og barnevernet. Man kan jo håpe at de ikke er fullstendig idioter i regjeringen.
Quote:
Foreign Minister Jonas Gahr Støre has taken the unusual move of involving himself in a child welfare case involving a family from India, after it sparked international media coverage over the weekend and allegations of cultural prejudice. Both Støre and officials at Noway’s child protection agency Barnevernet insist no prejudice or misunderstandings are involved.

http://www.newsinenglish.no/2012/01/24/ ... fare-case/

Her ser det faktisk ut til at utenriksministeren gjør seg til nyttig idiot for det såkalte barnevernet.

Det er imidlertid riktig at det ikke er noe spesielt med denne saken. Det er typisk barnevernet å drive med slike overgrep mot hvem som helst.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 2:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Det beste for Norge, for barna og foreldrene hadde vært at saken rask kom til avklaring, slik at barna fikk komme til familien i India. Da hadde det blitt ro i saken. I DEN saken riktignok, men barnevernet jobber videre og videre.
Personlig foretrekker jeg at barnevernets gjøren og laden blir eksponert ut over landegrensene. Det gjør godt å se at våre politikere blir konfrontert med sin egen familiepolitikk (F-ordet, som de helst ikke vil bruke). La andre land få se hva vi sliter med! Media refererer bare spektakulære saker.
Men, forstå meg rett; jeg ønsker og håper for den indiske familien at de snarest må bli gjenforent.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sat Jan 28, 2012 8:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Nina wrote:
Barnevernet forhaler, i beste skikk, men det presses på, så det spørs nok hva de KAN gjøre. Jeg undrer meg over om det virkelig forholder seg slik at saken MÅ opp for domstolene all den tid barna ikke er norske statsborgere. Kunne man ikke bare overføre barna til den indiske stat, og overlate til dem å avgjøre barnas videre skjebne?


Jeg mener også at det er tvilsomt at saken trenger å tas opp med domstolene. Domstolene setter en minimumsstandard, for eksempel med hensyn til samvær, som barnevernsleder kan øke dersom han vurderer det å være til "barnets beste".

Dette dreier seg vel om å redde ansiktet til barnevernsleder Gunnar Toresen; man kan ikke bare la barna flytte hjem til India; det må et intervju til slik at Gunnar Toresen kan vurdere om onkelen er en skikket omsorgsperson. Jeg ler meg ihjel. Hadde det ikke vært alle de tragiske skjebnene, så hadde "barneverntjenesten" i Stavanger vært årets komedie. Gunnar Toresen burde inviteres til Nytt på Nytt når han er ferdig med de diplomatiske forviklingene han har rotet seg inn i.

Jeg håper indiske statsborgere blir varsomme i fremtiden med å ta med seg familien til Norge. Dette burde være en lærepenge for alle som har trodd at Norge var en bastion for fred og demokrati. I Norge hersker nemlig "barnevernet".

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 12:16 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Kanskje noen finner denne kommentaren interessant:
http://www.thehindu.com/opinion/open-pa ... 840552.ece

Quote:
The U.N. Convention of the Rights of the Child has been brutally offended in the children being confiscated and put in foster care. The Right to Family Life guaranteed by the European Convention of Human Rights too has been violated. The dilemma is international and the Nordic viewpoint needs to be tested.

Merker meg at de bruker begrepet "confiscated", som i denne trådens norske overskrift. Dere som kan mer engelsk kan vel bedømme om det er like uvanlig uttrykksform på engelsk, for mennesker/barn tatt av stater, som det er på norsk.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 2:58 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
"Confiscate" er konfiskere, nyordet "omsorgsovertakelse" er (taken in to) foster care, public care, ergo de uttaler at barna er konfiskert. og det er korrekt, de behandler barn som en vare. Som om de var en eller annen slags ting.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Sun Jan 29, 2012 1:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Denne er såpass sterk og klar i språket at det ikke er å undres over at den ikke er skrevet i Norge men er en oversettelse:

Indiadom: Inhumanitet i Norge
Av Swapan Dasgupta
Nyhetsspeilet, 28.01.2012
(Lenke til originalen står nederst i artikkelen.)

Forfatteren tar nå likevel litt feil når han tror at barnevernets aksjon virkelig dreier seg om at foreldrene Bhattacharya gjør galt noe som alle nordmenn er enig i. Poenget er vel snarere at barnevernet finner på at hva som helst er galt når de ser mulighet for å raske til seg noen barn.

Hva slags personer er disse beredskaps"foreldrene" hvor barna er plassert? Hvordan kan de leve med å se oppslagene om hvor skrekkelig både foreldrene og barna er blitt behandlet, uten å gjøre noe? Nei da, de bare fortsetter å tjene grove penger på barne-traffickingen.

*

Forøvrig: Sent på kvelden den 29. (da det var blitt den 30. i India) kom det jeg hadde sendt inn, på trykk i The Hindu, under en tittel redaksjonen der har funnet på som slett ikke er dum; den betyr omtrent "Jernhånden som rugger på vuggen". Dessverre er det et par av lenkene som ikke fungerer, den til nkmr fordi det er kommet inn 3 blanktegn i adressen, men iallfall:

The iron hand that rocks the cradle
Op-ed oversikten
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 3:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Etter at The Hindu publiserte "The iron hand that rocks the cradle", fikk jeg kvikt en mail fra en gruppe som kaller seg
Abhigyan & Aishwarya Rescue Mission
(Abhigyan og Aishwarya er navnene til de to barna til ekteparet Bhattacharya).

Gruppen har produsert en "Hvitebok", som de ønsker lagt ut så mange steder som mulig, og Arild Holta har laget en publisert fil av den for oss:

White Paper

Filen er nokså lang, men det kan være verdt å lese den og gjerne kommentere den. Noe tror jeg jeg er uenig i, sånt som at man kunne oppnå resultatet ved at folk skriver til barnevernet. Det har jo norske barnevernsofre gjort i årtier, de har skrevet til barneombud og departement og politikere også. Det eneste som kan hjelpe der, er hvis man samtidig legger ut sine brev på nettet og utstiller mottagerne til spott og spe når de ikke gjør noe fornuftig på basis av disse brevene.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 3:48 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Quote:
MH Skånland:
Forøvrig: Sent på kvelden den 29. (da det var blitt den 30. i India) kom det jeg hadde sendt inn, på trykk i The Hindu, under en tittel redaksjonen der har funnet på som slett ikke er dum; den betyr omtrent "Jernhånden som skyver vuggen".


Gledelig!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Mon Jan 30, 2012 5:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Veldig, veldig bra, Marianne. Tittelen de har brukt viser til skrekkfilmen "The Hand That Rocks the Cradle" (norsk tittel: "Hånden som rører vuggen").
Quote:
For de aller fleste er barna det viktigste i verden. Men av og til trenger man hjelp til å ta seg av dem. Hva skjer dersom man gjør en feil og får tak i helt feil barnepasser? I Curtis Hansons "The Hand That Rocks the Cradle" ansetter familien Bartel en sinnsforvirret person, med en hemmelig bakgrunn, og snart er barna i fare.
http://cinerama.no/anmeldelse/48439491/the-hand-that-rocks-the-cradle


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 12:52 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Her er det en underlig uttalelse:

Quote:
This petition is now closed, as the main objective - to return the children to the family - has been achieved.

http://www.ipetitions.com/petition/bhat ... rup-their/

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 2:55 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
Er dette folk som har tenkt å tjene seg penger på andres elendighet det da? (De norske tlf nummerene/ email adressene)? Måtte det i såfall møte dem selv, som en boomerang. Men noen kan vel "henvende seg" anonymt og få sjekket dette opp, slik at man kan få advart internasjonalt og i forumet.

Øvrig. Tiden er inne for den som har tid, (hvis noen fins), å kontakte det Somaliske miljøet. Mulig fins norsk-somaliere som ville hatt tid til å legge inn en informasjon til foreldre fra Somalia, som leser sitt språk-


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 11:34 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Tror ikke denne er nevnt i lenkene i tråden (?), selv om den minnet meg om noe jeg har lest tidligere.
http://www.dailypioneer.com/columnists/ ... ctity.html

Her gir de også inntrykk av at barnet skal overlates til farens bror. Desto større vil sjokket bli om det viser seg at Norge forhaler saken.

Dette kan skape sterkere følelser i en større bredde enn vi til nå har sett, om Norge holder inderne for ap.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Indiske barn konfiskert - Såkalt barnevern ignorer ambas
PostPosted: Tue Jan 31, 2012 11:51 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Barnevernet/fylkesnemnda/domstolen kan ikke overføre foreldreansvaret for barna til onkelen. Hvor skulle det være hjemlet? Dersom onkelen skulle få daglig omsorg, så må det være som fosterhjem under barnevernet. Hvor sannsynlig er det? Alternativt må foreldrene vinne tilbake omsorgsretten til barna sine, men da er det foreldrene - ikke onkelen - som har omsorgsretten. En slik prosess vil ta relativt lang tid.
Norge kan, tror jeg, overlate omsorgsansvaret og saksansvaret til indiske myndigheter. En utlevering, ganske enkelt. Gjerne etter Haag-konvensjonen, ettersom barna er hjemmehørende i India.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 260 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 18  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]