It is currently Fri Oct 18, 2019 12:41 am

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: EMK og internasjonale konflikter - hva så?
PostPosted: Wed Jul 31, 2019 2:45 pm 
Rang: Storbruker

16 eller 26 saker i den europeiske menneskerettighetskommisjonen.

Høres flott ut.

Høres forhåpningsfullt ut.

Høres ut som at nå rakner systemet snart.

Men gjør det det?

Neppe! Og hvorfor? Fordi at når den som blir fortalt at den gjør feil, selv er overbevist om at den gjør rett, så blir det ingen endringer.

Så lenge Norge og norske politikere, myndigheter og dessuten befolkning har en sterk overbevisning om at de sosiale tjenestene i Norge er i toppen av verdensklassen, så vil man også mene at EMK i bunn og grunn tar feil om den skulle felle Norge når det gjelder barnevernssaker.

Norge er et sosialdemokratisk samfunn med en opphøyd selvbevisshet som gjør at vi ikke vil justere oss etter pålegg eller innspill fra høyere internasjonale instanser sånn uten videre.

En bekjent av meg har spurt om ikke jeg vil ta vår egen sak - der vi har endt opp som barnevernsflyktninger - til EMD.

Det vil jeg absolutt ikke. Hvorfor? Fordi jeg til tross for all støyen og skriveriene har til gode å se at EMD endrer utfallet av den enkelte sak, eller barnevernspolitikken i Norge.

Jeg er dessverre pessimist når det gjelder norsk barnevern. I alle fall på kort sikt. Kanskje også på lang sikt. Kreftene som ønsker ekspansjon og næringen i seg selv er så tung at den blir vanskelig å fjerne med mindre Norge havner i et økonomisk uføre.

Så plikter vi alle å arbeide for et bedre barnevern, eller arbeide for å avskaffe dagens barnevern. Ikke fordi det ser ut til at vi vil lykkes. Men fordi det er vår moralske plikt å arbeide for det gode, uansett omstendigheter.

Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 1 post ]