It is currently Thu Mar 28, 2024 12:27 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Ny statistikk" 2017 (2015)
PostPosted: Fri Jan 27, 2017 12:57 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Barnevernsbarn gjør det vesentlig dårligere enn andre på skolen
FriFagbevegelse 27. januar 2017

"Færre enn 40 prosent av barnevernsbarn fullfører vidergående skole, mot 80 prosent av resten av elevene."

Og her har de tatt med alle barnevernsbarn, også de som mottar såkalte hjelpetiltak hjemme. Jeg tør ikke tenke hvor alvorlige tallene er for barnevernsbarna som er omsorgsplassert utenfor hjemmet. Men de blir ikke offentliggjort.

Trommald uttalelser ligner (en slags) innrømmelser:

"Tallene vi presenterer i dag er svært nedslående. I 2015 var det 53.439 mottok tiltak fra barnevernet. Hele 10 prosent av alle barn i Norge mottar hjelp fra barnevernet i løpet av barndommen, sa Trommald ..."
Når barnevernet øker aktiviteten, øker også antall unødvendige skadde barn.

"Jeg frykter at vi har slått oss litt til ro med at hvis du får hjelp fra barnevernet, så går det så som så med skolen, sier Trommald."
Fordi barnevernets brutale "hjelpetiltak" skader barna mye mer enn den angivelige og teoretiske nytteverdien av barnevern.

"– Vi trenger et barnevern som jobber sammen med foreldrene."
Dette er helt nye toner fra Trommald!

"Hun peker også på at holdningene internt i barnevernet kan være problematiske, ... "
Du verden. Du store all verden.

"Hun understreker også at barnevernet nok i for stor grad bruker taushetsplikten for ofte når det kommer til deling av informasjon til skole og lærere."
Misbruker taushetsplikten, Trommald. Det heter å misbruke taushetsplikten når man hindrer at barn får hjelp.

Og så har vi propaganda-versjonen. Der Trommald, i kjent stil, anklager foreldre, skole og alle andre som hun finner det betimelig å skyve skyld og ansvar over på, for skandalene i barnevernet:

Nedslående skoleresultater for barn i barnevernet
Dagbladet 24. januar 2017, debattinnlegg

Her er mye propaganda, tendensiøse fremstillinger, løst prat. Jeg velger å ikke sitere noe.

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Ny statistikk" 2017 (2015)
PostPosted: Fri Jan 27, 2017 3:07 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg kan bare vise til mine egne barn. De går p.t. på norsk skole i utlandet, og gjør det bra på skolen. Det betyr ikke at livet deres er en sammenhengende idyll, eller at de har perfekte foreldre. Men i alt alvoret er det jo litt morsomt at ingen av oss foreldre har såkalt omsorgsevne. Samtidig er det et tankekors at barna våre med 90 prosent sannsynlighet hadde vært i offentlig omsorg nå dersom vi ikke hadde flyktet fra Norge for snart fire år siden.

Vi får pr. i dag ingen ytelser, tiltak eller hjelp fra Norge eller norsk barnevern. Gudskjelov.

Så kan jo enhver tenke seg hvordan det hadde gått med dem om barnevernet hadde fått sin vilje. For meg som far er det uhyggelig å tenke på. Dersom de nå befant seg fosterhjem og gjorde det dårlig på skolen, vet jeg jo at Trommald hadde plassert ansvaret hos meg og min kone.

Faktum er at signalene fra skolen begynte å bli dårlige da vi alle befant oss i barnevernets vold hjemme i Norge, og familien i praksis var satt under offentlig administrasjon.

Barnevernets involvering i familien begynte å tære på barna. Min datter har nettopp skrevet brev til statsminister Erna Solberg om hvordan barnevernet til stadighet tok henne ut av timene for å snakke med henne, med godteri på bordet, og hvordan hun etterhvert snakket dem etter munnen for å slippe alle spørsmålene.

Det er nok utenkelig for Trommald at barnevernet sliter ut og sliter ned barn og foreldre.

Dersom Trommald virkelig hadde vært interessert i resultatene av barnevern, hadde hun som forsker kontaktet noen av oss som lyktes i å flykte fra barnevernet, og forsøkt å finne ut hvordan det går med oss.

Det ville også være ordentlig forskning. Forskning med kontrollgruppe.

Slik forskning er imidlertid hverken Trommald eller andre barnevernfaglige premissleverandører interessert i.

Av åpenbare årsaker.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Ny statistikk" 2017 (2015)
PostPosted: Fri Jan 27, 2017 8:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

To ting er bastante frekkheter fra Trommald – men frekk er hun jo regelmessig:

1)
Hun later gjennom hele Dagblad-artikkelen som om dette er NY kunnskap – at barnevernsbarn gjør det så dårlig. Dette har vi visst i årevis. I virkeligheten eksisterer det mere forskning om akkurat skoleresultater enn om nærmest noe annet tema når det gjelder barneverns-undersøkelser. Det skyldes nok at dette er relativt lett målbare, observerbare ting. Det finnes plenty undersøkelser om dette opp igjennom årene både her og i utlandet.

2)
"Barn som har behov for hjelp fra barnevern strever ofte med at hjemmesituasjonen ikke fungerer optimalt. Foreldrene kan ha psykiske vansker, streve med foreldrerollen eller ha andre belastninger som gjør at de ikke makter å ivareta alle barnas behov fullt ut."
   Her later hun som om hjemmesituasjonen er den eneste belastningen, og som om den skyldes alle andre ting enn at barnevernet bryr seg, kommer med falske diagnoser, prakker på familien tullete "hjelp", plager og overvåker og dominerer.

Det Trommald vil, er selvfølgelig å få mere penger, flere folk, til å drive mer med det samme de driver med allerede.


*

Et litt tilfeldig utvalg av mine egne tirader om samme emne:

Samarbeid med barnevernet? – september 2014

Statsråd Solveig Horne vil ha råd: Hvordan skal barnevernsbarn få vellykket skolegang? – februar 2015

Barnestatsråd Horne skikkelig på jordet angående barnevernsbarns skolegang – august 2014

Kulepunkt 7-8 her:
Politisk program for barnevern på lokalplan – mars 2012

Forsker Evelyn Dyb med forslag om mer barnevern for å bøte på barnevernets fallitt – juli 2009
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Ny statistikk" 2017 (2015)
PostPosted: Sat Jan 28, 2017 3:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Trommald har ansvar for at hundrevis, tusenvis av norske barn og familier blir mishandlet, utsatt for så grove maktovergrep at enkelte ikke overlever ... av det såkalte barnevernet. Trommald har blod på hendene. Mye blod.

Det har i flere tiår vært kjent at barnvernsbarn ikke får helsehjelp:
Horne og Høie med hjelp til de sykeste barnevernsbarna
Stavanger Aftenblad 09. januar 2017, betalingstjeneste

"Det skal opprettes barnevernsinstitusjoner der de sykeste barna får helsehjelp. Og barnevernsbarn med psykiske problemer skal få fjernbehandling via Skype og videokonferanse.

Det er blant flere tiltak statsrådene Solveig Horne (Frp) og Bent Høie (H) nå lanserer for å bøte på manglende samarbeid mellom barnevernet og helsevesenet. Samarbeidsproblemene har vært dokumentert av forskere gjennom mange år."


Det er lønnsomt for kommunehelsetjenesten å feildiagnostisere sykdom hos barn som "omsorgssvikt":
Sjokkerende barnevernsrapport: – Tilbudet har ikke vært godt nok
VG 23.03.2015

"** 23 prosent fyller de diagnostiske kriteriene for Asperger syndrom, av disse fylte 17 prosent kriteriene for en alvorlig atferdsforstyrrelse."

Asperger syndrom er ikke noe som kommer og går. Hundrevis av Asperger-barn, (og familiene deres), blir mishandlet i norske barneverninstitusjoner. Nå. I dag. I dette sekund.

Her har Trommald et stort ansvar! Ministrene Høie og Horne har nå blitt nødt til å fremtvinge et behandlingstilbud for barna.

Til tross for at svært få barn er registrert med psykiske problemer/lidelser før omsorgsovertakelse:
Overgrep øker risikoen for diagnose
Dagens medisin 22. juni 2015

"Sju av ti ungdommer ved barnevernsinstitusjoner har vært utsatt for overgrep. – 80% av dem har psykiske lidelser, sier forsker Hanne Klæboe Greger."

Vi vet at urettmessig omsorgsovertakelse er et grovt maktovergrep mot barn, og forårsaker psykiske traumer. funksjonstap og langvarige ettervirkninger på linje med andre typer overgrep.

Trommald har et veldig stort ansvar for den systematiske mishandlingen av barn som foregår! Og som har vært kjent over mange år. Uten at det er blitt gjort tiltak for å rette opp i misforholdene.

Vi burde ha en egen tråd for denne Trommald!

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Ny statistikk" 2017 (2015)
PostPosted: Sat Jan 28, 2017 4:06 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
mater familias wrote:
"Det skal opprettes barnevernsinstitusjoner der de sykeste barna får helsehjelp. .... Det er blant flere tiltak statsrådene Solveig Horne (Frp) og Bent Høie (H) nå lanserer for å bøte på manglende samarbeid mellom barnevernet og helsevesenet."

Så istedenfor å få normal helsehjelp skal barnevernsbarn isoleres! Ja, det er vel for risikabelt å slippe dem inn i det normale helsevesenet, hvor de kan komme til å fortelle både andre pasienter og personalet hva deres sykdom består i og hvordan de behandles i barnevernet.

(Jeg fant en liste over typisk adferd hos diktatoriske overgripere. Et øyeblikk, skal jeg finne det frem og føye det til her.)

En episode for noen år siden i den kjente programserien med Dr Phil dreiet seg om mishandling. Følgende beskrivelse ble gitt av typiske ting mishandlede mennesker blir utsatt for fra sine mishandlere. I programmet gjaldt det privatpersoner som mishandlere, typisk menn som mishandler sine koner eller kjærester. Men det har nok adskillig relevans for all slags mishandling. Om ofrene:

1.  De utsettes for isolering
2.  De beskrives nedsettende
3.  De trues på livet
4.  De skremmes
5.  De kontrolleres: hvor de går, hvordan de kler seg, hvem de møter
6.  De skades fysisk
7.  De får eine eiendeler/eiendom ødelagt
8.  Deres barn eller familie trues
9.  De utsettes for emosjonell utpresning
10.  De ledes til å be mishandleren om unnskyldning eller finne unnskyldninger for mishandleren


En del av punktene synes jeg er ganske relevante.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]